Jump to content

Yanmar 27 Hk-3GM30F, dieselforbruk?


Fersking1

Recommended Posts

En 27-hester bruker ca. 5.5 liter pr time på fullt og ca 21 timer er riktig

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

En tommelfinger regel er at en diesel motor bruker 0,2 l pr Hk i timen...

Denne motoren burde da forbrenne 4-5 l i timen, så ganger du det med 21 timer, så har du omtrent forbruk....

 

Men det er sikkert noen som kjenner denne motoren bedre og kan gi det mer nøyaktig tall

 

obs..der ser jeg at SveinHa allerede har svart....mine estimasjoner var i minste laget ser jeg...

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for raske svar !!! Jeg forsøker å finne ut om de som har seilt hjem båten min fra Hellas har forsøkt å få meg til å betaler flere hundre liter med disel for mye( tror jeg) , derfor sitter jeg og regner her . Hvis diselen de har kjøpt (uten kvittering)stemmer må de ha gått for motor hele veien så og si .

De påstår det ikke var vind på vestkysten av Italia og frem til kanalene i måneds skiftet aug./sept. i år , så nå forsøker jeg å finne ut av værmeldinga bakover i tid - noen tips ?

Link to post
Share on other sites

....mine estimasjoner var i minste laget ser jeg...
Nåja, 2dl pr hk pr time er noenlunde grei tommelfingerregel men det gjelder de hestene som er i bruk og ikke de motoren kan yte på maks. Drar du av noen hundre omdreininger fra maks blir kanskje forbruket bortimot halvert på en deplasementsbåt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en SF 37 med samme motor,og 8 knop oppnås bare med ribbet båt, tom mage og varme kjøttkaker på kjøkkenbordet :flag:

 

Vi marsjer 7,2 med full båt når det haster litt men 7 knop er mer behagelig. Jeg tipper det mest realistiske er å si at motoren bruker 4-5 l/t og at reell fart (hensyntatt litt kursavvik, bølger osv) er 6,5 knop.

 

Mvh Tore

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...