Jump to content

Nøyaktighet plottere på yrkesfartøyer kontra lystbåtflåten


Ceciliestorming

Recommended Posts

Hvilke småbåtradarer, eller profesjonelle som er tilgjengelig innenfor en rimelig årslønn for den del kan oppvise en nøyaktighet på bedre enn 15 meter i hele dekningsområdet?
Poenget med radar er ikke å få posisjon i lengde- og breddegrader men det forteller deg langt mer nøyaktig hvor du er i forhold til omgivelsene og andre båter o.l. enn en plotter kan gjøre. Denne funksjonaliteten har ALLE radarer, også de billigste fungerer glimrende til dette formålet (antikollisjonsradar).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Jeg er enig i at den er fremragende som et anti kollisjonshjelpemiddel mot det som befinner seg utenfor minste feilmargin. Det har jeg ingen problemer med å se.

 

Det brosjyremateriale/produsentinformasjon jeg har kommet over på nett angir at feilmargin for minste rangepresentasjon er i området 25 meter. Presumptivt betyr dette da at alle plott som presenteres kan være 25 meter feil i forhold til egen posisjon. Ved større rangepresentasjon vil denne feilmarginen være større.

 

Grunnen til at jeg spurte var at du sier du får omtrentlig posisjon fra plotteren og nøyaktig posisjon fra radaren. Slik jeg ser det er den nøyaktigste relative posisjon du kan få fra radaren større enn avviket i en GPS, og da mener jeg at utsagnet faller på urimelighet.

Link to post

På plotteren har du jo ikke bare potensiell posisjonsfeil men også kartfeil. Radaren er overlegen i nærområdet, spesielt bredbåndsradarene som ikke har blindsone nær egen båt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Å joda men de er ikke så ille fordi du automatisk kompenserer med øynene :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Ja, men det gør vi vel alle, enten vi glor på papirkartet eller dataskjermen??

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

og man kompanserer ikke med øynene med plotter?

Man har feil både med gps/plotter/papirkart og den som klarer å sette posisjon med en nøyaktighet på 20m med radar er god. posisjonen man har i papirkartet fra en radar, behøver ikke være mere nøyaktig enn den man får fra gps. og det er jo tross alt fra papirkartene man henter info om grunner etc. Ergo kan man like sannsynnlig smelle på en grunne, om man går etter radar som etter gps, om man ikke har tilstrekkelige sikkerhetsmarginer.

får man en posisjon fra gps som er 30m på land, er det vel like (om ikke mere) sannsynlig at det er kartet som er feil som gpsen. Den feilen får man riktignok ikke med radar..

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post

Og det er akkurat det som er poenget mitt. Plotter/GPS er stort sett VELDIG nøyaktig men IKKE 100% slik som mange ser ut til å tro. Radaren er 100% nøyaktig ALLTID med unntak av de faste avvikene som pulslengde og strålebredde gir.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
Poenget med radar er ikke å få posisjon i lengde- og breddegrader men det forteller deg langt mer nøyaktig hvor du er i forhold til omgivelsene og andre båter o.l. enn en plotter kan gjøre. Denne funksjonaliteten har ALLE radarer, også de billigste fungerer glimrende til dette formålet (antikollisjonsradar).

 

 

Dette utnyttes også i GPS sammenheng. Det kalles et relativt posisjoneringssystem. Brukes f.eks mellom Lastebøye og tankbåt- Den eksakte posisjonen er ikke så viktig, bare forholdet mellom dem

Link to post
Slik jeg ser det - er den eneste enkle måten å danne seg et bilde av hvor "god" en GPS installasjon å logge en statisk posisjon over tid.

 

Jeg vil også vise en "worst case" situasjon med en GPS-Mus, koblet til en PC og musa liggende på kartbordet under seilas av yours truly.'

 

Hver GPS pos er markert med en svart firkant Den rette svarte streken mellom hvert plott representere ikke manglende plot, men spranget mellon plottene.

 

For de som er interssert legger jeg ved et lite utdrag av plottene som viser det største spranget - på over 200 m. (uthevet)

 

$

Det minner meg om det vi drev med i forrige århundre og litt innpå dette da hadde vi GPSantenne på taket hjemme,

da forsøkte vi og finne ut om det var et mønster i onkel Sam sine spillopper, det var som i bingoen umulig å forutsi,

men litt hyppigere når det var militært bråk.

