Jump to content

Dramatisk redningsaksjon i Oslofjorden idag

Spinnaker

Recommended Posts

Noen som har noen oppdateringer her ? gikk båten ned eller ble den berget?

Bernt

I følge nyhetene gikk ikke båten ned. Så det er håp om å få slepet den til land for å prøve å finne ut av hva som skjedde.

Håper de finner ut av hva som skjedde.

Særlig for oss trebåt eiere er det viktig å få vite hav som kan være årsaken til at en båt forliser på denne måten - i fint vært og etter hva jeg har forstått uten at det hadde skjedd noen grunnstøting

11 grader i vannet i dag ved Drøbak. Nå er det viktig med redningsutstyr ombord. Vi hat nå to flytedresser liggende ombord samt at vi kjøper redningsflåte før neste tur utpå. Med distressknapp på VHF og en håndholdt VHF i tillegg er vi godt forberedt, håper jeg. Nødraketter er også ombord.

Videoen viser at vi har mange gode aktører på redningsfronten her i Oslofjorden.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det som 2X Diesel forteller her burde være en god standard og skikk og bruk ved salg av brukte båter. Dette å følge båten et stykke " til sitt nye hjem" er sannelig ikke bare tull. Jeg har som jeg sier lengre oppe her stadig hørt om forlis på grunn av at ny eier faktisk ikke kjenner den nye båten, og hvis noe skjer så er det igjen en viktig faktor til handlingslammelse og panikk som scenario......

Vi opplevde denne redningsaksjonen på nært hold på lørdag morgen.

Vi lå i bøye rett syd for Kollen utenfor Larkollen. Slo på VHF ca ni og hører Tjøme radio roper opp båter i nærheten av Moss da det er en 27 fots trebåt som holder på å gå ned mellom Moss og Revlingen. Jeg meldte at vi kunne være i området på i underkant av 45 minutter og fikk beskjed om å avvente da det var andre båter som var nærmere.

15 minutter senere ser jeg sea kingen 400 meter unna på andre siden av eldøya. De plukker opp begge ombord. Båten ble slept inn til Moloen ved Støtvig Hotel av Røde kors. De klarte der å lense den og jeg regner med den ble tatt direkte på land. Under slepet var knapt topplanternen over vann.

Det gikk bra takket være to raske røde kors båter fra Tønsberg og Tjøme samt en rask utrykning av Sea Kingen.

Så å kalle dette for dramatisk er å undereliminere det som faktisk er dramatisk....tenk litt på det...

All slik reddning er dramatisk, det er små marginer som skiller lykke fra tragedie! Når det er kaldt i vannet blir marginene bare mindre for å bli en tragedie.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...