Bøljan Startet 12.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2009 Hei! Har noen 10 liters spann med polyester stående, ble kjøpt inn for ca 5 år siden hos Biltema og har aldri vært åpnet. Er den fortsatt brukbar ? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Du får google "shelf life ..." så finner du en del lesestoff. Du kan jo lage en prøve med litt polyester og herder for å se om den herder ut som normalt, men det er værre å finne ut om det er noen styrkeforskjell på gammel og ny antar jeg. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
knutza Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Jeg har brukt flere år gammel polyester uten noen problem. Gammel herdere har jeg ikke like god erfaring med. Men som det blir nevnt her så kan det være lurt å lage en liten prøveblanding. Polysteren som jeg brukte var ihverfall 7-8 år gammel, men jeg måtte kjøpe ny herder. Den gamle herderen ville ikke sette igang herdeprosessen. Med ny herder gikk det kjempebra. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Den kan skille seg litt. Men da må du bare blande den rundt så den får riktig konsistens Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Bøljan Svart 12.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Takker for svar Da er det bare å kjøpe ny herder. Sitér dette innlegget Link to post
Mossmann Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Polyester oppbevart i "spann" holder enormt lenge, men på plastkanner tåler de ingenting!! Polyesteren kan trygt brukes, herderen derimot.... Sitér dette innlegget -Mossmann- AOMCI Link to post
Ingar Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Med ny herder gikk det kjempebra. Det kan jeg underskrive på.. Sitér dette innlegget Link to post
Vinylester Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 Polyester er en ferkvare og bør ikke overstige 6mnd,uansett bør det røres godt opp før man tar noe ut av boksen da "godsakene"gjerne synker mot bunn Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 jeg har brukt åpnet polyester fra 1996, det brukte jeg for noen måneder siden da jeg skulle støpe inn noe polyester i 2 høytalere jeg skulle ha helt tette og fine. dette fungerte helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 Det er ikke noe entydig svar på dette. I utgangspunktet er polyester som nevnt ferskvare. Jeg kjenner båtbyggere som aldi bruker polyester som er eldre enn 3 måneder. Polyester begynner å lenke i det øyeblikk den forlater blandemaskinen. For å holde igjen på dette tilsettes den inhibitor som utsetter lenkeprosessen, men den vil fortsatt lenke. Dette gjør at gammel polyester, selv om man får igang lenkingen, vil aldri oppnå fullgod styrke. Den blir også vanskeligere å jobbe med. Prosessen kan holdes i sjakk ved å oppbevare polyester og herder mørkt og kjølig. I frysa er prosessen så godt som stoppet. Et fat polyester som står ute i sola er ubrukbart etter få måneder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.