kverna@start.no Startet 15.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2009 ..har søkt litt men ikke funnet noen post om rengjøring av drev... Har en båt med heggagregat, eller drev som jeg sier... Var fullt med slike små hvite skjell.. Har fått bort det meste med høyttrykkspyler, men er masse "hvitt" skjellrester igjen.. Er på hele drevet, og på propellen (alu.propell). Noen som har tips til om det er noen lettvint måte å rengjøre dette på.. ,- Noe vidundermiddel på markedet, - eller er det skraping som gjelder?! PS! Båten var ny i år, og drevet er ikke grunnet.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 saltsyre har jeg hørt blir brukt - omjeg husker rett selv har jeg god erfaring med å bruke en myk metallsparkel. Lurer på om de kalles japansk sparkel eller noe sånt. Sitér dette innlegget Link to post
torbit Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Vær litt forsiktig med saltsyre, særlig når du har alu-propell. Sterke saker som kan ta knekken på propellen din. Edikksyre kan være et bedre alternativ, den er ikke så hissig. Bland syra i hvetemel til en grøt og smør det på, la det sitte alt fra noen timer til dagen etterpå, alt etter hvilken syre du bruker og styrken på den. Spyl godt av, nøytraliser helst, f.eks. med kalk som du får på et hagesenter. Sitér dette innlegget Link to post
20 Fot Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Watski har et produkt som heter Bernacle Remover som fungerer utmerket. Sprayes på når båten tas opp og spyl etterpå. Problemet er jo at samme skjell som du har utvendig på drevet kan du ha innvendig i vanninntaket i drevet. Det kan skape kjøleproblemer Sitér dette innlegget MVH 20 Fot Link to post
Ulv I Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Min båt ligger i ferskvann, fant ingen slike hvite skjell i år.. eller "ru" som vi kaller det her. men jeg fikk i fjor tak i noe som heter "skjell fjerner" fra HK Service i kristiansand, penslet det på.. lot det virke.. når det hadde frest ferdig penslet jeg en gang til, så tok jeg høyttrykkspyleren og de ble borte. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Andy2 Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 jeg setter på en slags sliperondell på bormaskina (svampaktig type børste), og sliper de bort med den. Hurtig og effektivt. Husk vernebriller. På trangere steder bruker jeg en liten stålbørstetapp på bormaskina. De steden ejeg da ikke kommer til, skraper jeg bort med en lang skrutrekker Sitér dette innlegget Link to post
Linn Christina Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Min båt ligger i ferskvann, fant ingen slike hvite skjell i år.. eller "ru" som vi kaller det her.men jeg fikk i fjor tak i noe som heter "skjell fjerner" fra HK Service i kristiansand, penslet det på.. lot det virke.. når det hadde frest ferdig penslet jeg en gang til, så tok jeg høyttrykkspyleren og de ble borte. Kan du forklare meg hvordan du i så måte kan være plage med rur når du har båten i ferskvann? Sitér dette innlegget Link to post
Larvik Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Jeg brukte is-skrapa til bilen som skrape for å fjerne rur. Sprayet først på med saltsyre, de fleste båtforr. selger det. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Har brukt saltsyre i flere år med godt hell. Gjør prosessen i flere omganger hvis mye rur. Spyler godt med vann etterpå. Å bruke saltsyre på alu propeller er ikke noe problem. Men bruk fornuft og verneutstyr som briller, gummihansker og støvler under prosessen. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Kan du forklare meg hvordan du i så måte kan være plage med rur når du har båten i ferskvann? Noen båter har hjemmehavn i ferskvann (elv) men de brukes i saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Denne er bra. Deep Clean er et meget effektivt og hurtigvirkende produkt for fjerning av: * Gravrust og overflaterust samt misfarging av rustvann på maling og lakk. * Rur, skjell, groing, kalk og betong. * Kalkavleiring og rustdannelse i kjølekanalene på saltvannsavkjølte motorer. * Gul/Brun misfarging i vannlinje på båt. * Renser oksydert maling, lakk, bunnstoff eller gelcoat. * Alle former for irring/oksydering på metall samt varmegang i metall som f.eks. på eksospotter. * Bremsestøv på felger http://www.maritimstart.com/testresultat.shtml Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ulv I Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Kan du forklare meg hvordan du i så måte kan være plage med rur når du har båten i ferskvann? Vel, jeg kjøpte båten 1 september i fjor, før jeg tok over båten lå den i en saltvannshavn. Noen båter har hjemmehavn i ferskvann (elv) men de brukes i