Jump to content

VP TAMD41A: Slange for tømming av olje har satt seg fast


Kompismannen

Recommended Posts

Høres jo utrolig ut at slangen skal ha smeltet da, hvor varm var egentlig motoren da du stappet den nedi?

Har du testet hvor mye varme slangen tåler?

 

Kan du ha stappet den så langt nedi at den har tatt en runde rundt veiva og kilt seg der?

Link to post

Motoren var nok relativt varm, kom tilbake til brygga etter en times rundtur.

Fortøyde og begynte tapping. Det jeg nå er sikker på skjedde er at

jeg stakk røret til det buttet og det er jo da varmt metal. Røret

smeltet litt i enden mot metallet slik at det ikke vil opp igjen. :headbang:

Link to post
Prøv å tørne motoren litt,kansje slangen er kommet i klem en plass. :confused:

Jeg tror ikke den er det iom at den går fint frem og tilbake nedi der.

 

Kanskje det går å kjøre motoren varm igjen og deretter dra ut slangen mens den ennå er varm (og myk)? Hvis du tar sjansen da. Alternativet med å ta ut motoren blir jo en del mer arbeid...

Dette er en teori jeg begynner å lure på om jeg skal forsøke. Det hadde vært helt fantastisk om det virket,

med min pågebynte uflaks så er det nok typisk at det ikke går. :rolleyes:

Link to post

Hva med å varme opp et par liter olje til 110-120 grader, helle denne på motoren og se om den blir myk nok da?

 

Slenger rundt meg med fullstendig uprøvde teorier her nå, men jeg har skiftet motor to ganger på to år nå så jeg vet hvor mye arbeid det er å ta ut motoren og sette den inn igjen... :rolleyes:

Link to post
Hva med å varme opp et par liter olje til 110-120 grader, helle denne på motoren og se om den blir myk nok da?

 

Ikke dumt forslag. Min erfaring er at olja ikke trenger å være så varm før slangen blir ganske så myk.

Varm opp olja i en kasserolle og hell den på igjen.

Link to post
Ikke dumt forslag. Min erfaring er at olja ikke trenger å være så varm før slangen blir ganske så myk.

Varm opp olja i en kasserolle og hell den på igjen.

Dette er faktisk et kjempeforslag. :flag:

Varme opp olje i en kaffekanne eller lignende og helle det ned i røret i blokka.

Dersom jeg strammer opp sugerøret vil oljen renne rett forbi "problemområdet"

og kanskje myke det opp.

Link to post

Hei! Uff, kjesdelig sak. Er nok enig med at det er slangen som har fått et hakk i seg når den skulle trekkes ut (varm og myk) Å føre ned en sveisetråd av den dimensjon for å fylle ut dØ på slangen tror jeg blir umulig.Vil nok bare butte i enden av svingen på røret. Å vri den vil jo også være helt umulig, røret har jo vinkel på seg. En slik trekkesnor som man bruker for å trekke kabel i plika tror jeg mer på, den er passe stiv, fleksibel og utrolig sterk. Før denne gjennom slangen så langt du kan, varm gjærne opp oljen slik at denn BT slangen blir myk, trekk så hele greia tilbake slik at det står i spenn, vent litt og så prøv å øke på litt med kraften. Ideen med dette forslaget er at slangen som har fått hakk i seg skal klare å smette inn i enden av peilerøret. (Hadde jeg bodd nermere skulle jeg kommet og hjulpet deg.) Har alt dette jeg tenker på. Men for all del, bare et forslag.

Mvh Spilli.

 

Ble liksom til feil person :blush: Skal jo være til trådstarter selvfølgelig Beklager Pelle Parafin

Link to post

Hvis slangen kan dreies rundt 360 grader, kunne du prøve å sette fast enden i en chuksen på en batteridrill.

Kjøre denne på passe fart til det blir friksjon og dra den sakte/rolig bakover mens du kjører drillen.

Link to post
Hei! Uff, kjesdelig sak. Er nok enig med at det er slangen som har fått et hakk i seg når den skulle trekkes ut (varm og myk) Å føre ned en sveisetråd av den dimensjon for å fylle ut dØ på slangen tror jeg blir umulig.Vil nok bare butte i enden av svingen på røret. Mvh Spilli.

 

Ble liksom til feil person :blush: Skal jo være til trådstarter selvfølgelig Beklager Pelle Parafin

Hei

Hviste ikke at det var "sving på røret"da jeg skrev det innlegget. Trodde det gikk rett ned.:smiley:

Edited by Pelle Parafin
Link to post
Hei

Hviste ikke at det var "sving på røret"da jeg skrev det innlegget. Trodde det gikk rett ned.:smiley:

Hei! Ja, jeg skjønner ikke helt vitsen med å ha denne svingen på et peilerør? Men en grunn er det sikkert. En :flag_sw::sweat:

Link to post

Akkurat i dette tilfellet kan det kanskje være for å nå til samme sted som pumpa henter olje og enda litt lavere ifbm. tømming. Det er vel noen motorer som blir montert litt i "motbakke" også, og da får man vel sugd ut mer olje bakerst i bunnpanna. Mens selve peilingen bør kanskje foretas ca. midt på for å være mindre følsom for eventuell vinkel forover eller bakover. Den bøyen tillater begge deler.

