Jump to content

Nøyaktighet plottere på yrkesfartøyer kontra lystbåtflåten


Ceciliestorming

Recommended Posts

claes olsson gps-mus :smiley: 100%bra :smiley:

 

Ikke missforstå. Jeg er imponert over hvor bra de musene er, men jeg foreslår at du åpner den i HyperTerminal (alle PCer har det) og laster ned en time eller to med NMEA data. Send filen til meg og så skal jeg fortelle deg hvor nøyaktig den er.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri skjønt det, men en bil gps som sier "idiot jeg sa andre avkjøring" til meg før jeg har kommet til tredje må jo være rask og nøyaktig.??

 

Samme gps lager spor rundt huset når jeg lufter den og sporet ligger fra 4 til 15 m fra de tre veiene som er rundt huset så GPS`n er ganske så rett,

og ikke gnåler den om å rekakkulere heller.

 

Laget en kart brikke til en annen Bil GPS for tre år siden gikk fra Langesund til Jordsbukta Haaøya gikk inn og snudde og ut igjen tok turen via Bukkespranget på veien tilbake til Langesund uten å få ripe i gelcoaten.

Den fant også fram til Kiel var riktignok 22 m fra kaia når båten var fortøyd, tok seg inn igjen når vi kom på land, fant båten igjen gjorde den også og tilbake til Langesund.Så hevertfall den BILGIPS`n virket i båt. Leketøy JA , men riktig var den.

 

Når det er snakk om PC baserte kartsystem ser jeg ikke noe forskjell (på hvor båren er) i de forserlige programmene om det er gps til 400 eller 3000 kr

Billige eller dyre programmer, kan være at det er en meter eller 5 forskjell på gamle og nye kart.

 

Hadde en hendelse på vei fra Nevlunghavn til Stavern så mistet jeg GPS`signalet da jeg skulle gå rett over Rakkebåkene, ikke noe dramatikk i det måtte bare flytte

kartet for hand på PC`n , i Stavern var det fult så vi gikk til Tisleløya og la og oss der.

Starta opp de andre systemene men ingen GPS kl ca 21 ble alt ok igjen 3 1/2 time uten GPS. hvorfor ??

 

På svenske kysten kan jeg ikke erindre at jeg kom over noe avvik på GPS / kart, unntatt på en mye så omtalt Grønn stake før Kostesundet, det ble en loggstripe på gal side av staken, enda det svenske kartverket sjekket den i sommer og sier den ligger rett, ellers i område stemte kart og GPS

Så hvorfor den er feil er ikke godt å si. jeg stikker litt for dypt til å sjekke grunnen om den er der kartet sier..

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det vanligste (og det er jeg enig i) er vel å ikke regne ut missvisning og deviasjon når en skal finne egen posisjon - og da har man godtatt en misvisning som fort kan bli større en feilmarginen på GPS.

 

Svar. Etter det jeg har forstått tidl, så viser GPSen riktig posisjon, mer stålkontroll enn blotte øye og papirkart, regnefeil som feil fortegn ifbm misvisning osv.

Mulligan eller Trikkern skrev noe om dette tidl, de har god peiling, etter det jeg husker så kan man velge magnestisk eller sann kurs m.m. GPSen korrigerer da seg selv hele tiden, og kompenserer for dette, slik at man kommer til målet. Den tiden folk skulle regne ut selv, vha tabeller o.l, så hadde de risikert å kjøre på grunn mens de satt og regnet ut, mens GPSen vil takle dette selv. Jeg tror det er få som behersker kunsten å fortelle nøyaktig hvor de er "Kun med papirkart, uten GPS eller plotter til hjelp" og kun bare ved å bruke tabeller og peilepunkter m.m. Tenker da hvis man f.eks er på vei over dammen. Tror de færreste hadde klart å fortelle hvor de befant seg i forhold til land hvis det ikke var fyr, peilepunkter, og hvis de var på vei inn mot land i mørke eller tåke, og det er grunner eller undervannskjær, så kan man ved bruk av GPS bare beregne litt ekstra margin, men dette ville nok ikke du klare med papirkart. Det er mye større risk for å regne feil, eller feilbedømme strømforhold, misvisning og hvor man "er" bare med papirkart, da risikerer man ihvertfall å bomme kraftig på målet. Du kan også ha glede av plotteren ved at en venn sender/overfører ruta til deg, og informerer om hindringer, f.eks fiskeredskaper o.a ting i sjøen. Punktet kan du lett legge inn på plotteren og finne, mens på papirkart vil det for de fleste ikke være mulig.

