Jump to content

Mercury dropp i turtall ved powertrim bruk?


Å i sava

Recommended Posts

Har en 2007 Mecury 115hk EFI når jeg går på lavere turtall og bruker powertrimmen så får motoren et dropp i turtallet akkurat i innslaget.

Virker som powertrimmen belaster dynamo?

 

Er dette normalt?

 

Powertrimmen bruker en del strøm... spesielt hvis du trimmer ut.

 

Et tips ville vært å sjekke strøm ledningen imellom batteri og PT motor, og muligens byttet ut denne til en litt grovere ( kan ha vært litt sparsomme på tverrsnittet på ledningen ifra fabrikk )

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Merkelige greier. Var ikke på den gamle Suzuki 55hk min.

 

Etter det jeg forstår så er dynamoen på 115 merc´n på 50 amp. Det er dobbelt så stor som Yamaha F115 (25amp).

 

Enten er noe galt ellers så er den konstruert med noe tapping direkte av dynamo? Hadde forstått det om batteriet var nær flatt.

Trim funker som en drøm også når motor ikke er igang så det er mer enn nok strøm på batt.

Link to post
Batteriet står vel 2-2,5 meter (kabellengde)fra motor i min Skibsplast 655.

 

Hvor tykke er hovedledningene dine ??, med 4 > 5 meter lang kabel ( 2m + 2m > 2,5m +2,5m) kan det bli litt spennings fald ved større strøm uttrekk .

 

Antar at ladespenning ( ifra stator/dynamo ) + strøm til PT er koplet til den grove RØD ledningen på start releet ( INN ifra batteri ), og hvis batteri ledningene er litt underdimensjonert vil du merke det på motoren ( drar strømmen delvis ifra dynamo istedet for batteriet ), strømmen er lat.. den tar den korteste/letteste veien...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Etter det jeg forstår så er dynamoen på 115 merc´n på 50 amp. Det er dobbelt så stor som Yamaha F115 (25amp).

 

Hei, syntes det høres litt rart ut at turtallet faller når du bruker powertrimmen. Har selv en 115 hk Optimax hvor dynamo er på 60 amps og hvor dette problemet er fraværende. Jeg ville ha kontaktet forhandler for å få en forklaring på problemet. :yesnod:

p.s. Det er jo en nesten ny motor.

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Har selv en 115 hk Optimax hvor dynamo er på 60 amps og hvor dette problemet er fraværende

Hvis du kunne belastet dynamoen med 30A på tomgang ville nok det merkes på turtallet....

( normalt sett ville jo et slik forbruk hentes ifra batteriet ( dynamo fyller opp igjen ), men ved for lang ledning ville kanskje rollene byttes ?? )

 

battery_cable.jpg

Jeg ville ha kontaktet forhandler for å få en forklaring på problemet. :yesnod:

p.s. Det er jo en nesten ny motor.

Helt ening .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
  • 10 måneder senere...

Jeg opplever det samme på 80hk EFI. Men mest når jeg trimmer inn faktisk...akkruat som at det er en fjær i sylinderen som presses sammen når en trimmer inn, og som da hjelper motor ut når en trimmer ut.

Men synes ikke det er så rart, ganske mye krefter som er i sving. Men kan være en ide med større tverrsnitt på kabel til batteri kanskje ja, for når en bruker trimmen, faller spenningen i motor, siden batteri ikke klarer å etterfylle. Og da vil laderegulatoren straks "gi på" for å øke spenningen igjen, med resultat at turtall faller på motor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...