Jump to content

Prosjekt: grimsøy 21


ixam

Recommended Posts

Hei til alle ivrige båtplassen.no bukere :smiley:

Etter mye smug lesing av mange flotte prosjekttråder og emner, hopper jeg liksågodt i det med mitt eget prosjekt.

Min nye skute grimsøy 21 ble ervervet på impuls :rolleyes: i sommerferien 09 til min kjære samboers fortvilelse. Har fra før en gh 14 med 30hk, gjort en del arbeid med den, men utnom det har jeg lite erfaring med båtbygging :fishing:

grimsøyen hadde stått på land i 4 år motoren, en gammel sliter vp md5a, delevis demonter var bare å kaste ut. Innredningen bærer preg av å være hjemmebygd, sviktende dørk er det værste jeg vet. så det bærer vel ut med den å :sweat: . Så her starter jeg opp med blanke ark så får vi se hvor det bærer hen. Tar gjerne imot tips.

slik startet det hele (beklager bildekvaliteten):

 

Min (fremtidige) stolthet.

dsc00308.jpg

 

capteins cabin

p8150244.jpg

 

Aktersalongen, kan bli mye kos her :cheers:

p8150259.jpg

 

Deler til salgs båtplassen.no

p8150261.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for det wasco:smiley:

ja her er det nok å gjøre. jeg har hvert inne å sett litt på ditt grimsøy prosjekt roy_n. Det er masse inspirasjon å hente hos deg. Den ble veldig fin til slutt.

Hva slags erfaring har du gjort deg med yanmar 1gm10?

 

blir vel noe av det samme jeg kommer til å gjøre. får håpe jeg ikke tar meg vann over hode :diving:

 

 

Har en del bilder å oppdatering kommer snart.

Link to post
Share on other sites

får håpe jeg ikke tar meg vann over hode :diving:

Selvsagt har du tatt deg vann over hode...

ALLE som begynner på et slik båt prosjekt finner etter hvert ut at de har tatt seg vann over hode.

 

Men da får du trøste deg med at det bare er treskaller som går løs på slike oppgaver.

Fordelen med å være en treskalle, er at vi ikke drukner.

Vi overlever, selv om vi tar oss vann over hode... :yesnod:

 

Lykke til :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ikke kast den Volvoen om du da ikke har skaffet deg en ny motor.

Den er nemlig en av Volvos beste og mest slitesterke motorer.

Sjekk først hva det vil komme på å få sjekket motoren, det koster og er vannvittig med arbeid og skifte motor.

Sjekk linkene nedenfor og søk på Trebåtakuten eller gå inn på forum, der er som her en god del viten av mange ivrige båteiere som mer enn gjerne deler på sin erfaring.

 

Råd til sist.

Rens nøye alle kjølekanaler(gjerne Systemrens) og kjør gjerne motoren med ferskvann i timer.

Så monterer du ferskvannskjøling.

Martek fks eller varmeveksler og el drevet sirkulasjons pumpe som ikke koster stort.

Brukte ferskvannskjøling dukker opp på Finn eller Blocket .se med ujavne mellomrom.

 

Båt snekkring er en fan :flag: tastisk Hobby

 

Lykke til

 

MVH Rof-Eigil "litt" båtkåt

 

 

 

http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/mo...volvo-penta/md5

 

http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/mo...volvo-penta/md5

Redigert av rolf-eigil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har god erfaring med 1gm10 motoren, det er en motor som passer godt i denne størelse snekke. Det er ikke så veldig mye arbeid å bytte motor så vis du ikke har tid eller kunnskaper om overhaling av motorer så hadde jeg gått for bytte.

Jeg har forøvrig solgt snekka og ny eier er veldig godt fornøyd med den. Jeg er i gang med motor skifte og oppussing av en sollux 24ac som jeg kjøpe forige år.

 

 

roy_n

Link to post
Share on other sites

Selvsagt har du tatt deg vann over hode... /Fordelen med å være en treskalle, er at vi ikke drukner.

Veldig bra sagt wasco. Takk for gode ord :lol:

 

Takk for gode tips Rolf Egil, men jeg er redd jeg allerede er kommet for langt for å snu nå. Gikk flere runder i sensommer med tråling av internett etter informasjon om md5, fant masse, men mitt problem er at min motor ikke er komplett. Da jeg kjøpte båten hadde den stått på land i flere år pga. motorhavari :eek:

dscn2576.jpg

 

Toppen, dynamoen, luftinntaket termostathus var blitt demonteret og med tiden forsvunnet. Skulle jeg kjøpt dette nytt ville en overhaling blitt uforsvarlig dyrt. hadde den hvert komplett med gåen topp skulle gitt den et forsøk, men dengang ei :nonod:

Lett litt rundt på finn.no og blocket.se etter brukte deler, eventuelt en byttemotor, men etter hvert som prosjektet har gått sin gang fant jeg ut at motorfestene var ubruklige, så det blir mye jobb, men står nå noe friere i motorvalget.

Veldig fin link du la ut, takk for den :smiley:

 

Godt å høre roy_n snuste litt på denne i sverige ble ikke noe deal, men jeg leter videre.lykke til med motor bytte :smiley: Blir det lagt ut noen bilder?

bild03.jpg

 

Leste noe her på forumet at noen anbefalte bensin fremfor dieselmotor, stillere gange og mindre vibrasjoner??

