Jump to content

fjerne "skjell" fra drev/hekkagregat


kverna@start.no

Recommended Posts

ÅÅÅ nooo THE BAD FOUR STROKE DOG slår til igen :flag_sw: Til saken.. du må ikke høre på disse vanvittige rådene om bruk av saltsyre

under noen omstendigheter! Som faglært Murer har jeg god erfaring med saltsyre og bruker dette daglig i perioder, dette er et middel som vi bruker til å løse opp fks sølt betong på asfalt etter en fasaderehabilitering.. Det vi derimot også bruker det på er avdankede murskjeer og verktøy tilsølt med murbruk som ikke har blitt vasket skikkelig over lang tid og dermed synger på siste verset. verktøyene blir skinnende rene etter en stund i saltsyren men har også en uheldig virkning på stålet i form av at det ruster umiddelbart i kontakt med vann! en murskje som er laget i relativt godt stål dekkes med rust i løpet av noen få timer etter at skjeen er behandlet med saltsyre. overflate legeringen i aluminium blir ødelagdt umiddelbart i kontakt med syren! om dette kun har noe å si for overflate finichen eller om det også svekker metallet i aluminiumen vet jeg ikke, men i jobben min blir altså alt av aluminium konsekvent tildekket ved bruk av saltsyre. Så dette er ikke noe du vil ha inn i drev/ lagere eller på noe som helst av metall i båten din. Det er sikkert mange andre her som kan tipse deg om gode og funksjonelle løsninger :smiley: .. lykke til

 

 

Her vil jeg gi deg delvis rett i noe av det du sier : JA saltsyre på blottlagt metall vil gi overflaterust.Hvorfor vet jeg ikke.Har jobbet med betong i noen år,og GARANTERT vasket bort mer betong enn du noen gang kommer til å gjøre resten av din karriere som murer,.. Vasket vel i snitt bort 4-5 m3 i uka + vask av pumpa,som ofte ble gjort med saltsyre.Jeg sprøytet på gummipakninger,hydraulikk sentraler og "blottlagte" lager.Så lenge det ikke får stå for lenge og blir skyllet GODT med vann så er ikke saltsyre noe problem å bruke,det hendte seg at jeg måtte polere bilen hvis jeg var uheldig å få det på lakken.Plastikk er ikke glad i syre,blir grå og stygg.. Men på et drev så vil nok ikke saltsyre gjøre noe skade.Bruk gjerne en grov børste og skrubb med syre på de verste stedene.Husk bare verneutstyr :yesnod: Og igjen : skyll godt,når du tror du har skyllet nok,fortsett litt til.

Link to post
Share on other sites

Vil tippe du har gasset i deg litt vel mye saltsyre i din jobb som murer opp igjennom. Det går helt fint og bruke saltsyre. Bruker det selv. Men selvfølgelig i moderate former og skyller godt med vann. Er et ordtak som går! Det er forskjell på å barbere seg å skjære av seg hue. Passer fin i denne sammenheng synes jeg.

Link to post
Share on other sites

usakelige kveruleringer fra synsere og libralister som ikke har greie på emnet og tror de vet bedre en folk som har emnet som fag gidder jeg ikke være med på.. ikke rustfritt du liksom, hehe.. Ja du har sikkert mere peiling på dette du, en meg som har både fabrev og mesterbrev i murerfaget.. Har nå sendt en mail til volvo penta med forespørsel om de anbefaler og dynke deres motorer i saltsyre.. svaret vet vi jo allerede, men for ordens skyld kommer jeg tilbake til dette for og poste svaret.

Rolig nå! Dette er et diskusjonsforum for båtrelaterte spørsmål, ikke et krangleforum for murere. Erfaring fra murerfaget er nok vel og bra til sitt bruk, men erfaring fra vedlikehold av båt teller nok langt mer i denne sammenhengen. Jeg bruker saltsyre hvert år på plastskrog, bronsepropell og på syrefast stål. Det siste blir skinnende blankt og uten tegn til rust eller tæringer. Jeg ville heller ikke betenkt meg på å behandle en aluminiumspropell også. Selvfølgelig er det ingen her (andre enn deg) som snakker om å dynke motoren i saltsyre.

