Jump to content

Fru Charente

Recommended Posts

At folk henger seg opp i alko-kvoter,

For "folk flest" er jo dette åpenbart det viktigste, noe en ser på gjentatte diskusjoner om tillkontroll her på forumet.. Så dette skal en ikke kimse av, det er alvorlig for de det gjelder

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Alko-kvoter er langt fra det viktigste. Men å kjøpe lovlig båter i Sverige eller England uten å måtte innom tollvesen det burde vi hatt. :smash:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Nå ja, nå synes jeg i grunn det er tåpelig å reise til danmark for å spare en tusenlapp eller to på alkoholinnkjøp.

Når det er sagt forstår jeg overhodet ikke hvorfor det skal være en så stor forbrytelse når en privatmann tar med seg hjem lovlig kjøpt gods fra et europeisk naboland. Synes kvoter og avgifter mellom europeiske land er så gammeldags og smålig at jeg nesten blir kvalm av å tenke på det.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Synes kvoter og avgifter mellom europeiske land er så gammeldags og smålig at jeg nesten blir kvalm av å tenke på det.

Nå finnes det en organisasjon som de fleste land i Europa er medlem av som har jobbet en del med å redusere og sågar avskaffe mange av disse hindringene. Et flertall av norges befolkning har beviselig sagt nei til til medlemsskap i denne organisasjonen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Et flertall av norges befolkning har beviselig sagt nei til til medlemsskap i denne organisasjonen!

Huff, ja jeg vet det... Kona mi er en av dem.... :headbang:

Et flertall av norges befolkning har beviselig sagt nei til til medlemsskap i denne organisasjonen!

Ja og inntil videre må vi forholde oss til våre hjemlige kvoter. For de som ikke er fortrolig med kvotene er det jo bare å flytte til et av våre naboland så kan de pøse innpå så mye de vil til en forholdsvis rimelig penge.

Redigert av Hansi (see edit history)
.., selv om regelrytterne er på kraftig kollisjonskurs med den jevne normann filosofi over hva som er en grei tollkvote :cryin::lol:

Har en følelse av at du her har tollere og syndere i tankene, men de gjør kun jobben og følger de lover og regler som er vedtatt av Stortinget, en gruppe mennesker som er satt sammen som resultat av et demokratisk valg som nylig ble avholdt.

en gruppe mennesker som er satt sammen som resultat av et demokratisk valg som nylig ble avholdt.

Ja det var det da.. samme hva en stemmer på i dette landet.. de vrir og vrenger og griner seg til viljen sin uannsett.. Resulatet av valget var klart leeeeeeenge før opptellingene var ferdig.. Totalt sett så vant den borgelige siden om jeg ikke husker feil.. Men mandatfordeling osv gjør jo at resultatet blir noe helt annet... Ta SV for eks et av landets MINSTE partier. Men regjering det sitter de i :puke: Da hjelper det ikke og si BRUK stemmeretten... Hva hjelper vel det????

Redigert av trikola (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Skjønner at ikke alle vet hvordan et demokrati virker, men det er intet nytt... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Ja det var det da.. samme hva en stemmer på i dette landet.. de vrir og vrenger og griner seg til viljen sin uannsett.. Resulatet av valget var klart leeeeeeenge før opptellingene var ferdig.. Totalt sett så vant den borgelige siden om jeg ikke husker feil.. Men mandatfordeling osv gjør jo at resultatet blir noe helt annet... Ta SV for eks et av landets MINSTE partier. Men regjering det sitter de i :puke: Da hjelper det ikke og si BRUK stemmeretten... Hva hjelper vel det????

Det var vel en del misnøye etter valget nettop av grunner som du påpeker, men mener å ha hørt at uansett hvilken metode som andre foreslo skulle ha blitt brukt så ville resultatet ha blitt det samme, dog med noen mindre endringer som i sum ikke hadde endret utfallet. Noe av problemet er at det uansett vil være vanskelig å stemme inn deler av en representant og ikke hele representanten!