Er det noen som har noen forslag på motor alternativer 9-15hk??

Link to post
Share on other sites

Etter noen mnd. med lagring på sørlandet, fikk jeg skuta frakta inn til oslo og pakket den inn for vinteren. Vil takke tromøy transport for rask levering og god service :smiley:

dsc00310.jpg

Første prosjekt ble rydding av søppel, fjerne gamle batterier(hvor mange batterier trenger man egentlig..) her var det ihvertfall fire, ble kanskje brukt som balast. :crazy:

Jeg har så gått løs på balasten, fire store klumper med betong.

dscn2539.jpg

dscn2544.jpg

Har heldigvis tilgang på verktøy gjennom jobben, brukte en liten slagdrill med slag og meisel. Jobben tok vel en halvtime, men kunne godt tatt tre, fullt av gammel olje og diesel,fint å få det ut.

Ser nå fram til å få rensket kjølen for olje og gamle knuste ølflasker.

Link to post
Share on other sites

Vask av kjølsvin

 

Fikk gjort en del i helgen, har demontert det meste av innredning og vasket ut av "kjølsvinet".

 

Er det vanlig at innredningen står løst?

I min båt var ihvertfall det meste løst, og det som var festet var skrudd med tolags stålskruer til gips eller spikret, ingenting var limt. Resten var bare å løfte ut av båten, tror jeg vil bygge det opp igjen noe mer solid.

dørken var bygd opp med 36X48 og hadde mye svikt.

dscn2545.jpg

 

Så var all bæring for dørken borte. skal bli fint å få vasket bort oljen som gjorde all ferdsel på skutesida et rent mareritt. var forsiktig, men endte på ræva et par ganger :crazy:

dsc00316.jpg

 

Da var det meste demontert :eek: så utrolig mye dritt det har samlet seg her. To av avstivningene har løsnet fra skroget, så de må byttes.

dsc00315.jpg

 

Spylte en runde med bare vann. Burde nok hatt en slamsuger og varmtvann til denne jobben, men fikk klare meg uten denne runden. Fikk vente mens vannet rant ut gjennom bunnproppen. Et hull på størrelse med en femtiøring som såklart tettet seg igjen så fort jeg snudde ryggen til :headbang:

dsc00327.jpg

 

Den andre runden gikk noe lettere, hadde jo fått ut den værste gørra. I tillegg hadde jeg armert meg med bøtte med varmtvann med salmiakk og avfetting på sprayflaske. Rent ble det ihvertfall :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da var det tid for litt oppdatering igjen. Etter demontering og grundig vask var det lettere å se hva jeg har å jobbe med. Gleder meg nå til å ta fatt på oppbygningen. Litt synd at gradestokken viser blå temperaurer etter som jeg har en del glassfiberarbeid foran meg så tiden vil vise hvor mye fremdrift det blir før sola igjen varmer.

 

Jeg har en 3000w vifteovn, så tempraturen under preseningen bør vel ikke bli noe problem så sant det er noen plussgrader ute. Kanskje temperaturen på skroget og utenfor vil ha en negativ effekt på herdefasen??

Glassfibersparkelen har en arbeidstempratur på 15+ og oppover.

Er det noen som har noen tips/erfaringer på dette området??

kjipt å måtte vente til våren igjen.

 

 

Har ihverfall begynnt med litt sliping av skroget innvendig.

dsc00330.jpg

 

dsc00336.jpg

 

Her har jeg begynt sliping for feste for fremre skott

dsc00332.jpg

 

Og her til akterskottet.

dsc00346.jpg

 

Må all gelcoat bort får å få opptimalt med feste for glassfiberen??

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Ja da får jeg bare fortsette å pusse :smiley:

Får lese meg litt opp på fm motorer. Hvordan er det å få tak i reserve deler??

 

Har ihvertfall vurdert bensin motor pga. roligere gange og mindre vibrajoner,

men får liksom ikke bestemt meg.

vi reddet en gang to karer i fra en snekke i full fyr utenfor kilsund, var bensin motor i denne.

Men de kunne jo likså godt hatt diesel motor så er vel bare mage følesen som må overtales.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Da var endlig våren her :smiley:

prosjektet ble lagt litt på is i vinter, kulde og mye helge jobbing må vel ta skylda, men nå er jeg endelig i gang igjen.

Det ble kjøp av en yanmar 1gm10 i høst har brukt vinteren på å gå over den og jeg håper den kan tjene i snekka noen år tiDet blir ikke første prioritert å sette den i båten enda.

Jeg har nemlig oppdaget en del støre og mindre utfordringer som jeg må ta tak i først.

Jeg har en 25 cm sprekk i skroget under vannlinja, valgte derfor å skrape og slipe ned alt av gammelt bunnstoff for å skjekke hvor omfatende skadene er og eventuelt avdekke om det skulle være noe mere.

jeg er nesten ferdig mer å slipe bort alt nå, bilder kommer snart.

Helt tydelig at båten har hatt ihvertfall en grunnstøting kjipt men jeg hadde vel det i tankene, skulle gjerne visst mer om historien bak det hele, men jeg få gjør det beste ut av det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...