Jump to content

VP B20, går varm selv uten termostat. Just. forgasser og tenning.


vioeg

Recommended Posts

hei folkens

 

først vil jeg gratulere med en fantastisk side, som jeg tror jeg kommer til å få mye nytte av i fremtiden. Så over til noe annet, trenger faktisk litt hjelp her  :smiley:

 

Først og fremst så er jeg litt forvirra over hva slags motor jeg skal bestille deler til når jeg trenger de (har jo en b20, så trenger faktisk deler allerede) Da over til å prøve å forklare hva slags motor jeg har. Er somsagt en b20 motor, med "custom made" manifold (ble i utgangspunktet laga til min gamle motor, en b20 blokk med b18 topp. (manifold sprakk, og det å få seg en ny, viste seg å være så og si umulig) Tilbake til spm. mitt. har kommet så langt at jeg har fått sagt det er en b20 motor, denne har en zenit forgasser. vet ikke hva mere som må til, men utfra hva jeg har sett rundt forbi så kan dette være en aq115 el. 130? Somsagt, er litt forvirra på dette området.

 

Hadde tidligere i år en test tur med båten for å se om alt oppførte seg som det skal. Første jeg la merke til var at temperatur giver på kjølevann ikke lenger fungerte som den skulle  :sad:

La det til i huskeliste over ting som må fikses, og testa videre. Til min store fortvilelse så var jo dette ikke alt. Motoren begynte å koke+fjuske mens jeg var ute, og måtte da ankre opp. Selv om jeg ikke har så mange år på baken enda, så ressonerte jeg meg frem til at termostaten var i stykker. Løsning(vet ikke hvor smart det er)= fjerna termostat, motor ble kald. Da var en midlertidig løsning på plass der. Dette var jo selvfølgelig ikke alt, da jeg var på vei innover til båthus igjen begynte den å fjuske atter en gang. Dette var særlig merkbart på høyt turtall. Så tenkte med meg selv, her må det sikkert noe rensing av forgasser til. La da båten ned på ca 2000 o/min og kjørte videre. (5 min igjen til båthus) Opplevede da at båten tilslutt stoppet, og jeg måtte atter en gang ut med anker. Skjekka forgasserolje, temperatur på motor osv, dette så ut til å være ok. Så da gikk jeg videre til tenning/tennplugger. I min iver over å teste båten så hadde jeg av en eller annen rar grunn glemt å ta med tennpluggåpner, så var lite å gjøre der. Tok tilfeldigvis i tennplugger, og reagerte på at disse var ekstremt varme. Satte meg da ned for å vente på at disse hadde kjølt seg ned, og etter ca 1 time så fikk jeg start på motoren igjen. Denne gangen kom jeg meg til båthuset.

 

Det har seg sånn at her hvor jeg bor har vi et autorisert volvo penta verksted(hvordan i he*** personen som jobber der har blitt dette forstår jeg ikke). Var nede der og spurte etter termostat, temperatur giver og litt info om motoren generelt. Dvs tenningsinnstilling, forgasser innstilling osv. Fikk heller lite hjelp der. Fyren visste jo enda mindre enn meg(går det ann?) Det var da jeg satte meg ned her med maskinen å fant dette forumet. Siden det ser ut som om at det er endel kompetanse ute å går her, så tenkte jeg å prøve om noen kunne gi meg noen tips om hva som evt kan føre til mitt motorproblem.

 

Lurte også på om noen vet om/har et grovfilter til forgasser de vil kvitte seg med, og evt et nytt toppdeksel(har endel bulker i det, som gjør at det lekker ut olje herfra)  :smiley:

 

Og i samsvar med ånden her inne, så har jeg også noe motor deler liggendes hvis noen har bruk for dette. En stk b 20 blokk, med b18 topp (har jeg blitt fortalt ihvertfall), en stk innsugsmanifold til dobble forgassere, og 2 stk zenit stromberg forgassere pluss muligens noe annet også. Motor er vil du ha den, kom å ta den (garanterer ingenting, foreslår som DELEMOTOR). Det andre er jeg usikker på, da jeg ikke vet om det er noe å få solgt, eller om jeg skal gi bord/bytte det imot noe annet.

 

Uansett, håper noen her kan gi meg noen gode tips når det angår at tennplugger går varme, evt om jeg kanskje ikke har helt riktige tennplugger. og selvfølgelig dette her aq115/130, som jeg helst bør vite når jeg skal bestille ny giver og termostat

 

Takker for all hjelp jeg kan få

Link to post
Share on other sites

Send meg alle punktene du lurer på i en mail til : thsten@online.no.

 

Jeg har de siste ukene opparbeidet meg et skikkelig lager av tegninger, innstillinger osv.

Alt dette blir lagt ut i erfaringsdatabasen når jeg får tid, men du trenger det sikkert raskere enn det. Det meste er elektronisk.

 

Ellers kan jeg tipse deg om   www.eurofritid.no  . Der kan du bestille verkstedsboka til denne motoren, og da følger det med en egen delekatalog. Der får du kjøpt termostater, topper, manifolder.............

 

Pluggene i min AQ115 blir også varme, men de kjøpte jeg på Holmen Slipp (VP forhandler), kr 190,-. Tror ikke det er unormalt at deler som er skrudd fast i motoren blir veldig varme. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er ingen ekspert, men har inntil nylig hatt en marin B20 selv.

 

Det viktigste å tenke på ang termostat/giver, er kjølingen. Er det Fersk eller salt?  Stor forskjell der.

 

Min B20 sto det VP130 på, men såvidt jeg fant ut, var ett annet navn for denne Aq130.  Om det finnes andre varianter som bygger på samme blokk vet jeg ikke, så dette innlegget hjalp kanskje ikke :smiley:

 

Varme tennplugger kan jeg ikke svare på, men fusking/jaging av turtall på høyt turtall hadde jeg også, og løsningen var å rense forgasseren, noe jeg fikk utført hos Norsk forgasser service på Østlandet.

 

Lykke til.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

takker for tipset. Er enig at det ikke er unormalt at ting som står i en motor blir varme, men bare virka på meg som om de var unormalt varme. Også det at når motoren får hvile en time, så starter den igjen som får meg til å fundere på om det er noe galt med plugger/tenning. Kan jo evt også være noe med blandingsforhold etter fra hva jeg har hørt. Derfor jeg håpte på noen "pointers" dersom noen andre hadde vært borti dette

 

Ang kjøling så er det saltvann. Er ikke orginal kjøling/rør på den lenger, i og med at jeg har en custom manifold. Virker på meg som om toppen får kjøling nok uten termostat (skal få bestilt meg en ja). Kan holde på toppen en stund mens jeg kjører, noe som tyder på at den holder ihvertfall ikke mere enn rundt 60 grader. Den jager muligens litt på turtall når du nevner det, men det er så lite at jeg tror jeg bare tar den ut selv, å blåser rent med trykkluft.  

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Bestillte meg en bok til Volvo Penta fra Eurofritid til en B20 jeg hadde en gang.

Den gjaldt flere Volvo motorer og drev. Den var meget bra forklarende med bilder.

Har ikke bestillingsnummer her, men kan se om jeg finner det til over helgen.

Boken er Amerikansk.

Link to post
Share on other sites

Du får nok nok kjøling uten termostat ja, spørsmålet er om du kanskje får for mye. :lol:

Hehe, kan så være  :lol:

 

Men så er da planen å få dette på plass så fort som mulig også. Må bare finne ut nøyaktig hva slags deler jeg trenger  :lol:

Link to post
Share on other sites

Ser at det dukker opp flere personer med B20- AQ130.

Har selv samme motor i min båt m/ deplasementskrog.

Dette er jo en motor som marinisert skal yte opp mot 130 hk.

Har selv forstått det slik at b18 - AQ115, 1,8 liter motor.

 

Når det gjelder sjøvannskjøling og termostat så er det viktig at du bruker termostat som åpner seg på 60 grader, dette pga saltavleiring ved høyere temp i kjølevannet. Hvis du har biltermostat kan det jo ha tettet seg kjølekanaler pga temp. Biler har jo termostat på 90 grader.

 

Har selv nettopp vært gjennom en utskiftning av B20 til B20 som virker. Den første fikk litt for mye vann innabords og syntes ikke det var helt artig å jobbe mer.... :lol: :lol:

 

Har selv funnet mye info om denne motoren her på forumet, bruk søk- funksjonen og du vil snart finne svar på de fleste av dine spørsmål.

 

Lykke til med prosjektet :lol:

Link to post
Share on other sites

Fra Eurofritid :

 

SIESE-63

 Rep.håndbok Volvo Penta 1968-1991

 

Volvo Penta 1968-1991

 

535 sider og 1380 tegninger/bilder. Dekker alle bensinmotorer 4/6 syl. V6/V8 GM og Ford V8. 200/250/270/280/290SP og 290DP drev. Komplett med koblingskjema, tiltrekningsmomenter etc.  

