Jump to content

Derfor valgte jeg akkurat denne båten


Baltic

Recommended Posts

Vi har alle opplevd valgets kval når det gjelder båttype, men hva ble tillagt størst vekt i avgjørelsens øyeblikk?

 

Jeg skjønner at for de fleste av oss var det en blanding av flere av alternativene over som ble tillagt vekt, men pollen er laget slik at man kun kan velge ett alternativ.

 

Kanskje var det "Admiralinnen" som til slutt måtte overbevises,- hva vet jeg. Hva var det som til syvende og sist veide tyngst for at det ble akkurat den båten du har nå?

 

For egen del ble det etter lang overveielse til at vi syntes den nye Scand 29 Baltic villle passe ypperlig til vårt behov (to voksne og tre barn). Ville egentlig velge brukt pga prisen, men ville samtidig ha de siste løsningene Scand har valgt for denne modellen.

 

Å kjøpe båt i denne størrelsen var helt nytt for oss og vi var usikker på om denne type båtliv ville fungere tilfredsstillende for oss. Vi hadde lagt merke til at Scand 29 Baltic er populær og holder seg veldig godt i verdi. Dette var utslagsgivende for oss slik at vi følte at investeringen kunne forsvares økonomisk, når vi engang skal selge igjen. Det gav oss den nødvendige tryggheten til å legge inn bestillingen    :yesnod:

 

Alternativet med god gjenkjøpsverdi blir krysset av for vår del, selv om de fleste av de andre alternativene også var viktige for oss og egentlig lå til grunn (vi ville jo ha akkurat denne båttypen).

 

Interessant hvis noen av dere ville fortelle hva som ble tillagt vekt og hva som var utslagsgivende i valg av båt.

Link to post

For min del var det en blanding av flere ting: god pris, passe størrelse, slik båt jeg ønsket slik at jeg sev kan gjøre de utbedringer jeg vil.

Hovedgrunnen til at det ble en slik båt er jo selvfølgelig prisen da, hadde jeg hatt mer penger å bruke på båt hadde det nok blitt en annen type båt, men denne er ganske så perfekt ut ifra de begrensninger jeg hadde ved kjøpet av båten.

 

Svarer derfor vil ikke betale mer.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post

:smiley:

 

Vi valgte Scand Baltic på grunn av god plass , passer ypperlig til vårt behov (to voksne og tre barn) den har 5 faste soveplasser.  

Har hatt Scand Baltic  tidligere og vi var veldig fornøyd med den , eneste minus litt for liten motor.

Derfor valgte vi en med kraftig motor (286 hk), og det var mye utstyr med.

Den er lett og selge, og vi vil få en god pris for den når vi en gang selger den.

 

:flag:

Link to post

Kjøpte Scand Nordic blant annet fordi den dekker godt våre behov og har god gjenkjøpsverdi.

Den har god plass, er meget stødig og er lett å bevege seg på og i.

Ville også ha en båt som kunne marsje på ca 15 knop med full ferielast.

 

Kikket på mange i omtrent samme størrelse, men fant etter hvert ut at det måtte bli en Baltic eller Nordic. Konsentrerte da videre leting på disse typene da de er vedlig like i innredning og plass.

At det ble Nordic hadde mer med at vi fant et godt eksemplar med bra motor og til ok pris.

 

Hadde også hørt en del dårlige rykter om Scand, men det er ikke noe som jeg opplever med vår båt. Har bekjente med Baltic som også er godt fornøyde. En har flytta byssa ned for å får bedre uteplass, og angrer ikke på det.

 

Bytte båt??

Har funnet ut at jeg må legge til veldig mye for å få noe som gir meg mer plass, fart og er nyere. Blir med andre ord ikke noe av på en stund regner jeg med.

Link to post

Du har ikke gjort det lett når det gjelder alternativer :smiley: Synd systemet ikke tillater å krysse av flere! Tror at det for mange er slik at det er mange grunner til at en velger akkurat den båten. For min del var god uteplass et viktig kriterium. Nor Staren har sitteplasser til 12 ute! og det er det ikke mange planende 29 fotere som har. Gjennomtenkte praktiske løsninger var også et viktig kriterium og det har den med bl.a. stor luke ned til cabin, mye sturom, romslig badeplattform osv. Dessuten er det god kvalitet og den holder seg godt i pris - og det var selvsagt også viktig.

