Jump to content

ny eller gammel "fot"


Speedsjark

Recommended Posts

Størrelsen på "føttene" er vel den samme som før.

Men. tidligere målte man lengden på skroget, og nå har mange lagt til baugspyd og badeplattform.

Båten blir vel ikke særlig lengre av det, eller?

For eksempel: Gamle Scand 32, er plutselig 35 fot........

Men, samme gamle båten......

Link to post
Share on other sites

Dette er interessant!

 

Akkurat som "Poseidon" skriver, er det forskjell på norsk og engelsk fot, og den engelske er nå nesten enerådende. Men tidligere målte man også i norske tommer, og robåter ble ofte målt i båtalen på 55 cm!

 

En del trad.-robåtfolk mener man får bedre tak på selve utformingen av en robåt om man bruker tommer og fot istedet for meter; dette er det eneste argumentet jeg har hørt for ikke å måle båter i metriske mål.

 

For vanlige fritidsbåtbrukere med plastbåter og kanskje utenbordsmotorer, tror jeg metersystemet er minst like praktisk!

Link to post
Share on other sites

Hei

Lurer på om det finnes enda en fot på markedet??

Jeg skulle frakte en 16 fots aluminiumsbåt oppi en dumperkasse på en lastebil. Kassa var 480 cm lang.

Altså burde ikke en båt på 16 fot, med fotstørrelse 31,5 cm fått plass oppi kassa. så jeg strevde litt med å finne en del matriell for å bygge båten litt opp. Slik at baugen gikk over automatlemmen.

Men når båten ble heist oppi, manglet det jo bortimot 30 cm på at baugen rakk bak til lemmen.

Jeg tok dette opp med båtleverandøren, og da hevdet han at det var en fot på 28cm ca??

Finnes dette, eller er båteieren som kjøpte nybåten blitt lurt tro?? :confused:

Jeg gjorde jo selvfølgelig båteier oppmerksom på dette, men det hadde ikke så stor betydning for han

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Båtlengder er som trelast. Vi bruker føtter og tommer selv om vi offisielt forlengst har innført metrisk system. Med båten er det også litt spesielt at en del andre mål enn lengden, som for eksempel bredden, gjerne oppgis i meter.

 

Verst er myndighetene, som fremdeles bruker noe så håpløst gammeldags som hestekraft (f.eks. "hestekraftavgift") i offentlige dokumenter. Her er det også grunnlag for litt forvirring. En europeisk hk er ikke nøyaktig det samme som en amerikansk hp. Spørs om alle er klar over det når de importere båter fra utlandet med motor oppgitt i hp?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

En europeisk hk er ikke nøyaktig det samme som en amerikansk hp. Spørs om alle er klar over det når de importere båter fra utlandet med motor oppgitt i hp?

 

Dette ble skikkelig OT, men skitt au, fra Wikipedia: En metrisk hestekraft er lik 735,49875 watt og forkortes hk. En britisk hestekraft er lik 745,69987158227022 watt, altså litt mer.

 

Litt mindre OT, fremdeles fra Wikipedia: I Norge ble foten avviklet da metersystemet ble innført. I dag regnes en fot som 30,48 cm eller lik 12 internasjonale tommer (inch).

Redigert av jernia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror neppe båten din er NØYAKTIG 26 fot. Den er sikkert 26,3568502 fot eller noe. Like lett å si 8 meter. :wink:
Å måle i fot blir gjerne litt teknisk unøyaktig men godt nok for båtens lengde likevel, i alle fall i dagligtale. Om en båt er 26.0, 26,2 eller 26,6 fot er ikke noen vesentlig forskjell. Rundt og greit mål til sitt bruk. Det samme gjelder jo litt for meter: Det er først når en kommer ned i jollestørrelse at en finner 2 desimaler, større båter angis jo gjerne på halvmeteren i dagligtale. I målebrev og andre dokumenter er det jo mål på centimeteren som gjelder. Min båt blir i dagligtale omtalt som 14 meter eller 44 fot men der står 13.160 meter i målebrevet...

 

Det blir litt på samme måte som om en sier 5 minutt så menes gjerne omtrent 3 til 7-8 minutt men om en sier 6 så er det 6.0 :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dette blir litt OT.

Når disse båtene ble bygget, forelå det vel tegninger før de gikk i gang med jobben. Var ikke disse tegningene nøyaktige?

Eller var det ikke størrelsen på båten som var det avgjørende når disse tegningene ble laget?

Tegnet mann først og fremst ut fra hvilke behov det var innstalasjoner osv...og så fikk båten bli så lang den ville?

Synes dette virker merkelig.

Link to post
Share on other sites

Båtlengder er som trelast. Vi bruker føtter og tommer selv om vi offisielt forlengst har innført metrisk system. Med båten er det også litt spesielt at en del andre mål enn lengden, som for eksempel bredden, gjerne oppgis i meter.

