Jump to content

Battmeter, volt eller amperemeter?


S/Y Gyda

Recommended Posts

Hei!

Nokon som har koplings-skjema for slik batterimonitor? Eg har amperemeter og voltmeter i instrumentpanelet. Men amperemeteret(sånn med pil far -60til +60)har ramla nen i "daschen" og i biter....lurer på å bytte det ut med sånn batterimonitor.

Men kordan koples slike? Og kor langt unna batteri kan de ligge? Er de koplet på + eller - siden? veit ingenting eg..... :wflag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Se der ja ! Ser greit ut. Men noon som veit kor langt unna shunt instrumentet kan være? Tipper det ville blitt 3meter hos meg. Om shunt skal stå i sammen med batteria.

Kan shunt stå i batterikassen? Lager vel ikkje noko varme eller gnist den?

 

Og de BMW 600 ser geniale ut. Kanskje slik passer rett i hullet til den eksisterende(ødelagte) Ampere-måleren? Det hadde vert no... :smiley: Forhandler for de er?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Shunten plasserer du nærmest mulig batteriet, jeg har min i selve batterikassen. Jo, den kan bli varm, men noen gnister er det ikke snakk om dersom du ikke har løse tilkoblinger. Selve instrumentet kan du ha i andre enden av båten, det går nesten ingen strøm i måleledningene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Håper dette gir svar på noen av spørsmålene:

 

BMV 600: Full overvåking av en batteribank.

BMV 602: Gir deg spenning på f.eks. startbatteri i tillegg.

 

(Begge modellene kan kobles til PC med isolert RS232 interface og mjukvare, for grafisk fremstilling av historiske data i f.eks. Excel.)

 

Det er 10 m kabel mellom shunt (500A medfølger, 1000A tilgjengelig) og instrument med RJ12 plugg i begge ender. Standard (VDO?) ø52mm hull til instrumentet.

 

Oppløsning: 10mA med 500A shunt.

 

Som importør / distributør for Victron og medlem på BP med leverandørstatus, vil vi være "snille" med BP medlemmer. Send bare en IM / e-post eller ring.

 

Pris, BMV 600: Kr. 1520,- +mva.

 

Alt dette til informasjon.

Link to post
Share on other sites

Dere som har Batt meter. Jeg skjønner at et slik instrument måler strøm inn (lading) og strøm ut (tapping) av et eller flere batterier. Dersom batteriets kapasitet i Ah er kjent, vet man omtrent hvor mye reskapasitet som er på batteriet. Men hva når batteriene blir noen år og begynner å miste sin reelle kapasitet. Hvor riktig er da informasjonen fra Batt meteret? Hvis f. eks. et 100Ah batteri tappes for 50Ah er det 50% tappet og en bør ikke tappe mer. Etter noen år vil et batteri tape sin kapasitet. De vil et forbruk på 50Ah ikke lenger bety at batteriet er tappet 50%, men mye mer.

Hvordan kompenserer / viser da et Batt meter hva som er den reelle gjenstående kapasitet, ikke bare teoretisk kapasitet fra når batteriet var nytt?

Link to post
Share on other sites

Diesel og ferskvannstanken har vi stålkontroll på.

 

Er på jakt etter et instrument som fortløpende kan fortelle om vi tapper eller lader forbruksbanken (1500amp).

 

- Hvor mange % av forbruksbankens kapasitet har vi tilgjengelig?

 

- Lader eller tapper jeg batteribanken med det forbruket som er akkurat nå?

 

Fikk et tips på en annen tråd fra om BMV 600, men det finnes kanskje andre gode alternativer?

Noen som har erfaring?

 

Jeg har BEP DC TLM .

 

1. Viser spenning på opp til 3 batteribanker. Alarm for høy / lav spenning på alle tre banker, viser i ah , prosent eller graf.

 

2.Ampere lading eller forbruk. viser ladestrøm inn på forbruksbatteri - eller forbruk fra dette.

 

3. Lensepumpe monitor. Du kan overvåke en lensepumpe døgnet rundt. Lagrer aktivitet - viser hvor ofte pumpen går

 

4. Overvåkning av innhold i 4 tanker samtidig. viser i liter eller graf, alarm ved lavt nivå, eller høyt nivå( septik) enkelt å kalibrere tankene .

 

Instrumentet er genialt og nøye men ganske kostbart, det finnes uten tankovervåkning også.