Kan du linke til der hvor det står i regelverket "Det skal betales avgift for alt av alkoholholdige drikker som befinner seg ombord" inkludert det som er kjøpt og betalt avgift for i Norge og tatt med ut av landet på lovlig måte..

Regner med at dette er relatvit enkelt for deg siden "Regelverket er helt klart" som du selv sier... Jeg vil gjerne ha dette med i en hendvendelse til tollvesnet jeg holder på med nå..

, så derfor skriver jeg en mail til tollvesenet hvor jeg ber om en forklaring på dette, og så fort jeg får linken av Geir Frode om hvor dette er beskrevet i loven, så vil jeg sende dette og be om en forklaring på hvorfor det er slik..

Så inntil dette er bekreftet og dokumentasjon er på bordet så holder jeg pusten og avventer dette fra Geir Frode..

Jeg postet i forgårs noen spørsmål på mail til Tollregion Øst-Norge, og fikk svar i går. De var raske til å svare. Så jeg regner med at du Sydvesten holder på med den henvendelsen ennå, siden du ikke har kommet med noe tilsvar.???

Spørsmålene var stort sett like de som ble stilt på Båtliv-siden.

Her er svaret:

Kvotereguleringen for hvor mye alkohol en reisende kan føre med seg til Norge, gjelder uansett hvor varene er kjøpt. Hvis en reisende for eksempel har med seg en flaske vin til Sverige, og denne ikke blir drukket opp der, men blir tatt med tilbake til Norge, vil den "norske" vinflasken inngå i kvoten.

I tillegg slang jeg på et spørsmål om hvorfor de brukte Sjøforsvaret til å frakte seg rundt i fjorden når de utførte kontroller. Svaret jeg fikk på det spørsmålet var vel som forventet. Stort sett svada.

Tollvesenet har samarbeidsavtale med Kystvakta. Samarbeidet skal gi bredere kompetanse i kontrollsituasjoner. Nærmere informasjon om avtalen vil du få i Seksjon for grensekontroll i Toll- og avgiftsdirektoratet (telefon 22 86 03 00).

Vennlig hilsen

Infosenteret Tollregion Øst-Norge

**E-post: infoost@toll.no

Telefon: 0 30 12

Vel, Sydvesten, nå har jeg dokumentert mine påstander, og som du ser, er reglene om innføring av alkohol klinkende klare. Det hjelper ikke å samle på kvitteringer. Varene regnes inn i kvoten uansett. Det at noen slipper unna med dette, beror antagelig på at tolleren har en god dag, og ikke bryr seg så mye om det. Og det er helt greit det. Men reglene er fortsatt klare.

Noen henvisning til paragrafer fikk jeg ikke, men det er vel bare å poste spørsmål til de, så får du nok svar. Jeg gidder ikke å spørre de mere. Svaret jeg fikk er klart nok for meg.

Derfor vil ihvertfall jeg personlig være skeptisk til å ta enkelte svar som postes i dette forumet for god fisk. Det er ikke sikkert at det er riktig selv om det postes av enkelte med stor skrivekløe og som tror de vet alt og kan alt best. Det kan lønne seg å sjekke med kilden først. I dette tilfellet Tollvesenet.

Om en advokat sier at det skal hjelpe å ha kvitteringene på at varene er kjøpt i Norge, har ihvertfall liten betydning for meg. Tollerne gjør nok som de vil uansett. DET har vi sett eksempler på i andre sammenhenger. Og jeg har ikke mulighet til å ha med en advokat ombord for å ivareta mine rettigheter i tilfelle jeg skulle bli praiet i nærheten av riksgrensen.

Nå har dette egentlig ikke så stor betydning for meg. Jeg har ikke engang vært i Sverige med båten i år. Og det blir nok ikke så mange turene til neste år heller.

Men jeg tillater meg å stille et stort spørsmålstegn ved tollernes arbeidsmetoder. Det burda da ikke være nødvendig å plage uskyldige båtførere som befinner seg langt innenfor riksgrensen?