Mvh.

Cecilie

Link to post
Share on other sites

Ser at endel er noe skeptisk til å stole på kartplottere/gps.

Svar: Hva bruker du SRA, til å angi posisjon m.m på papirkartet. Går utfra at du ikke bruker GPS, men bruker sekstant og tabeller, måler solens høyde i horisonten, eller navigerer etter stjernene, fyr, peilepunkter på land m.m Men hva gjør du hvis du er langt ute, det er mørkt og tåkete og du sitter der med tabellene og papirkarta og ikke ser stort enn hav rundt deg på alle kanter. Hva om du legger til istedenfor trekker fra, la oss si 6 grader feil. Om du så seiler 30 nautiske mil på såpass mange grader feil kurs, så vil du lett havne noen meter feil, mer enn du ville gjort med en plotter, og du kunne havne på feil side av staken. Du regner, legger til eller trekker fra, plutselig hører du et dunk, og du har gått på et skjær. Den tiden du brukte på å regne ut, så kunne du bare kastet et blikk på GPSen eller plotteren. Det hadde bare tatt et par sekunder, så hadde du visst hvor du er, og kunne brukt tiden til å holde god utkikk, nyte utsikten havet og luktene på en helt annen måte.

Navigasjon er gøy.

Mvh.

Cecilie

Link to post
Share on other sites

Svar. Etter det jeg har forstått tidl, så viser GPSen riktig posisjon, mer stålkontroll enn blotte øye og papirkart, regnefeil som feil fortegn ifbm misvisning osv.

Må ikke glemme rett og omvendt strømkobling med det samme vi er inne på alle "vanskene" med å navigere uten GPS og kartplotter :lol:

Ser at diskusjonen er på vei å spore litt av i retning av enda en "hva er best av disse".

 

Personlig (i fritidsbåten) så liker jeg å vite at kunnskapen om magnetkompass/misv/dev/seilt-styrt kurs/lykter/varder/sjømerker/strømforhold osv er på plass dersom noe skjer med elektronikken. Jatakk gjerne begge deler. Må jeg velge en av to, så la meg beholde basiskunnskapene i navigasjon. I Skjælø har jeg kun hatt et godt kompass og oppdaterte kart. Kjøpte GPS for et par år siden, men har ikke montert den da jeg ikke synes jeg har hatt bruk for den enda. Den er forøvrig "kjekk å ha" og skal inn i nyskøyta sammen med radar og plotter.

 

Som navigatør foretrekker jeg oversikten jeg får i et sjøkart sammen med bekreftelse fra radar og plotter om at jeg faktisk er der jeg skal være. Plotteren er et godt hjelpemiddel men er der tvil mellom hva jeg ser ut og hva plotteren sier, så stoler jeg på øynene (og egen dømmekraft :wink: ).

Den tiden folk skulle regne ut selv, vha tabeller o.l, så hadde de risikert å kjøre på grunn mens de satt og regnet ut, mens GPSen vil takle dette selv.

Når det gjelder dette, så legger en opp ruten på papirkartet og kartmaskin (selvfølgelig med samme WP) før seilasen starter. Er en likevel i tvil om hvor en er, så stopper en selvfølgelig opp til en er sikker igjen. Går ikke videre på full fart.

 

Jeg mener du har nevnt flere ganger sammenligning mellom plotter og ren bestikkseilas når det gjelder å "ta land" i et vær der du ikke ser noenting og gjerne skal i ly for været? I et slikt tilfelle er det bedre å legge seg på været å vente. Jeg hadde ikke gått helt i blinde mellom holmer og skjær hverken på bestikk eller plotter.

 

Angående større fiskebåter: Har inntrykk av at endel av disse har svært avansert utstyr og ofte er først ute med det siste nye.

Redigert av Skjælø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er imponert over hvor bra de musene er, men jeg foreslår at du åpner den i HyperTerminal (alle PCer har det) og laster ned en time eller to med NMEA data. Send filen til meg og så skal jeg fortelle deg hvor nøyaktig den er.

 

Eg aner IKKJE kva i all verden du snakker om.....aldri hørt om NMEA...-eller hyper terminal.