Link to post
Share on other sites

vel nå har ikkje eg anbefalt bruk av saltsyre, men eg har heller ikkje frarådet det. Så får en tolke det som en vil. Mht til alle som har gjort og gjør dette og sier det går fint så gjør det nok det. Det er å gå vel langt når en sier slik bruk vil ødelegge drevet og heile kostebinderiet ved minste kontakt. Men alt må jo sjølvsagt brukes med måte. Det er garantert mulig å ødelegge meir enn en fikser ved ukontrollert bruk.

 

Samt kan eg også føye til at det ikkje er uvanlig at fancy rengjøringsmiddel til drev og båt som faktisk virker også inneholder saltsyre. Det handler bare om hva man vil betale for den. 60 kroner eller 300.- pr liter..

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal ikkje sjå bort i fra eg har meir greie på metall enn deg. Et mesterbrev som murer er verdiløst i denne sammenhengen. Det var heller ikkje snakk om å dynke motorer i syre men slike små detaljer får du kansje ikkje med deg.Det er ingen som betviler om sunnhetsgraden av å dynke en motor i saltsyre. Rur på drev var temaet, ta en pustepause nå- rur på drev. Det er åpenbart du er en tulling og en bedreviter som er meir opptatt av å ha rett og høre din egen stemme kakle i vei om alt du kan enn å forstå hva det snakkes om. Og denne tråden er ikkje første tråden man ser den tendensen akkurat.

 

du er rett og slett en slitsom mare. Gå og legg deg og stå opp på et annet ben i morra, kranglefant.

Murern har nok litt rett her

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt mye godt om saltsyre når det gjelder fjerning av rur, og vil derfor prøve ut dette. Men hvordan påfører man best dette inne i alle kriker og kroker på drevskjoldet? Sprayflasker blir visstnok raskt ødelagt av syren. Og med pensel kommer man ikke ordentlig til overalt. En fagmann sa han stakk noen hull i korken på syreflaska og bare sprutet dette rundt i/på drevskjoldet og skyllet godt med masse vann. Er det en god idé? Da trenger man kanskje ganske mye syre? 1 liter pr. drevskjold?

 

Det er riktig Rexus at sprayflaska blir ødelagt av syren. - Men - i din husholdning har du sikkert flere forskjellige sprayflasker for rengjøring av boligen. Kjøkken har sin spray, bad, toalettet osv.-

Neste gang en av disse blir tom, ikke kast den. Den er ypperlig til å spraye syren på både drev og propeller. Når du er ferdig med denne vårrengjøringen - da først kaster du sprayflasken.

Dette har jeg gjort i alle år jeg har hatt båt. - 30% saltsyre kjøpes her i bor i alle malerforretninger.

Link to post
Share on other sites

Saltsyre finnes vel ombord på ethvert større skip i maskinavdelingen og benyttes ofte til rengjøring av "motstridig utstyr" som saltede evaporatorfordampere etc. Det er ingen problem ved bruk av saltsyre til enkelte rengjøringsformål forutsatt at man vet hva man holder på med som for så mye annet.

 

Å kategoriere den i det ene eller andre ytterpunkt av skalaen er bare tull. Brukeren bestemmer hvor egnet den er og om han vil ødelegge eller rengjøre utstyret. Kan bli en katalysator for skade og kan bli en katalysator for effektiv rengjøringshjelp ved korrekt og fornuftig bruk. Min erfaring til flere rengjøringsformål er den siste.

