Jump to content

Nøyaktighet plottere på yrkesfartøyer kontra lystbåtflåten


Ceciliestorming

Recommended Posts

Hvordan klarte du å navigere kun med den lille GPSen + øynene? Du må ha en utenomjordisk klisterhjerne :rolleyes::ghost:

 

Svar: Man trenger ikke ha en utenomjordisk klisterhjerne for å bruke/navigere etter GPS/Plotter, tvertom. "Den husker selv, og så har den innebygd kart med posisjonsangivelse" Man trenger ikke huske noe særlig, bortsett fra hvordan man slår den av og på, og hvordan man bruker den. Det er det som er så genialt med GPS.

Mr. Univers

Link to post
Share on other sites

OK. Du hadde en GPS/Plotter. Det forklarer saken. Du brukte også kart (det elektroniske i plotteren). Det som gjorde det greit for deg var at du hadde det viktigste i navigasjon - nøyaktig posisjon (+/-)50m.

 

Grunnen til at dere gikk på grunn to ganger først var at kompisen din ikke klarte å beregne posisjonen riktig.

Link to post
Share on other sites

Svar: Man trenger ikke ha en utenomjordisk klisterhjerne for å bruke/navigere etter GPS/Plotter, tvertom. "Den husker selv, og så har den innebygd kart med posisjonsangivelse" Man trenger ikke huske noe særlig, bortsett fra hvordan man slår den av og på, og hvordan man bruker den. Det er det som er så genialt med GPS.

Mr. Univers

Fint du hadde en plotter med kart på lur i din lille håndholdte GPS.

Link to post
Share on other sites

Yndlingstedet mitt å ferdes med GPS som viser posisjon i kartet.

Det er noe galt der, var innpå det i innlegg 52. også eneste feilen som jeg har registrert der jeg har ferdes på svenskekysten.

 

For å sette litt fakta som er forståelig og hvor rett GPS`n er så satte jeg Googel Earth i arbeide og har hatt den skjermen i øyekroken en times og plottet inn ytterpunktene etter beste evne.

Ikke optimale forhold med tett skydekke og litt vann innimellom..

Som en ser er vel alle plottene innen for ca. 3x7 m

hjemme.jpg

 

Bredden på tomta mellom veiene er 35m så hvis en tenker seg at veiene er grunner hadde det gått bra å seilt dit.

PS. Alle plottene er bak den ene.

hjemme_1.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Radar for endel år siden.

På Botnia var begge radarsettene satt til relativ presentasjon slik at eget fartøy befant seg i sentrum av radarskjermen. Kapteinen sin radar sto til ”baug opp”, mens losen sin sto til ”nord opp” på 1,5 nautiske mil skala.

Da Botnia hadde Mellanholmen tvers om babord, oppfanget de tåkesignal fra Ilmatar. Kapteinen forlot da radaren og gikk ut på brovingen slik at han skulle oppdage lanternene til Ilmatar tidligst mulig. Kursen ble som planlagt lagt om til 194°, men fergen kom litt for langt til babord i leden, slik at losen ga ordre om kursendring til 180°, en ordre som ikke ble oppfattet av kapteinen. Losen la også den elektroniske peilelinjalen på 194°, den kursen fergen skulle tilbake på så snart den var kommer tilbake på den planlagte kurslinjen.

 

På broen på Botnia greide så ikke losen å koble opp-ned radarbildet med at han gjennom brovinduene plutselig oppdaget Ilmatars lanterner på styrbord baug i stedet for som ventet på babord baug. I forvirringen tok det tid før det ble gitt ordre om nødmanøvrering med roret hardt styrbord og maskinen til full fart akterover. Så kom kollisjonen som krevde fire liv og mange skadde. Alt fordi losen tok feil av bauglinjen og den elektroniske peilelinjalen, og således navigerte mot katastrofen ved hjelp av radaren.

 

Godt det ikke er slik idag.

Mr. Univers

Link to post
Share on other sites

Uten GPS slipper du å klø deg i hue

 

Just precis.

Hadde jeg stått med nesa i i kartmaskina hadde jeg fått et ublidt møte med Brattholmen.

Og så er det så enkelt med overettmerker. Jeg kan bevege meg rundt i båten, som jeg gjerne gjør akkurat der, og finne frem fortøyneninger, fendre osv. Samt å begynne å tenke på at jeg snart skal plukke ned seila. Og så kan jeg se staken og overettmerkene fra hele båten. Jeg behøver ikke gå og se i kartmaskina. Enkelt.

 

Nok en gammel favoritt:

 

plotc_o.jpg

En veeeldig billig mottager.

 

plottrm.jpg

Og en svært dyr mottager.

 

Jeg synes også dette er ett noe merkelig topic.

Ei sandjakt langs kysten har vel ikke noe bedre posisjonering en enn vanlig turbåt.

Er du villig til å betale for millimeterpresisjon ved utførelse av en jobb, så kan du få det.

Link to post
Share on other sites

Hei. Når det gjaldt den radarulykken, så vil jeg tro at det skyldtes menneskelig svikt, som det gjerne pleier å være.