NOK 398.00  

   

 

Fra www.maritim.no nettbutikk :

 

TERMO.SETT AQ60,90,95,100,105.......

Art.nummer: 13976-01

 

Pris: 346,-        

 

Passer for AQ 60/90/95/100/105/110/115/120A/130, BB100/115, MB20A, B18/20

 

Sjekk hos original forhandler ang. tennplugger. Da får du dem med ferdig justert åpning.

Koster ikke mer enn Torshov osv.

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som kjente, om ikke kjære, problemer. En B20 med hekkaggregat og en forgasser heter AQ 115. Denne kom i ulike utgaver som a, b og c. Sannsyligheten for at din motor er original, er liten. Derfor spiller det ikke så stor rolle hvilken bokstav etc.

 

Hjemmesnekret manifold er sikkert fint, hvis vedkommende som har laget den har visst hva hanhun har gjort. Det er viktig at kjølevannet går rette veien rundt i motoren, ellers får du lett kjøleproblemer. En annen ting er at du får nok kjølevann inn til motoren. Sjekk slanger og inntak for groe. Ny original manifold får du hos Iglebæk Motor i Kristiansand, han kan for øvrig skaffe det meste, men beregn god tid, han er ikke av de raskeste.

 

Saltvannskjølt AQ 115 skal ha en termostat på 60 grader, du kan med andre ord ikke benytte en biltermostat fra Biltema, dessverre.

 

Derimot har biltema forgssser rep.sett til din motor. Typiske feil på disse forgasserne er dårlig membran og at stempelet i forgasseren henger.

 

Når det gjelder tenning er det viktig at det ikke sitter bilfordeler på motoren, den kjennetegnes av at det sitter en vakuumklokke på fordeleren. Hvis du har slik fordeler og ikke kan skaffe en original, fjern i hverfall vakuumslangen. Husk å tette for vakuumsug på forgassereninnsug, så du ikke får falsk luft.

 

Plugger er viktige til denne motoren. Kjører du mye på fullfart bruk NGK BP 7 HS, kjører du mye på liten fart bruk BP 6 HS. Åpningen på pluggens stiftgap skal være o,7 mm.

 

Stiftåpningen i fordeleren skal være 0,45 mm. Fortenning 9 grader f.ø.d på 1000 rpm og 24 f.ø.d på 2000 rpm. Dette skal gi seg selv hvis du har riktig fordeler, med riktig tenningskurve.

 

Det er alltid en god investering å bytte stifter, rotor, og kondensator, så vet du hva du har. Det samme går for pluggledninger. Alt dette kan du kjøpe på første og beste bilrekvisitaforretning. Husk bare å skrive opp nummeret på fordeleren, så finner man de riktige komponenter.

 

En sjekk på ventiler er også lurt, disse skal du justere til 0,5 mm, gjelder både innsug og eksos.

 

Jeg antar du ikke vet om dette er en originalt marininsert AQ 115 eller om det er gjort av amatører. For at denne motoren skal yde de oppgitte HK, må den blant annet ha en annen kamaksel enn bilmotorer flest. Du kan jo snakke med forrige eier og høre om han har noen opplysninger.

 

Verkstedhåndbok til motoren finner du her: http://koti.mbnet.fi/fredrikr/AQ105,115,13...30,165,170.html

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Jeg må bare takke for alt informasjon så langt. Dette var over all forventning. Ser ut som dette skal være mulig å ordne allikevel  :lol:

 

Har nå tatt meg en liten bestillingsrunde, og venter spent...

 

1 siste foreløpig spm. så på merkeskiltet på motoren i dag, og under type stod det følgende:

type AD105A/100 hva menes med dette?

 

Vil rette en stor takk til alle dere som har kommet med innspill. Setter virkelig pris på dette, kanskje jeg får meg noen turer snart allikevel  :lol:

Link to post
Share on other sites

heisann, AD105/100.... ? Det står skkert AQ105/100 det står isåfall for 105 hk bensinmotor med et volvo penta 100 drev.

 

Det foran skråstreken står for antall hk og det etter står for drevtype.

