Sjøgang Startet 20.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 20.Oktober.2009 Jeg har en Sea Ray med 110v anlegg. Jeg tenker å bygge dette om til 220v. I denne har jeg et galvanisk skille som heter Zink Saver som det står 100 amp på. Kan dette også brukes på 220v anlegg? Fant en tilsvarende sak her på båtplassen: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=26173 Her kommer man frem til at den kan brukes i 220v anlegg, men mitt galvaniske skille er ikke versjon 2 av Zink Saver som vist her. Tipper det er versjon 1, men finner ikke noe info på nett. Noen som har peiling? Link to post
Bartesam Svart 20.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2009 Er vel bare å sette inn en skilletrafo i båten det Har et par ekstra hjemme, så jeg skal ta med en ombord til kommende sesong Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
BMP Svart 20.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2009 Om du har 110V anlegg er det jo bare og kjøpe en 230-110V trafo. Da får du jo automatisk det beste galvaniske skillet du kan få og du kan hive den driten du har nå. Link to post
Bartesam Svart 20.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2009 Får tak i slike på Elfa tror jeg, og det er viktig at den klarer av det forbruket som strømforsyningen ombord krever Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Lettrus Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Hvis du har 110V anlegg er det sannsynligvis 60Hz (230V anlegg i Europa er 50Hz). Det er ikke sikkert det har noen praktisk betydning for ditt utstyr, men du bør i hvert fall skjenke det en tanke. Link to post
Hulda Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Hvis du har 110V anlegg er det sannsynligvis 60Hz (230V anlegg i Europa er 50Hz). Det er ikke sikkert det har noen praktisk betydning for ditt utstyr, men du bør i hvert fall skjenke det en tanke. Hertz-avhengige dingser går litt langsomere. Det er det hele. Link to post
Sjøgang Svart 21.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 I dag har jeg bare igjen kjøleskapet som bruker 110v, ladere samt annet utstyr bruker 230v. Så kjøleskapet blir nok enten bare kjørt på 12v ved behov eller byttet ut. Så da har jeg ikke bruk for noe omformer fra 230v til 110v. Skjønner at skilletrafo er best men kostbart, så spørsmålet mitt er om jeg kan bruke det galvaniske skille som står på båten nå. Slik ser det ut, med 2 plugger: Fant her en artikkel om Galvanisk skille: http://www.tbbecker.de/stn/galv/stsktr.htm Ser heller ikke her at det nevnes noe om V og Hz angående galvanisk skille. Link to post
index Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Kan ikke skjønne annet enn at dette skal gå greit! Denne skal jo koples på jordingen og isolere for krypstrømmer, så da takler den sikkert dette like greit på 230V som på 110V... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Som index skriver er det ikke noe problem, men vær oppmerksom på at den ikke gir noen sikker beskyttelse mot det som virkelig kan gjøre skade; jordfeil på anlegget i havna. Link to post
Lettrus Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Hertz-avhengige dingser går litt langsomere. Det er det hele. Motorer (f.eks kompressor i kjøleskap) vil miste hastighet og kunne gå varme. Om de kan gå så varme at det blir farlig vet jeg ikke. De vil også kunne få kortere levetid. Stort sett er det ikke et problem, men man bør sjekke de ulike apparatene for å unngå overraskelser. Link to post
Sjøgang Svart 21.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Slik jeg da skjønner det kan jeg bruke dette galvaniske skille som skal beskytte mot krypstrøm og tæring. Men ser dere skriver at den ikke beskytter mot jordfeil på anlegget i havna. Vil dette kunne løses med en egen jordfeilbryter i båten? Blir ikke å bruke så mye landstrøm, men vil jo ikke at båten skal være som den elektriske stol... Syns dette med landstrøm var mye mer komplisert enn jeg hadde forventet:) Link to post
Ingar Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Egen jordfeilbryter i båten hjelper ingenting mot jordfeil på anlegget utenfor din båt. Men det vil hjelpe de andre som er tilknyttet anlegget dersom det oppstår en jordfeil i din båt. Har forsøkt å gi en forståelig oversikt her. Link to post
Ben Sin Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Syns dette med landstrøm var mye mer komplisert enn jeg hadde forventet:) Bare vent!! Dette er kun starten..... Link to post
Framtia Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 vel, engasjementet i strømdiskusjonene har avtatt en del etter Lotus dessverre trappet ned aktiviteten her.... Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Figaro Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Ja, hvor i allverden er det blitt av Lotus?????? Savner hans heftige innlegg i landstrømdebatten. Til tider fornøyelig og underholdende lesing, som jeg personlig lærte mye av Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