Dette er mitt svar som jeg fikk fra Tollvesenet og som er i samsvar med mine antagelser... har man kvitteringer på drikken og den er utstyrt med norsk Strekkode så er det ikke noe problem, det er ikke noe krav om at dette skal fortolles igjen.. Det ser åpenbart ut som det ikke er overensstemmelse mellom region øst og sør her..

Så dersom det medbringes større mengde alkoholholdige drikkevarer enn ”kvoten”, skal dette deklareres.

Den veiledende informasjon som her er gitt, er basert på opplysninger vi har mottatt av innsender, og ikke kontrollert av Tollvesenet. Vi gjør oppmerksom på at Tollvesenet ikke har anledning til å gi bindene forhåndstilsagn om toll, avgifter og saksbehandling.

Vennlig hilsen

Tollregion Sør-Norge

Infosenteret

tlf 03012

Det kunne vært greit om du postet hele e-posten så skal jeg videre sende den i sin helhet til tollvesenet Sør og sjekke om de er enig i dette.. Dette omhandeler norske varer kjøpt lovlig i Norge med norsk strekkode selvsagt

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Og hvor i Svaret ditt står det Sydvesten?? at det er greit med kvitteringer på kjøpt vare i norge?

Hvis det er korrekt som Geir frode fikk i sitt svar så er dette håreisende... man kan ikke måtte betale avgift på avgift.. dette er i strid med Eu sitt regelverk. Men at Kontrollkåte tjenestemenn gjør det er jeg sikker på når de stopper hvermannsen på tur.. Må nesten ha tolloven med seg i båten framover for og sette på plass kontrollfreakene. Tv2 innslag ang den bilen sier vel sitt om behandlingen.. og det er garrantert ikke første eller siste.

NORGE ER DEN SISTE KOMMUNISTSTAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Siden de er så firkantet da den veien så får vi være det andre veien.. Ring opp nærmeste tollsted før du forlater staten og få deklarert varene UT av landet.. Prioriterer de dette tror dere??? Neppe.. sørg for og ta opp samtalen som blir ført. vet fra flyplass at det ikke alltid er så lett og få deklarert varer ut av landet.. Litt tidlig på morran osv...

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Dette er mitt svar som jeg fikk fra Tollvesenet og som er i samsvar med mine antagelser... har man kvitteringer på drikken og den er utstyrt med norsk Strekkode så er det ikke noe problem, det er ikke noe krav om at dette skal fortolles igjen.. Det ser åpenbart ut som det ikke er overensstemmelse mellom region øst og sør her..
Så dersom det medbringes større mengde alkoholholdige drikkevarer enn ”kvoten”, skal dette deklareres.

Den veiledende informasjon som her er gitt, er basert på opplysninger vi har mottatt av innsender, og ikke kontrollert av Tollvesenet. Vi gjør oppmerksom på at Tollvesenet ikke har anledning til å gi bindene forhåndstilsagn om toll, avgifter og saksbehandling.

Vennlig hilsen

Tollregion Sør-Norge

Infosenteret

tlf 03012

Det kunne vært greit om du postet hele e-posten så skal jeg videre sende den i sin helhet til tollvesenet Sør og sjekke om de er enig i dette.. Dette omhandeler norske varer kjøpt lovlig i Norge med norsk strekkode selvsagt

Jeg har postet hele svaret jeg fikk. Bortsett fra samme teksten som du har nederst. Det med at "opplysningene er basert på" ......osv.

Jeg kan heller ikke se at det er noen forskell på svaret som Sydvesten har fått, og det jeg har fått. Begge svarene sier at alt over kvoten skal deklareres. Og at det er greit med kvitteringer kan jeg ikke se at det står noe om i sitatet fra tollen. Pussig at det ikke blir tatt med der, hvis det har blitt bekreftet??? Det er jo nettopp det som er saken her.

Og hvor i Svaret ditt står det Sydvesten?? at det er greit med kvitteringer på kjøpt vare i norge?

. man kan ikke måtte betale avgift på avgift.. dette er i strid med Eu sitt regelverk.