Men eg veit den er jobber fint sammen med pckartet, og har ennå ikkje sett noko feilvisning...=nøyaktig :smiley:

Bruker nRoute og BlueChart Atlantic 2008.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Eg aner IKKJE kva i all verden du snakker om.....aldri hørt om NMEA...-eller hyper terminal.

 

 

'

HyperTerminal er ikke lenger en del av Windows vekke i Viatra.

 

Win 2000 og Xp.

 

1. Start opp HyperTerminal (Ligger under Tilbehør -> kommunikasjon)

 

2. Gi koplingen et navn (da kan du starte opp igjen med samme parametre)

 

3. Velg COM1-4 (har du ikke ett disse valgene må du sjekke/endre i kontrollpanel)

 

4. Angi rette kommunikasjonsparametre og port åpnes

 

5. Gå på egenskapsknappen i programmet og velg flipp Settings og ASCII-Sendings og kryss av for ekko.

 

6. Avslutt egenskaper via OK

 

7. Kommandoer kan nå sendes til perifert utstyr eller du kan starte overføring på perifert utstyr (dersom den har mulighet til dette) – slik at mottak av data kan vises på PC-skjerm.

 

8. Dersom du ønsker å endre kom.parametre underveis må porten lukkes (disconnect) før du gjør dette via egenskaper og etterpå åpne porten igjen (connect).

 

Test via HyperTerminal og koplet mot Trimble totalstasjon (tidl. Geodimeter

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Svar: Nå begynner dette sikkert å bli for avansert for de fleste. Jeg trenger ihvertfall ikke å åpne hyperterminal for å vite hvor nøyaktig min GPS er. Jeg sjekker den f.eks mot punkter på land, skjær holmer osv. Er jeg langt ute sjekker jeg mot bøyer, fiskeredskaper mm. I tillegg til at GPSen min opplyser hvor stor nøyaktighet den har, sjekker jeg dette selv med det blotte øye. Hvis GPSen min sier at den har en nøyaktighet på ca 3 meter, og det stemmer med mine observasjoner, så trenger ikke jeg sende hyper.... til vedkommende for å få greie på at dette iflg hans/hennes beregninger skal det være en feil her et sted. Iflg vedkommendes beregninger skulle jeg vært 50-150 meter fra målet. GPSen min sier nøyaktighet 3 meter og jeg befinner meg ved målet.

Hva da? Jeg ser nøyaktigheten selv. Virker som de fleste opplever at GPSen er temmelig nøyaktig enten den er billig eller dyr. Sitter ellers med et inntrykk av at det ikke er de billigste GPSene som event viser feil, tvertom, det virker som om det er de dyreste merkene det er størst feilmargin på.

Får også inntrykk av at både yrkes og fritidsflåten opplever noe feil, men er temmelig like når det gjelder nøyaktighet. Så derfor bør man i tillegg bruke øynene for visuelle observasjoner, det gjelder begge type fartøyer. Am i right.

Mvh.

Cecilie

Link to post
Share on other sites

Svar: Jeg mener ikke å gjøre det vanskelig, det får andre gjøre. Etter det vi har fått opplyst i denne tråden, så håper og tror jeg at noen har lært litt av hvert. Hvis man gjør det vanskelig, så kan vi f.eks prate om motoren. Tenk på alt som kan skje med den. Du kan gå tom for strøm slik at du ikke får startet, vann i olje, turbo m.m stempler og stempelfjærer kan ryke, toppakningen kan gå istykker, rådelager kan gå istykker, motorhavari generelt, og det kan blåse opp slik at du ikke kommer deg til land, men blir knust mot land av brenninger. Ja det er mye som kan gå galt, tross dette, så tror jeg ikke folk tenker slik hele tiden. De som opplever motorhavari lærer noe av det. Kanskje går det greit, og de kjøper et nytt merke neste gang de skal ha ny motor. Men tror de fleste i fritidsflåten koser seg på sjøen så lenge alt går greit, når noe går galt så vil de sikkert ergre seg.

Det jeg skal frem til er at plotter er et utrolig flott hjelpemiddel, og jeg skulle ønske at folk ser nytten av dette hjelpemiddelet. Engang kan den kanskje geleide deg trygt til havn. Man skal ikke legge under en stol at en del folk er mot tekniske hjelpemidler, eller at de har litt angst, eller synes det er vanskelig med tekniske ting. Noen er også redd for å dumme seg ut overfor andre ved å måtte innrømme at de ikke forstår eller klarer å bruke teknologien.