olpi Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 ... er vel lei av å gjenta seg selv for ørtende gang. Link to post
Bartesam Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 (redigert) Må ikke sette 0 Volt til jord, for selv om du har IT anlegg, så vil spenning fra fas til jord være 230 Volt delt på roten av 3 som er 1.73, og det blir rundt 130 volt I 400 Volts anlegg vil det være 230 Volt mellom fase og 0 leder. 400 Volt delt på 1.73 som er 230 Volt. Egen jordfeilbryter i båten hjelper ingenting mot jordfeil på anlegget utenfor din båt. Men det vil hjelpe de andre som er tilknyttet anlegget dersom det oppstår en jordfeil i din båt. Har forsøkt å gi en forståelig oversikt her. Redigert 21.Oktober.2009 av Bartesam (see edit history) Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Servicemannen Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Som index skriver er det ikke noe problem, men vær oppmerksom på at den ikke gir noen sikker beskyttelse mot det som virkelig kan gjøre skade; jordfeil på anlegget i havna. Standard jordfeil på bryggeanlegger i Oslofjorden er mellom 0,5 og 0,85 volt. Jeg har aldrig målt mer feil her i anlegger og vis den bli mer skal jordfeilbryter foran der feilen oppstår slå ut. Men vis feilen er på selve brygge og havnesjeff er av den temmelige gjennomsnittige middelalders typen er hele sikrings og jordfeilanlegget sikkert rustet vekk. Båtplass brukerer kan selv kontrollere anlegget på brygge og vis den ser grei ut kan den duppedingsen beskytte båten på noenlunde sikker måte. http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Ingar Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 vis feilen er på selve brygge og havnesjeff er av den temmelige gjennomsnittige middelalders typen er hele sikrings og jordfeilanlegget sikkert rustet vekk. Ja, i 'min' havn ble jordfeilbryteren koblet ut da de ikke var i stand til å finne årsaken til jordfeilen. Slik var det i flere år inntil anlegget ble byttet ut. Link to post
Bartesam Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Standard jordfeilbrytere slår ut på 30 mA så vidt jeg husker Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Servicemannen Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Jaså, du har den type havnesjef http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Ingar Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Syns dette med landstrøm var mye mer komplisert enn jeg hadde forventet:) Har vel sagt opptil flere ganger at måten jordingsproblematikken har blitt behandlet på her på forumet har vært en skandale. Meningsmålingen vi hadde nylig bekrefter at det er verre enn jeg hadde forestilt meg. Til tross for at det vel er et av forumets mest 'populære' emner er det kun 9% av medlemmene som har skjønt noe av det.. Link to post
Servicemannen Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Standard jordfeilbrytere slår ut på 30 mA så vidt jeg husker De er stor forskjell på mV og mA. Metall kan bli anode ved 150mV endring mens mA kan måles under 1. Galvanisk isolator tar fra 1 opp mot 2 volt, litt forskjellig mellem produsenter. http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
jdahl Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 jeg har den samme zink saver i min båt, den fungerer på 220v. når jeg måler med ohm meter får jeg ingen forbindelse med land jord. jeg har landstrøm hele året, ligger ute om vinteren og er ikke plaget med tæring, bytter zink som normalt. sikkert masse meninger om dette, men ser ut til og fungere for meg. jdahl Link to post
Joerg Becker Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Hei på dere. Nå er Zinksaver 1 nesten så gammel at den komm på markedet før jeg fikk min første glass med melk, så mye til det. Men untatt at delene ble bedre ble jo ikke mye forandret, prinsippet er det samme som før. Zinksaver 2 er ikke avhengig spenningen siden den bare filtrer/sperrer -likestrøm- som flytter mellom båt- og landmasse. Den spenningen er det som er interessant ang. tæring og flytter også når sikringene er gått og så lenge det finnes jording til land. Man skal altså ikke glemme forskjellen. Du, Smugler21, skulle først og fremst sjekke om den fortsatt virker som den skal. Jeg går ikke ut i fra at du også har første monitoret som fantes, den ville så klart ikke virke med 220V. Men selve isolatoren kan du måle ved bare å måle gjennomgang mellom tilkoblingene. Det skal -ikke- være gjennomgang og er det så da kan du sikkert bruke zink-saveren videre. Og bare en gang til et ord til "jordfeil", uten at jeg ønsker å diskutere det igjen. Alle systemer har fordeler og ulemper, noen har tilattelse og andre er bare ikke forbudd. Likevel gjør en hver stykke jobben sin som det skal, men absolut uten fare er ikke noe. Heller ikke lokalt jording, skilletrafo, m.m., man må altså bare vite hva man ønsker å få til og holde det i live som det skal. Noe "evig og universalløsning" finnes ikke, ellers ville det blitt godkjent allerede. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn