Jump to content

Fru Charente

Recommended Posts

Har du en enkel oppskrift på hvordan man skal kunne ta alle som bryter loven hva angår smugling det være seg tobakk, alkohol, narkotika, mennesker uten at man ikke også må foreta en kontroll på noen uskyldige og uten bruk av mere en det absolutte minimum av innsats av folk og utstyr?

 

Ja, satse på fornunftig politisamarbeid når det gjelder menneskesmuggling og narkotika og la alt annet bokstavelig talt seile sin egen sjø. Så blir det gjort mellom Danmark, Nederland, Tyskland, Frankrike, Belgia etc. etc.

 

Det var satt litt på spissen, klart må det være noe kontroll ifm. narkotika etc. men det er viktigere med god politisamarbeid og det er fullstendig unødvendig å begrense flyt av lovlige varer av noen slag mellom Danmark og Norge synes nå jeg.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det krever vel at vi melder oss i en "forening" som "folk flest" ikke har noen mening om etter det jeg har skjønt? Forøvrig vil jeg si at kontroll på grensen mellom Norge og Sverige vel stopper flere mennesker som blir smuglet og som hadde hatt fri passasje uten denne kontrollen? Det samme gjelder vel narkotika for det finnes ingen tollfrie narkotikakvoter så vidt jeg vet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Etter "loven" er det egentlig ingen grensekontroll av PERSONER mellom Sverige og Norge siden begge tilhører "Schengenforeningen". Vi har bare varekontroll siden vi er ikke med i den "andre foreningen". Alle andre Schengenland er med i begge foreninger og har dermed hverken Person eller varekontroll ved innergrensene. Uten at det har ført til at Danmark eller Sverige har en utilbørlig stort menneskehandel eller narkotikaproblem.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Nå finnes det vel en viss kontroll av varer også mellom EU land så vidt meg bekjent? svensker handler i Danmark, dansker handler i Tyskland osv. Nå er jo det lovlige volumet begrenset til "privatkonsum" mellom EU land, hvor mengdene en smule overgår hva man i Norge har lov å innføre lovlig...

Link to post
Share on other sites

Nå er jo det lovlige volumet begrenset til "privatkonsum" mellom EU land, hvor mengdene en smule overgår hva man i Norge har lov å innføre lovlig...

Ja en kan godt si at det er forskjell på å fylle opp en varebil kontra en bærepose.. :lol:

Link to post
Share on other sites

Nå finnes det vel en viss kontroll av varer også mellom EU land så vidt meg bekjent? svensker handler i Danmark, dansker handler i Tyskland osv.

 

Nei faktisk ikke. Ikke praktisk talt. De gamle grensestasjonene er stort sett revet. Når jeg er i Tyskland og tar en sviptur over til Frankrike (dette hender faktisk et par ganger i året) så er det eneste du ser en skilt der det står "France". Det er teoretisk mulig å bli kontrollert i nærheten av grensen, men det har jeg aldri hørt om. Og jeg har slekt som ferdes i grenseområde daglig. Det eneste jeg husker av kontroll var noen år tilbake når det var en eller annen superstatsbesøk i Strasbourg (20 km unna), da hadde føderalt politi noen kontroller ifm. arrangementet ved grensen.

 

Det finnes INGEN kvoter for private innkjøp mellom EU land. Det som ofte omtales som "kvoter" er mengder der bevisburden skifter fra politet til privatmannen når det skal avgjøres om formålet er fortsatt privat. Men du kan fortsatt kjøpe en hel lass med vin i Frankrike hvis formålet er privat. (F.eks du holder på å arrangere brylluppet til datteren.) En treng heller ikke deklare eller anmelde eller whatever. Denne grenseoverskridene frihet savner jeg virkelig i Norge.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det finnes INGEN kvoter for private innkjøp mellom EU land. Det som ofte omtales som "kvoter" er mengder der bevisburden skifter fra politet til privatmannen når det skal avgjøres om formålet er fortsatt privat. Men du kan fortsatt kjøper en hel lass med vin i Frankrike hvis formålet er privat. (F.eks du holder på å arrangere brylluppet til datteren.) En treng heller ikke deklare eller anmelde eller whatever.

