Jump to content

Kjøp av skøyte. Da har jeg sagt JA, jeg tar den jeg.

rolk

Recommended Posts

Eneste problemet er at vi bare er enige om en ting - og det er at vi stort sett er uenige om det meste. Og vi elsker å krangle side opp og side ned om de minste detaljer..

Aldri har så mange ment så mye om så lite

Kan ikke si att jeg er enig med deg her Wasco.... :wflag::lol:

Det finnes to regler til sjøs: <§1 Skipperen har alltid rett> og <§2 Har skippern feil gjelder §1>

Work @ Rogaland radio / LGB/LGQ / 002570300.

Det finnes folk med båt, og båtfolk, oss sistnevnte er og forblir en egen rase i følge noen ->nå MED BFB og GOC samt CSOC

Problemer i Ryfylke? Kall bare på <R/S Ryfylke> Offisielt medlem av Dirdal Båtforening fra og med 31/7-2009 kl 0005

dassen, så da var det jo fritt "løp" for å si det sånn... :giggle:

Hei. Trodde du som var fra "Karmøyo" hadde hørt om "siri" Hvis ikke skal du spørre noen som har vært på "havet". De vet det, og vet også meget godt hva hekken på ei skøyte egner seg best til. :yesnod:

Til Rolk. Kunne vært morro og få vite hva slags motor som var instalert tidligere. Hvis du finner tidligere registreringsnummer (fiskeri reg nr) så fantes det en bok som omhandlet alle norske fiskefartøyer med størrelse, byggeår, motor etc. (hadde en slik ombord i min fars kutter 54 ft.)

fram til 1960. Når det gjelder fastfortøyning som vi kaller det "nord på" som har betegnelsen "svai" her sør på (noe som minner meg litt mer om Honu-lulu) så få tak i noe såkaldt dampskipskjetting, den er tung og god i seg selv og du trenger da et par halve oljefat fylt med betong i hvær ende, og en opphaler i midten med skikkelig kjetting. gjerne 10-12 mm, og husk at kjettingen skal ombord og festes. Da ligger du trygt. Lykke til med mye grubling og ah-ha opplevelser. :seeya:

• 3 uker senere...
Hvilke tanker har du selv omkring dette?

Er planen å beholde båten mest mulig inntakt, eller har du utbyggings planer?

Hei. Ja jeg har litt planer men er SVÆRT interessert i andres meninger. Det jeg mangler ombord er soveplasser og "bad/dusj". Helt fremme i båten er det 3,5 sengeplasser som jeg synest er for dårlige. Det blir sånn i nøden så går det. Her må jeg gjøre noe. Neste problem er at lasterommet er for lavt, det er langt fra ståhøyde andre plasser enn i lasteluka. Jeg hadde planer om å lage sengeplasser der nede. Hva syns dere. Skal jeg utvide lasteluka og ødlegge dekksplass, eller skal jeg ha det litt kummerlig der nede og kun ha mulighet til å stå i den lille luka som er.

Det aller første som skal gjøres er å montere dieselvarmer på kjølevannet, hvilken bør jeg kjøpe????

Nå trenger du vel ikke ståhøyde i køyene da, så med køyer langs sidene og ståhøyde under luka så burde det da kunne bli et greit krypinn det! hvis du setter inn noen ventiler i lukekarmen for å slippe inn dagslys så kan det jo bli rimelig bra det! Alternativt kan du utvide bredden på luka så to kan stå oppreist samtidig. En halvmeter ekstra gjør mye det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei! Dette ser svært bra ut innvendig også! :smiley:

Når det gjelder lasterommet så er spørmålet: Skal du bruke båten som lystfartøy eller kommer du til å bruke lasterommet til noe annet? Om du går for lystbåt er det et must å bygge om lasteluka. Størst mulig dekkshus over lasterommet med full ståhøyde og noen runde ventiler. På toppen et fint skylight. Fint å kunne slippe inn dagslys og frisk luft. Det utvider boområdet enormt og komforten blir mye bedre. Jeg hadde nok kommet til å utvidet luka både i bredde og akterover, men med god passasje rundt. Det er en omfattende jobb, men vil være verdt strevet.

Jeg gleder meg til å følge dette prosjektet! :seeya:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...