Kapteinen sto jo til og med på brovingen og holdt utkikk.

En radar er vel nesten like nøyaktig som en plotter. Men plotteren "oppdager" ikke skip. Til det kan nok radar, AIS, utkikk +++være å foretrekke.

Mvh.

Cecilie

Link to post
Share on other sites

Hei. Utklipp ang. Radar funnet på nettet.

 

Når det finnes godt identifiserbare faste objekter innen radarens rekkevidde, kan man utlede sin egen posisjon ved å sammenligne radarbildet med kartet. I åpen sjø forteller radaren intet om egen posisjon. Grunnet skyggevirkning og jordkrummning viser ikke radaren alle mål slik de ser ut på kartet. Radaren er godt egnet til posisjonsbestemmelse ved nærpssering av land og i trange farvann.

 

Falske signaler:

Et relativt stort objekt nær eget fartøy, kan bli presentert på to steder på radarskjermen. Et er det sanne ekkoet reflektert direkte fra objektet, og det andre er det falske ekkoet.

Det falske oppstår på grunn av såkalt speileffekt fra enreflekterende konstruksjon, etc. nær eget fartøy ( antenne).

Indirekte ekko kan oppstå når et fartøy passerer nær eget skip, eller når eget skip kommer nær for eks. en metallbru, etc. Konstruksjoner om bord på eget skip, så som master, kraner, skorstein,etc. kan reflekterer ekko fra andre objekt. Indirekte ekko oppterer på samme peiling som den reflekterende flate mens avstanden er nærmest korrekt. Indirekte ekko kan gjenkjennes etter følgende punkter:

Av og til vil ekko vises på radarskjermen i posisjoner der det ikke finnes noe objekt i det hele tatt.

 

Det er mulig å se hvilke ekko som er falske og hvilke som er ekte hvis man forstår grunnen til at de oppterer på radarskjermen.

Faremomenter ved falske ekko er at de kan:

Skjule virkelige ekko

Gi inntrykk av en annen trafikksituasjon enn den virkelige.

Føre til feil posisjonsbestemmelse

 

Mvh.

Cecilie

Link to post
Share on other sites

Just precis.

Hadde jeg stått med nesa i i kartmaskina hadde jeg fått et ublidt møte med Brattholmen.

Så elendig GPS og kart til kartmaskina tror jeg ikke at du har.

 

Jeg tar den motsatte vrien, det har hvert noen ganger at jeg har stoppet opp fordi GPS`n ikke er enig med meg hvor vi skal og når jeg har talt opp alle steinene og grunnene på ny har jammen GPS`n rett.

 

Ellers er mitt inntrykk at veeeldig mange på Baatplassen, har mer utstyr enn mang en

frakteskipper kan drømme om.

 

På strekningen Helgeroa Porsgrunn er det vel losene som har flest registrerte grunnstøtninger.

 

Så da har vel fritidsbåtene best utstyr, eller er flinkere til å kombinere utstyr og kartlesing.

Da overser jeg de i 20 til 50 knop for kartmaskin som går på. De skulle ikke hvert på sjøen.

 

Kjørt en Dyyyrr Gps til 200 svenske i 30 timer nå

HDPO : (% 57,2), (% 42,0) og (% 1,8)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

... veeeldig mange på Baatplassen, har mer utstyr enn mang en

frakteskipper kan drømme om..

... der har du et godt et poeng :lol:

Det gamle og lettere utslitte utttrykket fra mine bedre dager på idrettsbanen;

".. det er kun meg det kommer an på" får liksom ny betydning i dette lyset tatt i betraktning elektronikken ombord!

 

I skyggen av diskusjonene i trådene her på BP om maritime kikkerter,

var det også en kikkert-test i Båtmagasinet for en stund tilbake.

Der ble det hevdet av en los at kikkertene ombord i yrkesfartøy ofte i beste fall var av "bensinstasjonskvalitet".

Jeg håper og ber om at du ikke har så rett når det gjelder nav-systemene, roger-jo! :giggle:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye av det utstyret som står på "low-budget" båter er av en heller tvilsom kvalitet. Det gjelder både radar, GPS, kartmaskiner, gyroer, kompass og samband.

 

TrondT

 

Svar: Enig med roger-jo her. Selvom det er såkalt low-budget, så er masse av dette utstyret veldig nøyaktig. Jeg har en god venn, som har vært i spesialtropp i forsvaret (uten at det har noe med saken forøvrig, så var han blandt de dyktigste) både i kamp, og med tekniske ting, navigasjon m.m for å nevne noe. De fikk det nyeste og beste av det som var på markedet. Både for å teste ut, men også for å lære hvordan utstyret fungerer, forskjeller osv. Men han var imponert over hvor nøyaktig de sivile GPSene var. På en tur fra Norge til Danmark var han med en båt (sivilt oppdrag uten militært utsyr) De hadde en fin og god plotter ombord, men den sviktet. Han hadde for moro med en Garmin legend, uten kart (den hadde grovkart ) uten dybdeangivelse, det var heller ikke lagt inn ruter eller waypoints for dette området, men den viste hele tiden hvor de befant seg, og de kom trygt over dammen.