 

Uansett bekrefter vel bildene at man må ta motoren ut for å få av bunnpanna, med mindre man har det veldig romslig under motoren.

Link to post
Uansett bekrefter vel bildene at man må ta motoren ut for å få av bunnpanna, med mindre man har det veldig romslig under motoren.

 

Eller løsne motoren, og jekke/vinsje den opp såpass mye at en får høyde nok til å arbeide.

Minuset er lett mye griseri i båten.

Link to post

Løfter tråden igjen.

 

Kjørte en lang tur i ettermiddag og fikk varmet motorene skikkelig.

Lirket, nøkket og dro, men det gikk som det måtte gå. Slangen røk

og falt nedi. Tipper det er en tamp på 5-8cm som nå ligger nedi bunnpanna.

For moro skyld tok jeg en tilsvarende plastslange klippet i passende lengde

og slapp den i sjøen, og den sank til bunns. Så vidt jeg vet er motorolje lettere

enn vann. Plasten er derfor tyngre enn oljen og bør da ligge på bunn av bunnpanna.

 

Dette gir meg da to valg (det ene kanskje litt risikabelt):

1) La slangen ligge nedi der, satse på at den ligger på bunn og iht til sprengskisse skal

den jo ikke kunne havne inn i oljepumpa. Spørsmålet er jo om den kan lage annet trøbbel.

Sprengskisse TAMD41A

 

2) Båten skal på land nå snart for rengjøring, stoffing og polering, og i samme moment

kan jeg da løsne alle slanger, kabler og aksling for å få hjelp av trucken som løfter båter

til å letter på motoren slik at jeg får av bunnpanne og fjernet plastdritten.

 

Hva tror dere om alternativ 1)? 2) er jo safe, men byr sikkert på tukkling og banning, samt

fjerning av godt over 30 skruer som sikkert aldri har blitt løsnet og innsetting ny bunnpakning. Alt sammen mens motoren dingler i trucken.

Link to post

Jeg kan ikke helt se for meg hva denne slange biten kan forårsake av skader nedi der. Oljepickupen har jo metallsil, så den kan ikke suges opp den veien. Og om en veivstake skulle finne på å dytte borti den vil den jo bare flytte seg til sides i bunnpanna og ligge der i stedet...

Link to post

Har du enda en bit av slangen kan du jo koke den. Oljen kan vel bli 100 grader så derfor kan det jo være en ide og se hva som skjer da. Håper jo selvsagt det ikke skjer noen ting :smiley:

Link to post

Har du enda en bit av slangen kan du jo koke den. Oljen kan vel bli 100 grader så derfor kan det jo være en ide og se hva som skjer da. Håper jo selvsagt det ikke skjer noen ting :smiley:

Jeg har til gode å se at en (hvilken som helst) gummi ikke vil løses opp i varm olje. For å få svar på testen som foreslås er jeg redd for at kostnaden med testen ovweatiger en rep. kostnad.

Link to post
Kompismannen skrev On 14.5.2010 at 19.40:

Løfter tråden igjen.

 

Kjørte en lang tur i ettermiddag og fikk varmet motorene skikkelig.

Lirket, nøkket og dro, men det gikk som det måtte gå. Slangen røk

og falt nedi. Tipper det er en tamp på 5-8cm som nå ligger nedi bunnpanna.

For moro skyld tok jeg en tilsvarende plastslange klippet i passende lengde

og slapp den i sjøen, og den sank til bunns. Så vidt jeg vet er motorolje lettere

enn vann. Plasten er derfor tyngre enn oljen og bør da ligge på bunn av bunnpanna.

 

Dette gir meg da to valg (det ene kanskje litt risikabelt):

1) La slangen ligge nedi der, satse på at den ligger på bunn og iht til sprengskisse skal

den jo ikke kunne havne inn i oljepumpa. Spørsmålet er jo om den kan lage annet trøbbel.

Sprengskisse TAMD41A

 

2) Båten skal på land nå snart for rengjøring, stoffing og polering, og i samme moment

kan jeg da løsne alle slanger, kabler og aksling for å få hjelp av trucken som løfter båter

til å letter på motoren slik at jeg får av bunnpanne og fjernet plastdritten.

 

Hva tror dere om alternativ 1)? 2) er jo safe, men byr sikkert på tukkling og banning, samt

fjerning av godt over 30 skruer som sikkert aldri har blitt løsnet og innsetting ny bunnpakning. Alt sammen mens motoren dingler i trucken.

Hva skjedde videre her.

fikk du ut slangen eller lot du den ligge.?

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...