Link to post

Har alltid tenkt meg seilbåt men følte behov å komme meg noenlunde rask ut av bunnefjorden og til Oslo med båt av praktiske årsaker. Tenkte så å satse på begge deler hver for seg inntil jeg oppdaget at jeg kunne få i pose og sekk.

 

Har sålangt ikke angret når det gjelder båtkonsept, men ville idag - når det finnes alternativer - kjøpe noe som er mindre preget av amerikansk el-cheapo mentalitet.

 

På den andre siden: jeg kjøper båter slik at de passer for meg, ikke for at jeg kunne selge dem best mulig.

Link to post

På den andre siden: jeg kjøper båter slik at de passer for meg, ikke for at jeg kunne selge dem best mulig.

Enig! :smiley:  Jeg kjøpte "passe størrelse". Gikk faktisk NED et par fot; Ungene hadde forlatt redet og jeg er mye ute i båten alene. En annen ting er at jeg "falt" for denne båten, uten tanke på hva jeg kan få igjen den dagen jeg selger.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Da vi skulle bytte båt, var det mye diskusjoner fram og tilbake. Slike ting blir alltid et kompromiss.

Jeg ville ha ordentlig seilbåt som går høyt og fort, mens resten av partsrederiet ville ha mere inne og uteplass. Et annet kriterium var at den skulle ikke være så stor og komplisert at jeg ikke kan seile den alene.

Valget falt på Comfortina 32. Lystall 1.14. I 7 m/s går den mellom 7 og 7.5 knop romskjøts. Stiv og fin.

Meget trimbar rigg. Riggen står av seg selv uten lensetakler, så de kan pakkes vekk ved turseilas.

Fornuftig innredning med to adskilte, om enn noe små, lugarer. God dimensjon på kartbord og bysse.

Mulighet for dobbeltkøye også i salongen.

Enorme mengder stueplass.

Ren, fin, dekkslayout hvor røstjern er trukket så langt inn at man kan bevege seg helt fritt.

Dyp romslig sittebrønn uten det idiotiske brodekket som så mange båter har. Stor seilbenk i sittebrønn slik at man slipper å dra seil opp fra forpiggen. Masse stueplass for fendere og tauverk i akterplikten.

Var den dyr?

Ja, alltfor dyr. Båter som i sin tid kostet 220 000.- blir nå omsatt for over 400 000.-.

Rekorden så lang tror jeg er en -86 modell som i nabolandet ble solgt for 600 000.-

 

Neste båt?

Comfortina 35. Helt maken men med speilvendt innredning, men alt er 10 cm. større.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Hei

Sensommer 2000 satt jeg på en øy i Oslofjorden og så

en trawler. "En deg skal jeg få meg en sånn en", drømmen

bare datt ut av meg. :smiley:

Onsdag før ferien 2001 ringte medrederinnen meg på jobben:

"Nå er det sånn båt du vil ha til salgs i Aftenposten".Fikk nummeret og ringte.

Torsdag var vi å så på båten, reiste hjem og ringte selger og ble enig om pris.

Fredag var vi og prøvekjørte og betalte håndpenger.

Mandag betalte vi resten og hentet båten.

Tirsdag solgte vi seilbåten.

Onsdag lastet vi over ting og tang.

Torsdag dro vi på ferie.

Ting kan gå utrolig fort for seg bare man får det rette tilbudet. :yesnod:

mvh

giver

Link to post

Hadde ikke råd til større!!!!

 

Nei, det blir en blanding av at denne båten er nokså romslig til å være 29 fot, og vi fant ingen norsk båt som en kunne løyse ut prismessig, så derfor falt valget på Bayliner.

 

mvh

Kjelli, som fikk en dyr båt tilslutt........

Kjente meg igjen her, ja.... :yesnod:

mvh

harBayliner (som ikke hadde råd til større enn 28 fot)

Link to post

Hadde 21 foter for "testing" av seilerlivet. Som falt i smak. Ønsket oss større, en halvtonner sto øverst på  ønskelisten. Men disse var dyre høsten 2002.. Så på en Sundwind 27 som ble solgt, samt en FIRST 26 som overhodet ikke falt i smak hos medrederinnen.

 

Spana på 2 stk Bostrøm 31, som falt i smak så absolutt, flere Comfort 30, en Mikkel 30, en Ballad som ikke falt helt i smak og flere andre som ikke var økonomisk oppnåelige

 

Hadde sett Jokeren annonsert en stund, men synes den var for dyr, alder tatt i betraktning.