Da var det artig og se hvilken fart huset kunne oppnå, min rekord er på 6,3 knop og halvveis til Langesund kom jeg.

Men det var aldri lenge vekke 1-4 sekunder mener jeg å huske.

SÅ SELV DA HADDE DET INGEN BETYDNING FOR NAVIGERINGEN, en skulle være heldig om en så at " båten " stakk av og aldri så langt at den tok med seg kartet og 1-4 sek senere var " båten " på plass.

En lærte mye den tiden og ble kjent på kysten da en limte sammen 3x3 printscreen bilder til et sømløst bilde å legge inn lengde bredde og kalibrere kartet til SeaClear.

Og når en var fortøyd sidelangs og " båten " i kartet hoppet opp og ned av øya da var kvelden perfekt.

 

Tilbake til saken din og de 200m hvis du ser etter på klokka så skjedde det mellom 194932 og 195034 hva har det å si for navigeringen??

 

$GPRMC 194932.000 A 5934.8612 N 01037.5715 E 0.00 131.36 130608 N*60

$GPRMC 194933.000 A 5934.8597 N 01037.5732 E 0.00 131.36 130608 N*63

$GPRMC 195033.000 A 5934.7112 N 01037.8509 E 6.56 140.47 130608 N*62

$GPRMC 195034.000 A 5934.7100 N 01037.8520 E 7.47 140.21 130608 A*62

 

Jeg la en billig gps bort i vinduet, den vandrer ja.

gps_1.jpg

 

 

Et avvik i loggen ser det ut som mellom 141319. og 141319. hvis jeg tolker loggen rett

det er slike rariteter i ny og ne

Rekker vi og reagere nei??

 

$GPGSA,A,3,21,15,25,29,07,03,19,16,06,18,05,,1.8,1.0,1.5*34

$GPRMC,141318.000,A,5901.6868,N,00943.0397,E,0.08,195.52,231009,,*08

$GPGGA,141319.000,5901.6868,N,00943.0396,E,1,11,0.8,52.3,M,41.2,M,,0000*67

$GPGSA,A,3,21,22,15,25,29,03,19,16,06,18,05,,1.4,0.8,1.2*31

$GPGSV,3,1,12,21,62,090,45,16,58,202,45,06,53,270,33,03,41,276,24*7A

$GPGSV,3,2,12,18,32,131,32,25,24,303,32,07,19,325,19,19,15,274,39*75

$GPGSV,3,3,12,22,12,161,21,29,10,100,34,05,07,023,23,15,06,063,29*7E

$GPRMC,141319.000,A,5901.6868,N,00943.0396,E,0.03,318.69,231009,,*0C

$GPGGA,141320.000,5901.6869,N,00943.0396,E,1,12,0.8,52.4,M,41.2,M,,0000*68

$GPGSA,A,3,21,22,15,25,29,07,03,19,16,06,18,05,1.4,0.8,1.2*36

$GPRMC,141320.000,A,5901.6869,N,00943.0396,E,0.12,354.21,23100

 

For meg har det altid hvert viktig og ha bra kart på PC`n å kjøre etter, har altid tatt det som en bonus hvis GPS`er enig med meg.

Men duverden så kjekk og ha på transport etapper og når en kommer utenifra havet og skal inn til land en plass da trenger en ikke bry seg før en er på skuddhold av første grunne.

Det har hvert noen ganger at jeg har stoppet opp fordi GPS`n ikke er enig med meg hvor vi skal og når jeg har talt opp alle steinene på ny har jammen GPS`n rett.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Dette var spennende. Masse intressante erfaringer her. Vil tro at det kanskje har litt å si at den ligger i ro, og at sattelittene og jorda beveger seg. Mange GPSer mister retningssansen når man stopper opp. Etter det jeg har forstått, trenger GPSen at man marsjer i minst ca 2-3 km/t for å kalkulere signalene og vise riktig.

Stemmer dette, eller tar jeg feil her?

