millisivert Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 Er dette en aktuell (har skjedd), eller tenkt, problemstilling? Noen som vet?[...] Tolloven er desverre(?) litt mer generøs i å gi tollerene vide fulmakter når du befinner deg i en båt: (1) Tollmyndighetene skal under sin kontrollvirksomhet gis uhindret adgang utendørs langs kysten, i havneområder, til jernbanelinjer med tilhørende stasjonsområder, til landingsplasser for luftfartøyer, og til områder som støter til riksgrensen. (2) Departementet kan gi forskrift om tollmyndighetenes kontrollvirksomhet etter denne paragraf. (1) Tollmyndighetene kan stanse og undersøke:a) fartøy og luftfartøy som befinner seg i tollområdet, b) ethvert annet transportmiddel som er underveis til eller fra grensen for tollområdet, c) vareførsel til eller fra tollområdet uten bruk av transportmiddel, d) vareførsel til eller fra anløpssted for fartøy eller landingsplass for luftfartøy. Link to post
FredrikW Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 Er dette en aktuell (har skjedd), eller tenkt, problemstilling? Noen som vet? Jeg vet. Med den forrige båten vi hadde, en 31 fots motorseiler, ble jeg stoppet flere ganger innenfor Steilene, og stilt en masse spørsmål av mistenksomme tollere. Ved et par anledninger ville de også nedenunder og titte, selvom vi sa at vi kun hadde vært et par timer utpå. Her et bilde jeg knipsa av tollkontroll i Frognerkilen en hverdag i høst, rett ved Kongen: Link to post
Cooling Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 Ser at noen forsøker å forklare tollerenes oppførsel med at de leter etter ufortollete båter. Har blitt stoppet to ganger i indre havnebasseng i Oslo av tollerene Vi har vært ombord i gamle 70 talls seilbåter til en verdi av under kr. 100 000. Var på guttetur og ble grundig sjekket for vin og øl. Latterlig at sånt skjer rett utenfor hjemmehavnen. Daglig kjører det 1000 vis av biler over grensen uten noen form for kontroll. Ser ut som seksjonen som står for "kontroll" på sjøen har alt for store bevilgninger. Sikkert attraktivt for ivrige tollere å ha en dag på sjøen i stedet for å grave i møkkete undertøy på Gardermoen. Link to post
Sydvesten Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 (redigert) Daglig kjører det 1000 vis av biler over grensen uten noen form for kontroll. Det passerer vel en del båter over grensen også vil jeg tro.... og det er greit at at de kontrollerer både til sjøs, til lands og i luften med... Selv om "folk flest" neppe setter pris på noen av kontrollene.. Redigert 13.November.2009 av Sydvesten (see edit history) Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
FredrikW Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 Jeg liker dårlig å bli stoppa rett utenfor hjemmehavna i Indre Oslofjord når jeg ikke har vært utenfor Drøbak på flere måneder. En slik stopp tar fort 20-25 minutter, og det er da snakk om 20-25 minutter av min dyrebare båt-fritid. Jeg syntes det er på trynet å stoppe båter så langt fra grensa, hvis ikke tollerne vet helt positivt at båten har vært utenlands. Spesielt når det er snakk om en gammel motorseiler fra 80-tallet, og avgigftskontroll ikke er et tema. Link to post
OT-flyktning Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 Etter de siste innleggene å dømme er det allikevel ikke hovedsakelig uskattede båter som de er ute etter. Med andre ord ikke de store beløpene, men den ekstra flasken med vin eller sprit, forekommer det meg. Link to post