Men ringte eier, tok en tur til Svelvik for en rask titt, eier var ikke tilstede, ble geleidet via telefon. Låste meg inn, i snø og vind og BANG ! falt pladask. Pent interiør, fine linjer, og noe utstyr, samt en pris vi pressa ned 30 000,- gjorde at vi betalte håndpenger 3 dager seinere ( i november 2002... ) Lengste vinteren jeg har opplevd.. :yesnod:

 

Digresjon til slutt: Så som sagt på flere halvtonnere, dvs. båter omlag 30 fot. Comfort 30, Ballad m.fl. Syntes disse var svært dyre, spesielt Comforten. Flere vi så på lå i området 220-240`uten at det var spesielt mye utstyr på båtene. Nå selges tilsvarende for omlag 160`eller deromkring...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Hei !

 

Vi valgte en liten daycruiser for å ha en båt som er grei å traile.

Artig å ta båten på kanalturer, eller reise til kysten (bor ved Mjøssa).

På lørdag trailer vi til Kjerringøy, og skal være der i 3 uker  :yesnod:.

 

Vi så på forskjellige 17 fotinger. Synes denne størrelsen er grei når båten skal trailes. Valgte Draco 17. En gammel klassiker. Går bra i sjøen, og prisen på båten var hyggelig (inntill jeg begynte å oppgradere med ny motor osv......).

Link to post

Vår første båt, en Rana 16HT med 35Hk Evinrude, ble anskaffet i 1984. Denne ble brukt som "hengerbåt", dvs. dratt med og sjøsatt når vi skulle bruke den. Løsningen var midt i blinken for vår båtbruk, med fiske-/badeturer på sjøen og 2-3 dagers koseturer i innlandsvassdrag. Både båt og motor var imidlertid litt i minste laget, så derfor ble interessen vakt for en litt større båt i samme kategori, nemlig den Hansvik 18HT som vi har nå. Fremdeles lett trailbar, men med bedre både stue- og overnattingsplass. Ikke for "fin", slik at søl fra fisketurer lett kan vaskes bort, men samtidig tilstrekkelig komfortabel til vårt bruk. Motoren på 60Hk har nok krefter til å gi uanstrengt og relativt komfortabel ferd.

Link to post

Bilde

 

*Valgte denne båten, en kmv 2000dc dromedille grunnet:

*Romslig til å være 20 fot

*God uteplass (6 sitteplasser ute + 4 inne)

*Meget god fart i forhold til motor ( ca. 35 gps knop med full båt og 115 hk

*Veldig stødig, og lett manøvrerbar i lave hastigheter. Dromedille skroget fører til at båten oppfører seg som et deplesament skrog under planingshastighet

 

:confused:

Link to post

Valgte denne båten ut fra flere faktorer.

Det er en meget pen båt, med god kvalitet, meget pent utført innredningsarbeid, gode løsninger både over og under dekk, god gjennkjøpsverdi, solid og trygg båt.

Dette er kun mine meninger, det finnes muligens flere båter med tilsvarende kriterier, men jeg mener og tror at båter bygget før i tiden ble produsert med tykkere skrog, grovere materialer og mer solide løsninger. Samtidig har denne båten et dypere undervannskrog og høyere vekt enn tilsvarende nyere båter, noe som resulterer i en mykere gange i sjøen.

Båtene ble ikke bygget på samlebånd dengang og det mener jeg at jeg kan merke.....

Mulig at jeg fornærmer noen med dette, det er ikke meningen :smiley:, men kun min mening...............

 

God gjennkjøpsverdi var også et av argumentene, båten kostet ny med utstyr ca 460.000,- i 1981. jeg kjøpte båten i 2003 og fikk betale ca. 1,5 ganger så mye, med original motor....og jeg er meget godt fornøyd. det sier vel litt!

I Seilmagasinets seilbåtkatalog står den oppgitt til en verdi av mellom 700 - 900.000,-

Mange mener det er  galskap å betale så mye for en så gammel båt, når du kan få en tilsvarende ny båt til omtrent samme sum, javel......, jeg mener det er fornuftig og ville gjort det igjen uten å blunke. Det som jeg kan være delvis enig i, er at det er galskap å bruke så mye penger på båt, uansett alder, men er man båtfant så er man båtfant. :lol:

 

 

SAmtidig er det hyggelig med en eldre HR, folk er interreserte i båten, og kommer bort for å prate.  og det er jo også noe av gleden. ........ :confused:

 

 

 

:lol:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

¨Valgte brukt '02 modell Buster Magnum pga. pris og kvalitet. Jeg kan bare kjøre, trenger ikke tenke på hva båten tåler. Gode sjøegenskaper. Tåler å bli brukt til "alt". Drar på godværstur den ene dagen, sleper fortøyningsdregg den andre. God styreposisjon med plass til lange bein. Lite vedlikehold av skrog.