Mr. Univers

Link to post

Komplett uvitenskaplig; jeg er tilbøyelig til å tro at du har rett. Når jeg ligger i hjemmehavn tar begge GPS'ene seg en tur en gang i blant. Nå har jeg kjørt både Kragerø-kreppa og Blindleia en del ganger og blitt imponert over hvor nøyaktig dette foregår. På dagseilas kan man tross alt kontrollere hva plotterne (en plotter, og en PC med GPS-mus) driver med. Imidlertid tror jeg dette er farlig, for dette medfører økt tillit til plotterne, og muligens litt slappere innstilling til det å holde bestikk i kartet.

Link to post

GPSen REDDET OSS

 

En gang jeg skulle være med Ole og kjøre en båt fra Vestlandet til Kristiansand ble jeg temmelig overrasket. Ole, jeg kaller han for gamlingen for han er 2 år eldre enn meg, og jeg er bare 54 år. Jeg forteller i korte trekk. Vi la i vei på ettermidagen, Ole var av den gamle stø typen, han ville ikke ha plotter om bord. Nei kun det beste var godt nok sa han, (og da mente han papirkart) Det er det eneste man kan stole på sa han. Av en eller annen merkelig grunn, (synes jeg) kom vi oss helt til Rakkebåen. Ole hadde satt og regnet og kalkulert nesten hele dagen, tatt tiden, beregnet strøm, misvisning og you name it, hele dagen og under hele turen satt han med papirkartet, notatblokk og blyant og stoppeklokke. Gå og legg deg litt du sa han, så kan du hjelpe etterpå når det begynner å mørkne.

Jeg så gjorde, men som sagt, ved Rakkebåen gikk vi på grunn med et smell. Jeg spratt opp, og heldigvis fikk vi bare små materielle skader. Det var merkelig sa Ole. Ihht kartet og mine beregninger skulle ikke den grunnen være her. Den skulle være minst 2 nautiske mil mot nordvest. Men men, det er slikt som skjer. Vi kikket over båten, den hadde blitt skrapt opp litt under og på siden, roret virket også merkelig trådt etterpå, og det så ut som akselen hadde fått seg en liten smell, at den var litt i ubalanse. Vel sa Ole igjen, det er slikt man bare må regne med. Vi kom oss videre, og utenfor Risør ved Sildodden tror jeg det het, så kjørte han på igjen. Ja ja, sa Ole, det er slikt som skjer, litt må man regne med. Men jeg kan ikke skjønne det, ifølge papirkartet og mine beregninger skulle det ikke være noen grunne her. Han hadde satt og regnet ut nøyaktig kurs (påsto han) tatt hensyn til avdrift, deviasjon osv. Den grunnen skulle vært 5 nautiske mil i den retningen sa Ole og pekte. Nå var det blitt temmelig mørkt og jeg begynte å bli litt redd. To grunnstøtinger på en dag var ikke noe gildt synes jeg. Vi kom oss videre, men mellom Kilsund og Tromøy holdt han på å kjøre oss på grunn igjen. Jeg la merke til at bølgene brøt litt, og fikk overtalt gamlingen til å sette ned farten, fra ca 8 til 4-5 knop, og legge om kursen. Hm, det var merkelig sa Ole da vi kom nærmere, den grunna skulle ikke vært der, ifølge papirkartet og mine. HOLD KJEFT sa jeg. Ole ble helt stille. Så kom jeg på at jeg hadde den lille håndholdte GPSen i sekken min, og den var jeg da rask til å finne frem. Jeg hadde lyst til å ta tak i Ole og stikke papirkartet langt opp der solen ikke skinner på ham, men jeg la det ned i kahytten. Så styrte jeg videre, vi kom oss trygt gjennom Galtesund og inn til Arendal. Der tok vi og sov et par timer før vi kjørte videre. Nå styrer jeg (sa jeg til gamlingen) Jeg hadde kun den lille GPSen + øynene til bruk under navigasjonen videre. Vi kom oss trygt frem til Kristiansand uten flere grunnstøtinger. Den lille GPSen var bare helt utrolig. Tror muligens den reddet livet vårt. Grunstøtingen kunne forårsaket at vi hadde tatt inn vann og druknet. Det var kaldt i vannet også, så det var som sagt ikke noe gildt.