Link to post
Share on other sites

Du har nok pekt på en av de mindre intelligente egenskapene til en batterimonitor der, theppan07. Såvidt meg bekjent tar ingen batterimonitorer en slik trend inn i kalkulasjonen for gjenværende kapasitet i %.

 

Når man har brukt monitoren en stund vil man lett kunne se at spenningen er lavere på en gitt ladetilstand, etterhvert som batteriene mister sin kapasitet. (Monitoren viser også hvor mange Ah som er "tatt ut".)

 

Har man i utgangspunktet bestemt seg for at man f.eks. ikke ønsker ta ut mer enn 50%, må man da rett og slett da enten endre denne "regelen" til 40%, eller akseptere at batteriene har en lavere spenning v/f.eks. 50% gjenværende kapasitet. Uansett har batterimonitoren gitt deg informasjon om at batteriene har redusert kapasitet, på bredere basis enn ren gjetning.

 

Trenger man hjelp til å endre adferd, kan man søke dette ved å endre batteribankens totale kapasitet i set-up, på skjønn. Trøsten er at de som har batterimonitor installert gjerne tar bedre vare på batteriene, og dermed øker levetiden betraktelig!

Link to post
Share on other sites

1. Viser spenning på opp til 3 batteribanker. Alarm for høy / lav spenning på alle tre banker, viser i ah , prosent eller graf.

 

2.Ampere lading eller forbruk. viser ladestrøm inn på forbruksbatteri - eller forbruk fra dette.

 

4. Overvåkning av innhold i 4 tanker samtidig. viser i liter eller graf, alarm ved lavt nivå, eller høyt nivå( septik) enkelt å kalibrere tankene .

 

Instrumentet er genialt og nøye men ganske kostbart, det finnes uten tankovervåkning også.

 

Alt dette og mye, mye, mye mer får man med Victrons VE Net. Tankpeiling kan til og med (ved bruk av 2 sensorer) kalibreres til å vise korrekt tankinnhold ved krengning! :wink:

Link to post
Share on other sites

Men hva når batteriene blir noen år og begynner å miste sin reelle kapasitet. Hvor riktig er da informasjonen fra Batt meteret?

 

 

Du har nok pekt på en av de mindre intelligente egenskapene til en batterimonitor der, theppan07. Såvidt meg bekjent tar ingen batterimonitorer en slik trend inn i kalkulasjonen for gjenværende kapasitet i %.

 

Dette er utførlig forklart i veiledningen som følger BEP instrumentet. Jeg mener det bruker noe som kan hete peukerts scala. det er allt for mye å forklare her (uten veiledningen foran meg) men dette er det altså ferdige parametre for.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det bruker noe som kan hete peukerts scala. det er allt for mye å forklare her (uten veiledningen foran meg) men dette er det altså ferdige parametre for.

Peukerts er en logaritme for beregning av gjenværende batterikapasitet som en funksjon av belastning og utladningstid. (Forenklet kan man si at man får flere amperetimer ut av et batteri som lades ut over lang tid.) Vanligvis oppgis batteriers kapasitet i forhold til full utladning i løpet av 20 timer.

 

Denne koeffisienten er naturligvis også en del av kalkulasjonene i batterimonitorene til Victron. Men, beklageligvis, er dette en presatt verdi (som regel 1,25), som også eventuelt kan endres av bruker. Dette krever imidlertid noe mer kunnskap. Jeg skal innrømme at min kompetanse på dette området er noe begrenset, så det er mulig at batterimonitorer (ved hjelp av bl.a. Peukerts og trendvurdering) justerer % utlesningen noe, selv om du har lagt inn din Ah-kapasitet.

Link to post
Share on other sites

For de som som kun vil ha "stålkontroll" på løpende forbruk , eller feks. vil vite hvor mye dynamoen til enhvertid gir , finnes det små enkle instrument som kan vise dette . "Ulempen" er at de må ha seperat 12V forsyning , fordelen med dette er at de er 100% korrekt!

Ampermeter kobles med shunt og finnes fra 2-1000A . Jeg har kjøpt mine fra CHINA og de fungerer meget bra !

Og for dem som ikke kan eller vil ta risikoen med netthandel utenlands , kan jeg være behjelpelig !

Instrumentet måler > 79 mm x 43 mm <

 

dc_amp.jpg

 

 

dcvoltmter.jpg

 

 

Og her ser du dem midlertidig i bruk>

 

dscn3135.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei Nimba..