Thorlyn Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 Topp Prioritering. Forrige gang jeg var på Rema 1000 og handlet pils kan jeg ikke erindre noe om bergrensninger ved kjøp av Øl. Særlig ikke ved kjøp for og ha i BÅTEN... Ei heller krav om kvitering. Kanskje det er det neste at vi skal få tilbake ølutsalg og kun 1 kvote pr mann pr mnd Det må jo være topp Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
GeirFrode Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 Det å deklarere varene er ikke ensbetydende med at en skal betale dobbel avgift for varene, er dette betalt fra før og dette kan dokumenteres via kvittering, så slipper en sen selvsagt dette en gang til, dette ligger i betydningen av ordet deklarere.... Så derfor er jeg svært interessert i hele mailen fra Geir Frode... spesielt hele settingen rundet dette som er en noe uvanlig formulering fra Tollvesenet.. Så jeg regner med at Geir Frode kan legge ut mailen i sin helhet her slik at jeg kan sende den til Tollventet, vil han ikke legge den ut her så kan den sendes på IM... Dette fordi jeg ønsker en uttalelse på dette fra Tollvesenet Sør blant annet... Så jeg tar det for gitt at Geir Frode legger ut hele mailen slik at jeg kan sende den til Tollvesenet sør og be om en forklaring på dette... Joda, jeg har lagt ut svaret fra Tollvesenet fra før, det har jeg jo nevnt. Men det er ikke noe problem å legge ut alt en gang til: Først mine spørsmål: Til: Tollregion Øst-Norge Emne: Fritidsbåt tur retur Sverige med alkoholholdige varer ombord Hei! Undertegnede har bosted i Moss, og har en gammel fritidsbåt som jeg en sjelden gang seiler så langt med at jeg krysser grensen til Sverige. I den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg gjerne vil ha klarhet i. Det gjelder da i forbindelse med at jeg gjerne har noe alkohoholdig drikke med meg begge veier over grensen. Jeg snakker ikke om smugling av varer eller noe i den retningen. Kun om vanlig innhold i et lite barskap ombord. La oss si at jeg tar med 3-4 flasker forskjellige sprit, noen flasker øl, samt kanskje en 3-liter med vin over til Koster. Jeg ligger der i helgen, uten å besøke en eneste butikk eller handler noe som helst. Når jeg da drar hjemover igjen, blir jeg stoppet av noen tollere når jeg har krysset grensen til Norge igjen. De spør om jeg har noe å fortolle, jeg sier nei, det har jeg ikke. De kommer ombord og finner mine flasker med alkohol pluss vinen osv. Er jeg da forpliktet til å betale avgifter for disse varene? De er jo kjøpt og betalt i Norge på lovlig vis. Hvis jeg har fått en flaske cognac e.l. som er tatt inn fra utlandet av andre (på lovlig vis selvfølglig) i gave, og denne befinnerseg ombord under en slik kontroll, vil jeg da måtte betale avgift på denne? Jeg ser bort fra vanlige kvoter handlet ved opphold i utlandet over 24 timer, men sett at jeg også hadde det. Hvordan stiller dette seg? Eventuelt kan jeg ha vært i Sverige med bil, og handlet litt på Systembolaget, og så tatt dette med ombord i båten igjen. Vært i Sverige på ny tur med båten, hva skjer så hvis jeg blir stoppet i kontroll? Jeg ser fortsatt bort i fra store mengder alkohol, kun til eget forbruk. Må jeg ta vare på alle kvitteringer? Jeg, og sikkert mange andre, har ikke for vane å ta med disse ombord i båten. Det kan hende de blir med i bæreposen, men så blir de gjerne kastet. Hvem har bevisbyrden i slike situasjoner? Videre lurer jeg på hvorfor tollere blir fraktet rundt i mob-båter fra Sjøforsvaret, når dere har egne båter til dette bruket. Jeg er ikke komfortabel med å bli stoppet av militære styrker, (også personer i førstegangstjeneste) når jeg befinner meg langt inne i Oslofjorden, uten engang å ha vært i nærheten av riksgrensen. Dette er det mange som reagerer negativt på, praten går livlig i båthavnene rundt omkring. Jeg skjønner at det kan være unndragelser av avgifter