Jump to content

Fru Charente

Recommended Posts

Enkelt og greit.

Du må betale avgifter på alt du har av alkoholholdige varer ombord. Også det som er kjøpt på Vinmonopolet i Norge, og som du allerede har betalt avgift på.

Er glad jeg har en annen erfaring enn deg, det som jeg kjøper i Norge har selvsagt norsk strekkode på og dermed identifiserbar som "norsk vare" kjøpt i Norge og sammen med kvitteringen så er ikke dette noe problem... Dermed så slipper jeg selvsagt å svare for avgifter engang til for dette... Vi har alle forskjellige erfaring her skjønner jeg... Jeg slipper å betale samme avgift flere ganger...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det jeg som eventuelt må dokumentere min uskyld?

Det er nok det ja, det er du som må dokumentere at det du har er lovlig tatt inn i Kongeriket Norge... Enkelt ot greit, hvordan du velger å dokumentere dette er opp til deg selv å avgjøre, men det er en fordel at man nok har tenkt litt gjennom dette på forhånd... Har man orden på dokumenmtene så er det ikke noe problem.... Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt en kopi av kontrakten og hatt ombord.... Seiler man innen EU så er det definitvt en fordel med dokumenter som viser at båten er Norsk, eller at man har med VAT erklæring om den ikke er det og en har hjemmehavn i EU....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

[...]Er det jeg som eventuelt må dokumentere min uskyld?

 

Nei, det må du ikke. Men ting blir utrolig mye lettere om du i det minste kan sansynliggjøre at båten er din og tatt inn i kongeriket på lovlig vis. Det fåregår gjerne sånn her:

 

tollermannen: "hei, er toll og avgifter betalt på båten din?"

du:"Ja, det skulle jeg da mene"

tollermannen:"Hvordan ble du eier av båten da?"

du:"nei, denne båten har vært i min eie siden den ble bygd i Risør i 1947"

tollermannen:"Det var nå lidt merkelig, kan du dokumentere det"

 

Så kan du si "Nei, det gidder/kan/vil jeg ikke" og tollermannen tar beslag i båten, anmelder deg, ferien er over, kronene raser ut til advokater og rettssaker og uttpå høsten neste år engang en kommer dommen med "båten er ikke ulovlig innført og NN skylder ingen avgifter, men partene dekker sine egne omkostninger"....

 

Eller du kan si: "Joda, her har du alle loggbøkene. De viser at båten har vært norsk hele tiden" og "her er ett bilde av båten med norks flagg, det er tatt i 1952" og "kjøpekontraktren har jeg hjemme, men den kan jeg godt vise fram når jeg har kommet dit". Tollermannen svarer nok da "Den er grei, God tur videre og nydelig båt du har forresten" evt. "Jaja, du får komme innom tollkammeret med den kontrakten på mandag da."

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er glad jeg har en annen erfaring enn deg, det som jeg kjøper i Norge har selvsagt norsk strekkode på og dermed identifiserbar som "norsk vare" kjøpt i Norge og sammen med kvitteringen så er ikke dette noe problem... Dermed så slipper jeg selvsagt å svare for avgifter engang til for dette... Vi har alle forskjellige erfaring her skjønner jeg... Jeg slipper å betale samme avgift flere ganger...

Regelverket er helt klart. Det skal betales avgift for alt av alkoholholdige drikker som befinner seg ombord. At du Sydvesten har sluppet unna, tyder bare på at tolleren ikke har brydd seg om det du hadde med deg. Med andre ord: Han gjorde ikke jobben sin. Like det, eller ikke.

Om spriten har strekkode som kan identifisere at varene er kjøpt i Norge har ingen betydning om du har hatt det med deg utenlands.

Se og lytt på hva som sies i Dette innslaget i dagsrevyen, så hører du at Wenche Fredriksen forteller at regelverket skal følges. Og båten som ble stoppet røk på et forholdsvis stort beløp, nettopp på grunn av at de hadde hatt med seg varer ut fra Norge og tilbake igjen.

At denne regelen er helt på trynet, er etter min mening helt klart, men det har vært diskutert før. Regelverket er ikke på bølgelengde med hva båtfolket mener om saken.

Link to post
Share on other sites

FORØVRIG er det jo bra at de sjekker båter i forhold til avgifter - for mye billige båter på markedet vil jo ødelegge bruktprisen på våre "Norskkjøpte" båter??

 

Kan ikke tenke sånn, blir litt for egoistisk. Se for deg fordelene isteden, tryggere båter istedenfor mye av det som "flyter" rundt omkring i norske farvann f.eks...

Link to post
Share on other sites

Om jeg hadde handlet på polet i norge ,som sikkert mange gjør .Så har jeg ikke med meg kvitteringer på flaskene ombord ,tviler på at det er vanlig praksis blandt folk å ha med kvitteringa.Men det for gå som det går , har ingen planer om å ha med akurat kvote på vær tur jeg skal utpå i helgene .Blir vel noe snaut også det , mener ei kvote på ei helg :wink:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

... nettopp på grunn av at de hadde hatt med seg varer ut fra Norge og tilbake igjen.

