Jump to content

Konservering/lading++!!


Audifil

Recommended Posts

Hei alle!!

 

I går fikk jeg nybåten i havn og begynte og sjekke litt rundt om.. Alltid en del nytt i hver båt. Denne båten har kun sett ferskvann siden 86 og det er med nesten dårlig samvittighet å hive den i saltet. Motorene ser ut som ny og alt av klemmer, braketter osv ser blankt og nytt ut. Kunne tenkt meg å konservert motorene og andre gjenstander i motorrommet. Er det noe man kan bruke som ikke fordamper når motorene går? Kan jo spraye med 556 eller noe, men det fordamper jo.

 

En annen ting er koblingene av lading/batterier. Det er tre batterier. Det er koblet slik at det er et startbatteri på hver motor og et til forbruk, den ene motoren lader forbruk og den andre start. Det er vel ikke nødvendig å bruke et batteri til hver maskin? Kunne vel hatt to på forbruk med en maskin som lader de og den andre lader et startbatteri?

 

Noen som har oversikt og tjukkelse på kabel i forhold til strøm og lenge?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

I Motorene ser ut som ny og alt av klemmer, braketter osv ser blankt og nytt ut.  

Jeg har sett eksempler på at blanke fine motorrom ila. kort tid er blitt forvandlet til det ugjennkjennelige etter å ha blitt flyttet fra feks. Mjøsa til Oslofjorden. Det er bortkastet tid og penger å forsøke å "rustbeskytte" vanlig stål og ikke sjøvannsbestandig aluminium. Bruk en magnet for å sjekke om delene er i vanlig stål. Biter magneten, så bytt til syrefast. Alternativt kan du vente til delene "avslører" seg selv ifa. rust og irr og bytte da.

Kjør innom en båtutstyrsforretning på Hamar og spør etter syrefaste slangeklemmer, og ekspedityøren ser uforståelig på deg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja det er en ting, men tenkte også på motorene slik at de skal holde seg uten å begynne å irre og boble..!

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Kunne tenkt meg å konservert motorene og andre gjenstander i motorrommet. Er det noe man kan bruke som ikke fordamper når motorene går? Kan jo spraye med 556 eller noe, men det fordamper jo.

Hei.

Her ville jeg ringt Notra i Sande. De eneste jeg vet som leverer løsemiddelfrie smøresprayer.  :wink: www.notra.no.

Mvh

EspenE

Link to post
Share on other sites

Kunne vel hatt to på forbruk med en maskin som lader de og den andre lader et startbatteri?

Dette er heller ingen optimal løsning da dynamoen som lader start-batteriet i praksis ikke vil bli utnyttet.

Begge dynamoer bør lade forbruksbanken i paralell.

Det står en tegning over en mulig oppkobling i denne tråden

 

Du finner en kalkulator for beregning av kabel-tverrsnitt på medlems-sidene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...