Det å ferdes trygt på sjøen er viktig, og jo mer man vet/kan jo bedre er det.

Mvh.

Cecilie

Link to post
Share on other sites

På en plattform i norsk sektor jeg var innom for mange år siden, hadde et nytt selskap tatt over. Det var en dedikert 'vaktbåt' der. En forlenget langsmal forhenværende fiskebåt. Den hadde som primæroppgave å redde oss om noe skulle gå galt. Vi fikk en vinterstorm fra nord. Redningsbåten hadde ikke motorkraft til å stå imot, og dreiv nesten ned til Skottland før været løyet. Etter et par dager kom redningsbåten krabbende nordover igjen. Den kunne knapt redde seg selv. Utlendinger! Vistnok fra Møre.

 

Faktisk så tror jeg ikke norske båter og mannskaper er verdens dårligste.

(Siden vi nå er skikkelig "off topic".)

 

Var ute for det samme i 1978. Var da på en norsk rigg (Gulnare) på britisk sektor.

M/S "Benella" var standby-vessel hos oss. Hun var en gammel eks. tråler av den engelske typen, med langt bredt akterskip og smal baug.

I storm og orkan fra nord måtte de bare surfe med sjøene i hekken og de klarte ikke snu før de var på høyde med Ekofisk noen dager senere.

Uværet vi hadde den gangen er vel det verste jeg har vært ute for noen gang. Vi hadde 100-års bølger (30m +) for flere sekler fremover.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg trenger ihvertfall ikke å åpne hyperterminal for å vite hvor nøyaktig min GPS er. Am i right.

Jeg er selvfølgelig ikke enig i det :cool: .

 

Slik jeg ser det - er den eneste enkle måten å danne seg et bilde av hvor "god" en GPS installasjon å logge en statisk posisjon over tid.

 

For en tid siden fortalte jeg roaldbj om et program som heter VisualGPS. Han lastet det ned og testet sin egen GPS. Resultatet finner du i denne tråden. Det viser plott over tid, med rimlig god noyaktig het. Jeg tillater meg å gjengi plottet her.

Den store klysa (ikke Roald, men plottet) viser en N/S feil på ca. +/- 5m. og Ø/V ca. +/- 10 m. Men plottet viser en plutselig vandring mot syd på ca 40m. :eek: .

 

visualgps13febr2009a.jpg

 

Jeg vil også vise en "worst case" situasjon med en GPS-Mus, koblet til en PC og musa liggende på kartbordet under seilas av yours truly.

 

Målestokken er ca 1 nm i vertikal rettning OOppss Redigert! 0,2 skal det være - sånn ca.

 

 

gps_mus.jpg

 

 

 

 

Hver GPS pos er markert med en svart firkant Den rette svarte streken mellom hvert plott representere ikke manglende plot, men spranget mellon plottene.

 

Dette ene spranget er på 0,15 nm i N/S og 0,28 nm i Ø/V

 

I tillegg faller GPS en ut i blant, ikke ofte, Det er ikke så alvorlig da den varsler plottern om dette.

 

For de som er interssert legger jeg ved et lite utdrag av plottene som viser det største spranget - på over 200 m. (uthevet)

 

$GPRMC 194929.000 A 5934.8657 N 01037.5665 E 7.94 131.36 130608 N*68

$GPRMC 194930.000 A 5934.8642 N 01037.5682 E 5.30 131.36 130608 N*69

$GPRMC 194931.000 A 5934.8627 N 01037.5698 E 2.65 131.36 130608 N*61

$GPRMC 194932.000 A 5934.8612 N 01037.5715 E 0.00 131.36 130608 N*60

$GPRMC 194933.000 A 5934.8597 N 01037.5732 E 0.00 131.36 130608 N*63

$GPRMC 195033.000 A 5934.7112 N 01037.8509 E 6.56 140.47 130608 N*62

$GPRMC 195034.000 A 5934.7100 N 01037.8520 E 7.47 140.21 130608 A*62

$GPRMC 195035.000 A 5934.7086 N 01037.8536 E 8.18 137.43 130608 A*67

$GPRMC 195036.000 A 5934.7073 N 01037.8558 E 8.24 133.37 130608 A*64

 