ved innførsel av fritidsbåt kjøpt i utlandet, smugling av narkotika osv, men det er ikke det det handler om her. Denslags affærer regner jeg med at dere har litt mere oversikt over enn bare tilfeldige kontroller på sjøen. Med vennlig hilsen XXXXXXX Så svaret fra Tollregion Øst: XXXXXXKvotereguleringen for hvor mye alkohol en reisende kan føre med seg til Norge, gjelder uansett hvor varene er kjøpt. Hvis en reisende for eksempel har med seg en flaske vin til Sverige, og denne ikke blir drukket opp der, men blir tatt med tilbake til Norge, vil den "norske" vinflasken inngå i kvoten. Tollvesenet har samarbeidsavtale med Kystvakta. Samarbeidet skal gi bredere kompetanse i kontrollsituasjoner. Nærmere informasjon om avtalen vil du få i Seksjon for grensekontroll i Toll- og avgiftsdirektoratet (telefon 22 86 03 00). Vennlig hilsen Infosenteret Tollregion Øst-Norge **E-post: infoost@toll.no Telefon: 0 30 12 Informasjonen over må oppfattes som veiledende og er gitt ut i fra regelverket som gjelder på svartidspunktet. Svaret er basert på opplysninger som er gitt av innsender, disse er ikke realitetskontrollert av Tollvesenet. Vi gjør oppmerksom på at Tollvesenet ikke har anledning til å gi bindende forhåndstilsagn om toll, avgifter og saksbehandling. Som dere ser, så er det ikke så mye jeg får svar på. Og det som er, virker litt ullent. Men det lille som skrives, er jo forsåvidt klart. Men jeg gir meg ikke så lett. Jeg har igjen sendt en mail hvor jeg ber om litt mere opplysninger angående problemstillingen rundt kontroll langt inne i Oslofjorden. Hvem som har bevisbyrden osv. Så får vi se hva de sier til dette. Forhåpentligvis svarer de like kjapt som sist. Link to post
Kaftein ØL Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 Dette er helt hårreisende! Så erkenorsk som det kan få blitt! Hvorfor skal jeg ikke betale avgift på båten (som jeg ikke har registrert i småbåtregisteret) min hvis jeg seiler til koster en helg også seiler den inn i norge igjen? Hva med bilen, når jeg har vært på systemet i strømstad? Jeg kan like godt dokumentere om jeg har vært på polet i norge og kjøpt en flaske whisky som at jeg har fortollet min egen båt og betalt over 190000 i moms og avgifter på en 15 år gammel charterbåt. I alle tilfellene har jeg tatt en lovlig norsk fortollet vare ut av landet også tatt den inn igjen. Utifra de svarene og den arrogansen jeg har sett fra Tollvesenet foreløpig i denne tråden, i media og senest gjennom vedlagte mail fra tollvesenet, så er det ingenting som forsvarer å ha denne båten i drift. Det vitner kun på mangel på respekt for skattebetalernes penger. Det skulle være veldig interessant å vite om det er noen slike saker som er prøvd for domstolen. Om noen har stoppet med 10-20 liter norske varer på vei hjemover etter heftig sanktansfeiring på koster el.li. og har blitt stoppet med dette på vei hjem til Norge igjen., og hva som evt. har vært utfallet av en slik rettsak? Link to post
Thorlyn Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 KOMMUNISTSTAT????? Kona vil flytte til sverige..(hun er svensk) Sånne ting som dette gjør meg flau over og bo i bakvendt landet. Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Cooling Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Eneste muligheten for å slippe tollvesenets overivrige utøvere overfor fritidsbåtsbrukere må være å påvirke politikerene. Seiler jevnlig på turer i Europa - har bltt praiet to ganger av utenlandske myndigheter. En gang syd i kanalen av et engelsk kystvaktfly som kalte opp på VHF og spurte om antall ombord. Var tydeligvis ute etter ulovlige innvandrere, andre gang var et oppkall fra en hollandsk tollkrysser som spurte hvor vi kom fra og hvor vi skulle - deretter ble vi ønsket god tur. I Oslofjorden har jeg vel hatt tollere ombord ca 8-10 ganger. Helt vanvittig ressursbruk. Link to post