Akkurat det punktet med avgift på avgift er interessant, Thorlyn. Men det gjelder sikkert ikke i denne sammenhengen. Staten vet å sno seg unna slike kniper. :headbang:

Det hadde vært interessant om flere kunne sende en mail til tollvesenet med de samme spørsmålene. Og så poste svarene her.

Tror det snakkes litt forbi hverandre her. Det tollvesenet sier er at dersom du tar med en "norsk" flaske vin til Sverige og tilbake igjen, så er denne å anse som en del av kvoten - eventuelt avgiftspliktig dersom den er i tillegg til kvoten. Det sydvesten frenholder er at dersom du blir stoppet inne i Norge og kan fremvise kvitteringer for at vinen er kjøpt i Norge eventuelt i utlandet på tidligere reiser - og det ikke kan bevises at du har vært i utlandet med båten på denne turen - så er disse kvitteringene gode nok for å slippe ytterligere avgifter. Dersom du ikke kan fremvise kvittringer så er det i utgangspunktet du som må bevise at du ikke har vært i utlandet.

mvh tuffff

Synes det virker snodig at Tollvesen kan be deg deklarere for varer du har ombord i din PRIVATE båt/bolig ved kontroll langt unna grensepassering??

Vil det si at jeg aldrig kan ha over "kvote" uten og ta vare på kvitteringer på kjøp? Politiet har ikke lov til og rannsake vesken din engang uten skjellig grunn. Hvorfor skulle Tollvesen ha lov til det langt innenfor moderlandets grenser?

Skal de komme og deklarere vinkjelleren min også da eller??

At de kan beslaglegge mine drikkevarer basert kun på indiser om at jeg muligens har hvert utenlands holder jo ikke.. det blir påstand mot påstand..

Akkurat det Thorlyn spør om over er nettopp hva jeg også lurer på. At man ikke kan ta med seg tollvarer frem og tilbake over landegrenser er fullt forståelig. Selvom man kan vise kvittering for at dette er kjøpt på polet i Oslo osv.

Men at man kan bli stoppet i Indre oslofjord og risikere å komme i problemer fordi man har for mye utenlandssprit i båten, når man f.eks. kun har vært en ettermiddagstur på sjøen, det har jeg litt mer problemer med å godta. Spriten kan jo ha vært kjøpt på tidligere ferier etc, og så blitt "hamstret" hjemme, for så å bli tatt med ut i båten ved sesongstart.

Det å deklarere varene er ikke ensbetydende med at en skal betale dobbel avgift for varene, er dette betalt fra før og dette kan dokumenteres via kvittering, så slipper en sen selvsagt dette en gang til, dette ligger i betydningen av ordet deklarere.... Så derfor er jeg svært interessert i hele mailen fra Geir Frode... spesielt hele settingen rundet dette

Kvotereguleringen for hvor mye alkohol en reisende kan føre med seg til Norge, gjelder uansett hvor varene er kjøpt. Hvis en reisende for eksempel har med seg en flaske vin til Sverige, og denne ikke blir drukket opp der, men blir tatt med tilbake til Norge, vil den "norske" vinflasken inngå i kvoten."
som er en noe uvanlig formulering fra Tollvesenet..

Så jeg regner med at Geir Frode kan legge ut mailen i sin helhet her slik at jeg kan sende den til Tollventet, vil han ikke legge den ut her så kan den sendes på IM... Dette fordi jeg ønsker en uttalelse på dette fra Tollvesenet Sør blant annet... Så jeg tar det for gitt at Geir Frode legger ut hele mailen slik at jeg kan sende den til Tollvesenet sør og be om en forklaring på dette...

Men at man kan bli stoppet i Indre oslofjord og risikere å komme i problemer fordi man har for mye utenlandssprit i båten, når man f.eks. kun har vært en ettermiddagstur på sjøen, det har jeg litt mer problemer med å godta.

Er dette en aktuell (har skjedd), eller tenkt, problemstilling? Noen som vet?

Hvor kan tollmyndighetene kontrollere?

Redigert av Mouche (see edit history)

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...