Link to post
Share on other sites

Mercruiser drevene er av aluminium. Servicemanual nr 14 ligger her: http://www.maxumownersclub.com/forum/site_files/manuals/mercruiser/14.pdf

På side 1A-7 i manualen for Alpha one gen II står følgende:

 

Wash gear housing with a muriatic acid base cleaner to remove any type of marine
growth, and rinse with water, if necessary.

 

"Muriatic acid" er tydeligvis et handelsprodukt "over there". I f.eks. denne linken eller denne linken fremgår det at den inneholder 31 to 33% hcl. hcl er også kjent som saltsyre.

Flere andre treff i google fører til produkter som alle innholder 25-33% hcl.

 

Så min konklusjon: Mercruiser påpeker at det er viktig å reparere lakkskader på drev. Mercruiser anbefaler saltsyre, så jeg kommer til å fortsette å bruke det. Men, kun der lakken er hel.

 

Egen erfaring: Bar aluminium etses og tæres av saltsyre. (Sleng en brukt Merc. aluminiumsanode i saltsyre og reaksjonen synes. NB! Ikke pust inn dampen som avgis!)

Link to post
Share on other sites

I "Collins National Dictionary" er Muriatic acid definert som saltsyre. Det samme finner en i "Clue for Windows".

 

saltsyre.gif

 

Selv har jeg ikke båt med drev, men bruker saltsyre på bronsepropellen for å fjerne rur. Jeg bruker det også i vannlinjen for å fjerne gulfarging. Begge deler med svært godt resultat.

Link to post
Share on other sites

Det eneste vi venter på nå er at Alternes legger ut bekreftelsen på at også VP-drev kan rengjøres med "murer-syre" så lenge man bruker det med forsiktighet og skyller godt etterpå.... men det sitter kanskje langt inne.... :wink:

Vi får eventuelt ta oss en murer mens vi venter på svar :cheers:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Honduras: spar deg murerpilsen og gå heller og dunk hode i veggen :headbang::lol: Om noen har oppfattet meg som ufin, beklager jeg dette på det sterkeste. jeg kan være litt krass i kantene noen ganger uten at jeg mener noe vondt med det. mine intensjoner var å ikke å ha rett eller være ufin med noen, men at jeg ikke unner noen skader på sine båter bassert på dårlige råd. Men siden visse her alikevel tilsynelatende er ute etter å ta meg og drite meg ut her, fordi at jeg går i mot de. kan jeg jo ikke nekte for at det nå ligger en viss tilfredstilelse i at de nå er de som får kjeften sin lukket og blir driti ut :lol:

 

Volvo penta Norges svar, var at jeg måtte forhøre meg med en forhandler.. Og jeg har nå fått tre samstemige svar fra volvo og yanmar sine forhandlere som taler for seg.

 

 

 

Hej,

 

Tack för ditt intresse i Volvo Penta.

 

När det gäller underhåll på drev rekommenderar vi dig att kontakta en auktoriserad Volvo Penta verkstad. De kan informera dig om detta. För tekniska frågor samt frågor om reservdelar, tillbehör och service är han din kontaktperson. Kontaktuppgifter till din närmaste Volvo Penta återförsäljare kan hittas på följande länk:http://www.volvopenta.com/volvopenta/norway/no-no/applications/dealer_locator/Pages/dealer_locator.aspx

 

 

Med vänliga hälsningar

Volvo Penta

Kundservice

 

 

 

 

 

 

Hei!

 

Det må ikke brukes saltsyre, da skades lakken på drevet.

Bruk båtvask og skurekost.

 

Med vennlig hilsen

Odd Magne Selnes

Tlf: 414 314 96

Odd.magne.selnes@marineteam.no

 

 

 

Øysand, 7224 Melhus | Telefon: 45 27 27 00 | epost: post@marineteam.no

www.marineteam.no

 

 

 

 

 

Hei

 

Vi vil på det sterkeste fraråde saltsyrevasking av drev og propeller (drev er av aluminium, og propeller består av en sammensetning av flere metaller, Hvis metaller som blir lagt i saltsyre danner små gassbobler på metallet, betyr det at det løser seg i saltsyre.