Med andre ord, kan du sannsynliggjøre at det ikke er import for videresalg så er det greit? Gjelder dette også "sjøveien"?

 

Denne grenseoverskridene frihet savner jeg virkelig i Norge.

Der er vi hjertens enig :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er det ikke Schengen samarbeidet som skal ivareta grensevakt mot dets yttre grenser og derfor er det passfrihet/grenseløst samfunn innenfor? Og hva med EØS avtalen? EØS-avtalen regulerer samhandel og andre økonomiske forhold mellom EU og EFTA-landene. Avtalen innebærer at EFTA-landene som har sluttet seg til avtalen, deltar på lik linje med EU-landene i det indre marked. Dermed underordner de seg EUs regler om konkurranse og de fire friheter - fri utveksling av varer, tjenester, arbeidskraft og kapital.

 

Er det det ikke vi betaler kontingenten for da? 4 friheter :crazy:

Link to post
Share on other sites

Med andre ord, kan du sannsynliggjøre at det ikke er import for videresalg så er det greit? Gjelder dette også "sjøveien"?

 

Så lenge varene er kjøpt lovelig i et annet EU land: Ja.

Eneste unntak meg bekjent er biler - enn så lenge. Danskene og Belgiere kan fortsatt ikke kjøpe billige biler fra Tyskland.

 

Er det ikke Schengen samarbeidet som skal ivareta grensevakt mot dets yttre grenser og derfor er det passfrihet/grenseløst samfunn innenfor?

 

Ja i teorien. Men vi i Norge er ikke med i EU, så vi har grensekontroll for varer.

 

Dermed underordner de seg EUs regler om konkurranse og de fire friheter - fri utveksling av varer, tjenester, arbeidskraft og kapital.

 

I teorien skal EØS avtalen også ivaretar de fire friheter. I praksis fungerer det bare for bedrifter ikke for private på grunn av at EØS avtalen legger ikke tilrette for momssamarbeidet som EU gjør. I tillegg har EØS avtalen mange flere unntak: Landbruksvarer, alkohol, etc

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

En treng heller ikke deklare eller anmelde eller whatever. Denne grenseoverskridene frihet savner jeg virkelig i Norge.

 

Denne friheten du nevner vil vi nok ikke oppleve her i landet. (Da må nok Dovre falle) Annerledeslandet kan ikke tillate at vi kan gå på "supern " og kjøpe oss en vinflaske når man måtte få lyst på det. Nei monopol og kontroll.. kontroll, det er det som gjelder. :cool:

Link to post
Share on other sites

at vi kan gå på "supern " og kjøpe oss en vinflaske

 

Det kan jo Svenskene faktisk ikke heller - men de kan i allefall fylle hele bilen i Kiel.

 

Noen greier går faktisk fint den dag idag. Jeg har både livsforsikring og lån i Tyskland... Men å handle et par DVDer fra England må du ut med moms og avgiftene igjen.

 

Det som virkelig hadde vært greit at man kunne kjøpt brukt båt i Sverige og seile den til Bergen uten å tenke så mye som at du må kontakte tollvesen eller betale moms...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Eneste unntak meg bekjent er biler - enn så lenge. Danskene og Belgiere kan fortsatt ikke kjøpe billige biler fra Tyskland.

Tipper, det er heller som i Norge - det er greit å kjøpe, men utfordringen dukker opp når bilen skal registreres. Og å registrere i det billige utland er nokså begrenset - ja til og med kjøring av utenlandsk registrerte leiebiler er sterk begrenset.

