Jump to content

Erfaring med sjøkreps teiner? Bra plasser ved Sandefjord?

klikk

Recommended Posts

Noen her som har erfaring med Sjøkreps teiner? Har forsøkt å sette teiner ett par ganger på rundt 60m, men har ikke fått noe. Det var mudderbunn og brukte fisk og reker som agn. Man må kanskje holde på en stund før man finner sjøkreps? Dette var i Sandefjord, noen som vet om bra plasser i nærheten..?Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Sjøkreps teiner . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

...og de som vet det vokter det som en statshemmelighet... :yesnod:

Ja, det vil jeg tro!! :lol:

Jeg ser jo at det er steder der det står vøler på 60m+ og regner med at dette er krepseteiner, men vil ikke være frekk og legge mine for nærme disse. Spørsmålet er om krepsen er så lokal at det kan være kreps ett sted, men ikke 100m bortenfor på identiske bunnforhold? Men kan noen bekrefte at det er sjøkreps i fjorden, eller er det bare idioter som meg som nekter å gi opp å prøve? :lol:

Hej....

Hur ser era krepstiner ut?? ..Går det att köpa färdiga eller gör ni dom själva?

Mvh Peter

De selges bl.a. her.: http://klappteina.no/estore/?main_page=pro...p;products_id=3

De skal settes på 150 - 200 meter.

Det finnes ikke den slags dybder på denne siden av landet. Ved mindre man drar flere mil ut, og det fungerer dårlig i høstværet. Dessuten tror jeg det ville vært umenneskelig å hale teiner manuelt fra den dybden.. Jeg vet at det er mange som fisker sjøkreps på 50-60m, problemet er å finne plassene.

Redigert av klikk (see edit history)

Sorry, top cosmic secret, ville bare fortelle at de kan finnes på grunt vann også. (ingen av dem i ditt område)

Mange år siden, men jeg tipper at områdene var ca etparhundre kvaderat. Ser ut som jordrotter på land, hull overalt.

Hvis du kjenner noen i den lokale dykkerklubben så snakk med dem, dykkere klarer ikke å fange dem likevel.. :giggle:

Guest Avmønstret#

Har fått en del Brosme som får krepsen i retur på vei opp. I fjorder med avgrensete meer med dypvannsfisk kan det være en god indikasjon på kreps/krepseplass. Men dette er ofte temmelig dypt da.

Og som alle vet så er Brosme som beiter på kreps den beste, det gir en viss skalldyrsmak på fisken. (Jeg har testa "side by side").

Om man skal dra opp teiner fra dypt vann så kan man hekte tauet i en blåse med ei blokk, eller tilsvarende, og kjøre teina opp. Dvs samme metoden som hvis man skal ha opp ankeret fra store dyp ved dypvannsfiske.

Hei

Krepsen lar seg fort fiske opp, den reproduserer seg sent. Så om du setter teiner der hvor du ser andre har hatt krepseteiner er det ikke sikkert det er flere igjen.

I mitt området (krsand vest) er det best å finne bløt leire bunn på 50-60m +

Bruker selv saltet fisk (sild/Makrell). Tror ikke ræg er noe tess da den fort blir spist opp av makken, den spiser kun kjøttet og lar skallet ligge igjen.. (dette skjer på timer)

Å sette EI er som å spile lotto, skal mye til å treffe i hodet på den da. Har du 5 eller flere på lenke med ca 10 favn mellomrom så er det større sjangs at ei eller flere teiner treffer der den skal. og om du da har kontroll på hvor dem har stått på bunnen og hvilke det var fangst i, er det lettere å "justere" seg in på de riktige plassene.

Lykke til :)

Lars

"Makken" har jeg fått erfaring med... det kom seg noen inn i agnboksene og ble med opp. 10-15cm lange "marker" som plasker med halen og en gapende kjeft i den ene enden. :puke: Så ut som en blanding av mark og ål.

Jeg setter 5 teiner i lenke, men har hatt mye kortere avstand mellom de. Skal prøve med lenger avstand.

GPS er vel ett "must" ettersom det ofte er ett stykke til land og vanskelig å orientere seg nøyaktig utifra landmerker.

Ja, jeg har reketrålere og skipstrafikk i tankene når jeg setter teinene. Jeg tror jeg skal prøve meg på litt grunnere vann neste gang, det er vel ikke stort igjen der trålere har vært..

Nye bokser med mindre hull er under produksjon. :smiley:

Hvis jeg skal kjøre opp teinene med båt, hvordan får jeg teine til å holde seg flytende når de er oppe ved blåsa? Må lage en funksjon som låser teiner til blåsa når de er oppe.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...