 

Blant metaller som løser seg i saltsyre finner vi:

 

 

Al – Aluminium

Fe – Jern

Zn – Sink

 

Reaksjonslikningene for de uedle metallene:

 

Aluminum: 2Al + 6H -> 2Al + 3H

Jern: Fe + 3H -> 2Fe + 3H

Sink: Zn + H -> Zn + H

 

 

 

 

 

 

 

Mvh

Reidar Hågensen

Teknisk Leder

Helgeland Båtservice AS

Onøy

8766 Lurøy

Tlf: 96041809

Mail: reidar@helgelandbatservice.no

Org.Nr 984 711 921

 

 

 

 

 

 

Hei.

 

Yanmar Norge kan ikke anbefale bruk av saltsyre ved rengjøring av drev.

Skulle det oppstå skade på drevet ved bruk av saltsyre, bortfaller all garanti.

 

Med vennlig hilsen

 


¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Paul Skarpnes.

Tlf +4764834352

skarpnes@yanmar.no

www.Yanmar.no

 

Fra: Yanmar NO
Sendt: 14. februar 2013 09:04
Til: Paul Skarpnes
Emne: VS:

 

 

 

Redigert av Alternes. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er fortsatt du som driter deg ut. Lakken kan skades, ja buhu alle drev er flekkete og har bunnstoff på seg likevel. Yanmar bare svarer så de har ryggen fri mht reklamasjon og alle vet at saltsyre kan være skadelig. Du må vel forstå at ethvert skriftlig svar fra en forhandler vil fraråde å bruke noe som helst sterkere enn de har i egne hyller pga reklamasjonsspørsmålet. Og et et slikt spørsmål vil kreve noen instruksjoner for å vite at spørrende part og svarende part har samme forståelse for hva en mener. Det er mye enklere å bare svare nei når en ikkje veit. Det blir akkurat det samme som står i instruksjonsboken mht oljevalg. Da står det ofte at man måååå bruke X brand olje i angitt kvalitet. Akkurat som merket spiller noen rolle... samme motor kan ha vært brukt i en mannsalder men straks en motor lakkes svart så må det plutselig kun benyttes olje fra quicksilver liksom.. riiiight.. Det er forskjell på å kunne lese og forstå hva en leser.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kire Ikke påloggetPostet Igår 21:35 pagetop.png

  • photo-thumb-22500.jpg?_r=1353591304
  • 1.Styrmann.gif
  • Medlem
  • Innlegg: 441
  • Registrert: 19.08.08
  • Aktiv: Igår 22:31

Plutonium, den 13 Feb 2013 - 17:40, skrev:snapback.png

Skal ikkje sjå bort i fra eg har meir greie på metall enn deg. Et mesterbrev som murer er verdiløst i denne sammenhengen. Det var heller ikkje snakk om å dynke motorer i syre men slike små detaljer får du kansje ikkje med deg.Det er ingen som betviler om sunnhetsgraden av å dynke en motor i saltsyre. Rur på drev var temaet, ta en pustepause nå- rur på drev. Det er åpenbart du er en tulling og en bedreviter som er meir opptatt av å ha rett og høre din egen stemme kakle i vei om alt du kan enn å forstå hva det snakkes om. Og denne tråden er ikkje første tråden man ser den tendensen akkurat.

 

du er rett og slett en slitsom mare. Gå og legg deg og stå opp på et annet ben i morra, kranglefant.

Murern har nok litt rett her

En enbeint kaptein?.... uten båt? :lol:
Redigert av Alternes. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man kan trygt bruke saltsyre for å fjerne Rur. Enten med sprayflaske eller med (helst?) en gammel radiatorpensel e.l.

 

Som med saltsyre, som med mye annet ombordi en båt, er det to måter å bruke den på. Noen er tilhengere av den riktige, imens andre tydeligvis har bestemt seg for at det kun er en måte å gjøre det på; nemlig den gale.