De komplette data er tilgjengelig for de som måtte ønske det.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slike hopp og endel avvik kjenner eg to som har opplevd. Eine hadde piratkopikopikopikopikopikopi som var 15 år gammel og kjøpte brukt pc på 400mhz siden det bare var til kart i båten. Han andre hadde også elendig pc, og derfor alltid begge sine laptopper oppe i tilfelle eine svikta.... Sistnevnte hadde også store problem med oppstart av musen, og måtte restarte flere ganger før han kom seg fra kai ofte. Han meinte musa var dårlig, og kjøpte ny, den dårlige musa bruker nå :smiley:

Mange parameter som må stemme

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

reiserute.jpg

 

Hei. Tegninen viser et forenklet kart/reiserute.

En person skulle fra a til b. Forrige gang han kjørte her, så kjørte han etter plotteren, og kjørte der sort strek er, og han kom trygt frem.

En uke etter skulle han kjøre samme ruta. Han hadde lagt plotteren hjemme, og hadde nå bare papirkart, kompass og hukommelsen. Han trodde han skulle kjenne seg igjen i terrenget på papirkartet pga småøyene m.m i området. Han hadde nå kjørt der den blå streken er, og gikk på grunn ved punkt c.

Dette skjønner jeg ikke sa han. Det er noe som ikke stemmer. Riktig svar er: Både papirkartet og Gpsen hadde riktig kart, men risikoen for at mennesket skal ta feil er stor, og galt kan det gå.

Mvh.

Cecilie

Link to post
Share on other sites

Plotteren er et godt hjelpemiddel men er der tvil mellom hva jeg ser ut og hva plotteren sier, så stoler jeg på øynene (og egen dømmekraft :wink: ).
Akkurat der tror jeg det store "problemet" med plotteren ligger. De som mangler erfaring og basiskunnskap har lett for å stole blindt på plotteren og det får en og annen gang trasige følger...

 

For min egen del har jeg lite bruk for plotteren nå når jeg tusler rundt i 7 knop men kombinasjonen plotter og radar er et uvurderlig godt verktøy i større fart. Gikk f.eks. en gang i 24 knop i bekmørke fra Stadt til Florø og hadde rimelig full kontroll. Omtrentlig posisjon, rute og oversikt kommer fra plotteren og nøyaktig posisjon fra radaren. Ikke noe slikt som jeg gjør ofte dette her, ganske anstrengende å stirre på 2 skjermer og hele tiden sammenligne bildene, var ganske ullen i hodet etter denne turen på snaue 2 timer... Sør for Måløy (ved Gangsøy/Risøy) måtte jeg redusere farten et øyeblikk for radaren oppdaterte seg ikke raskt nok til at jeg følte meg trygg på egen posisjon.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Svar: Øynene er såklart det viktigste hjelpemiddel, sammen med hørsel og lukt, men når det blir så mørkt og eller tåke at konturene på land ikke kan skjelnes, så kikker man ned på plotteren av og til. Man kan selvfølgelig ligge og vente til det blåser opp og situasjonen blir ennå farligere, eller man kan kjøre sakte. Uansett, man skal ikke stole blindt på noe, hverken plotter papirkart eller egne øyne. Har man papirkart, kan mange detaljer i kartet se like ut på avstand, og man tror man er en annen plass enn man egentlig er. Skjønner godt at du ble sliten hvis du hele tiden sammenlignet bildene SveinHa Det hadde du ikke trengt å gjøre. Du sjekker av og til, og er du i tvil, så legger du inn litt ekstra sikkerhetsmargin. Hvis du ikke er vant med å bruke sliikt utstyr, kan det være lett at man stirrer for mye på skjermene, og det er heller ikke bra.

Mvh.

Cecilie

Link to post
Share on other sites

Sistnevnte hadde også store problem med oppstart av musen, og måtte restarte flere ganger før han kom seg fra kai ofte. Han meinte musa var dårlig, og kjøpte ny, den dårlige musa bruker nå :smiley:

Mange parameter som må stemme

 

Det var et problem i forbindelse med med GPS musene som kom med serieport tilkobling. Dersom musa var tilkoblet ved oppstart, så trodde PCen at de var den andre musa (peke og klikke musa) - og kursoren hoppet og spratt.