saltvann. Det stemmer, min båtplass ligger ca 8-9 km opp i ei elv. Ferskt og fint vann her. ;) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Mouche Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 (redigert) Har brukt saltsyre i flere år med godt hell. Gjør prosessen i flere omganger hvis mye rur. Spyler godt med vann etterpå. Å bruke saltsyre på alu propeller er ikke noe problem. Men bruk fornuft og verneutstyr som briller, gummihansker og støvler under prosessen. Kan bare bekrefte det Hansi sier her da jeg har gjort det samme hvert år i mange år og uten noe problemer! Saltsyren har umiddelbar effekt og man kan spyle nesten med en gang, bruk MYE vann! Redigert 16.Oktober.2009 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SF Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Bruker også saltsyre, fungerer utmerket. Eneste du skal være obs på (uten om at det selvsagt er etsende og ikke skal i øynene osv) er eksponert aluminium. Dersom lakken er slitt og bar aluminium er synlig vil syra reagere med denne. Men også her er det bare å spyle av med rikelig med vann. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Rexus Svart 13.Februar.2013 Del på Facebook Svart 13.Februar.2013 Jeg har hørt mye godt om saltsyre når det gjelder fjerning av rur, og vil derfor prøve ut dette. Men hvordan påfører man best dette inne i alle kriker og kroker på drevskjoldet? Sprayflasker blir visstnok raskt ødelagt av syren. Og med pensel kommer man ikke ordentlig til overalt. En fagmann sa han stakk noen hull i korken på syreflaska og bare sprutet dette rundt i/på drevskjoldet og skyllet godt med masse vann. Er det en god idé? Da trenger man kanskje ganske mye syre? 1 liter pr. drevskjold? Sitér dette innlegget Link to post
Fairline-38Targa Svart 13.Februar.2013 Del på Facebook Svart 13.Februar.2013 Testet i høst damprenser, http://www.karcher.no/no/Produkter/Hjem_og_Hage/Dampvaskere.htm Det fungerte greit. Tok litt tid men det ble rent. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 13.Februar.2013 Del på Facebook Svart 13.Februar.2013 (redigert) Har brukt saltsyre i flere år med godt hell. Gjør prosessen i flere omganger hvis mye rur. Spyler godt med vann etterpå. Å bruke saltsyre på alu propeller er ikke noe problem. Men bruk fornuft og verneutstyr som briller, gummihansker og støvler under prosessen Kan bare bekrefte det Hansi sier her da jeg har gjort det samme hvert år i mange år og uten noe problemer! Saltsyren har umiddelbar effekt og man kan spyle nesten med en gang, bruk MYE vann! ÅÅÅ nooo THE BAD FOUR STROKE DOG slår til igen Til saken.. du må ikke høre på disse vanvittige rådene om bruk av saltsyre under noen omstendigheter! Som faglært Murer har jeg god erfaring med saltsyre og bruker dette daglig i perioder, dette er et middel som vi bruker til å løse opp fks sølt betong på asfalt etter en fasaderehabilitering.. Det vi derimot også bruker det på er avdankede murskjeer og verktøy tilsølt med murbruk som ikke har blitt vasket skikkelig over lang tid og dermed synger på siste verset. verktøyene blir skinnende rene etter en stund i saltsyren men har også en uheldig virkning på stålet i form av at det ruster umiddelbart i kontakt med vann! en murskje som er laget i relativt godt stål dekkes med rust i løpet av noen få timer etter at skjeen er behandlet med saltsyre. overflate legeringen i aluminium blir ødelagdt umiddelbart i kontakt med syren! om dette kun har noe å si for overflate finichen eller om det også svekker metallet i aluminiumen vet jeg ikke, men i jobben min blir altså alt av aluminium konsekvent tildekket ved bruk av saltsyre. Så dette er ikke noe du vil ha inn i drev/ lagere eller på noe som helst av metall i båten din. Det er sikkert mange andre her som kan tipse deg om gode og funksjonelle løsninger .. lykke til Redigert 13.Februar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Rexus Svart 13.Februar.2013 Del på Facebook Svart 13.Februar.2013 "Fagmannen" jeg refererte til er 50-60 år, har vært i båtbransjen hele sitt liv, vedlikeholder og syrevasker haugevis med drev hvert år. Jeg legger derfor mye vekt på hans råd som er basert på mange års erfaring. Men aluminimumspropellene mine ligger naturligvis flere kilometer unna når min 30 % saltsyre bringes frem. Og der hvor det er rur, forventer jeg at det er skikkelig rustfri varer. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 13.Februar.2013 Del på Facebook Svart 13.Februar.2013 (redigert) Da tenker jeg denne fagmannen din har funnet seg en kjapp, lentvint, billig og effektiv løsning.. En feil gjort av en 15 eller 80 åring er fortsatt like mye en feil uansett hvor lenge vedkomende har praktisert feilen. feilen blir ikke rett fordi den er praktisert i 60 år.. Men det er vel bare jeg som lyver da kanskje? saltsyre har ingen innvirkning på metall?.. Murskjeer er av rustfritt stål. og de ruster umidelbaret ved bruk av saltsyre nok en gang. De rådene jeg kommer med her er bassert på at jeg jobber med saltsyre og har lang erfaring med dette.. Og ikke at jeg har hørt ditt og datt her og der av gammle gubber som enkelte andre her. For og unngå at trådstarter skal høre på disse uhyrlige rådene om bruk av saltsyre vil jeg anbefale han og ringe forhandler/ produsent om de anbefaler å dynke deres drev i saltsyre.. samtidig fåreslår jeg også at at vedkomende ringer en murmester og spør om hvilke virkninger saltsyre har på metall.. Om han gjør dette tipper jeg trådstarter kommer tilbake å stopper kjeften på de som anbefaller dette svineriet...... Må ikke komme med sånt tull! at noen vil ødelegge sitt eget er ens egen sak, men ikke kom å anbefal slikt for andre som ikke vet hva det innbærer! Redigert 13.Februar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Bearded Beast Svart 13.Februar.2013 Del på Facebook Svart 13.Februar.2013 (redigert) dagens tips er altså å ringe en murer om du skal til med noe på båten. Murerskjeer er ikkje av rustfritt stål. Og 'rustfritt' stål er så mangt Redigert 13.Februar.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 13.Februar.2013 Del på Facebook Svart 13.Februar.2013 (redigert) usakelige kveruleringer fra synsere og libralister som ikke har greie på emnet og tror de vet bedre en folk som har emnet som fag gidder jeg ikke være med på.. ikke rustfritt du liksom, hehe.. Ja du har sikkert mere peiling på dette du, en meg som har både fabrev og mesterbrev i murerfaget.. Har nå sendt en mail til volvo penta med forespørsel om de anbefaler og dynke deres motorer i saltsyre.. svaret vet vi jo allerede, men for ordens skyld kommer jeg tilbake til dette for og poste svaret. Redigert 13.Februar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Rexus Svart 13.Februar.2013 Del på Facebook Svart 13.Februar.2013 Kjempebra. Fint å få en uttalelse også fra leverandøren. Bare husk å spørre om det er greit å "dynke" drevskjoldet! Motoren har jeg ingen planer om "dynke i saltsyre" Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.Februar.2013 Del på Facebook Svart 13.Februar.2013 Skal ikkje sjå bort i fra eg har meir greie på metall enn deg. Et mesterbrev som murer er verdiløst i denne sammenhengen. Det var heller ikkje snakk om å dynke motorer i syre men slike små detaljer får du kansje ikkje med deg.Det er ingen som betviler om sunnhetsgraden av å dynke en motor i saltsyre. Rur på drev var temaet, ta en pustepause nå- rur på drev. Det er åpenbart du er en tulling og en bedreviter som er meir opptatt av å ha rett og høre din egen stemme kakle i vei om alt du kan enn å forstå hva det snakkes om. Og denne tråden er ikkje første tråden man ser den tendensen akkurat. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 13.Februar.2013 Del på Facebook Svart 13.Februar.2013 Du verden, her var det gang på diskusjonen. Har ikke mesterbrev jeg, men har saktens hatt noen murskjeer gjennom årenes løp, men har tilgode å se noen rustfrie. Ellers har jeg alltid brukt saltsyre på bronsepropellene på tidligere båter, og hele Bravo3 drevet på nåværende båt i alle år. Jeg skriver hele drevet fordi det også gjelder mine rustfrie propeller. Når det gjelder påføring bruker jeg en malerkost enkelt og greit. Jeg kan ikke si jeg har opplevd noen ulemper med å bruke saltsyer til å fjerne rur, men jeg ville fjernet aluminiumspropellene først og for all del bruk verneutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 13.Februar.2013 Del på Facebook Svart 13.Februar.2013 (redigert) Plutonium. Det er du som ikke får tingene med deg her, og det er du som drar tingene ut i usakeligheter , å ha mere greie på metall en meg skal ikke så mye til så der kan det godt være du skårer høgere. men det er ikke det er snakk om her. At du avfeier at en murer skulle kunne utale seg fagbassert om saltsyrens virkninger på metall, er bare patetisk.. "Dynke motoren" var vel kanskje satt på spissen? men det forsto du ikke? eller var det bare slikt at du satt med lupe i teksten for og finne noe å ta meg på som du kunne motsette deg fordi jeg sier deg imot? Hele sakens kjerne her dreier seg som at du kommer med anbefalninger som kan skade trådstartes drev som jeg advarer mot, og så kommer du å sier at jeg ikke holder meg til temaet.... Men som sagt så vil jeg poste E-mailen fra volvo penta norge, her når den kommer. og jeg tipper den vil stoppe kjeften på deg.... Redigert 13.Februar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.