 

Det er vel litt unøyaktig; "totomfire" selges i meter, ikke i tommer (selv om jeg mener den offisielle betegnelsene er i mm, det gjør at svensk "totomfire" er annerledes enn norsk). Det finnes et EU-direktiv som foreskriver at alt skal selges etter metrisk system (kg i stedet for lbs etc), men det gjelder ikke der ikke-metriske verdier brukes til å beskrive varen. Det er altså fullt lovlig å selge 3/4" rør, men de må selges i meter.

 

Båter burde derfor selges i meter, men det blir vel litt søkt å si at båter er metervare, størrelsen på båten er en del av betegnelsen og kan derfor kunne oppgis som hva som helst.

 

For å gjøre forvirringen komplett finnes jo "meterbåter" - en 12-meter kan jo være opptil 70 fot :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når disse båtene ble bygget, forelå det vel tegninger før de gikk i gang med jobben....

 

Jeg er litt usikker på hvilke båter du sikter til, men fremdeles er det slik blant robåtbyggere - og tidligere også blant motorbåtbyggere - at de ikke har tegninger i det hele tatt; enkelte har ikke maler til å sette på tvers, engang! De har alle former i minnet (og i kroppen?).

 

Noen mener båtene blir "riktigere" slik, og det er selvsagt lettere å ta hensyn til egenskaper i de materialene de skal bygge den enkelte båt av, når de ikke har faste maler og tegninger å holde seg til.

 

Når vi finmåler på båtene, oppdager vi at de fleste er litt skjeve, selv om både robåtbyggere og robåtfanatikere påstår at de er så pinlig symmetriske. Små skjevheter ser ikke ut til å ha merkbare virkninger for brukerne, i hvert fall ikke for "oss vanlige dødelige"!

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker på hvilke båter du sikter til, men fremdeles er det slik blant robåtbyggere - og tidligere også blant motorbåtbyggere - at de ikke har tegninger i det hele tatt; enkelte har ikke maler til å sette på tvers, engang! De har alle former i minnet (og i kroppen?).

Jeg tenker på ulike trebåter som er blitt bygget i generasjoner. Alt fra robåter til store fiskeskøyter.

Men hvis disse båtene er blitt bygget uten tegninger, er det jo enda mer imponerende.

 

Dette blir som en kjøkkesjef på en eksklusiv restaurant.

Menyen bestemmes etter råvarene som er tilgjenglige, og ikke omvent..

Link to post
Share on other sites

Å måle i fot blir gjerne litt teknisk unøyaktig men godt nok for båtens lengde likevel, i alle fall i dagligtale. Om en båt er 26.0, 26,2 eller 26,6 fot er ikke noen vesentlig forskjell. Rundt og greit mål til sitt bruk. Det samme gjelder jo litt for meter: :wink:

 

...... og for å gjøre forvirringen toalt kan vi jo og sei 8 og 1/5 meter eller 8 og 3/5 meter.

Link to post
Share on other sites

Båten min har mal til for og akterstem. samt en midtmal, som sikret at vi fikk den lik på begge sider. Midtmalen ble også brukt som "referanse" når vi beregnet springet på ho.

Dette tror jeg var slik det ble gjort før i tiden, uten tegninger, men med nevnte maler. Resten tar man på sparket...

 

Båten min er forøvrig 7,0 m lang... Garasjen hvo vi bygget var 7.60. 30 cm i baug og akter måtte vi nesten ha :giggle:

Redigert av killmeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Foot_(length)

 

Obsolete use in different countries

1 Amsterdam foot (voet) = 0.2831 m.

1 Danish foot (after 1835) = 0.31385 m.

1 French foot (pied du roi) = 12 pouces = 0.32484 m.

1 Norwegian foot (after 1824) = 0.31375 m.

1 Portuguese foot = 0.3285 m.

1 Rotterdam foot = 0.296 m.

1 Russian foot (English foot borrowed by Peter Ι) = 12 inches = 1/7 Russian sazhens = 0.3048 m.

1 Spanish foot (till 1752) (Pie (foot) de Ribera/de Rey) = 12 Pulgadas = 0.287342 m.

1 Spanish foot (1752 to 1765) (Pie (foot) de Burgos/Castellano) = 0.278635 m.

1 Spanish foot (after 1765) (Pie (foot) de Rey) = 12 Pulgadas = 0.32483 m.

1 Swedish foot (fot) = 12 inches (tum) = 0.2969 m.

1 Venetian foot = 0.34773 m.

several different units by that name were in use in Poland:

1 Old Polish (or Warsaw) foot (stopa staropolska / stopa warszawska, till 1819) = 0.2978 m

1 Galican (or Lviv) foot (stopa galicyjska / stopa lwowska, 1787-1856) = 0.2977 m

1 Wroclaw foot (stopa wrocławska, till 1816) = 0.2880 m

1 Krakow foot (stopa krakowska, 1836-1857) = 0.298 m

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...