Noen dager etter at vi hadde kommet frem kjøpte Ole seg en ny fin plotter, nå bruker han bare den, og han har ikke hatt flere grunnstøtinger. Han sa, etter at jeg kjøpte den plotteren, kan jeg nyte turen på en helt annen måte. Jeg ser ting jeg ikke har lagt merke til før. Kaster bare et blikk ned på GPSen av og til og ser at det stemmer. Det er helt utrolig. Det er noen år siden nå, men jeg tirrer litt på Ole av og til. Når jeg sier ”papirkartet” til han, det liker han ikke.

Mr.Univers

Link to post

Dette er grunnen til at GPS`n er rett.

 

Signalet som satellittene sender ut er et elektromagnetisk signal.

 

Ulempen med elektromagnetiske signaler er hastigheten.

 

De beveger seg nemlig i lysets hastighet og det kreves vannvittig avansert måleutstyr for å måle forsinkelsen. I optimale omgivelser, med en god antenne, skal GPS ha en nøyaktighet på under 10 meter. Med andre ord må GPS-en kunne måle tiden lys bruker på å reise 10 meter.

 

Da lysets hastighet er på 300.000.000 meter pr sekund, tilsvarer dette ca 0,000.000.03 sekunder, eller 30 nanosekunder.

 

Hvis GPS-klokken går ett tusendels sekund feil, vil dette tilsvare en unøyaktighet på 300 km.

 

Denne nøyaktigheten kan man glemme med en vanlig klokke og man må benytte atomur.

 

Atomur er naturligvis alt for store og alt for dyre til å putte inn i hver enkelt GPS-enhet, så man har derfor valgt å ha et atomur i hver av satellittene som synkroniserer med enhetene på bakken.

 

Måten dette gjøres på er utrolig smart. Når man har kontakt med to satellitter, skapes en sirkel av mulige posisjoner.

 

Når man får kontakt med en tredje, skapes to mulige punkter.

 

Når man så får kontakt med fjerde satellitt er sjansen liten for at den skaper et krysningspunkt i en av de to mulighetene, foreslått av de tre andre.

 

Dette på grunn av at man ikke har et atomur i den håndholdte GPS-en. Men, ved hjelp av noen avanserte algoritmer klarer den håndholdte GPS-en å bli enig med seg selv om et klokkeslett da alle satellittsignalene krysses i et punkt.

 

Man har dermed klart å synkronisere en klokke ved hjelp av et system som bygger på tidsforsinkelse.

 

Andre utfordringer for nøyaktig posisjonering ligger i signalekko som oppstår i landskap, bygninger eller atmosfæren.

 

Signalet vil også bli noe forsinket i regn eller sterk tåke, man har forskjellig brytingsvinkel på signalet ettersom hvor på himmelen satellitten befinner seg og fordi satellittene beveger seg med en høy hastighet setter relativitetsteorien til Einstein inn og tid blir relativ og forskjellig for satellitt og mottaker.

 

I det hele tatt er det svært imponerende at GPS fungerer så godt som det faktisk gjør.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Joda, artig historie og slike historier kan finnes og ev konstrueres etter de fleste behov for å illustrere en situasjon. Her er link til en annen historie (Tekst litt lenger ned på siden)

http://www.sjofartsdir.no/no/Publikasjoner...ep_mot_ulykker/

 

Klart kartmaskin og GPS er gode hjelpemidler for oss. Det er den overdrevne tilliten en kan få til disse som kan skape farlige situasjoner. Denne "fellen" er det heldigvis ingen av oss eminente, erfarne og kunnskapsrike båtførere her på forumet som ville gått i? :wink::wflag:

Link to post
GPSen REDDET OSS

 

.....og kjøre en båt fra Vestlandet til Kristiansand .

..... kom vi oss helt til Rakkebåen.

.....og utenfor Risør ved Sildodden tror jeg det het, så kjørte han på igjen.

.....men mellom Kilsund og Tromøy holdt han på å kjøre oss på grunn igjen.

......trygt gjennom Galtesund og inn til Arendal.

......trygt frem til Kristiansand uten flere grunnstøtinger.

 

 

Ehem, virker ikke overbevisende dette heller...... :wink:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Obs! Kun for spesiellt interesserte!

