Jump to content

Galvanisk skille på landstrøm

Sjøgang

Recommended Posts

Jeg har en Sea Ray med 110v anlegg. Jeg tenker å bygge dette om til 220v. I denne har jeg et galvanisk skille som heter Zink Saver som det står 100 amp på. Kan dette også brukes på 220v anlegg?

Fant en tilsvarende sak her på båtplassen: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=26173

Her kommer man frem til at den kan brukes i 220v anlegg, men mitt galvaniske skille er ikke versjon 2 av Zink Saver som vist her. Tipper det er versjon 1, men finner ikke noe info på nett.

Noen som har peiling?

I dag har jeg bare igjen kjøleskapet som bruker 110v, ladere samt annet utstyr bruker 230v. Så kjøleskapet blir nok enten bare kjørt på 12v ved behov eller byttet ut.

Så da har jeg ikke bruk for noe omformer fra 230v til 110v. Skjønner at skilletrafo er best men kostbart, så spørsmålet mitt er om jeg kan bruke det galvaniske skille som står på båten nå.

Slik ser det ut, med 2 plugger:

19102009029.jpg

Fant her en artikkel om Galvanisk skille: http://www.tbbecker.de/stn/galv/stsktr.htm Ser heller ikke her at det nevnes noe om V og Hz angående galvanisk skille.

Kan ikke skjønne annet enn at dette skal gå greit! Denne skal jo koples på jordingen og isolere for krypstrømmer, så da takler den sikkert dette like greit på 230V som på 110V...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hertz-avhengige dingser går litt langsomere. Det er det hele.

Motorer (f.eks kompressor i kjøleskap) vil miste hastighet og kunne gå varme. Om de kan gå så varme at det blir farlig vet jeg ikke. De vil også kunne få kortere levetid. Stort sett er det ikke et problem, men man bør sjekke de ulike apparatene for å unngå overraskelser.

Slik jeg da skjønner det kan jeg bruke dette galvaniske skille som skal beskytte mot krypstrøm og tæring.

Men ser dere skriver at den ikke beskytter mot jordfeil på anlegget i havna. Vil dette kunne løses med en egen jordfeilbryter i båten?

Blir ikke å bruke så mye landstrøm, men vil jo ikke at båten skal være som den elektriske stol...

Syns dette med landstrøm var mye mer komplisert enn jeg hadde forventet:)

Må ikke sette 0 Volt til jord, for selv om du har IT anlegg, så vil spenning fra fas til jord være 230 Volt delt på roten av 3 som er 1.73, og det blir rundt 130 volt :smiley: I 400 Volts anlegg vil det være 230 Volt mellom fase og 0 leder. 400 Volt delt på 1.73 som er 230 Volt.

Egen jordfeilbryter i båten hjelper ingenting mot jordfeil på anlegget utenfor din båt. Men det vil hjelpe de andre som er tilknyttet anlegget dersom det oppstår en jordfeil i din båt.

Har forsøkt å gi en forståelig oversikt her.

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Som index skriver er det ikke noe problem, men vær oppmerksom på at den ikke gir noen sikker beskyttelse mot det som virkelig kan gjøre skade; jordfeil på anlegget i havna.

Standard jordfeil på bryggeanlegger i Oslofjorden er mellom 0,5 og 0,85 volt. Jeg har aldrig målt mer feil her i anlegger og vis den bli mer skal jordfeilbryter foran der feilen oppstår slå ut. Men vis feilen er på selve brygge og havnesjeff er av den temmelige gjennomsnittige middelalders typen er hele sikrings og jordfeilanlegget sikkert rustet vekk.

Båtplass brukerer kan selv kontrollere anlegget på brygge og vis den ser grei ut kan den duppedingsen beskytte båten på noenlunde sikker måte.

vis feilen er på selve brygge og havnesjeff er av den temmelige gjennomsnittige middelalders typen er hele sikrings og jordfeilanlegget sikkert rustet vekk.

Ja, i 'min' havn ble jordfeilbryteren koblet ut da de ikke var i stand til å finne årsaken til jordfeilen. Slik var det i flere år inntil anlegget ble byttet ut.

Syns dette med landstrøm var mye mer komplisert enn jeg hadde forventet:)

Har vel sagt opptil flere ganger at måten jordingsproblematikken har blitt behandlet på her på forumet har vært en skandale. Meningsmålingen vi hadde nylig bekrefter at det er verre enn jeg hadde forestilt meg.

Til tross for at det vel er et av forumets mest 'populære' emner er det kun 9% av medlemmene som har skjønt noe av det..

jeg har den samme zink saver i min båt, den fungerer på 220v.

når jeg måler med ohm meter får jeg ingen forbindelse med land jord.

jeg har landstrøm hele året, ligger ute om vinteren og er ikke plaget med tæring, bytter zink som normalt.

sikkert masse meninger om dette, men ser ut til og fungere for meg.

jdahl

Hei på dere.

Nå er Zinksaver 1 nesten så gammel at den komm på markedet før jeg fikk min første glass med melk,

så mye til det.

Men untatt at delene ble bedre ble jo ikke mye forandret, prinsippet er det samme som før.

Zinksaver 2 er ikke avhengig spenningen siden den bare filtrer/sperrer -likestrøm- som flytter mellom båt- og landmasse.

Den spenningen er det som er interessant ang. tæring og flytter også når sikringene er gått og så lenge det finnes jording til land.

Man skal altså ikke glemme forskjellen.

Du, Smugler21, skulle først og fremst sjekke om den fortsatt virker som den skal.

Jeg går ikke ut i fra at du også har første monitoret som fantes, den ville så klart ikke virke med 220V.

Men selve isolatoren kan du måle ved bare å måle gjennomgang mellom tilkoblingene.

Det skal -ikke- være gjennomgang og er det så da kan du sikkert bruke zink-saveren videre.

Og bare en gang til et ord til "jordfeil", uten at jeg ønsker å diskutere det igjen.

Alle systemer har fordeler og ulemper, noen har tilattelse og andre er bare ikke forbudd.

Likevel gjør en hver stykke jobben sin som det skal, men absolut uten fare er ikke noe.

Heller ikke lokalt jording, skilletrafo, m.m., man må altså bare vite hva man ønsker å få til og holde det i live som det skal.

Noe "evig og universalløsning" finnes ikke, ellers ville det blitt godkjent allerede.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...