Jump to content

Battmeter, volt eller amperemeter?


S/Y Gyda

Recommended Posts

Diesel og ferskvannstanken har vi stålkontroll på. Måler, peilestav, og vindu i tanken forteller alt i klar tekst, men hva med forbruksbatteriene og deres kapasitet?

Vi kan se på voltmeteret at spenningen fra en dag til neste (når vi ligger uten lading) går ned fra 27,1V til 25,7V men hvor lenge det er til kjøleskapet, Webastoen, pc'en, stereo'n og kartplotteren legger av, eller VHF'en ikke rekker lenger enn til nabobåten, har vi ingen formening om???

 

Er på jakt etter et instrument som fortløpende kan fortelle om vi tapper eller lader forbruksbanken (1500amp).

Gyda har solcellepannel, vindgenerator, 2x24V 70 amph dynamoer (en på hver motor) og slepegenerator, så mulighetene for å tilføre strøm er absolutt tilstede, men jeg ønsker til enhver tid å ha oversikt over hvor mye som går inn og ut slik at vi slipper å gå tomme og kan gi batteriene best mulig leveforhold og holdbarhet.

 

Har samfart forumet etter mulige svar, og noen sverger til syre og vekt, men med gel batterier er den muligheten utelukket. Videre sier andre at voltmeter er tingen, noen bruker til det tomt fos så og lade, mens atter andre igjen har et multi instrument som viser strøm inn/ ut, pr min , pr time, pr dag, i går, i forrigårs, i fjor og jeg vet ikke hva....

 

Vi trenger et instrument som kan si oss:

 

- Hvor mange % av forbruksbankens kapasitet har vi tilgjengelig?

Må vi reusere forbruk fordi vi ikke kan lade eller danse sol og vind dansen?

 

- Lader eller tapper jeg batteribanken med det forbruket som er akkurat nå?

Kan vi krympe strømforbruket så vi ikke tapper banken mer enn høyst nødvendig under rådende forhold.

 

- Hvordan innvirker forbruket på batteribankens levetid?

Tapper vi banken for langt ned hver gang, blir den ladet helt opp og må vi planlegge/ budsjettere for batteribytte snart?

 

Fikk et tips på en annen tråd fra om BMV 600, men det finnes kanskje andre gode alternativer?

Noen som har erfaring?

Link to post
Share on other sites

Voltmeter funker godt for meg i alle fall. Kjøpte meg to stykker fra WEMA som er digitale og leser desimaler også. Vet at batteriet er fulladet når det er 12,8 Volt og stabiliserer seg på den spenningen. Amperen blåser jeg helt i, og så lenge det er god lading ombord (14,4 Volt), så vet jeg at ting er i orden :cheers::yesnod:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale BMV-602 fra Victron Energy. Kjøpte denne i fjor. Hadde en annen før, men den gikk i stykker. Fikk ny på garanti, men hadde da i grunnen bestemt meg for å bytte.

 

Betalte 2500.- ink mva og alle nødvendige kabler (veldig lett å koble til, en kabel med korrekt plugg i hver ende koblet rett til shunt og instrument).

 

Årsak til valget: Brukte aller minst i standby mode (3-4 mA) og dekket alle mine krav til funksjoner (Volt på 2 banker, full Ah måling på 1 bank inkl Time-Left, % forbruk, antall Ah brukt, Ah uttak i øyeblikket + +). Ønsker ikke å tappe batteriene når jeg står uten strøm. Den forrige jeg hadde brukte over 20 mA som i praksis betydde opp mot 20 Ah per måned. Og jeg synes i alle fall at det er for mye.

 

/Øystein

Redigert av hermansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. En har en ringkjerne med en spalt i hvor Hallelementet er plassert Og så går den strømførende ledningen gjennom kjernen. Dette blir da faktisk en spole med 1 tørn. Så måler Hallelementet fluxen i luftgapet i kjernen. I praksis er det ofte også et visst antal tørn i en tilbakeføring fra Hallelementet for å hindre remanens når strømmen snur.Har faktisk et slikt amperemeter i båten som jeg har konstruert fra bunnen av.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette har funket for meg i alle år, og jeg har ikke vært tom på strøm i alle fall :smiley:

Jeg har også vært uten tankmåler på diesel i 6 år. Veit den er blitt tom når motor begynner å gå anderless, men har altid hatt 2 timers kjøring fra den tidspunkt.

I vinter blir de måler på den og, har erfaring med hvad de er bra med batterimonitor... :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Jeg har Nasa Batterimeter som har fungert bra.

 

Tilbud på Seatronic nå, 1300 kroner:

http://seatronic.no/strom-batterimetere-c-...eter-med-p-1030

 

Bra ting:

Shunt som tåler 100A, med spenningsfall på bare 50 mV

Fysisk liten shunt

Veldigt lavt strømforbruk

 

 

Småting som jeg irriterer meg (litt) på:

Selve instrumentet er ganske dypt og stikker dermed 1-2 cm ut fra veggen

Rød bakgrunnsbelysning som ikke matcher noen andre instrumenter jeg har

Redigert av hymer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Jeg har Nasa Batterimeter som har fungert bra.

Bare et kort spørsmål ang den der , har hatt lyst på den lenge men.Er det mye ball å montere , eller klarer en amatørtrikker å få den opp å gå ?

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. En har en ringkjerne med en spalt i hvor Hallelementet er plassert Og så går den strømførende ledningen gjennom kjernen. Dette blir da faktisk en spole med 1 tørn. Så måler Hallelementet fluxen i luftgapet i kjernen. I praksis er det ofte også et visst antal tørn i en tilbakeføring fra Hallelementet for å hindre remanens når strømmen snur.Har faktisk et slikt amperemeter i båten som jeg har konstruert fra bunnen av.

 

Lars H.

 

Herlig å lese innlegg som "setter 2 streker under svaret"... :wink:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...