Tilbake til saken din og de 200m hvis du ser etter på klokka så skjedde det mellom 194932 og 195034 hva har det å si for navigeringen??

 

$GPRMC 194932.000 A 5934.8612 N 01037.5715 E 0.00 131.36 130608 N*60

$GPRMC 194933.000 A 5934.8597 N 01037.5732 E 0.00 131.36 130608 N*63

$GPRMC 195033.000 A 5934.7112 N 01037.8509 E 6.56 140.47 130608 N*62

$GPRMC 195034.000 A 5934.7100 N 01037.8520 E 7.47 140.21 130608 A*62

OK, Her ser du hva som skjedde mellom de to tidspunktene.

 

GPRMC,194931.000,A,5934.8627,N,01037.5698,E,2.65,131.36,130608,,,E*61

$GPGGA,194932.000,5934.8612,N,01037.5715,E,6,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*44

$GPGSA,A,2,,,,,,,,,,,,,,,*1D

$GPRMC,194932.000,A,5934.8612,N,01037.5715,E,0.00,131.36,130608,,,E*61

$GPGGA,194933.000,5934.8597,N,01037.5732,E,6,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*4E

$GPGSA,A,2,,,,,,,,,,,,,,,*1D

$GPRMC,194933.000,A,5934.8597,N,01037.5732,E,0.00,131.36,130608,,,E*6B

$PSRF151,3,1483,50338,0xFFFFFEF5*1A

$GPGGA,194934.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*4F

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,194934.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*6E

$GPGGA,194935.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*4E

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,194935.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*6F

$GPGGA,194936.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*4D

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPGSV,3,1,11,30,80,224,15,05,67,120,16,12,53,104,,29,43,206,*78

$GPGSV,3,2,11,02,37,086,11,31,36,301,,04,25,046,,14,23,240,*76

$GPGSV,3,3,11,09,07,153,,20,05,336,,24,03,162,*41

$GPRMC,194936.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*6C

$GPGGA,194937.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*4C

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,194937.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*6D

$GPGGA,194938.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*43

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,194938.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*62

$GPGGA,194939.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*42

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,194939.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*63

$PSRF151,3,1483,50339,0xFFFFFEF5*1B

$GPGGA,194940.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*4C

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,194940.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*6D

$GPGGA,194941.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*4D

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPGSV,3,1,11,30,80,224,17,05,67,120,16,12,53,104,,29,43,206,*7A

$GPGSV,3,2,11,02,37,086,22,31,36,301,,04,25,046,,14,23,240,*76

$GPGSV,3,3,11,09,07,153,,20,05,336,,24,03,162,*41

$GPRMC,194941.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*6C

$GPGGA,194942.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*4E

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,194942.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*6F

$GPGGA,194943.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*4F

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,194943.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*6E

$GPGGA,194944.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*48

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,194944.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*69

$GPGGA,194945.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*49

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,194945.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*68

$PSRF151,3,1483,50339,0xFFFFFEF5*1B

$GPGGA,194946.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,03,,-40.8,M,40.8,M,,0000*64

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPGSV,3,1,11,30,80,224,17,05,67,120,16,12,53,104,20,29,43,206,*78

$GPGSV,3,2,11,02,37,086,21,31,36,301,,04,25,046,,14,23,240,*75

$GPGSV,3,3,11,09,07,153,,20,05,336,,24,03,162,*41

$GPRMC,194946.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*6B

$GPGGA,194947.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*4B

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,194947.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*6A

$GPGGA,194948.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*44

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,194948.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*65

$GPGGA,194949.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*45

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,194949.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*64

$GPGGA,194950.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*4D

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,194950.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*6C

$GPGGA,194951.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*4C

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPGSV,3,1,11,30,80,224,17,05,67,120,17,12,53,104,,29,43,206,*7B

$GPGSV,3,2,11,02,37,086,20,31,36,301,,04,25,046,,14,23,240,*74

$GPGSV,3,3,11,09,07,153,,20,05,336,,24,03,162,*41

$GPRMC,194951.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*6D

$PSRF151,3,1483,50340,0xFFFFFEFD*64

$GPGGA,194952.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,03,,-40.8,M,40.8,M,,0000*61

