Jump to content

Xenon søkelys til båt, erfaringer?


aebi

Recommended Posts

du kan også sjekke:

http://www.baatservice.net/shop/ og http://www.solhaug.as som har søkelys i alle prisklasser :smiley:

 

Har 100W halogen søkelys på båten og min erfaring er at strålen som i lyskasteren du har lenke til blir for smal/konsentert. Med kartplotter og gps er som regel det en vil lyse opp relativt nært (bølgebrytere, navigasjonsmerker eller skjær)og lyskjeglen blir da veldig smal og "nervøs". Ellers var under 2000Kr for xenon søkelys fryktelig billig så hvis du kjøper denne må du fortelle om dine erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Har snakka med forhandlar som seier at det har blitt solgt omlag 50 lyskastarar det siste året. Ingen klager til no, og produktet gir ekstremt sterkt lys.

 

Tja, hva ellers skulle han ha svart? "Vi har nesten ikke solgt noen av disse og de gir så dårlig lys at de få vi har solgt har vi fått i retur" :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Søkte etter Xenon lykter å fant denne på nettet.

 

http://www.aliexpress.com/store/product/85W-HID-Xenon-Spotlight-8500-Lumens-Flashlight-Torch-Light-Free-shipping/508341_537621197.html

 

Jeg kjøpte versjonen med 9300mAh batteri, lykta kom på under 1000,- og ble levert på døra fire dager etter at jeg bestilte den. Den lyser helt rått.

 

Den har innebygd program for SOS signal ved å holde startknappen inne i 5 sek, og trykker du en gang til så blinker den raskt og kraftig, perfekt for å tilkalle seg oppmerksomhet.

Den er stor, men som søkelys så er ikke det noe problem synes jeg, og den skal lyse ca 1,5 timer på max styrke og det er ikke dårlig det heller.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Løftar denne tråden sidan det skjer so mykje nytt. 2012 er trass alt lenge sidan. Er på leiting etter ein fastmomtert Xenon lyskastar med maksimalt lys. Det vil vel sei 100w Xenon. Og so lurar eg på om det er problem med å bygge om ein halogenlyskastar til Xenon. Er det berre å montere ny Xenonpære og balastar? Utvalet ser eg er langt større med halogen. Og so må lyskastaren sjølvsagt "sjå ut".

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva gjelder relativt rimelige, fjernstyrte småbåtlyskastere, så gir fortsatt "xenon" eller HID lengst rekkevidde. Led alternativene kan gjerne produsere mer lumen, men sprer lyset mer, så de rekker ikke like langt. Var akkurat innom Golight sine sider, og der ser man at 40 Watt Led produserer 320.000 candela, mens 35 watt HID gir 550.000 candela. Strømforbruket på LED utgaven er 2,8 amp, og på HID utgaven 3,5 amp, altså ikke store forskjellen der. Hvis man hadde modifisert sistnevnte med en 55W eller 75W ballast, hadde man kunne passert 800-900.000 candela.

Når det er sagt, er det fullt mulig å lage relativt kompakte LED lys som gir ennå mer rekkevidde ved hjelp av 1 stor reflektor, i stedet for mange små. Desverre finnes ikke disse i annet enn lommelykter og fastmontere ekstralys til biler.

Link to post
Share on other sites

PolarLi skrev 17 minutter siden:

Hva gjelder relativt rimelige, fjernstyrte småbåtlyskastere, så gir fortsatt "xenon" eller HID lengst rekkevidde. Led alternativene kan gjerne produsere mer lumen, men sprer lyset mer, så de rekker ikke like langt. Var akkurat innom Golight sine sider, og der ser man at 40 Watt Led produserer 320.000 candela, mens 35 watt HID gir 550.000 candela. Strømforbruket på LED utgaven er 2,8 amp, og på HID utgaven 3,5 amp, altså ikke store forskjellen der. Hvis man hadde modifisert sistnevnte med en 55W eller 75W ballast, hadde man kunne passert 800-900.000 candela.

Når det er sagt, er det fullt mulig å lage relativt kompakte LED lys som gir ennå mer rekkevidde ved hjelp av 1 stor reflektor, i stedet for mange små. Desverre finnes ikke disse i annet enn lommelykter og fastmontere ekstralys til biler.