Så, veldig ofte når det går galt, eller folk skylder på rimelig utstyr er ikke det nødvendigvis riktig. Det skyldes nesten utelukkende menneskelig svikt, mangel på tolkning av signaler, eller at de ikke kan bruke utstyret riktig. Men jeg skal ærlig innrømme at elektronikk kan gå istykker, det kan også motor o.a ting. Men når det gjelder nøyaktigheten av rimeligere plottere/GPSer, så les av posisjonen, plott denne inn i papirkartet, så vil de fleste bli overrasket over hvor nøyaktige de er. Kjør langt til havs, og slipp ut et lodd med en liten bøye på. Merk av på pairkartet hvor den ligger. Gi papirkartet til en kamerat som er god til å lese papirkart, og be han hente bøya. Dette skal han klare kun ved hjelp av papirkartet, ikke bruke plotter eller GPS, tror nok han/hun vil slite fælt. Mens den som kan bruke plotteren, hvis bøya er lagt inn, bør normalt finne den temmelig raskt, om det så er en billig GPS uten kart innlagt. til og med de billigste modellene vil vise når du nærmer deg bøya. Test det ut i praksis, så får du erfare det selv.

Mvh.

Cecilie

Link to post
Share on other sites

Selv en dårlig GPS vil vise når du nærmer deg bøyen, men å komme i nærheten bør du klare med kart og kompass også. Å treffe rett på krever høy nøyaktighet fra GPS'en når vi snakker om et så lite "mål".

Sjekk denne tråden for loggede forskjeller mellom billige og dyrere GPS'er.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Hei. Langt ute eller i åpent hav vil det være nesten "umulig" bare med papirkart, å finne bøyen, hvis man ikke har plotter/GPS eller andre elektroniske hjelpemidler til rådighet. Tenk deg hvis det var MOB (mann over bord), og du skulle finne tilbake kun med papirkart, du ville ikke hatt sjangs. Spesielt hvis det var mørkt, dårlig sikt og f.eks en saktegående båt, eller seilbåt for den saks skyld.

Jeg er helt enig i at det kan være fornuftig å ha papirkart ombord, og lære seg å bruke disse, men det krever mye øvelse. Kommer man et stykke fra land,

vil terrenget mange steder se likt ut, og det kan være vanskelig å orientere seg. Men, som noen har fått erfare, elektronikk kan svikte, og da kan det absolutt være greit å kunne bruke papirkart. Jeg er ikke uenig i det. Det kan til og med være spennende. Men feil navigering skyldes som regel alltid "menneskelig svikt". Til og med de rimeligste plotterne/GPSene viser temmelig nøyaktig hvor du er, som du også nevnte. Hadde vært spennende om du tok "bøye testen" og så kunne vi prate videre om det etterpå. Det hadde vært meget intressant, om flere vil prøve, så hadde jeg satt stor pris på det.

Mvh.

Cecilie :smiley:

Link to post
Share on other sites

Denne bøyetesten synes jeg ikke er så veldig relevant. (Forutsetter at bøya ikke har radar reflektor)

 

Skal du kunne gå rett til et "kryss i et kart", langt til havs, så er du avhengig av et elektronisk navigasjonssystem. På radiosiden er det bare GPS igjen, og det vil ta deg til krysset innenfor visuell avstand. Alternativet vil være et treghetsnavigasjonssystem som kan gi samme nøyaktighet.

 

Utenom disse to systemer så har du tre alternativer. Radio peiling, dødregning og astronaomisk navigasjon. Ingen av disse vil ta deg rett til krysset. De vil ta deg til et punkt hvor dine beregninger sier at krysset skal være, men du vil neppe se det. Da må du starte et systematisk søk og tilslutt vil du finne bøya. Men det kan ta tid - lang tid.

Link to post
Share on other sites

Hei. Det er det jeg mener. Her har papirkartet store begrensninger. Uten GPS eller elektroniske hjelpemidler, er det nærmest verdiløst i denne situasjon. Radarreflektor var ikke lov å bruke, da det er inkl i elektroniske hjelpemidler. Så da oppfatter jeg det som at vi er enige, og det var hyggelig.

Mvh.

Cecilie :smiley:

Link to post
Share on other sites

Unnskyld :wflag: ser at jeg glemte et par ??

Og at det burde stått med los ombord??.

Det var vel en ved bukkespranget og et par innen for broene som jeg husket i farta.

Men de var vel etter black-outs og ikke grunnet feilnavigering


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Hei. Langt ute eller i åpent hav vil det være nesten "umulig" bare med papirkart, å finne bøyen, hvis man ikke har plotter/GPS eller andre elektroniske hjelpemidler til rådighet.

 

Med bare papirkart helt umulig. Men man MÅ ikke ha elektroniske hjelpemidler for å finne en posisjon, med en nøyaktig sekstant skal det være greit å finne en posisjon nær nok til å lett kunne se den aktuelle bøyen - sliett ikke"nesteumulig".

 

Men for min egen del ville jeg selvsagt ha foretrukket en GPS, det er jo lettere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...