Ceciliestorming Startet 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2009 Snappet opp denne historien, syntes den var så bra at jeg ville dele den med dere. Hvordan man får politiet til å komme når man trenger dem... Bjørn og Kona Turid bodde nær sjøen og brygga hvor båten deres var fortøyd. De var på vei for å legge seg da hans kone sa han hadde glemt å slå av lyset I båten. Båten lå som nevnt ikke langt unna huset og Bjørn åpnet gikk ut for å gå ned og slukke, men oppdaget plutselig at det var fremmede folk ombord som holdt på å forsyne seg av noen av hans ting. Han hørte også stemmer ombord. Han ringte politiet, som spurte om noen hadde kommet seg inn i huset. Han sa nei. Politiet svarte da at alle politibilene var opptatt og rådet ham derfor til å låse alle dører, så skulle de sende en bil når det ble noen ledig. OK , sa Bjørn, la på røret og telte til tretti. Da ringte han politiet igjen. "Hei, jeg ringte nettopp om at det var noen som stjeler fra båten min. Nå behøver dere ikke komme, for jeg har skutt dem" Så la han på. I løpet av få minutter var 5 politibiler, et helikopter, en brannbil og to ambulanser på plass. De tok tyvene på fersk gjerning. En av politimennene gikk bort til Bjørn og sa, "jeg synes du sa at du hadde skutt dem...?" Bjørn svarte: "- og jeg synes du sa at dere ikke hadde noen ledige biler..." Mvh. Cecilie Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 (redigert) Jeg har hørt noe lignende på forumet her før, og det er en kjempehistorie dersom den er sann. Uansett er det ingen tvil om "taktikken" antageligvis fungerer. Redigert 18.Oktober.2009 av Comicguy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fredrik_T Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 skambra Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Historien er jo kjempebra, hvorfor stille spørsmål ved sannheten, la det være en god historie Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Kjempehistorie.... Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
jada Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Tragisk historie dersom den hadde vært sann. Regner med at politiets arbeidsdag handler mye om å prioritere. Ta det viktigste først. Sitér dette innlegget Link to post
McEwan Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 (redigert) Det er en morsom historie, og jeg tror ikke vi trenger å spekulere så voldsomt :) jeg har fått den som "morromail" på jobben i x antall versjoner, den siste hvor det var innbrudd i hus. Så jeg tror vi trygt kan konkludere med at det er en typisk vandrehistorie. Den er ganske gammel også. Men som sagt, morsom likevel. Redigert 18.Oktober.2009 av McEwan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Regner med at politiets arbeidsdag handler mye om å prioritere. Ta det viktigste først. Tyveri fra båt kommer nok langt ned på prioriteringslisten der om de i det hele tatt gidder å komme. Sitér dette innlegget Link to post
McEwan Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Trodde ikke man hadde muligheten til å velge om man "gadd" å ta oppdrag eller ikke, men du vet vel bedre.... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 En festelig historie - men den er nok alt annet en sann At politiet skulle rykke ut med 5 biler og et helikopter er vel lite sannsynlig med mindre det var snakk om et ran. Og hvorfor skulle brannbilen dukke opp? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Ceciliestorming Svart 18.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Hei. Vil tro at det er en oppdiktet historie, men jeg vet at noe lignende har skjedd. Det er ufattelig hvor mye resurser politiet kan bruke på noen ting som????. Nok om det, politifolk er vanlige mennesker akkurat som deg og meg, noen bedre enn andre, og de har mange vanskelige oppdrag, men jeg har noen ganger lurt på prioriteringene, uten at jeg skal gå inn på det her. Det ikke heller ikke det tråden handlet om. Det var ment som en morsom historie. Så ta det for det, og har du ikke sans for slik humor, så er det helt greit. Jeg er glad for at vi har dyktige politifolk her i landet. Mvh. Cecilie Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Dette er en klassisk vandre historie. Den er her dog blitt litt tilpasset båt , men selve poenget er egentlig veldig bra . Foresten hva er straffen for å skyte en tyv i norge, f eks bare litt i foten med salong rifle ?????? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Trodde ikke man hadde muligheten til å velge om man "gadd" å ta oppdrag eller ikke, men du vet vel bedre.... Ja faktisk gjør jeg det for en gangs skyld. Men variasjoner fra sted til sted kan muligens variere. Uansett simpelt tyveri av noen gjenstander fra båt har nok lav prioritet i dagens samfunn dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Ceciliestorming Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Hei. Enig Hansi. Du har nok rett i det. Det kan variere mye fra sted til sted, og det er en prioritering de gjør. Om prioriteringene er riktig, "vet de best selv" Jeg mener ikke at politiet skal slite seg ut pga småtyverier, men har vondt for å tro at politiet har så mye å gjøre at de ikke har tid å rykke ut ifbm. bil og båttyverier. Selvom jeg tror de av og til ikke synes det er spennende nok. Jeg er glad for at vi har dyktige politifolk, og den jobben mange av dem utfører. Mvh. Cecilie Sitér dette innlegget Link to post
McEwan Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Prioriteringer må alltid gjøres, og anno 2009 er det i de fleste tilfeller operasjonssentralene som styrer patruljene og gir ut oppdrag. Alle henvendelser skal logges og de fører tiltak på hva som er gjort. Er det travelt en dag så blir det en tøffere prioritering, på roligere vakter kjører man også på oppdrag type "hjelpe farmor over veien". Det er ikke slik at man kan sile oppdragene utifra hva man "gidder" eller ikke. Det er en sentral prioritering at alle åsteder skal besøkes, så dette er noe politiet skal tilstrebe å ta seg tid til. Det er alltid noen som kjenner noen eller har opplevd et eller annet, sensasjonsoppslag i VG eller gud vet hva. Så kommer bedreviterne flokkende. Alderssnittet på ordensavdelingene har aldri vært lavere og de nærmest spinner etter å "ta fange". Å ta noen "på fersken" er det ultimate og man skal være rimelig opptatt for å ikke kaste det man har i nevene når det kommer melding om innbrudd og "folk inne". Problemet er først når man er en patrulje i et distrikt hvor meldingen kommer fra den andre siden og man må kjøre utrykning i tre kvarter for å komme frem. Men dette er en politisk prioritering. Flame on. Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Jeg hadde innbrudd i båten i sommer. Ingenting var borte, men det var noe skader i glassfiberen der låsen var revet ut. Jeg leverte anmeldelsen med økonomisk krav tilsvarende taksten på skaden. Taksten på skaden var på rett under 2500,- så jeg regnet med at dette ikke kom til å bli prioritert, men jaggu tok jeg feil. Karen ble tatt & dømt , og statens innkrevingssentral har tatt kontakt for å bistå med oppgjøret. Så jeg skal iallefall hilse blid og førnøyd til politiet neste sommer! Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 (redigert) I løpet av få minutter var 5 politibiler, et helikopter, en brannbil og to ambulanser på plass. De tok tyvene på fersk gjerning. Bare 5 politibiler, et helikopter, en brannbil og to ambulanser ??....hvorfor kom ikke kystvaktens krigskip også ?? Regner med at politiets arbeidsdag handler mye om å prioritere. Ta det viktigste først. Er brudd på redningvest, lanterne eller 5 knops-forskrifter viktigere enn tyveri fra båter ? Det er maaaange som i årenes løp som her på forumet er forundret over ordensmaktens prioriteringer. Redigert 19.Oktober.