motor Svart 29.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2009 Det er godt mulig du har rett nimbuster. Skal ta en grundigere sjekk med helt utladet batteri-evnt flere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 29.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2009 Har aldrig sett lader lade effektiv uten kjøling på en eller annen måte. LADAX Greenline Art.nr: 111512x2IX Så da har jeg kjøpt katta i sekken? Har montert den på to banker a 140 +140AH 12VDC-2x15Amp Vanntett (IP67) Polvendigsikker Tåler parallell belastning Kan benyttes som strømforsyning Nettspenning 170-250VAC - 50-60Hz Har vedlikeholds funksjon Mulighet for fjernavlesning Utvendig temperatur føler Kan benyttes på alle typer bly/syre batterier. Fritt ventilerte, AGM og GEL. Kan lade 2 separate batterier individuelt, noe som øker batterienes levetid. Kan leveres tilpasset Ladix systemet eller med vanlig nettkontakt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 29.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2009 Hei, Føler at dette med bruksmønster ikke har kommet godt nok frem her. Jeg vil tro at for de fleste helgebrukere som liggger på landstrøm i midtukene har det lite for seg med to ladere Men for å ta det andre ytterpunktet. Den som er på ferie, ligger mye ute og bare av og til er i innhavn og lader. De vil ha stor utbytte av en ekstra lader. For å ta mitt eget regneeksempel. 300Ah forbruk 150 Ah til start winch og baupropell. Liten VP Dynamo på 60A. Har et døgnforbruk på 100At. Når jeg ferierer ligger vi kanskje et par dager ute, så går vi en time, til en innhavn ligger der noen timer eller over natten, bunkrer og drar ut en time til en ny øy, osv.. Mao på en 3 dagers peride er det 300 Ampere ut og 60 A inn fra generator og kanskje 60 Ah fra solcelepaneler. Da har jeg 180 A som skal lades på den tiden jeg er i land. Skal jeg ligge et døgn får jeg jo fylt opp batteriene med min 10 A lader. Skal jeg ligge kortere og det gjør jeg nesten alltid så trenger jeg egentlig en lader til. Da har jeg tre valg en ekstra batterilader eller gå litt lengre dagsetapper, eller bruke litt mindre strøm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 29.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2009 1. Har montert den på to banker a 140 +140AH 2. 12VDC-2x15Amp 3. Tåler parallell belastning Kan benyttes som strømforsyning 4. Kan benyttes på alle typer bly/syre batterier. Fritt ventilerte, AGM og GEL. 5. Kan lade 2 separate batterier individuelt, noe som øker batterienes levetid. 1. Så kan du utlade med la oss antar 70Ah og 70Ah, vi tenker batteriene dine klarer det en stund. 2. Du kan lade opp med 2x15A. Bruker vi en dum regning da må du ligge i minst 5 timer, uten utgjevning, => så sant det ikke finnes.... 3. paralell forbruk. De fleste båter har lys & kjøleskap m.m. = en gjenomsnittlig forbruk av 7 til 15A. Regner vi bare 7 for deg da ligger du allerede i minst 10 timer uten utjevningslading men med laderen som ligger i hele tida på grensen av det den kan i det hele tatt. Ikke noe bra anbefaling allerede. Hvis du derimot kjører mer enn 10A da blir det sakte men sikkert slutt med at det finnes lading i det hele tatt. 4. Kan laderen din også innstilles på forskjellige type batterier? Hvis ja, da er den bra for godt opp- og vedlikeholdslading av forskjellige benk over lengre tid. Hvis ikke da er også du bundet til innstilling på svakeste type batteri, altså som vanlig. 5. se punkt 4. Hva koster den sa du? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 29.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2009 1. Så kan du utlade med la oss antar 70Ah og 70Ah, vi tenker batteriene dine klarer det en stund.Hva koster den sa du? Jørg Den var inne i en landstrømspakke så jeg vet ikke. så den på nett til 4100 Står litt mer her http://www.gylling.no/greenline.htm Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 29.