trulsant Startet 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 24.Oktober.2009 (redigert) Var ute på tur i dag, og plutselig falt turtallet ca 1000 o/min og motoren gikk ujevnt og med redusert effekt, for så å "komme" igjen å gå normalt. Jeg hadde på noe kondensfjerner, og kjørte videre, men oppstod straks samme symptomer. Konkluderte etterhvert med at motor gikk på 3 sylindere, basert på vibrasjonene i den. Fikk også ett varsel med 3 pip etter hverandre. Manualen sier dette er en ikke kritisk feil, men kan kjøre til land (i motsetning til 6 sek sammenhengende som betyr stopp). Men jeg syntes ikke det virket som noen god ide å gå på 3 sylindere lenge, så stoppet opp og ble slept til havn. Startet opp igjen i havn for å komme på plass, og den gikk fortsatt på 3 av 4, men enkelte innslag av den fjerde. Spekulert på tett bensinfilter, men da skulle den gått fint på tomgang, og fått større problemer på høyere turtall, men det har den ikke. Jeg tenker i retning tenning eller en injektor som ikke er frisk. Noen som har noen ide om hva som er galt? Noen typiske feil? Truls Redigert 24.Oktober.2009 av trulsant (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Du har ikke smart-craft innstrument i båten, som viser feil som oppstår? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Prøv det enkleste først... bytt plugger. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bartesam Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Hva med dårlig kontakt til dysen til den sylinderen som fusker?Eller hva med pluggkabel. Tyder på vakkel siden den kommer og går Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
LM 605 Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Ville uansett kontaktet forhandler/verksted på mandag. Dette er jo en helt ny motor, og i tillegg har jo forhandler det utstyret som skal til for å lokalisere slike feil. Sikkert bare en bagatellmessig sak? Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 24.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 (redigert) Har ikke SmartCraft instrument, men ønsker meg det. Ja, har spekulert på plugger, men samtidig mener jeg plugger skal ha varighet på mer enn 20-30 timer. Riglet på kontaktene til både injektorene og til pluggene mens jeg var på vannet, ingen endring. Men kan jo være feil i selve kontaktene, har jeg ikke sjekket. Ja, har sendt mail til verkstedet. Ikke noe hast, siden dagens tur var en "kosetur" for å bruke opp noe bensin før jeg skulle ta opp båten. Redigert 24.Oktober.2009 av trulsant (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Enig med `LM 605`, her er det bare å kontakte forhandler snarest. Du sier du fikk 3 korte pip etter hverandre. I din brukermanual står det vanligvis beskrevet hva disse 3 pipene indikerer. I min manual for Optimax står det ikke noe om 3 pip , men derimot 4 pip som indikerer vann i bensinfilter. Skal ikke påstå at det er samme diagnosen, men sjekk allikevel. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Plugger er følsom.... på nokre motorer må de stå "rett vei" i.... dvs elektrodeåpningen skal peke mot injektor. Sette tusjmerke på pluggen før montering for å anvise. Kan gå 3-4 plugger før en finner en med "rett" gjengen...... Feil montering korter levetid vistnok. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hillmar Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Etter hva jeg har hørt så gjelder det med pluggene (indexering) 2-taktere med direkteinnsprøytning. Hvis jeg skulle tippe hva som er feil hadde jeg sagt vann i bensinen, sjekk vannutskilleren. Men det lureste er nok å ta kontakt med verkstedet ditt som flere her nevner... Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Etter hva jeg har hørt så gjelder det med pluggene (indexering) 2-taktere med direkteinnsprøytning. Ja, her kan jo de som er interesert i indexering lese mer. http://www.bullittarchive.com/5005.htm Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Hadde samme motor i tre sesonger. Nå var min en 115efi, men det er jo samme grunnmotor som din.(80-100-115). Hadde jo ute pluggene flere ganger for kontroll, registrerte aldri noe sot ,smuss, o.l. på disse, kun rengjøring og fastskruing igjen.(moment 27Nm) Eventuellt litt glidemiddel på gjengene, som manualen sier. Tviler på du har noen feil på selve tennpluggene, disse skal jo holde i flere hundre timer.. Kan jo være noe i "Pencil-coilene", som jo er direkte koblet til pluggene,ledningskonnektoren eller den lille jordledningen som er koblet til blokka? Ellers er det vel bensintilførselen som er et ømt punkt? Hadde aldri noe fusking eller trøbbel med min motor i de tre årene jeg hadde den, virket jo som en solid motor. Men der er jo mye elektronikk i disse nye motorene som ferdes i saltvann, så det er vel ikke det beste "miljøet" for slike ting. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Høres ut som en klassisk tenningsfeil (plugg/coil).Men det kan også vere en fuel injektor som har tatt kvelden,hadde samme symtom på min E-TEC den kuttet plutselig på en sylinder,det viste seg å vere en deffekt injektor. Til slutt, ikke overdriv bruken av kondensfjerner på efi motorer . Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 25.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Ting kan tyde på tenningsfeil ja, hadde ut alle pluggene nå nettopp, og den nederste pluggen var fuktig og luktet bensin, ca 24 timer etter motoren ble stoppet. Resten av pluggene så normale ut. La også merke til noe annet interessant, når jeg tok av dekselet, kom jeg borti luftfilteret, og mellom luftfilter og gass-spjeldet lå den en skive/restriktor med ca halvparten av åpningen som røret den satt i. Tro hva som skjer om denne taes bort...? Tipper en av to ting, eller begge...mer effekt og/eller dårligere bunndrag.. noen ideer? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Tro hva som skjer om denne taes bort...? Tipper en av to ting, eller begge...mer effekt og/eller dårligere bunndrag.. noen ideer? Har ikke noen deleskisser på akkurat DENNE motoren, men på 2006 80hk EFI ( 4-takt ) var denne "skiva" kun installert på 75 og 80 hk modellene.... alle motorene hadde dog forskjellige "hjerner" så en stor effekt økning er antagelig ikke å vente... ( Merc dele# 8M0006918 75/80EU erstattet av 8M0032134 PLATE-RESTRICTOR ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
is_620 Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 bare en liten tilføyelse, ev for senere tilfeller for andre. Jeg har opplevd defekte plugg / -er både på ny bil og på lite kjørt 4-takt påhengs Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 hvordan gikk det i denne saken? Coil? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
trulsant Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Var en coil ja, garanti. Truls Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Var ute på tur i dag, og plutselig falt turtallet ca 1000 o/min og motoren gikk ujevnt og med redusert effekt, for så å "komme" igjen å gå normalt. Jeg hadde på noe kondensfjerner, og kjørte videre, men oppstod straks samme symptomer. Konkluderte etterhvert med at motor gikk på 3 sylindere, basert på vibrasjonene i den. Fikk også ett varsel med 3 pip etter hverandre. Manualen sier dette er en ikke kritisk feil, men kan kjøre til land (i motsetning til 6 sek sammenhengende som betyr stopp). Men jeg syntes ikke det virket som noen god ide å gå på 3 sylindere lenge, så stoppet opp og ble slept til havn. Startet opp igjen i havn for å komme på plass, og den gikk fortsatt på 3 av 4, men enkelte innslag av den fjerde. Spekulert på tett bensinfilter, men da skulle den gått fint på tomgang, og fått større problemer på høyere turtall, men det har den ikke. Jeg tenker i retning tenning eller en injektor som ikke er frisk. Noen som har noen ide om hva som er galt? Noen typiske feil? Truls Det derfor alle båtmotorer skulle vært 2 sylindret. (men dreiemomentet og kraft trenger vi ikke nevne) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.