 

Det gjelder å holde grensene stengt for at 'klassefienden' ikke kommer inn.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg husker riktig så gjordes det en bevisst unntak av regelen for biler i Danmark og Belgia. For en danske er det fortsatt forbudt å bare lease seg en bil i Flensburg og kjøre rundt med den i Esbjerg. Men en stund tilbake var det snakk om at denne løsningen skulle prøves i retten men jeg vet faktisk ikke hvor langt akkurat den diskusjon har kommet.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Mener å vite at dette med begrensningen av handelen er forbi forlengst. Muligens det var i forbindelse med overgangen fra GATT til WTO. Denne gangen måtte også Norge omdøpe sine bilavgifter fra importavgift (tror jeg det het) til engangsavgift.

 

Leasing, leie i utlandet er som sagt sterkt begrenset - ikke bare i Norge; har lest om tyske pensjonister som bor i Spania og er med spansk registrert bil på hjemmebesøk - men kanskje sterkest her. Statens melkeku nr 3 - bilen - står i fare til å bli slaktet. Ikke rart at avgiftsdirektoratet stadig jobber med tilpasninger til EØS-krav.

 

En tilpasning som faller meg inn akkurat nå: før var det slik at en varebil først kunne omregistreres etter 10 år til personbil - før den tiden var det 100% frem til m10 år, deretter 0%. Dette måtte endres til et jevnt fall - 10% hvert år.

Link to post
Share on other sites

Kan du linke til der hvor det står i regelverket "Det skal betales avgift for alt av alkoholholdige drikker som befinner seg ombord" inkludert det som er kjøpt og betalt avgift for i Norge og tatt med ut av landet på lovlig måte..

 

Regner med at dette er relatvit enkelt for deg siden "Regelverket er helt klart" som du selv sier... Jeg vil gjerne ha dette med i en hendvendelse til tollvesnet jeg holder på med nå..

Enkelt : Toll.no

Du finner det der, hvis du gidder å lese.

Ellers så forholder jeg meg til hva tolldama sier. Og det er da ganske så klart, hvis en hører etter hva som blir sagt..

Link to post
Share on other sites

Helt greit svar som er i samsvar med min oppfatning og erfaring

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ref diskusjonen tidligere i denne tråden. Såg denne her idag: Norge på Narkotoppen. Det bare viser hvor lite tollvesen faktisk kan utrede både til sjøs og til lands med stikkontrollene de holder på med. Her er det helt andre faktorer som må jobbes med en grensekontroll. Slip grensene opp som de fleste andre land i Europa har gjort og bruk andre virkemidler enn grensekontroll når det gjelder narkotika.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Var det noen som så TV2 hjelper deg forrige torsdag? Der var det en sak om en fyr som hadde lånt brorens tyskregistrerte bil for å dra på handletur til sverige. Toll-vesenet mener at han skal betale 140000 i avgifter på bilen. Synes denne reportasjen var ganske interessant, og det var tydelig at representanten fra tollvesenet synes intervjuet var veldig ubehagelig. Blir kvalm av å tenke på at jeg er med på å betale lønna til slike drittsekker av noen byråkrater. Nevner for ordensskyld at tollvesenet mest sannsynlig ikke har det juridiske på det rene, men fortsatt står det fast på sitt.

Link to post
Share on other sites

Har en nordmann bosatt i kongeriket Norge kjørt en utenlandskregistret bil i kongeriket Norge alene eller uten en fra det samme land som bilen er registrert i, ja da "skal" det svares avgift til Staten... Det har Stortinget bestemt...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har en nordmann bosatt i kongeriket Norge kjørt en utenlandskregistret bil i kongeriket Norge alene eller uten en fra det samme land som bilen er registrert i, ja da "skal" det svares avgift til Staten... Det har Stortinget bestemt...

Vel, så enkelt er det ikke.

Se her på denne linken til TV2 hjelper deg.

Det er visst tydelig forskjell på folk også. :puke:

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...