 

Hvis det står BB 105 er det en maken motor men med svinghjulskåpe som passer til en gearboks. husker ikke i farten men tror 105 motoren ogseå er en B20 basert motor.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Det som i utgangspunktet va galt med min motor viste seg å være tenning/tennplugger og blandingsforhold. Da jeg normalt sett ikke kjører fort, så gjorde jeg som marna foreslo. dvs fikk tak i ngk BP 6 HS (måtte ta etpar telefoner rundt om for å få tak i disse). Da disse var på plass tok jeg en skjekk på tenning, og fikk denne justert. Byttet også ut stift/rotor, da jeg hadde dette i reserve allikevel. Tennplugg ledninger hadde jeg også i reserve, så tenkte at det var bedre å bytte ut det jeg hadde med nye deler først som sist.

 

Når dette var gjort gikk jeg over og rensa forgasser (demonterte og blåste rent med trykkluft). Skjekka også at alt var som det skulle være der, dvs at nål ikkje var skjev og at membran var ok. Monterte i hop alt igjen, og begynte på innstillinger av denne. Har sett litt forskjellige anbefalinger på hvordan blandings skrua skal være, men utfra erfaringer med andre ting, så følte jeg at en bør ta dette litt på feeling også. Så først stilte jeg blandingsskrua i bunn på forgasser helt inn (uten å dra til hardt, bare slik at jeg kjente den var i bunn). Skrudde den da først 1 og en halv turn ut, starta motor, og fortsatte finstilling. Vet i grunn ikke hvordan andre pleier å gjøre dette, men jeg la motor på ca 1500 rpm, og justerte på blandingsskrue til motoren hørtes ut som om den sveiv jevnt. (i mitt tilfelle var dette ca 2 og 3/4 turn) Har i ettertid funnet noen brosjyrer her, med informasjon om hvordan en skal stille inn disse forgasserene. Dersom noen har interesse for dette, kan jeg sikkert scanne inn disse å legge de ut her.

 

Når det gjelder mitt termostat problem så var jo ikke dette noe hokus pokus, satte bare i den nye termostaten der den gamle var.

 

I tillegg til dette så gikk jeg over alt elektrisk til motor, dvs skifta ut kabelsko der de var slitt, skjekka kabler for skader osv.

 

Ser foreløpig ut som om jeg ikke har noen mere plager ihvertfall. Venter i grunn bare på å få reperasjons manual fra eurofritid, slik at jeg ved et evt nytt problem er bedre rusta.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Jeg søkte litt og fikk god hjelp i denne gamle tråden, men jeg lurer på: Må/bør jeg ha termostat i motoren?

Jeg må kjøre en stund for å se nålen rikke seg i måleren. Når jeg sakker ned blir den kaldere igjen.

Motoren er en aq130 fra 1968. Og spørsmålet var som sagt -trenger jeg virkelig termostat i den gamle haugen??

Link to post
Share on other sites

Å kjøre uten termostat vil gi høyere slitasje og høyere drivstoff-forbruk. Nei, du TRENGER ikke.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Hei Hokky. Et spørsmål til deg for ser ut som vi har samme type motor. Sitter det en fjær rett under forgasserene dine, i dekselet. Som går ned på en av armene på undersiden?

Jeg har en fjær på undersiden av min, men den er løs, og finner ikke ut hvilken arm den eventuelt skal være festet til.

Link to post
Share on other sites

Å kjøre uten termostat vil gi høyere slitasje og høyere drivstoff-forbruk. Nei, du TRENGER ikke.

 

Ok. Da kjøper jeg en termostat. Noen som vet hvor termostathuset er på disse?

 

 

Hei Hokky. Et spørsmål til deg for ser ut som vi har samme type motor. Sitter det en fjær rett under forgasserene dine, i dekselet. Som går ned på en av armene på undersiden?

Jeg har en fjær på undersiden av min, men den er løs, og finner ikke ut hvilken arm den eventuelt skal være festet til.

 

 

Ta et bilde så skal jeg se, jeg er ikke helt med på hva du mener.

Link to post
Share on other sites

Hei. jeg kan ikke se noen fjær på min motor. Jeg tror uansett ikke den har noe med at gassen henger.

Skru av luftfilteret og se inn i forgasseren, der skal det være et stempel som går opp og ned når du gasser. Viss det står oppe så har du full gass, er det helt nede så har du tomgang. Peil oljen i toppen av forgasseren, det er den som skal smøre stempelet og passe på at det ikke henger seg opp. sjekk også at gasskabelen går slik den skal på forgasseren.

Gi en tilbakemelding når du finner ut av det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...