Jump to content

Problem: Mercury F80 EFI '09 modell går bare på 3 av 4 sylindere

trulsant

Recommended Posts

Var ute på tur i dag, og plutselig falt turtallet ca 1000 o/min og motoren gikk ujevnt og med redusert effekt, for så å "komme" igjen å gå normalt.

Jeg hadde på noe kondensfjerner, og kjørte videre, men oppstod straks samme symptomer. Konkluderte etterhvert med at motor gikk på 3 sylindere, basert på vibrasjonene i den.

Fikk også ett varsel med 3 pip etter hverandre. Manualen sier dette er en ikke kritisk feil, men kan kjøre til land (i motsetning til 6 sek sammenhengende som betyr stopp). Men jeg syntes ikke det virket som noen god ide å gå på 3 sylindere lenge, så stoppet opp og ble slept til havn.

Startet opp igjen i havn for å komme på plass, og den gikk fortsatt på 3 av 4, men enkelte innslag av den fjerde.

Spekulert på tett bensinfilter, men da skulle den gått fint på tomgang, og fått større problemer på høyere turtall, men det har den ikke.

Jeg tenker i retning tenning eller en injektor som ikke er frisk.

Noen som har noen ide om hva som er galt? Noen typiske feil?

Truls

Redigert av trulsant (see edit history)

Har ikke SmartCraft instrument, men ønsker meg det.

Ja, har spekulert på plugger, men samtidig mener jeg plugger skal ha varighet på mer enn 20-30 timer.

Riglet på kontaktene til både injektorene og til pluggene mens jeg var på vannet, ingen endring. Men kan jo være feil i selve kontaktene, har jeg ikke sjekket.

Ja, har sendt mail til verkstedet. Ikke noe hast, siden dagens tur var en "kosetur" for å bruke opp noe bensin før jeg skulle ta opp båten.

Redigert av trulsant (see edit history)

Enig med `LM 605`, her er det bare å kontakte forhandler snarest. Du sier du fikk 3 korte pip etter hverandre. I din brukermanual står det vanligvis beskrevet hva disse 3 pipene indikerer.

I min manual for Optimax står det ikke noe om 3 pip , men derimot 4 pip som indikerer vann i bensinfilter. Skal ikke påstå at det er samme diagnosen, men sjekk allikevel. Lykke til.

Hadde samme motor i tre sesonger. Nå var min en 115efi, men det er jo samme grunnmotor som din.(80-100-115). Hadde jo ute pluggene flere ganger for kontroll, registrerte aldri noe sot ,smuss, o.l. på disse, kun rengjøring og fastskruing igjen.(moment 27Nm) Eventuellt litt glidemiddel på gjengene, som manualen sier. Tviler på du har noen feil på selve tennpluggene, disse skal jo holde i flere hundre timer.. Kan jo være noe i "Pencil-coilene", som jo er direkte koblet til pluggene,ledningskonnektoren eller den lille jordledningen som er koblet til blokka? Ellers er det vel bensintilførselen som er et ømt punkt? Hadde aldri noe fusking eller trøbbel med min motor i de tre årene jeg hadde den, virket jo som en solid motor. Men der er jo mye elektronikk i disse nye motorene som ferdes i saltvann, så det er vel ikke det beste "miljøet" for slike ting.

Ting kan tyde på tenningsfeil ja, hadde ut alle pluggene nå nettopp, og den nederste pluggen var fuktig og luktet bensin, ca 24 timer etter motoren ble stoppet.

Resten av pluggene så normale ut.

La også merke til noe annet interessant, når jeg tok av dekselet, kom jeg borti luftfilteret, og mellom luftfilter og gass-spjeldet lå den en skive/restriktor med ca halvparten av åpningen som røret den satt i.

Tro hva som skjer om denne taes bort...? Tipper en av to ting, eller begge...mer effekt og/eller dårligere bunndrag.. noen ideer?

Tro hva som skjer om denne taes bort...? Tipper en av to ting, eller begge...mer effekt og/eller dårligere bunndrag.. noen ideer?

Har ikke noen deleskisser på akkurat DENNE motoren, men på 2006 80hk EFI ( 4-takt ) var denne "skiva" kun installert på 75 og 80 hk modellene.... alle motorene hadde dog forskjellige "hjerner" så en stor effekt økning er antagelig ikke å vente...

( Merc dele# 8M0006918 75/80EU erstattet av 8M0032134 PLATE-RESTRICTOR )

Arne Kjetil

• 9 måneder senere...

Var ute på tur i dag, og plutselig falt turtallet ca 1000 o/min og motoren gikk ujevnt og med redusert effekt, for så å "komme" igjen å gå normalt.

Jeg hadde på noe kondensfjerner, og kjørte videre, men oppstod straks samme symptomer. Konkluderte etterhvert med at motor gikk på 3 sylindere, basert på vibrasjonene i den.

Fikk også ett varsel med 3 pip etter hverandre. Manualen sier dette er en ikke kritisk feil, men kan kjøre til land (i motsetning til 6 sek sammenhengende som betyr stopp). Men jeg syntes ikke det virket som noen god ide å gå på 3 sylindere lenge, så stoppet opp og ble slept til havn.

Startet opp igjen i havn for å komme på plass, og den gikk fortsatt på 3 av 4, men enkelte innslag av den fjerde.

Spekulert på tett bensinfilter, men da skulle den gått fint på tomgang, og fått større problemer på høyere turtall, men det har den ikke.

Jeg tenker i retning tenning eller en injektor som ikke er frisk.

Noen som har noen ide om hva som er galt? Noen typiske feil?

Truls

Det derfor alle båtmotorer skulle vært 2 sylindret. (men dreiemomentet og kraft trenger vi ikke nevne)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...