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,194952.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*6E

$GPGGA,194953.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*4E

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,194953.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*6F

$GPGGA,194954.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*49

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,194954.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*68

$GPGGA,194955.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*48

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,194955.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*69

$GPGGA,194956.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*4B

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPGSV,3,1,11,30,80,224,,05,67,120,13,12,53,104,16,29,43,206,21*7D

$GPGSV,3,2,11,02,37,086,23,31,36,301,20,04,25,046,,14,23,240,*75

$GPGSV,3,3,11,09,07,153,,20,05,336,,24,03,162,*41

$GPRMC,194956.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*6A

$GPGGA,194957.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,03,,-40.8,M,40.8,M,,0000*64

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,194957.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*6B

$PSRF151,3,1483,50341,0xFFFFFFFF*64

$GPGGA,194958.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,03,,-40.8,M,40.8,M,,0000*6B

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,194958.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*64

$GPGGA,194959.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*44

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,194959.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*65

$GPGGA,195000.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*40

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195000.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*61

$GPGGA,195001.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*41

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPGSV,3,1,11,30,80,224,,05,67,120,15,12,53,104,07,29,43,206,21*7B

$GPGSV,3,2,11,02,37,086,12,31,36,301,22,04,25,046,14,14,23,240,*70

$GPGSV,3,3,11,09,07,153,,20,05,336,,24,03,162,*41

$GPRMC,195001.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*60

$GPGGA,195002.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*42

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195002.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*63

$GPGGA,195003.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*43

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195003.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*62

$PSRF151,3,1483,50341,0xFFFFFEFD*65

$GPGGA,195004.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*44

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195004.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*65

$GPGGA,195005.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*45

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195005.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*64

$GPGGA,195006.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*46

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPGSV,3,1,11,30,80,224,,05,67,120,17,12,53,104,,29,43,206,21*7E

$GPGSV,3,2,11,02,37,086,14,31,36,301,,04,25,046,15,14,23,240,*77

$GPGSV,3,3,11,09,07,153,,20,05,336,,24,03,162,*41

$GPRMC,195006.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*67

$GPGGA,195007.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*47

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195007.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*66

$GPGGA,195008.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*48

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195008.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*69

$GPGGA,195009.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*49

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195009.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*68

$PSRF151,3,1483,50342,0xFFFFFEFD*66

$GPGGA,195010.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*41

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195010.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*60

$GPGGA,195011.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*40

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPGSV,3,1,11,30,80,224,,05,67,120,19,12,53,104,,29,43,206,21*70

$GPGSV,3,2,11,02,37,086,14,31,36,301,21,04,25,046,13,14,23,240,11*72

$GPGSV,3,3,11,09,07,153,,20,05,336,,24,03,162,*41

$GPRMC,195011.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*61

$GPGGA,195012.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*43

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195012.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*62

$GPGGA,195013.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*42

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195013.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*63

$GPGGA,195014.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*45

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195014.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*64

$GPGGA,195015.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*44

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195015.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*65

$PSRF151,3,1483,50342,0xFFFFFEFD*66

$GPGGA,195016.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*47

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPGSV,3,1,11,30,80,224,18,05,67,120,18,12,53,104,15,29,43,206,20*7D

$GPGSV,3,2,11,02,37,086,13,31,36,301,,04,25,046,,14,23,240,*74

$GPGSV,3,3,11,09,07,153,,20,05,336,,24,03,162,*41

$GPRMC,195016.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*66

$GPGGA,195017.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*46

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195017.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*67

$GPGGA,195018.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*49

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195018.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*68

$GPGGA,195019.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*48

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195019.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*69

$GPGGA,195020.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*42

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195020.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*63

$GPGGA,195021.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,03,,-40.8,M,40.8,M,,0000*6D

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPGSV,3,1,11,30,80,224,09,05,67,120,18,12,53,104,12,29,43,206,20*7A

$GPGSV,3,2,11,02,37,086,16,31,36,301,25,04,25,046,19,14,23,240,*7E

$GPGSV,3,3,11,09,07,153,,20,05,336,,24,03,162,*41

$GPRMC,195021.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*62

$PSRF151,3,1483,50343,0xFFFFFFFF*66

$GPGGA,195022.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*40

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195022.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*61