Link to post
Share on other sites

Det var et problem i forbindelse med med GPS musene som kom med serieport tilkobling. Dersom musa var tilkoblet ved oppstart, så trodde PCen at de var den andre musa (peke og klikke musa) - og kursoren hoppet og spratt.

 

 

Følgende prosedyre vil normalt løse problemet:

 

1. Start PC'en med din GPS tilkoplet. Muspekeren vil hoppe rundt omkring og mye annet rart kan skje.

 

2. Frakople GPS'en. Musen vil roe seg.

 

3. Åpne Windows kontrollpanel 'System', og velg 'Maskinvare' og deretter 'Enhetsbehandling'.

 

4. Klikk på '+' tegnet ved siden av 'Mus og andre pekeenheter'.

 

5. Klikk på 'Microsoft Serial Ball Point' - Det er denne Windows XP forveksler med din GPS.

 

6. Høyreklikk og deaktiver denne enheten".

 

7- Klikk 'OK' for å lukke hvert vindu.

 

8. Restart PC'en med din GPS tilkoplet. Alt bør nå være i orden.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei,

2nd Trikkern. De plottene dine tror jeg er mer vanlig for lystbåtGPS'er enn vi liker å høre. Man må ikke glemme at nøyaktigheten til GPS systemet(Ikke mottageren din) er definert til så og så god i 95%eller 98% av tiden. I dette ligger det at systemet i seg selv kan gi slike feil. Dette kan være meterologiske eller andre feil. Ved å følge med HDOP signalet og sammenligne det med plottet så vil man ofte se en sammenheng her.

Forøvrig er denne statiske målingen veldig god for å sammenligne GPS mottagere.

Link to post
Share on other sites

Svar: Hva bruker du SRA, til å angi posisjon m.m på papirkartet.

Jeg bruker GPS og kartplotter.

Mitt innlegg var nettop for å understreke at for at de fleste av oss får en mer nøyaktik posisjon og seilas ved bruk av gps enn ved kun bruke papirkart.

Sånn sett har du skrevet det samme som meg, men tolket mitt innlegg som det motsatte.

Link to post
Share on other sites

Må si at jeg holder med Ceciliestorming i denne diskusjonen. Syntes vedkommende ble litt alene i sine meninger her hehe. Tror plotteren gjør ferden på sjøen mye tryggere for veldig mange som ferdes på sjøen. Så kan man selvfølgelig diskutere at det beste hadde vært om de hadde 20 års fartstid med aktiv manuell navigasjon.

I valget om å sitte ombord i Buster'n til svigers i 30 knop mens det blaffrer i sjøkartet hans, eller med ham skue på plotteren innimellom hadde jeg nok desverre valgt det siste. Tror antall grunnstøtninger blir færre ved det siste valget :-P

Redningsvest hadde jeg hatt på meg begge gangene, samt håndholdt GPS, sjøkart... Og kanskje hjelm :lol:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

... Omtrentlig posisjon, rute og oversikt kommer fra plotteren og nøyaktig posisjon fra radaren. ...

 

Jeg lar meg stadig fortelle at radar er det mest nøyaktige for å angi posisjon.

 

Om vi vi generellt har en forståelse for at en GPS brorparten av tiden gir en posisjon som er innefor 10-15 meter, og som etter alle solemerker er godt nok for de fleste. Nay-sayerne må gjerne komme med utskrifter som beviser at plotteren har vist at båten hoppet opp på land mens man enten lå stille eller var ufortrødent underveis, men du som var ombord visste vel bedre enn det?

 

Hvilke småbåtradarer, eller profesjonelle som er tilgjengelig innenfor en rimelig årslønn for den del kan oppvise en nøyaktighet på bedre enn 15 meter i hele dekningsområdet?

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når en diskuterer papirkart kontra plotter/GPS, så er det en viktig funksjon som plotteren/GPS har, som ikke er nevnt, det at den kan gi storsirkelkurs. Tidligere så måtte man sitte å beregne storsirkelkursen, Den endrer seg etter hvor man befinner seg mellom posisjonen en startet fra til man er framme i ønsket posisjon. Om en velger at det elektroniske utstyret skal vise storsirkelkurs, så vil man hele tiden holde den kursen som er korteste vei mellom to posisjoner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...