 

Ja, dette har eg og merka meg PolarLi. So Xenon er ikkje heilt utdatert likevel. Men so til det andre spørsmålet: Kan halogen byggast om, eller vert det problem med reflektoren eller noko anna?

Link to post
Share on other sites

Rent lysteknisk er det ingen problem å bygge om en halogen lyskaster. Reflektoren vil fungere helt fint. I de fleste tilfeller vil det faktisk lønne seg stort å kjøpe en "utdatert" halogenlyskaster og et HID/xenon kit fra Ebay eller lignende, og modifisere den selv. Men det forutsetter et par ting. Det ene er at halogenlyskasteren bruker vanlige "bilpærer" altså H1, H2, H3 osv. Er kun til disse man finner et HID-kit som passer. Hvis lyskasteren er en såkalt sealed beam, så går det IKKE å bytte pære i disse med mindre man er veldig kreativ ;) Den andre tingen er selvfølgelig plassering av ballast. Er slett ikke sikkert du finner plass i lyskasteren for den, og da er det straks litt verre dersom det skal være litt pent.

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LED eller Metallhalogen (Xenon/HID): Stort sett samme lysutbytte per watt. (lumen/watt). Ikke noe man bygger om selv. Reflektor tilpasses lyskilden for ønsket spredning/konsentrasjon. Levetid er vel uvesentlig. Begge prinsipper har ørten tusen timers levetid hvis driverne er av en viss kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skulle man ikke bygge om lykter selv? Jeg har personlig bygget om mange lykter til både xenon og led. Er jo bare å velge en lykt som har den spredning / lyskjegle og design man er ute etter.  Vi snakker her om lykter som er til maritimt bruk. IKKE veibruk. Ergo ikke underlagt regler om "E" merking.  Ballast pleier jeg å montere i ett eget hus som jeg bretter av 316 og forsegler med Sikaflex 290i. Med riktig bruk og montering med lednings gjennomføringer med ip klasse 56 er dette ikke noe problem. Varme har heller aldri vært ett problem. Har fremdeles lykter som jeg har bygget om til båt, atv og bil. (Til bil så må man passe på og ikke bygge om over tillat lux verdi totalt). Disse har nå fungert problemfritt i 5 år+. De eneste som sier at du ikke kan bygge om lykter selv er som regel de som selger dem. De tar seg overbetalt for å fortelle deg at du MÅ bruke deres lykter. Ingen problem å kjøpe det du trenger for en tiendedel av prisen som båt butikkene skal ha. Om du bygger dem selv. Til båt er dette også helt lovlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bygd om en del lamper - og som det blir nevnt over - xenon gir fortsatt mest lys for pengene. Dette gjelder spesielt utenom vei hvor e-merking ikke er viktig. Sier meg ellers enig med @The Saint og @PolarLi i deres betraktninger.

 

Det er viktig å bruke ordentlige ballaster og pærer hvis du kjøper Kina-xenon. Kjøp "fast bright f7" ballaster, de gir 70 reelle watt (de fleste andre gir ikke i nærheten av det). Og bruk "cnlight ballshape 45w" pære. Den tåler wattstyrken fra ballasten og gir dermed den fargetonen du har bestilt. Ikke fall for propagandaen om å bestille blå pærer (5000k og oppover) for å få godt lys. Det beste lyset kommer fra pærer med varm fargetone - 4300k.

NB - ikke kjøp et av de ferdige kitene - de er bare noe ræl alle sammen.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Hei Napoli!

Dette er vanskeleg for ein amatør, difor spør eg ein som har greie på slikt:

1. Kan du anbefalle god(e) ballaster(er) og pære(r) på 100-200W?

2. Er det begrensingar med omsyn til styrke i ein vanleg halogenlyskastar på  100W? Ser det kostar ubetydeleg å gå opp i wattstyrke, og på sjøen kan det nesten ikkje bli for mykje?

3. Om eg vel å kjøpe ny Xenon lyskastar med 200w xenon, kva kan du då tilrå? Er ikkje lett å finne gode og kraftige Xenon lyskastarar på nettet innafor ei kostnadsramme på opptil ca kr 20 000.

 

Er foresten overtydd om at xenon framleis gir mest lys for pengane, men at led kjem for fullt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Fjordgubbe skrev for 6 timer siden:

Hei Napoli!