$GPGGA,195023.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,00,,0.0,M,0.0,M,,0000*41

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195023.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*60

$GPGGA,195024.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,03,,-40.8,M,40.8,M,,0000*68

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195024.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*67

$GPGGA,195025.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,03,,-40.8,M,40.8,M,,0000*69

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195025.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*66

$GPGGA,195026.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,03,,-40.8,M,40.8,M,,0000*6A

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPGSV,3,1,11,30,80,224,13,05,67,120,17,12,53,104,,29,43,206,19*77

$GPGSV,3,2,11,02,37,086,17,31,36,301,12,04,25,046,15,14,23,240,*77

$GPGSV,3,3,11,09,07,153,,20,05,336,,24,03,162,*41

$GPRMC,195026.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*65

$GPGGA,195027.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,03,,-40.8,M,40.8,M,,0000*6B

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195027.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*64

$PSRF151,3,1483,50344,0xFFFFFFFD*63

$GPGGA,195028.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,03,,-40.8,M,40.8,M,,0000*64

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195028.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*6B

$GPGGA,195029.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,03,,-40.8,M,40.8,M,,0000*65

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195029.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*6A

$GPGGA,195030.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,03,,-40.8,M,40.8,M,,0000*6D

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195030.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*62

$GPGGA,195031.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,03,,-40.8,M,40.8,M,,0000*6C

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPGSV,3,1,11,30,80,224,13,05,67,120,18,12,53,104,,29,43,206,20*72

$GPGSV,3,2,11,02,37,086,17,31,36,301,20,04,25,046,17,14,23,240,*74

$GPGSV,3,3,11,09,07,153,,20,05,336,,24,03,162,*41

$GPRMC,195031.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*63

$GPGGA,195032.000,5934.8597,N,01037.5732,E,0,04,,-40.8,M,40.8,M,,0000*68

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPRMC,195032.000,V,5934.8597,N,01037.5732,E,,131.36,130608,,,N*60

$GPGGA,195033.000,5934.7112,N,01037.8509,E,1,04,3.9,-6.9,M,40.8,M,,0000*7E

$GPGSA,A,3,04,12,02,05,,,,,,,,,4.1,3.9,1.0*3C

$GPRMC,195033.000,A,5934.7112,N,01037.8509,E,6.56,140.47,130608,,,A*63

 

Som du ser var det ca 1 minutt uten dekning, for så å starte posisjonering et stykke unna. Lenger unna enn vi kunne ha seilt på det ene minuttet. Jeg synes det har stor betydning for navigasjon fordi det var et "vedvarende sprang. Ikke bare "bort og tilbake".

Grunnen til at jeg ikke tok med alle data og beskrev situasjonen i tilstrekkelig detalje var for å ikke drukne folk i NMEA :wink:

________________________________________________________________________________

_______________

 

Så ditt eksempel, hvor jeg ikke kan se noe avvik :eek: .

Et avvik i loggen ser det ut som mellom 141319. og 141319. hvis jeg tolker loggen rett

det er slike rariteter i ny og ne

Rekker vi og reagere nei??

 

$GPGSA,A,3,21,15,25,29,07,03,19,16,06,18,05,,1.8,1.0,1.5*34

$GPRMC,141318.000,A,5901.6868,N,00943.0397,E,0.08,195.52,231009,,*08

$GPGGA,141319.000,5901.6868,N,00943.0396,E,1,11,0.8,52.3,M,41.2,M,,0000*67

$GPGSA,A,3,21,22,15,25,29,03,19,16,06,18,05,,1.4,0.8,1.2*31

$GPGSV,3,1,12,21,62,090,45,16,58,202,45,06,53,270,33,03,41,276,24*7A

$GPGSV,3,2,12,18,32,131,32,25,24,303,32,07,19,325,19,19,15,274,39*75

$GPGSV,3,3,12,22,12,161,21,29,10,100,34,05,07,023,23,15,06,063,29*7E

$GPRMC,141319.000,A,5901.6868,N,00943.0396,E,0.03,318.69,231009,,*0C

$GPGGA,141320.000,5901.6869,N,00943.0396,E,1,12,0.8,52.4,M,41.2,M,,0000*68

$GPGSA,A,3,21,22,15,25,29,07,03,19,16,06,18,05,1.4,0.8,1.2*36

$GPRMC,141320.000,A,5901.6869,N,00943.0396,E,0.12,354.21,23100

 

RMC 141318 og GGA 141319 ser helt greie ut. Er ikke lett å bedømme noe som helst da du ikke viser forrige posisjon. Men med en hastighet på 0,08 knop er det nok ikke langt unna..