Det er av samme grunn som jeg tidligere ble rådet til å stikke innom tollkontoret på Fornebu og vise frem fotoutstyret jeg tok med på ferie og få dokumentasjon på det. Jeg hade ikke kvitteringene. Da slapp jeg mulige problemer ved hjemkomsten.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kvoter og toll så er jeg helt enig i at tollerne skal overholde kvotene men det må være en forutsetning for bøter/straff at tollerne kan bevise at man innfører varer fra utlandet. Jeg er derimot uenig i kvotene som jeg mener burde være høyere og enda mer uenig i den bakenforliggende årsaken til smuglingen (høye avgifter på alkohol).

 

Det er klart man vil slippe å momse inn båt til Norge hvis man er med i EU men man må da betale mva i medlemslandet. Fordelen når Norge står utenfor EU er man ikke trenger å momse inn båten hvis man kjøper på utførsel fra et EU-land (utenom Sverige) og legger den i Sverige. Man kan riktignok ikke ta den med til Norge uten å betale mva., men svenskekysten er jo også fin og med firefelts motorvei til Gøteborg er bästkusten lett tilgjengelig for Oslo/Akershus/Østfold. Det er (foreløpig) ingen krav om maksimal tid en båt kan være i transit til Norge. Ved en slik ordning må skatteetaten i Norge riktignok varsles så det blir skattemessig korrekt. Utover det er ordningen fullt lovlig.

Seiler med langturdrømmer

Link to post
Share on other sites

Om spriten har strekkode som kan identifisere at varene er kjøpt i Norge har ingen betydning om du har hatt det med deg utenlands.

Se og lytt på hva som sies i Dette innslaget i dagsrevyen, så hører du at Wenche Fredriksen forteller at regelverket skal følges. Og båten som ble stoppet røk på et forholdsvis stort beløp, nettopp på grunn av at de hadde hatt med seg varer ut fra Norge og tilbake igjen.

 

Jeg så tv-klippet, men skjønner ikke helt greia. Hvis avgiftspliktige varer som man allerede har betalt norske avgifter for må betales på nytt ved tur-retur sverige, så burde det vel kreves at man betaler avgifter på nytt også for selve båten? For den har jo vært med frem og tilbake over grensa...

Link to post
Share on other sites

Regelverket er helt klart. Det skal betales avgift for alt av alkoholholdige drikker som befinner seg ombord. At du Sydvesten har sluppet unna, tyder bare på at tolleren ikke har brydd seg om det du hadde med deg. Med andre ord: Han gjorde ikke jobben sin.

 

Kan du linke til der hvor det står i regelverket "Det skal betales avgift for alt av alkoholholdige drikker som befinner seg ombord" inkludert det som er kjøpt og betalt avgift for i Norge og tatt med ut av landet på lovlig måte..

 

Regner med at dette er relatvit enkelt for deg siden "Regelverket er helt klart" som du selv sier... Jeg vil gjerne ha dette med i en hendvendelse til tollvesnet jeg holder på med nå..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette innslaget i dagsrevyen[/url], så hører du at Wenche Fredriksen forteller at regelverket skal følges. Og båten som ble stoppet røk på et forholdsvis stort beløp, nettopp på grunn av at de hadde hatt med seg varer ut fra Norge og tilbake igjen.

 

Jeg hørte to ting;

 

Wenche Fredriksen sa at regelverket må følges, hvilket jeg ikke ser noe galt i, samt at denne kvinnen som ble intervjuet og som fikk en tilleggsregning på 1900 kroner sa noe sånn som; ja, når man er dum så må man regne med det.

 

Så kan man jo mene hva man vil om regelverket, og den enkelte kan velge å forholde seg til det eller ikke, og ta de eventuelle konsekvensene som måtte følge av de valg man gjør. Det er fortsatt en fri verden, etter mitt syn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg så tv-klippet, men skjønner ikke helt greia. Hvis avgiftspliktige varer som man allerede har betalt norske avgifter for må betales på nytt ved tur-retur sverige, så burde det vel kreves at man betaler avgifter på nytt også for selve båten?

 

Du er ikke alene om ikke skjønne dette, så derfor skriver jeg en mail til tollvesenet hvor jeg ber om en forklaring på dette, og så fort jeg får linken av Geir Frode om hvor dette er beskrevet i loven, så vil jeg sende dette og be om en forklaring på hvorfor det er slik..

 

Så inntil dette er bekreftet og dokumentasjon er på bordet så holder jeg pusten og avventer dette fra Geir Frode..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du er ikke alene om ikke skjønne dette, så derfor skriver jeg en mail til tollvesenet hvor jeg ber om en forklaring på dette, og så fort jeg får linken av Geir Frode om hvor dette er beskrevet i loven, så vil jeg sende dette og be om en forklaring på hvorfor det er slik..