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 ..... et distrikt hvor meldingen kommer fra den andre siden og man må kjøre utrykning i tre kvarter for å komme frem. Men dette er en politisk prioritering. Hvor mange lendsmenn på vakt kunne man finansiert ved å erstatte et av kystvaktens skip med en vanlig politibåt ? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Er brudd på redningvest, lanterne eller 5 knops-forskrifter viktigere enn tyveri fra båter ? Det er maaaange som i årenes løp som her på forumet er forundret over ordensmaktens prioriteringer. De tjener mer på det... Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Ceciliestorming Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Det er kortsiktig vinning. Både de, vi og samfunnet taper vel på det "på sikt" Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 20.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2009 Er brudd på redningvest, lanterne eller 5 knops-forskrifter viktigere enn tyveri fra båter ? Det er maaaange som i årenes løp som her på forumet er forundret over ordensmaktens prioriteringer. De fleste er vel kanskje enig i at vi bør ha politi på sjøen. Og du kan være sikker på at dersom mannskapene på politibåten måtte velge mellom å skrive bøter eller å fange en kjeltring i en båt, ja da er jeg ganske sikker på at det siste ble prioritert. Som en annen har sagt her, så styres nok politistyrken som regel av en operasjonssentral, og når det ikke er andre oppdrag for politibåten, så gjør vel mannskapet det de er satt til å gjøre. Bl.a. overvåke trafikken på sjøen. Men er det andre konkrete oppdrag, så kan du være sikker på at politibåten blir brukt til dette. Det skulle da bare mangle. De tjener mer på det... ????????? Hvem tjener på hva. Statskassa har vel nok av penger. Tror ikke mange politifolk har som motivasjon at staten skal få flere kontanter. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 20.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2009 (redigert) Kan vel lage samme historie om alle etater og tjenester: AMK: jeg ringte og sa "kameraten min har flis i fingeren", da hadde de ikke tid/kapasitet/gadd ikke komme. Etter 10 minutter ringte jeg på nytt og sa "Han puster ikke, og lårbeinet stikker ut av lysken" da var det helikopter og 2 ambulanser på plass innen 11 minutter. Brannvesenet: jeg ringte og sa "det er litt høye flammer i grillen min", da hadde de ikke tid/kapasitet/gadd ikke komme og ba meg slukke selv. Etter 10 minutter ringte jeg på nytt og sa "nå brenner huset og det er folk som ikke kommer seg ut" da var det brannbil og 2 ambulanser på plass innen 7 minutter. Rørlegger Jensen: jeg ringte og sa "vasken er litt sånn halvtett", da hadde de ikke tid/kapasitet/gadd ikke komme, men de skulle sende en mann til uka. Etter 10 minutter ringte jeg på nytt og sa "hovedvannledningen er sprukket og den lar seg ikke stenge". Da var det en rørlegger der innen 20 minutter og han hadde med seg brannvesenet og kommuneingeniøren. At "noen stjeler noe greier fra båten min" prioriteres lavere enn at 2-3 mennesker er skutt er vel ikke akkurat veeeeldig rart.... Edit: om derimot politiet hadde prioritert båtinnbrudd over drap, hadde det vel vært noe alvorlig galt i den etaten... Redigert 20.Oktober.2009 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 20.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2009 Men kjære vene da! Så lenge jeg som privatperson blir utsatt for noe som i lovverket defineres som straffbart, og jeg i tillegg lider økonomisk tap av den kriminelle handlingen, så skal man med rette forvente at politiet har den nødvendige kapasiteten som skal til for å utføre sitt arbeid etter lovens intensjoner som jo er fastsatt av stortingets folkevalgte. Det er ikke stortingets intensjoner at politiet skal bestemme hva som må prioriteres. Det gjør de selv på kammeret. Men styresmaktene burde i alle fall gjøre nødvendige grep for å sikre borgernes vedtatte rettigheter ved å sørge for tilstrekkelige ressurser hvis man mener det løser problemet. Men jeg er ikke sikker på at flere ressurser løser holdningene