Jump to content

Hvordan får dere biffen perfekt?


Lars H.

Recommended Posts

Nå renner snart munnen over ,fikk faktisk lyst på en skikkelig antrecote selv om kl bare er 1/212.  

Som gammel pølsemaker sverger jeg til entrecote.

Kjøp den største du ser i kjøttdisken og som har den største fettklumpen i midten, da er du garantert den møreste biffen. fettklumpen kan du skjære bort når du skal spise biffen.11/2 cm tykkelse.

Marinaden blir best hvis du bruker ferske krydderplanter tilsett marinaden gjerne rødvin ikke bruk mer et par tre spisesjeer , Cognac gir også en nydelig smak på biffen.

La kjøttet ligge i marinaden 5-6 timer på kjøkkenbenken da har kjøttet rukket og trekk inn marinaden og kjøttet har en fin romtemp ,dette er viktig.

Stek kjøttet kun 2-3min. på hver side i en god varm panne. Pakk biffen inn i folie la den hvile i ca 10min. Nå kan du varme opp sausen trekke broccoli eller grønnsaker disse skal bare ha et lett oppkok på ca 3-4 minutter grønnsakene skal ha litt motstand nå du setter tennene i dem.

 

Bruk salt og pepper først når du skal spise biffen , :flag:

 

"Vell bekommen "håper maten vil smake  :yesnod:

Dette er en oppskrift som SMAKER. Foretrekker selv entrecoet da denne  har mye smak, bør vere en tomme tykk. Entrecoeten foretrekker jeg med mye fett, dette smaker. Velger de stykkene som har fettet mest blandet i kjøttet. Selv er jeg noe enkel med krydder, salt, pepper og paprika. Av og til noe soya sauce dersom jeg kan la den ligge i mere enn 6 timer. Romtemperert kjøtt er facit.

Foretrekker fløte bakte poteter til.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei hei

 

Det er like mange meninger om det å steke biff som det er "kokker". Felles for mange av dem (oss) er at resultatet er noe varierende.

 

Hvorfor ikke ty til de som virkelig kan kjøtt? Her er en link til Gildes nettside som forteller litt om sin garantert møre biffkjøtt. Klikk også videre til oppskriftsarkivet nede til høyre.

 

http://www.gilde.no/category.php/category/.../?categoryID=61

 

Her er også en link til nettsiden til Opplysningskontoret for kjøtt (OFK). Du husker sikker Fritjof i MatPrat-reklamene på TV. Det er det OFK som står bak. Her finner du alt du trenger og mer til - og det funker!!

 

http://www.ofk.no/

 

Hvis du - mot formodning - ikke finner svar på det du lurer på så har både Gilde og OFK flinke folk som gjerne - og raskt - svarer på spørsmål.

 

Lykke til og god apetitt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...