Jump to content

Nøyaktighet plottere på yrkesfartøyer kontra lystbåtflåten


Ceciliestorming

Recommended Posts

Hei. Når man tenker på alle de ulykker som var før i tiden, skipsforlis ++ Da skyldtes det nok en blanding av feilnavigering og dårlig vær. Det å legge ut på en langtur går gjerne greit. Tenker på f.eks Volvo Ocean Race, Syney-Hobart m.fl. Hvor mange er det som starter, og hvor mange er det som fullfører. Nå tror jeg ikke at navigasjon er noe stort problem for disse båtene og mannskapet, det er gjerne været og/eller tekniske ting som forårsaker at de ikke fullfører. De har vel noe av det nyeste og beste på markedet. For folk med god helse er det mindre risk enn folk med god helse. Om noen skulle skade seg, eller få en alvorlig sykdom, det er da det spesielt er viktig med kommunikasjon og navigasjon. Leste en bok om en som levde temmelig lenge på en flåte i "Stillehavet" tror jeg det var. Han drakk bl.a saltvann for å overleve, og prøvde vel også å lage noe primitive navigasjonshjelpemidler. Tenk ellers på hvor mange det er som kolliderer med bil iløpet av et år. Som regel skyldes nesten "alle" ulykker i trafikken menneskelig svikt, feilbedømming osv. Selvom de vet hvor de er, og ser, eller burde se fjellet, treet osv osv. Men likefullt krasjer de, enten med slike ting, eller andre biler. Det kan skyldes en så enkelt ting som å holde nok avstand til bilen foran. Her mener jeg at det har noe til felles med GPSen, man bør beregne sikkerhetsmargin, og det er det mange som slurver med.

Mvh.

Cecilie :smiley:

Link to post
Share on other sites

Leste en bok om en som levde temmelig lenge på en flåte i "Stillehavet" tror jeg det var. Han drakk bl.a saltvann for å overleve, og prøvde vel også å lage noe primitive navigasjonshjelpemidler.

Alain Bombard (var kanskje Atlanteren?) eller kanskje William Willis med flåten "syv små søstre"? Begge drakk saltvann i mindre mengder mener jeg å huske.

Redigert av Skjælø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alain Bombard (var kanskje Atlanteren?) eller kanskje William Willis med flåten "syv små søstre"? Begge drakk saltvann i mindre mengder mener jeg å huske.

 

Hei.

Takk for hjelpen. Tror det var Alain Bombard, og Atlanteren. Kan det stemme at han hadde vært lege, og at tittelen var noe sånt som: Alene i x antall døgn.Tror det var ca 60 dager han drev omkring. Ufattelig at noen mennesker kan overleve noe slikt som han gikk igjennom. Det var saltvann i små mengder, men over lengre perioder. Hvis man får litt for mye, risikerer man bl.a at nyrene svikter, forgiftning i verste fall med døden til følge.

Mvh.

Cecilie :smiley:

Link to post
Share on other sites

M.h.t navigering til havs uten GPS etc:

 

Se her: http://www.creartisto.com/sansboussole/index_en.html

 

Tvillingbrødrene Emmanuel og Maximilien BERQUE som i 2003 seilte over atlanteren i en utriggerkano. Ikke nok med det, de navigerte helt uten "moderne hjelpemidler" som radio, GPS, kompass, sekstant, kart eller klokke. Det kom fram og traff Guadeloupe som de skulle. De brukte kunnskap om stjernebilders plassering for å bestemme riktig breddegrad.

 

 

Se på utdrag fra filmen her:

http://video.google.com/videoplay?docid=80...ximilien+BERQUE

 

Svar: Utrolig bra og modig, eller dumdristig vil vel mange kalle det. Men når det gjelder navigasjon, så hadde de bl.a over 30 års erfaring, eller hatt interesse for astro-navigasjon.

 

Sitat fra deres side: We have been passionately interest in astro-navigation for more than 30 years now, and wanted see how accurate a landfall we could make after a long.

 

Uansett, det er som jeg har nevnt tidligere, mulig å navigere etter stjernene, men det er få som behersker dette, det tar lang tid å lære, og man er avhengig av god sikt. Ellers er det ikke særlig nøyaktig, og absolutt ikke å anbefale i norske fjorder, eller langs norges kyst, man må vel kunne kalle dette for extremt..

Mvh.

Cecilie

Link to post
Share on other sites

Hei. Når man tenker på alle de ulykker som var før i tiden, skipsforlis ++ Da skyldtes det nok en blanding av feilnavigering og dårlig værMvh.

Cecilie

Kom over denne.

grunnstoetinger_.jpg

 

og Årsakene

grunnstoetinger_1.jpg

 

kilde

http://www.hrf.no/dokumenter/hrf_08_03pres_bjorn.ppt

her er en til

http://www.sjofartsdir.no/upload/Sjøsikker...nsen%202008.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...