som politietaten har opparbeidet seg til disse spørsmålene. Vi kjenner flere tilfeller der man "ikke gidder" å rykke ut selv om man har kapasitet, også i forholdsvis grove vinningsforbrytelser. Det er for mange slike tilfeller til at det er tilfeldig. Kanskje man prioriterer et varmt kontor noen ganger? Det er jo bare mennesker man snakker om. Jeg kan referere et tilfelle. Jeg fikk mistanke om at en syk bekjent som bodde alene uten slekt på stedet kunne ha fått illebefinnende i huset sitt, da han ikke svarte på telefon eller ringing på døra. Ringte politiet og gav beskjed. Nei, sikkert ikke noe å bry seg om, har ikke tid. Neste dag kjørte jeg dit klatret opp og så gjennom stuevinduet at han lå død på gulvet. Kunne han vært reddet? Hvem vet! Sitér dette innlegget Link to post
McEwan Svart 20.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2009 Snakk om kverulering. Politiet er tillagt en rekke oppgaver som inkluderer alt fra trafikk, sjøtjeneste, etterforskning til ren ordenstjeneste. Oppgavene er det poliitkerne som har gitt og det stilles en rekke krav til måloppnåelse og hva som skal prioriteres. Også dette er det politikere og den øverste ledelse som gir. Feks POD og riksadvokat. Politiet har gitt beskjed om at slik det er nå, kan ikke folk forvente å få hjelp i alle situasjoner. Hva skal vi prioritere ned? Svaret er at alt er prioritert, noe er bare mer prioritert enn andre ting. Regjeringen skryter av hvor mye politiet er styrket i de siste budsjettene. Kan noen av dere si hvor mye driftsbudsjettene er styrket med, slik at man kan ansette politifolk og ha en høyere aktivitet? Så ja, overvåking av trafikk og sjø, inkludert bøter for "småting" som manglende bilbelte eller 5 knops regelen eller alt hva "Salt" her har vonde følelser om, er oppgaver de er pålagt å gjøre. Det er ikke opp til politiet selv å velge vekk hva man ikke "gidder" å gjøre. Så nevnes det enkelttilfeller hvor man angivelig ikke har fått hjelp. Som eksempelet med han som døde. Jeg vet ikke hva som ble sagt i den samtalen, og som med AMK, så blir beslutningene tatt utifra de opplysningene man får og hvor alvorlig man vurderer den. Er det akutt eller kan det vente. Er det ledige biler eller skal noen omprioriteres. Her kan det selvfølgelig gjøres feil av operatøren eller kanskje innringer ikke klarer å formidle alvoret? Ellers er det bare masse påstander som ikke akkurat gir inntrykk av veldig stor kunnskap om etaten. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 20.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2009 (redigert) Oppgavene er det poliitkerne som har gitt og det stilles en rekke krav til måloppnåelse og hva som skal prioriteres. Ja netopp dette resultatorienterte markedsorienterte stresset med at "kunden" (politikerne) skal få dokumentert måloppnåelse er jo problemet som muligens ødelegger for de som har evne og vilje til å kunne redusere kriminaliteten. Hele den offentlige sektor inkludert ordenmakten føler vel at de bør vise fram tall og statistikker som viser måloppnåelse og behov for enda mer ressurser ved neste budsjett. Med den premissen er det direkte ulogisk å bruke mye ressurser på å prøve å få en domfellelse på en enkelte båttyver framfor å legge seg en solskinnsdag i leden og håve inn dokumenterte statistikkførte lovbrytere som kommer som perler på en snor i 5 knopssonen.....( i 10 knop). En halvtimes vennlig men bestemt prat med en 15 åring med 15 hk gir ingen dokumentasjon på måloppnåelse selv om det kanskje kan være riktig kriminalprevantivt virkemiddel. Hvis samme hypotetiske ungdom derimot får et forelegg skrevet ut på 3 minutter føyer det seg pent inn i kriminalstatikken som bevis på måloppnåelse og dokumentasjon på at egen virksomhet er vedlig nødvendig pga alle lovbruddene i skjærgården. Måloppnåelse kan måles i antall forelegg........ eller neste år i antall beslaglagte båtførerkort. Redigert 20.Oktober.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.