Jump to content

Kan ubrukt polyester gå ut på dato ?

Bøljan

Recommended Posts

Jeg har brukt flere år gammel polyester uten noen problem. Gammel herdere har jeg ikke like god erfaring med. Men som det blir nevnt her så kan det være lurt å lage en liten prøveblanding.

Polysteren som jeg brukte var ihverfall 7-8 år gammel, men jeg måtte kjøpe ny herder. Den gamle herderen ville ikke sette igang herdeprosessen. Med ny herder gikk det kjempebra.

jeg har brukt åpnet polyester fra 1996, det brukte jeg for noen måneder siden da jeg skulle støpe inn noe polyester i 2 høytalere jeg skulle ha helt tette og fine. dette fungerte helt utmerket.

Det er ikke noe entydig svar på dette.

I utgangspunktet er polyester som nevnt ferskvare. Jeg kjenner båtbyggere som aldi bruker polyester som er eldre enn 3 måneder.

Polyester begynner å lenke i det øyeblikk den forlater blandemaskinen. For å holde igjen på dette tilsettes den inhibitor som utsetter lenkeprosessen, men den vil fortsatt lenke.

Dette gjør at gammel polyester, selv om man får igang lenkingen, vil aldri oppnå fullgod styrke. Den blir også vanskeligere å jobbe med.

Prosessen kan holdes i sjakk ved å oppbevare polyester og herder mørkt og kjølig. I frysa er prosessen så godt som stoppet.

Et fat polyester som står ute i sola er ubrukbart etter få måneder.