Dette er vanskeleg for ein amatør, difor spør eg ein som har greie på slikt:

1. Kan du anbefalle god(e) ballaster(er) og pære(r) på 100-200W? 

2. Er det begrensingar med omsyn til styrke i ein vanleg halogenlyskastar på  100W? Ser det kostar ubetydeleg å gå opp i wattstyrke, og på sjøen kan det nesten ikkje bli for mykje?

3. Om eg vel å kjøpe ny Xenon lyskastar med 200w xenon, kva kan du då tilrå? Er ikkje lett å finne gode og kraftige Xenon lyskastarar på nettet innafor ei kostnadsramme på opptil ca kr 20 000.

 

Er foresten overtydd om at xenon framleis gir mest lys for pengane, men at led kjem for fullt.

 

 

 

Hei Fjordgubbe,

Her må jeg begynne fra en kant for å forsøke og gi litt grunnforståelse for argumentene mine lenger ned. Xenonpærer fungerer litt som lysrør, med en "bue" av lys som står for selve lysutbyttet. Denne buen av lys påvirkes ikke like mye av wattstyrke som en tradisjonell glødetrådslampe gjorde. Men dersom man tilsetter mer strøm vil den avgi noe mer lys, mye mer UV stråling og forbausende mye mer varme. Det er forøvrig ballasten som i størst grad avgjør lysstyrken - og i mindre grad lyspæren. Det vil si at man gjerne kan bruke en 35w pære med en 70w ballast, men lysutbyttet blir ikke som man skulle tro fordoblet, men mer i nærheten av 75% mer lys enn om man bruker en 35w ballast. Det som derimot øker veldig er UV strålingen og varmen - og disse vil ødelegge en reflektor på veldig kort tid. I tillegg varer de vesentlig kortere. Dersom man bruker en pære som er designet for 50w (som er det sterkeste jeg vet at eksisterer av pærer - Phillips DL Fatboy 50w med p32/d base til teaterlykter) vil den ha vesentlig lenger levetid med samme ballast, avgi mindre uv stråling og langt mindre varme.

 

Nå - som du skjønner er jeg ikke overbevist om at jeg ville brukt ballaster med 100w styrke eller mer, det er ikke pærer som er designet for den typen wattstyrke (såvidt jeg vet). Når man leser tester av disse "100w" og "200w" ballastene viser det seg og gjerne at de ikke trekker noe mer strøm enn de ordentlige 70w ballastene. Det er ingen av de "ordentlige" merkene som selger 100w eller 200w ballaster, men jeg forstår det selges en del klistremerker med 100w og 200w...

 

Dersom du kjøper de jeg nevnte over - "Fast Bright F7" (ja, de heter det...) gir de reelle 70 w, noe som gir 175% lysstyrke av det du har på fullt lys på bilen idag. Dersom du da i tillegg bruker pærer som er tilpasset dette - f.eks "CNLight Ballshape 45W" i 4300k (klipp og lim rett inn i aliexpress eller ebay) vil du ha en kombinasjon som gir massevis av lys, som ikke ødelegger reflektoren på lampen din og som har grei levetid i bruk. Disse vil gi deg rundt 5000 lumen (ordentlige lumen - ikke "ebay lumen"), det er rundt det tregangen av en 100w halogenlampe, men gir i tillegg en lysfarge som gjør dette lyset mer "brukandes" for øynene. 

 

Ballshape pærene har forøvrig riktig plassering av lyset i pæra i forhold til hvordan det ville vært i en tilsvarende halogenpære. Dette medfører at fokuseringen i lampen blir riktig - og lysutbyttet blir dermed riktig også.

 

 

 

 

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

 

jeg har brukt en del lykter fra lightforce.com (Australia), som jeg er rimelig fornøyd med

de har led - hid- xenon - halogen / litt forskjellig

 

i utgangspunktet er disse designet for bil (men bilkjøring i Australia outbacks er vel så vått/fuktig som båt)

en del av modellene har marine utgaver

 

har en håndholdt sak som søkelys på relativt kort avstand

 

ellers er behovet mitt å lyse opp vannoverflaten 5-6-7 hundre meter forover,

har 2 fastmonterte på targa til dette,

funker skapelig til en skapelig pris -mener jeg

(har ikke behov for å se 1000 meter fremover, men har behov for å se detaljer i vannet 500 meter fremover)

 

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...