Å i sava Startet 16.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2009 (redigert) Har en 2007 Mecury 115hk EFI når jeg går på lavere turtall og bruker powertrimmen så får motoren et dropp i turtallet akkurat i innslaget. Virker som powertrimmen belaster dynamo? Er dette normalt? En kamerat har 115hk Yamaha og det skjer ikke med hans motor. Redigert 16.Oktober.2009 av Å i sava (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 16.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 Har en 2007 Mecury 115hk EFI når jeg går på lavere turtall og bruker powertrimmen så får motoren et dropp i turtallet akkurat i innslaget.Virker som powertrimmen belaster dynamo? Er dette normalt? Powertrimmen bruker en del strøm... spesielt hvis du trimmer ut. Et tips ville vært å sjekke strøm ledningen imellom batteri og PT motor, og muligens byttet ut denne til en litt grovere ( kan ha vært litt sparsomme på tverrsnittet på ledningen ifra fabrikk ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Å i sava Svart 16.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 Hmm Batteriet står vel 2-2,5 meter (kabellengde)fra motor i min Skibsplast 655. Nå har ikke jeg så mye peiling på dette men vil det ha noe å si at batteriet er såpass langt fra? Det skjer like mye inn og ut på trimmen. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 Hadde nøyaktig samme motor på en Askeladden 605, mener å huske at den oppførte seg på samme måte som du beskriver i ditt innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Å i sava Svart 16.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 Merkelige greier. Var ikke på den gamle Suzuki 55hk min. Etter det jeg forstår så er dynamoen på 115 merc´n på 50 amp. Det er dobbelt så stor som Yamaha F115 (25amp). Enten er noe galt ellers så er den konstruert med noe tapping direkte av dynamo? Hadde forstått det om batteriet var nær flatt. Trim funker som en drøm også når motor ikke er igang så det er mer enn nok strøm på batt. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 16.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 Batteriet står vel 2-2,5 meter (kabellengde)fra motor i min Skibsplast 655. Hvor tykke er hovedledningene dine ??, med 4 > 5 meter lang kabel ( 2m + 2m > 2,5m +2,5m) kan det bli litt spennings fald ved større strøm uttrekk . Antar at ladespenning ( ifra stator/dynamo ) + strøm til PT er koplet til den grove RØD ledningen på start releet ( INN ifra batteri ), og hvis batteri ledningene er litt underdimensjonert vil du merke det på motoren ( drar strømmen delvis ifra dynamo istedet for batteriet ), strømmen er lat.. den tar den korteste/letteste veien... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
chagall Svart 16.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 (redigert) Etter det jeg forstår så er dynamoen på 115 merc´n på 50 amp. Det er dobbelt så stor som Yamaha F115 (25amp). Hei, syntes det høres litt rart ut at turtallet faller når du bruker powertrimmen. Har selv en 115 hk Optimax hvor dynamo er på 60 amps og hvor dette problemet er fraværende. Jeg ville ha kontaktet forhandler for å få en forklaring på problemet. p.s. Det er jo en nesten ny motor. Redigert 16.Oktober.2009 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Å i sava Svart 16.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 Ringte Merkeforhandler (Drange) idag. Han sa at de hadde opplevd dette på "større" motorer. Chagall; hvor langt unna står batteriet ditt fra motor? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 16.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 Uten å ha målt nøyaktig vil jeg si at batteriet står ca: 3/4-1 mtr. fra motor. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 16.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 Har selv en 115 hk Optimax hvor dynamo er på 60 amps og hvor dette problemet er fraværende Hvis du kunne belastet dynamoen med 30A på tomgang ville nok det merkes på turtallet.... ( normalt sett ville jo et slik forbruk hentes ifra batteriet ( dynamo fyller opp igjen ), men ved for lang ledning ville kanskje rollene byttes ?? ) Jeg ville ha kontaktet forhandler for å få en forklaring på problemet. p.s. Det er jo en nesten ny motor. Helt ening . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
chagall Svart 16.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 ( normalt sett ville jo et slik forbruk hentes ifra batteriet ( dynamo fyller opp igjen ), men ved for lang ledning ville kanskje rollene byttes ?? )Arne Kjetil Ja som du sier `Droll`, det er nok her "hunden ligger begravd". Fin oversikt over kabel størrelser og lengder. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 16.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 Baatplassens Kabeldimensjonkalkulator Sitér dette innlegget Link to post
morten67 Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Jeg opplever akkurat det samme på min Mercury. Men ikke tenkt over det som noe problem. Sitér dette innlegget mvh Morten A.Karlsen morten@karlsen.cc Link to post
trulsant Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Jeg opplever det samme på 80hk EFI. Men mest når jeg trimmer inn faktisk...akkruat som at det er en fjær i sylinderen som presses sammen når en trimmer inn, og som da hjelper motor ut når en trimmer ut. Men synes ikke det er så rart, ganske mye krefter som er i sving. Men kan være en ide med større tverrsnitt på kabel til batteri kanskje ja, for når en bruker trimmen, faller spenningen i motor, siden batteri ikke klarer å etterfylle. Og da vil laderegulatoren straks "gi på" for å øke spenningen igjen, med resultat at turtall faller på motor. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Det står i manualen at det er normalt med turtall drop når man bruker tilten. (husker jeg å ha lest) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
LM 605 Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Det står i manualen at det er normalt med turtall drop når man bruker tilten. (husker jeg å ha lest) Stemmer det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.