Sydvesten Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 KOMMUNISTSTAT????? Kona vil flytte til sverige..(hun er svensk) Sånne ting som dette gjør meg flau over og bo i bakvendt landet. Det er vel bare å følge kona da .. Det er tross alt helt frivillig å bo i Norge Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 KOMMUNISTSTAT????? Kona vil flytte til sverige..(hun er svensk) Sånne ting som dette gjør meg flau over og bo i bakvendt landet. "Bakvendt" i forhold til hvordan systemet er i Sverige og hvordan tollere der praktiserer reglene? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Thorlyn Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 (redigert) Fordelene av og bo i Sverige er ikke store nok så vi blir nok i bakvendt landet Frusterende at Norge AS bruker ressurser på slik måte synes jeg... men... de klarer ikke og ta fra meg gleden og frihetsfølelsen av og være på sjøen uannsett. At de er ivrige i tjenesten etter og ha fått bevilget ny båt er jo naturlig. Men som dem og politiet så synker budsjettene etterhvert og båten blir liggende til liten nytte. Og ha et Tollvesen er nødvendig for og sikre Rikets skatter og ulovlig innførsel Narkotika og annen styggdom.. men og henge seg opp i antall flasker ombord utenfor akerbrygge nærmest og 10 mil unna nærmeste grense er uforstålig.. De burde jo frekventere ytterpunktene av landet vårt ,ikke langt inne i landet. Men som dere sier,,, vi har selv valgt det. Det jeg lurer på er når det kommer fram at Oslo er den byen i Europa som det flommer mest Narkotika i selv om vi har "stengte" grenser til Europa Er det iveren etter de STORE spritsmuglerne,kjøttsmuglerne altså Ola Dunk Harryhandler som gjør at kjeltringene bare ler og passerer rett inn mens tollerne er opptatt av og telle flasker og kilo kjøtt Redigert 14.November.2009 av Thorlyn (see edit history) Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Uglesett Svart 14.Februar.2017 Del på Facebook Svart 14.Februar.2017 Til dere som nå ligger på Borgen, tollvesenet ligger syd for Aspond og venter på dere. fru Charente Tollen gjør en svært viktig jobb når de vokter grensene våre. De kontrollerer grensepasseringer og beslaglegger tollpliktige varer som tas inn uten å betale moms og toll ( smugling). Moms og toll finansierer velferden vår. Jeg synes tollkontrollen er mangelfulle og bør styrkes. Burde regjeringen bevilge mer penger til tollbåter og ha et par operative båter døgnet rundt som vokter sjøveien store deler av året? Link to post
Worry II Svart 14.Februar.2017 Del på Facebook Svart 14.Februar.2017 (redigert) Tollen gjør en svært viktig jobb når de vokter grensene våre. De kontrollerer grensepasseringer og beslaglegger tollpliktige varer som tas inn uten å betale moms og toll ( smugling). Moms og toll finansierer velferden vår. Jeg synes tollkontrollen er mangelfulle og bør styrkes. Burde regjeringen bevilge mer penger til tollbåter og ha et par operative båter døgnet rundt som vokter sjøveien store deler av året? Ble du plutselig lovlydig nå ? Hva skjedde ? Tenker på forslaget fra "Løse hunder-tråden" "Pepperspray brukes av politiet i Norge, men faller inn under våpenloven og derfor ulovlig for privatpersoner både å eie og bruke. Det er pepper-ekstrakten fra chilipepper i sprayen som gjør den ulovlig" Ugle.. finn på noe annet ! Redigert 14.Februar.2017 av Worry II (see edit history) Link to post