 

Har også bestilt Amp og voltmeter fra Kina. Bet 1 USD for voltmeteret.. Ca 18 USD for amp og shunt. Det står at du må hente strøm fra egen kilde. Hva menes med dette? Kan en ikke hente strøm fra ett annet batteri en det en måler på???

Så hvis en henter strøm fra start bat og måler forbruk? Og vise versa??

 

Må en skifte Shunt eller kan jeg bruke de som står i båten fra tidligere?

Link to post
Share on other sites

Om det går greit å bruke startbatteri til strømforsyning til meteret når du måler strøm/spenning på forbruksbatteriet og omvendt kan gå, men sansynligvis ikke iom. at du vel har felles minus for forbruk og start. Alt etter hvordan inngangen på metrene er, kan det gå bra eller ikke. Har du link til datablad for instrumentene? Men bruk et lite "lommelyktbatteri" til strømforsyningen så er du sikker, instrumentene trekker svært lite strøm. Om du kan bruke eksiserende shunt, avhenger av hvor mange ohm den er. Og igjen, har du data på eksisterende shunt og den som følger med det nye instrumentet kan du få et entydig svar.

 

Lars H.

(idag gikk burka'n av båten!!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Nimba..

 

Har også bestilt Amp og voltmeter fra Kina. Bet 1 USD for voltmeteret.. Ca 18 USD for amp og shunt. Det står at du må hente strøm fra egen kilde. Hva menes med dette? Kan en ikke hente strøm fra ett annet batteri en det en måler på???

Så hvis en henter strøm fra start bat og måler forbruk? Og vise versa??

 

Må en skifte Shunt eller kan jeg bruke de som står i båten fra tidligere?

Shunten för den typen av amperemeter har ett spänningsfall på 75 mV om jag husker rätt. Har din gamla samma spänningsfall kan du bruke den. Kontrollera om inte shunten dessutom ska kopplas efter lasten, på minussidan. Matningsspänning till den typen av instrument får inte vara samma som mätspänning. Om dina start och förbrukningskretsar är åtskilda kan du mata från startbatteriet när du mäter förbrukningsströmmen. En del instrument har annan matningsspänning än 12 volt, tex 5 volt är vanligt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nylig montert Sterling sin variant. Montert i vinter, så jeg har ingen erfaring med den. Skrudde den på første gang på søndag, og fikk raskt konstatert at forbruksbanken hadde 12.6 v, og at det gikk-1.7 amp fra den, og at jeg ennå ikke hadde rukket å tappe noe, dvs jeg hadde -0 amperetimer forbrukt av kapasiteten (starter på 0 og teller minus) siden jeg monterte morsomheten (nå har jeg koblet fra batteripolene i vinter, så sålangt stemmer nok det - kun tilkoblet i 2 minutter for testformål). I tillegg viser den meg spenning på start banken, og generator-batteriet. Vurderte å koble sensorene til dynamoene i stedet, men nå gjorde jeg ikke det. Kan montere en føler til som senser spenning, men har ikke gjort det ennå.

 

Hadde slik som vist i en av de første innleggene i forrige båten (battmeter) og var veldig fornøyd med det.

Link to post
Share on other sites

Hei Nimba..

 

Har også bestilt Amp og voltmeter fra Kina. Bet 1 USD for voltmeteret.. Ca 18 USD for amp og shunt. Det står at du må hente strøm fra egen kilde. Hva menes med dette? Kan en ikke hente strøm fra ett annet batteri en det en måler på???

Så hvis en henter strøm fra start bat og måler forbruk? Og vise versa??

 

Må en skifte Shunt eller kan jeg bruke de som står i båten fra tidligere?

 

 

Hei :smiley:

 

Shunten kan du bruke slik JOSHUA forklarer ! Ellers må du visst du skal måle A og V ha 2 forsyninger utenom batteriet som skal måles . jeg hadde valgt å bruke seperate instrument for hver bank , noe annet blir noe "innviklet" ved bruk av vekselrele ++

Du kan bruke samme forsyning til flere Voltmeter , samme med Ampermeter

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Med et multimeter kan en måle hva hver bank har av spenning.

Kan en måle strømmen rett på polene også ? I så fall er det vel bare å sette et simpelt instrument på hvert batteri(bank) for å se hvor mange ampere som er igjen til enhver tid, eller er jeg helt på jordet her ? Må strømmen være i beveglse for å kunne måles ? hvor stor shunt trenger man på 100Ah batteri (måle rett på batteriet ?) Eller er det kun forbruk og tilført strøm som kan måles ? :diving::wflag::blush:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...