 

Jeg ville ikke hatt overdrevne forventninger til at tollvesenet kan fortelle særlig mye om politikernes bakenforliggende grunner til de lovene de vedtar.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg ringte tollvesenet for et par år siden.

Svaret var helt klart og entydig:

Loven sier at bevisbyden er din. Det betyr i praksis at tolleren ikke må bevise at du har l du har vært i utlandet, men det er du som må bevise at du ikke har innført f.eks. Alkohol. I følge den jeg snakket med holder det med kvittering om det ikke er opplagt at du/jeg har hatt med meg flaska ut av landet og inn igjen.

 

Har du/jeg vært ute av landet, har du/jeg ikke lov til å ta med mer en kvota inn igjen uansett hvor alkoholen er kjøpt. ( Kan selvfølgelig fortolle på nærmeste tollstasjon, men aner ikke hvordan regler og rutiner er.)

 

Vedkommende jeg snakket med sa noen ord om at de ser litt mellom fingrene osv. og det gjør de sikkert, i alle fall de fleste.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Når man tar to steg tilbake og ser på denne tråden her kan man se det latterlige idet. En av verdens rikeste nasjoner bruker faktisk krigskip som jager egne innbyggere som tøffer rundt i fritidsbåter i millionklassen som har muligens kjøpt noen flasker vin for mye. (Verdi et timelønn, eller to)

 

Man trenger sannelig ingen comedyshow når man har nordmenn med kystvakten sin som leker røver og politi i skjærgarden med hver sine leketøy og en par hundrelapper som innsats.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Når man tar to steg tilbake og ser på denne tråden her kan man se det latterlige idet. En av verdens rikeste nasjoner bruker faktisk krigskip som jager egne innbyggere som tøffer rundt i fritidsbåter i millionklassen som har muligens kjøpt noen flasker vin for mye. (Verdi et timelønn, eller to)

Eller de som tøffer rundt med båter i millionklassen uten å ha betalt avgifter, eller båten "full" av narkotika eller menneskesmugling... Jeg synes slike ting er verdt å forfølge.. men skjønner vi er uenig her...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når man tar to steg tilbake og ser på denne tråden her kan man se det latterlige idet. En av verdens rikeste nasjoner bruker faktisk krigskip som jager egne innbyggere som tøffer rundt i fritidsbåter i millionklassen som har muligens kjøpt noen flasker vin for mye. (Verdi et timelønn, eller to)

 

Man trenger sannelig ingen comedyshow når man har nordmenn med kystvakten sin som leker røver og politi i skjærgarden med hver sine leketøy og en par hundrelapper som innsats.

Og hvis man ser det fra andre siden så er det latterlig at folk må ha så mye alkohol i båtene sine at de havner i slike problemer...

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Tror ikke man skal undervurdere "folk flest" sitt behov for brennevin og rulletobakk ombord.... Det viser seg i tråd etter tråd at dette er blant det viktigste for denne gruppen "båtfolk".. Derfor er nok slike debatter som dette berettiget for denne gruppen.. At dette kun gjelder en håndfull medlemmer skal vi ikke kimse av, for dem er nok dette en livsnødvendighet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og hvis man ser det fra andre siden så er det latterlig at folk må ha så mye alkohol i båtene sine at de havner i slike problemer...

 

Jo enig i det, jeg hadde ikke giddet å reise for å spare noen få hundrelapper. Men jeg synes likevel denne avgiftsgreie mellom europeiske naboland er helt latterlig i 2009. Hvorfor skal det være begrensninger av noen ting som er kjøpt privat på lovlig vis og avgift betalt i Sverige eller Danmark. At staten gidder...

 

Kommer selv fra grensregionen mellom Frankrike og Tyskland. Da sluttet vi med den slags på syttitallet.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Når man tar to steg tilbake og ser på denne tråden her kan man se det latterlige idet.

 

Har du en enkel oppskrift på hvordan man skal kunne ta alle som bryter loven hva angår smugling det være seg tobakk, alkohol, narkotika, mennesker uten at man ikke også må foreta en kontroll på noen uskyldige og uten bruk av mere en det absolutte minimum av innsats av folk og utstyr?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jo enig i det, jeg hadde ikke giddet å reise for å spare noen få hundrelapper. Men jeg synes likevel denne avgiftsgreie mellom europeiske naboland er helt latterlig i 2009. Hvorfor skal det være begrensninger av noen ting som er kjøpt privat på lovlig vis og avgift betalt i Sverige eller Danmark. At staten gidder...

Det er en annen sak, men det har lite med tollvesenet å gjøre, de er satt til å gjøre en jobb.... Det er politikerne setter rammene for hvordan tollvesenet skal fungere.. Det blir etter mitt syn feil "å skyte budbringeren", som er tollvesenet i dette tilfellet.. Dette er noe de aller fleste skjønner..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...