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2009 Å spørre etter priser ha ikke vært riktig i første rekke. Det jeg egentlig ville henvise til er hele forholdet. Trenger man vanntett da trenger man vanntett. Men er man ikke nødt til det da kjører man ofte bedre med det som tekniken tilbyr ellers. I alle fall skulle man først analysere hva man trenger, individuellt med lading og forsyning, for så å finne muligheter som passer best og tilbyr mest for penger. Som sagt, det er temperaturer som bestemmer effekten og maks. forbruk som kommer i tillegg. Begge to faktorer må passe til batteriene og (ofte mest viktig) tiden man har. Dette betyr altså at man kikker på tekniske data, men ikke bare på reklametekster, og at man regner. Ellers blir det bortkastet penge uansett av hvilken merke og type laderen er. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 (redigert) Det jeg egentlig ville henvise til er hele forholdet.Trenger man vanntett. Men er man ikke nødt til det da kjører man ofte bedre med det som tekniken tilbyr ellers. I alle fall skulle man først analysere hva man trenger, individuellt med lading og forsyning, for så å finne muligheter som passer best og tilbyr mest for penger. Dette betyr altså at man kikker på tekniske data, men ikke bare på reklametekster, og at man regner. Ellers blir det bortkastet penge uansett av hvilken merke og type laderen er. Jørg Skal en ha et "lovlig" landstrømsanlegg som en monterer selv er det ikke mye å velge i hvis en ikke er elektriker. Og blant LADAC sine ladere var det denne jeg vurderte som best etter mitt behov. (har LADAC laderene med vifte??) Sjølufta er vel ikke elektronikkens beste venn, så at den var vanntett tok jeg som et pluss. Til batterier som skal ha 14,4v / 13,5 v og den mosjonere batteriene hver annen dag, så til mine blygbatterier var den ok mente jeg.( tok geg feil ?) Pakke tur er pakketur. Mitt forbruk er kjøleskap 30Ah/d + toalett+vannpumpe, leddlys produserer vel strøm , bruker parafin lamper. ps. banken er 140+140 og 140+140ah separate, lever i hver sin verden. Redigering av ditt innlegg ble ikke bra. Redigert 30.Oktober.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Da ser man, jeg leste vel ikke riktig. Så eier du 2 ganger 280Ah = 560Ah. Det er vel for tiden kanskje o.k. for deg hvis du har god tid for etterlading. Laderen (med prioritet på lading) gjør helt sikkert sitt nesten uansett hvilken type batteri du bruker. Men laderen din jobber mht. paralellt forbruk og lading på kapasitetsgrensen og tilbyr ikke noe reserve med det. Med så forholdsvis lite forbruk hos deg er det kanskje lurt å koble batteriene tilsammen til en benk. Med det får man mindre dypt utlading per celle (bedre) mens du også kan paralelkjøre laderen. Kommer man da til land med tomme batterier da får man 30A lading på tomme batterier isteden bare 15A. På "første timen" gjør det ikke noe forskjell, men bare kort tid etter beveger seg batteriladingen mot mettning, og da betyr en hver ekstraampere både bedre forsyning og rasker gjennomlading. Også hvis du plutselig kommer på idee å tilkoble andre forbrukere for en stund, som kanskje ellers ville trekke i summen mer en 15A. Nå kan det variere eller være ubetydelig for deg, men andre kan holde slike muligheter i bakhodet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Forresten skjønnte ikke jeg det med "å mosjonere batteriene." Med maks 14,4V mosjonerer den kanskje noe om sommern, hvis batteriene har mer enn 25°C, men ikke når det er kalt. Skulle laderen derimot levere mer spenning ved "idrettsprogrammet" da bør du være obs, slik gjelder vanligvis kun for åpne bly-syre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.