S/Y Gyda Startet 10.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2009 Diesel og ferskvannstanken har vi stålkontroll på. Måler, peilestav, og vindu i tanken forteller alt i klar tekst, men hva med forbruksbatteriene og deres kapasitet? Vi kan se på voltmeteret at spenningen fra en dag til neste (når vi ligger uten lading) går ned fra 27,1V til 25,7V men hvor lenge det er til kjøleskapet, Webastoen, pc'en, stereo'n og kartplotteren legger av, eller VHF'en ikke rekker lenger enn til nabobåten, har vi ingen formening om??? Er på jakt etter et instrument som fortløpende kan fortelle om vi tapper eller lader forbruksbanken (1500amp). Gyda har solcellepannel, vindgenerator, 2x24V 70 amph dynamoer (en på hver motor) og slepegenerator, så mulighetene for å tilføre strøm er absolutt tilstede, men jeg ønsker til enhver tid å ha oversikt over hvor mye som går inn og ut slik at vi slipper å gå tomme og kan gi batteriene best mulig leveforhold og holdbarhet. Har samfart forumet etter mulige svar, og noen sverger til syre og vekt, men med gel batterier er den muligheten utelukket. Videre sier andre at voltmeter er tingen, noen bruker til det tomt fos så og lade, mens atter andre igjen har et multi instrument som viser strøm inn/ ut, pr min , pr time, pr dag, i går, i forrigårs, i fjor og jeg vet ikke hva.... Vi trenger et instrument som kan si oss: - Hvor mange % av forbruksbankens kapasitet har vi tilgjengelig? Må vi reusere forbruk fordi vi ikke kan lade eller danse sol og vind dansen? - Lader eller tapper jeg batteribanken med det forbruket som er akkurat nå? Kan vi krympe strømforbruket så vi ikke tapper banken mer enn høyst nødvendig under rådende forhold. - Hvordan innvirker forbruket på batteribankens levetid? Tapper vi banken for langt ned hver gang, blir den ladet helt opp og må vi planlegge/ budsjettere for batteribytte snart? Fikk et tips på en annen tråd fra om BMV 600, men det finnes kanskje andre gode alternativer? Noen som har erfaring? Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Voltmeter funker godt for meg i alle fall. Kjøpte meg to stykker fra WEMA som er digitale og leser desimaler også. Vet at batteriet er fulladet når det er 12,8 Volt og stabiliserer seg på den spenningen. Amperen blåser jeg helt i, og så lenge det er god lading ombord (14,4 Volt), så vet jeg at ting er i orden Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
kjukken Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Slik taler kun den som ikke har prøvd/brukt/eid en batterimonitor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Dette har funket for meg i alle år, og jeg har ikke vært tom på strøm i alle fall Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Har brukt Voltmerer og Ampermter i mange år men etter og ha hat en Mastervolt Battery Monitor et par år kan jeg ikke tenke meg og være uten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjukken Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Ikke sant? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Njord Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Jeg installerte dette i Njord. Battmeter Stål-kontroll på strømforbruket etter det. Skal ikke ha båt uten slikt mer. Viser spenning på opptil 3 batteribanker, rest Ah + i prosent og lading / utlading. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 (redigert) Kan anbefale BMV-602 fra Victron Energy. Kjøpte denne i fjor. Hadde en annen før, men den gikk i stykker. Fikk ny på garanti, men hadde da i grunnen bestemt meg for å bytte. Betalte 2500.- ink mva og alle nødvendige kabler (veldig lett å koble til, en kabel med korrekt plugg i hver ende koblet rett til shunt og instrument). Årsak til valget: Brukte aller minst i standby mode (3-4 mA) og dekket alle mine krav til funksjoner (Volt på 2 banker, full Ah måling på 1 bank inkl Time-Left, % forbruk, antall Ah brukt, Ah uttak i øyeblikket + +). Ønsker ikke å tappe batteriene når jeg står uten strøm. Den forrige jeg hadde brukte over 20 mA som i praksis betydde opp mot 20 Ah per måned. Og jeg synes i alle fall at det er for mye. /Øystein Redigert 11.Oktober.2009 av hermansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Hei, Er det noen som kjenner til om en batterimonitor som ikke har shunt, men målespole? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Simito Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Jeg sjekket litt rundt og bestilte en BMV-602 i dag, ser ut som om man får mye for pengene + det man trenger. Jeg vet at man kan måle strøm med en "målespole", men har ikke sett det på en batterimonitor eller amperemeter. Tror ikke det er en like sikker metode. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Er det noen som kjenner til om en batterimonitor som ikke har shunt, men målespole? Det går ikke og bruke en målespole på likestrøm. En må bruke en Shunt eller et hallerelement for og måle likestrøm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjukken Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Interessant spørsmål. Jeg har et tangamperemeter som måler både likestrøm og vekselstrøm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 (redigert) Bruker tangamperemeter nesten hver dag for å måle last på motorer som skal testes, og det er likespenning. Ikke noe problem det. Blir vel noe av det samme Redigert 12.Oktober.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Et AC/DC tangampermeter benytter et hallerelement og ikke en spole for og måle DC A. Grunleggende elektroteknikk!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Det er vel en sannhet med modifikasjoner. En har en ringkjerne med en spalt i hvor Hallelementet er plassert Og så går den strømførende ledningen gjennom kjernen. Dette blir da faktisk en spole med 1 tørn. Så måler Hallelementet fluxen i luftgapet i kjernen. I praksis er det ofte også et visst antal tørn i en tilbakeføring fra Hallelementet for å hindre remanens når strømmen snur.Har faktisk et slikt amperemeter i båten som jeg har konstruert fra bunnen av. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Dette har funket for meg i alle år, og jeg har ikke vært tom på strøm i alle fall Jeg har også vært uten tankmåler på diesel i 6 år. Veit den er blitt tom når motor begynner å gå anderless, men har altid hatt 2 timers kjøring fra den tidspunkt. I vinter blir de måler på den og, har erfaring med hvad de er bra med batterimonitor... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
hymer Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 (redigert) Jeg har Nasa Batterimeter som har fungert bra. Tilbud på Seatronic nå, 1300 kroner: http://seatronic.no/strom-batterimetere-c-...eter-med-p-1030 Bra ting: Shunt som tåler 100A, med spenningsfall på bare 50 mV Fysisk liten shunt Veldigt lavt strømforbruk Småting som jeg irriterer meg (litt) på: Selve instrumentet er ganske dypt og stikker dermed 1-2 cm ut fra veggen Rød bakgrunnsbelysning som ikke matcher noen andre instrumenter jeg har Redigert 13.Oktober.2009 av hymer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjukken Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 Grunleggende elektroteknikk!!! Hva så, hva mener du? Tar du det som en selvfølge at spørsmålstilleren og andre vanlige brukere av f. eks. batterimonitorer vet alt om grunnleggende elektroteknikk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Eide Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Det går ikke og bruke en målespole på likestrøm. En må bruke en Shunt eller et hallerelement for og måle likestrøm. Jo, dette finnes, men koster meir enn en shunt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Jeg har Nasa Batterimeter som har fungert bra. Bare et kort spørsmål ang den der , har hatt lyst på den lenge men.Er det mye ball å montere , eller klarer en amatørtrikker å få den opp å gå ? Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 (redigert) Jeg har montert den slik at all jord unntatt startmotor blir målt. Shunt er på 100A og større forbrukere enn dette har du vel ikke. Var montert på 2-3 timer mener jeg å huske. Store kabelsko og verktøy for dette trenger du. Redigert 26.Oktober.2009 av Allan E (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tranen2 Svart 27.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 Det er vel en sannhet med modifikasjoner. En har en ringkjerne med en spalt i hvor Hallelementet er plassert Og så går den strømførende ledningen gjennom kjernen. Dette blir da faktisk en spole med 1 tørn. Så måler Hallelementet fluxen i luftgapet i kjernen. I praksis er det ofte også et visst antal tørn i en tilbakeføring fra Hallelementet for å hindre remanens når strømmen snur.Har faktisk et slikt amperemeter i båten som jeg har konstruert fra bunnen av. Lars H. Herlig å lese innlegg som "setter 2 streker under svaret"... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post Share on other sites More sharing options...
AustAgder8000 Svart 27.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 Shunt er på 100A og større forbrukere enn dette har du vel ikke. Hvordan er det med dynamostørrelse ift shunt størrelse? Har en dynamo som levere 140Ah, burde vel gå greit det selv om shunt er på kun 100A? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 27.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 Min dynamo kan teoretisk levere 100A. Jeg har sett 90 i en kort tidsperiode. Målte med kloampermeter fra biltema. Tåler vel litt mer i en kortere tidsperiode vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 27.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 ..Hvordan er det med dynamostørrelse ift shunt størrelse?...Sterling har opplyst at sine shunter tåler omlag 20 % mer enn påstemplet kapasitet for noe mindre intervaller. Det er vel relativt korte tidsperioder dynamoen leverer full kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.