 

Negativt:

Bruker litt suppe (200 HPDI totakter).

Fint med kalesje og lukket dør ,mellom konsollene i dårlig vær,men min neste båt blir en som er lukket.

Litt spesi når man skal montere ekstrautstyr, ekkolodd må ha plastsvinger, dypv. rigg står montert på løs kryssfinerplate midt i båten.

Også er det de :headbang::cryin: hælv... skarpe kantene i to små oppbevaringsrom helt akter i båten.Der har jeg skjært meg mer enn én gang.

Link to post

Svarte at jeg ikke ville betale mer, da jeg satte meg en øvre grense.....men selvsagt er det fler, mye mer tungtveiende  grunner....

 

1) Ville ha god og trygg sjøbåt (krysse Nordsjøen), så godt, solid skrog, maskiner og sikkerhet betyr mye.... riktig mye!

2) Ville ha god plass, samt plass for privatliv.. (Admiralinnen + tenåringsdatter + + som ikke har sett annet enn bilder av båten...) og ha rom til a ta gjester som ikke nødvendigvis er båtvandte med oss utem om å skremme dem vekk... vet at dette er subjektivt, så hva er god plass for meg, er kanskje ikke god plass for alle.

3) Må være lett å bevege seg rundt og trygt ... brede dollbord og godt med håndtak og gode rekker, samt at en føler seg trygg når en beveger seg rundt.

4) Må ha rekevidde på 300 NM +

5) God vedlikeholdsrom rundt maskiner og lett tilgjengelig + godt stuerom for utstyr.... og klær ... panner, verktøy... generelt ting og tang +++

6) Bysse oppe nær sallongen hvor folk vil være, med godt stue og arbeidsrom

7) To styreposisjoner og god plass til å navigere/planlegge

8) Godt akterdekk for fiske, dykking og sosialt samvær

9) Ingen kalesje !!

10) Av en slik størrelse at jeg kan håndtere alene ...... med litt planlegging, men lett med to personer.

11) Chartermuligheter....som legger en del krav til utstyr, vantette skott, vedlikehold osv.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

JODA 8100 TC ble valgt først og fremst fordi den er veldig praktisk innredet, og selvfølgelig fordi jeg synes den er en av de flotteste snekkene i "sin klasse". Dette er jo selvfølgelig en subjektiv vurdering, og alle er sikkert ikke enig med meg. Samtidig syntes jeg det var viktig å kjøpe en båt fra en anerkjent produsent, og med en kurant maskin. Prisen spilte også inn. Jeg var ikke villig til (les: hadde ikke råd til  :smash:) å bruke mer penger på båt. En gang skal vel båten selges igjen, og da tror jeg det er fornuftig å ha en lettsolgt båt (hvis noe kan kalles det :smash:)

Link to post

Egentlig var det ganske tilfeldig at vi endte opp med en Nidelv.

Vi hadde en Uttern D55 som kona etter en tur i litt hard motsjø (ikke helt uten baktanke fra meg  :smash:) sa var for liten. Jeg begynte å kikke litt på større Uttern - men likte ikke det jeg så. Da ble Finn nøye gjennomsøkt. Av en eller annen grunn satt Nidelv fast på hjernen, og en 94 modell Nidelv 750 i passe avstand, passe pris og passe god stand ble besøkt. Kona syntes den var altfor dyr - men etter en ukes tid var alt klart - bortsett fra at båten da var solgt til en annen  :smash:. Da falt valget på en ny Nidelv 690 med minste motor. Ikke så veldig mye dyrere, ganske mye mindre enn 750'en - men oppnåelig. Det som gjorde at vi valgte denne båten var:

Kjent merke

lekker båt (synes vi)

god pris ved salg

god kvalitet

hyggelig forhandler

Oppnåelig økonomisk

Tilstrekkelige fartsressurser for vårt bruk

Gode sjøegenskaper

 

Alt har stemt så langt - også den prisen vi har fått for båten når vi har solgt den videre. Båten ble solgt i for noen uker siden for overlevering senere i sommer, og ny Nidelv er kontrahert for levering neste år. Hvorfor vi valgte en Nidelv 300 som vår neste båt: samme argumenter som over - samt at nye båten har mye bedre plass slik at den kan brukes som mer enn daycruiser

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...