Uglesett Svart 15.Februar.2017 Del på Facebook Svart 15.Februar.2017 Jeg tror store mengder øl, vin og sprit smugles inn i Norge med småbåter. Det er dårlig kontroll ved grensepasseringer. Tollen er underbemannet. Bør tollen styrkes slik at denne virksomheten opphører. Det viser seg at mange tar inn båter til fritidsbruk uten å betale moms/toll. http://www.batmagasinet.no/artikkel/%C2%ABfor-lettvint-%C3%A5-smugle-b%C3%A5ter-inn-i-landet%C2%BB Link to post
Mouche Svart 15.Februar.2017 Del på Facebook Svart 15.Februar.2017 Syv år gammel tråd, tydelig at ugla kjeder seg! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
littmild Svart 15.Februar.2017 Del på Facebook Svart 15.Februar.2017 Tollvesenet hadde kunnet frigjort betydelige ressurser ved en omprioritering. Kanskje folk flest hadde hatt et annet forhold til dette om ikke småsmugling av alkohol og tobakk til eget bruk ble slått så hardt ned på. Men statistikkene ser best ut når man tar de letteste jobbene, desverre.. - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Kallethekid Svart 15.Februar.2017 Del på Facebook Svart 15.Februar.2017 Jeg er tilhenger av et sterkt toll-vesen, men etter at HK avgiften ble fjernet og båter ikke lenger er vesentlig lavere priset i Europa har vel problemet med "umomsede" båter blitt adskillig mindre vil jeg tro? At en kraftig forsterket generell grensekontroll vil være selvfinansierende og lønnsom for landet er jeg derimot ikke i tvil om, men det blir vel O.T. Link to post
Uglesett Svart 15.Februar.2017 Del på Facebook Svart 15.Februar.2017 Klart tollen er på defensiven. Jeg har aldri blitt stoppet og ser tollbåtene kun svært sjelden. Det ser nesten ut som det er fritt fram. Svært uheldig med tanke på den viktige jobben tjenestemennene utfører. Håper de blir ofte å se og ønsker dem velkommen ombord til inspeksjon. Link to post
lurvetass Svart 15.Februar.2017 Del på Facebook Svart 15.Februar.2017 Tolletaten går inn i en stor omleggingsfase nå etter pålegg fra finansdep. Blir spennende å se hva som blir resultatet. Hilsen Lurvetass Link to post
pipe Svart 15.Februar.2017 Del på Facebook Svart 15.Februar.2017 Klart tollen er på defensiven. Jeg har aldri blitt stoppet og ser tollbåtene kun svært sjelden. Det ser nesten ut som det er fritt fram. Svært uheldig med tanke på den viktige jobben tjenestemennene utfører. Håper de blir ofte å se og ønsker dem velkommen ombord til inspeksjon. På svinesund er det ofte tollere men jeg har ikke opplevd inspeksjon av bilen tiltros for mange paseringer. Så det skal nok litt til før man må dra ut pikk og pakk fra bilen når man er etisk nordmann og køene står kilometer lange fordi alle blir sluset av motorveien og inn på kontrollplassen Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Februar.2017 Del på Facebook Svart 15.Februar.2017 Tolletaten går inn i en stor omleggingsfase nå etter pålegg fra finansdep. Blir spennende å se hva som blir resultatet. Blir vel som med domstolene, "Avbyråkratiserings og effektiviseringstiltak". Ostehøvelkutt over hele linja, underbemanning og lengre ventetid for alle tjenester som skal utføres. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Februar.2017 Del på Facebook Svart 15.Februar.2017 At en kraftig forsterket generell grensekontroll vil være selvfinansierende og lønnsom for landet er jeg derimot ikke i tvil om, men det blir vel O.T. Tollgrense til Sverige på nivå med det vi har via post ville vært tingen. Da hadde vi tatt tilbake handelstapet på xx milliarder i året, inklusive 10-15000 arbeidsplasser, hvorav mange passer godt for ufaglærte og unge, en gruppe som har hatt økning i arbeidsledigheten de siste årene. På tide å avslutte u-hjelpen til Sverige, tette hullet og få slutt på harryhandel en gang for alle. Link to post
Recommended Posts