Jump to content

Hvorfor er krabben dårlig nå midt i oktober, kontra for 1 mnd side

Blom'en

Recommended Posts

Ja, har hatt teiner ute jevnlig i hele sommer og høst, men de 2 siste gangene denne uken, så har krabben vært mørk og stygg inni.

Når man åpner den og tømmer ut, renner det nesten sort/svært mørkt vann utav den.

For ca. 3-4 uker siden, var den mye bedre og ikke dette mørke innholdet.

Etter hva jeg har hørt oppigjennom, så skal jo visstnok krabben være på sitt beste nå på høstparten, men dette stemmer ikke med mine erfaringer i år. Var jo mer mat i krabben i sommer enn det er nå. Nå må vi kaste 9 av 10 stk...

All krabben er dratt i samme området uti havet nord-vest av Bergen. Dybde er ca. 17-25 meter.

Krabbe er det nok av, far fikk 42 stk på 7 treteiner lørdag, mens jeg fikk 28 stk i "hummerteinene" mine nå på tirsdag.

Innspill ?

Kan være mange årsaker til det, men skallskifte er mest sannsylig. Kanskje er de gode krabbene tatt opp, eller akutt matmangel...kanskje flere krabber som befinner seg i det området nå?

Per. nå så har det vært 50/50 med fine/stygge krabber i hummerteinene. I sommer hadde jeg 9 av 10 som var stappfulle(i Krabbeteiner så det er sagt!! :smash: ), men dog var dette på en annen plass lengre inne i fjorden der krabbetettheten er mindre.

-Mossmann-

AOMCI

Hei Marida, når det gjelder krabbene på Hvaler er det grunn til å skille litt. Tislerkrabbe og krabbe tatt på sør og vestsiden av Hvalerøyene er sjelden bra vare. Tar du krabbe "innaskjærs" derimot, f.eks. i Løperen eller Sekken får du gjerne bra krabber. Kan du fortelle hvor du har fangstet, og om krabbene har variert siden sommeren?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...