Ceciliestorming Svart 27.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 Hei. Når man tenker på alle de ulykker som var før i tiden, skipsforlis ++ Da skyldtes det nok en blanding av feilnavigering og dårlig vær. Det å legge ut på en langtur går gjerne greit. Tenker på f.eks Volvo Ocean Race, Syney-Hobart m.fl. Hvor mange er det som starter, og hvor mange er det som fullfører. Nå tror jeg ikke at navigasjon er noe stort problem for disse båtene og mannskapet, det er gjerne været og/eller tekniske ting som forårsaker at de ikke fullfører. De har vel noe av det nyeste og beste på markedet. For folk med god helse er det mindre risk enn folk med god helse. Om noen skulle skade seg, eller få en alvorlig sykdom, det er da det spesielt er viktig med kommunikasjon og navigasjon. Leste en bok om en som levde temmelig lenge på en flåte i "Stillehavet" tror jeg det var. Han drakk bl.a saltvann for å overleve, og prøvde vel også å lage noe primitive navigasjonshjelpemidler. Tenk ellers på hvor mange det er som kolliderer med bil iløpet av et år. Som regel skyldes nesten "alle" ulykker i trafikken menneskelig svikt, feilbedømming osv. Selvom de vet hvor de er, og ser, eller burde se fjellet, treet osv osv. Men likefullt krasjer de, enten med slike ting, eller andre biler. Det kan skyldes en så enkelt ting som å holde nok avstand til bilen foran. Her mener jeg at det har noe til felles med GPSen, man bør beregne sikkerhetsmargin, og det er det mange som slurver med. Mvh. Cecilie Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 27.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 (redigert) Leste en bok om en som levde temmelig lenge på en flåte i "Stillehavet" tror jeg det var. Han drakk bl.a saltvann for å overleve, og prøvde vel også å lage noe primitive navigasjonshjelpemidler. Alain Bombard (var kanskje Atlanteren?) eller kanskje William Willis med flåten "syv små søstre"? Begge drakk saltvann i mindre mengder mener jeg å huske. Redigert 27.Oktober.2009 av Skjælø (see edit history) Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Ceciliestorming Svart 27.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 Alain Bombard (var kanskje Atlanteren?) eller kanskje William Willis med flåten "syv små søstre"? Begge drakk saltvann i mindre mengder mener jeg å huske. Hei. Takk for hjelpen. Tror det var Alain Bombard, og Atlanteren. Kan det stemme at han hadde vært lege, og at tittelen var noe sånt som: Alene i x antall døgn.Tror det var ca 60 dager han drev omkring. Ufattelig at noen mennesker kan overleve noe slikt som han gikk igjennom. Det var saltvann i små mengder, men over lengre perioder. Hvis man får litt for mye, risikerer man bl.a at nyrene svikter, forgiftning i verste fall med døden til følge. Mvh. Cecilie Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 27.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 Stemmer at han var lege. (Du finner boken her + mange andre gode bøker.) http://www.flyt.no/component/virtuemart/?p...=5&vmcchk=1 Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Ceciliestorming Svart 27.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 M.h.t navigering til havs uten GPS etc: Se her: http://www.creartisto.com/sansboussole/index_en.html Tvillingbrødrene Emmanuel og Maximilien BERQUE som i 2003 seilte over atlanteren i en utriggerkano. Ikke nok med det, de navigerte helt uten "moderne hjelpemidler" som radio, GPS, kompass, sekstant, kart eller klokke. Det kom fram og traff Guadeloupe som de skulle. De brukte kunnskap om stjernebilders plassering for å bestemme riktig breddegrad. Se på utdrag fra filmen her: http://video.google.com/videoplay?docid=80...ximilien+BERQUE Svar: Utrolig bra og modig, eller dumdristig vil vel mange kalle det. Men når det gjelder navigasjon, så hadde de bl.a over 30 års erfaring, eller hatt interesse for astro-navigasjon. Sitat fra deres side: We have been passionately interest in astro-navigation for more than 30 years now, and wanted see how accurate a landfall we could make after a long. Uansett, det er som jeg har nevnt tidligere, mulig å navigere etter stjernene, men det er få som behersker dette, det tar lang tid å lære, og man er avhengig av god sikt. Ellers er det ikke særlig nøyaktig, og absolutt ikke å anbefale i norske fjorder, eller langs norges kyst, man må vel kunne kalle dette for extremt.. Mvh. Cecilie Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 Hei. Når man tenker på alle de ulykker som var før i tiden, skipsforlis ++ Da skyldtes det nok en blanding av feilnavigering og dårlig værMvh.Cecilie Kom over denne. og Årsakene kilde http://www.hrf.no/dokumenter/hrf_08_03pres_bjorn.ppt her er en til http://www.sjofartsdir.no/upload/Sjøsikker...nsen%202008.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 Det var en meget interesant analyse. Takk for den. Sitér dette innlegget Link to post
Ceciliestorming Svart 28.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 Hei. Tusen takk for den roger-jo. Utrolig bra. Den sier mer enn hva mange teoretikere mener mht årsaksforhold osv.. Her er det rene fakta på bordet. Mvh. Cecilie Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 28.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 Dessverre er det ingen tilsvarende undersøkelser på fritidsbåter. Skulle gjerne sett hvor mange "GPS-assisted" grunnstøtinger det egentlig er. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.