 

Avviket som du nevner ser jeg ikke i det hele tatt!

Det eneste jeg ser er at GSA rapporterer at GPSen jobber "Auto 2D/3D" mode, er i 3D akkurat nå og benytter satellittene 21,22,15,25,29,03,19,16,06,18,05 i sin beregning. PDOP =1.4, HDOP = 0.8 og VDOP = 1.2. Kan ikke klage på det :confused:

Så forteller GSV at det er så mange satellitter "synlig at det trengs 3 meldinger for å få ramset dem opp - hvilket skjer. De 3 GSV meldingeren gir oss satellitt-nummer og elevasjon.

 

Og så kommer neste RMC, som forventet.

GPRMC,141319. Mindre enn 1 sek. etter den forrige med en forskjell på 0,001 nm. Ø/V og derfor kun en hastighetpå 0,3 knop.

 

Mulig jeg misforstår, men som sagt - jeg ser ingen avvik i dine data. Det betyr ikke at det ikke er noen - tro meg, jeg er vant til å ta feil.

Link to post

Kanskje opprette en egen tråd for teknisk feilsøking og dekoding av gpsdata? :lol: Denne tråden ble plutselig veeeldig lang!

Hvordan går det forresten med det europeiske gps'alternativet? Galileo? Det ble jo offisielt lansert for en tid tilbake. Er det praktisk talt i bruk?

 

Edit: for å gjøre innlegget mer relevant for tråden: Hvis det er kommet i bruk, er nøyaktigheten så god at dere kverulanter her inne liker det bedre? hehe

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
GPSen REDDET OSS...............

............Så kom jeg på at jeg hadde den lille håndholdte GPSen i sekken min, og den var jeg da rask til å finne frem. Jeg hadde lyst til å ta tak i Ole og stikke papirkartet langt opp der solen ikke skinner på ham, men jeg la det ned i kahytten. Så styrte jeg videre, vi kom oss trygt gjennom Galtesund og inn til Arendal. Der tok vi og sov et par timer før vi kjørte videre. Nå styrer jeg (sa jeg til gamlingen) Jeg hadde kun den lille GPSen + øynene til bruk under navigasjonen videre.

 

Hvordan klarte du å navigere kun med den lille GPSen + øynene? Du må ha en utenomjordisk klisterhjerne :rolleyes::ghost:

Link to post

Hei.

 

Takk for masse flotte innlegg og flott informasjon. Av og til har det sporet litt av, med vel mye "teknisk informasjon" morsomme historier osv. Men det har også vært lærerikt. Men det virker som om folk flest er fornøyd med GPS/Plotter og den nøyaktighet disse har,samt at disse har like stor nøyaktighet som Radar, kanskje mer, og ihht trådens overskrift, så er ikke plottere på yrkesfartøyer noe spes mye bedre enn de på lystfartøyer. Alle bør lære seg og bruke utstyret sitt, og legge til litt feilmargin. Både av hensyn til kartenes nøyaktighet/unøyaktighet, at det kan være noe avvik, visuelle observasjoner m.m. Man bør aldri, hverken med plotter eller papirkart tro at man er så god til å navigere, eller at systemet er så bra at man ikke legger inn margin. Den yrkesbåten som hadde gått på grunn hadde etter det jeg forsto ikke lagt inn dette, de tok risken på å kjøre nærmere grunnen enn 10 meter. Så det bør være en fast regel, enten det er yrkesfartøy eller lystfartøy, og man ser enten på plotter eller papirkart at man nærmer seg en grunne, holme m.m, så prøver man å foreta en visuell observasjon, og uansett, spesielt om man ikke ser noe fysisk, så legger man ihvertfall da inn litt ekstra margin.

Mvh.

Cecilie

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...