 

 

Tidligere var det vanlig å fjerne flekker på tøy vha. renset bensin. Dette ble forsiktig påført flekken, og flekken forsvant. Deretter ble nevnte plagg vasket godt.

Man dyppet altså ikke hele plagget i et fat bensin imens man kjederøyket, brente bål og trikset med zippoen.

Redigert av busterx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...
  • 2 uker senere...
PolarLi skrev On 17.9.2020 at 16.04:

Tråden er gammel, men både drev og saltsyre er fortsatt det samme ;) Men liker man ikke den kombinasjonen kan man prøve Sharkbite Barnacle Remover, man finner den på Jula.

 

Og hva sier sikkerhetsdatabladet til Sharkbite Barnacle Remover at det aktive virkestoffeet er: Jo, monohydroklorid, HCl, også kalt Saltsyre på godt norsk... :wink:

Link to post
Share on other sites

Fortego skrev for 12 timer siden:

Og hva sier sikkerhetsdatabladet til Sharkbite Barnacle Remover at det aktive virkestoffeet er: Jo, monohydroklorid, HCl, også kalt Saltsyre på godt norsk... 

 

Databladet til Barnacle remover har kun oppgitt CAS 506-89-8 Urea hydroklorid også kjent som Urea monohydroklorid. Det er IKKE saltsyre! (CAS 7647-01-0) Urea hydroklorid er et spesiellt stoff som lages av å blande Urea og Saltsyre, som gir det helt andre egenskaper. Man kan faktisk enkelt lage dette stoffet selv til 50 kroner literen, fylle det på sprayflasker å selge det til 400,- literen :wink:

 

Du kan lese en patent om stoffet og dets egenskaper her: https://patents.google.com/patent/US5672279A/en

 

"The use of urea hydrochloride to remove the build-up of water-insoluble metal salts on surfaces, and to dissolve water-insoluble metal salt dispersions or suspensions, has advantages over conventional methods using hydrochloric acid or other agents. For example, urea hydrochloride is less corrosive to metal equipment and other contact surfaces than the equivalent amount of hydrochloric acid, and has a significantly less tendency to release hydrogen chloride gas. Urea hydrochloride or its equivalent has the same or similar ability to dissolve insoluble salts or perform other functions as the equivalent amount of uncomplexed HCl, based on the total weight of HCl in the composition.

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PolarLi skrev On 28.9.2020 at 22.55:

 

Databladet til Barnacle remover har kun oppgitt CAS 506-89-8 Urea hydroklorid også kjent som Urea monohydroklorid. Det er IKKE saltsyre! (CAS 7647-01-0) Urea hydroklorid er et spesiellt stoff som lages av å blande Urea og Saltsyre, som gir det helt andre egenskaper. Man kan faktisk enkelt lage dette stoffet selv til 50 kroner literen, fylle det på sprayflasker å selge det til 400,- literen :wink:

 

Du kan lese en patent om stoffet og dets egenskaper her: https://patents.google.com/patent/US5672279A/en

 

"The use of urea hydrochloride to remove the build-up of water-insoluble metal salts on surfaces, and to dissolve water-insoluble metal salt dispersions or suspensions, has advantages over conventional methods using hydrochloric acid or other agents. For example, urea hydrochloride is less corrosive to metal equipment and other contact surfaces than the equivalent amount of hydrochloric acid, and has a significantly less tendency to release hydrogen chloride gas. Urea hydrochloride or its equivalent has the same or similar ability to dissolve insoluble salts or perform other functions as the equivalent amount of uncomplexed HCl, based on the total weight of HCl in the composition.

Da lærte jeg noe i dag også :thumbsup: Betegnelsen monohydroklorid fremsto for meg som rimelig entydig beskrivelse av kjemisk sammensetning, men så feil kan man ta :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...