Jump to content

Bauglyskaster, nødvendig eller bare tull?

Astor

Recommended Posts

Var flott de på redningsskøyta, så fikk Morten sett det på et yrkesfartøy...... :tongue:

Det er klart at hvis man skal velge type lys, men i utgangspunktet ikke har et bruksmønster som krever lys......

Da er det lett å mene at lys bare er tull.

De som måtte mene at yrkesfartøy ikke benytter lys montert i baugen har bokstavlig talt ikke sett lyset :wink::wink:

synes det ser kult ut jeg, om det passer til båten...

joa, det er en kosmetisk greie. enig med deg. følgelig har lampene kun funksjon i dagslys og man kan spare inn både kabelstrekk og lyspærer :crazy:

forøvrig enig med andre her også jeg, mer funksjonelt med håndholdt eller søkelys på tak el. targabøyle.

Johannes, mitt inntrykk er at bauglyskastere for lystbåter har for svakt lys, og at de ikke lyser langt nok. Men bauglys beregnet for kommersielle fartøyer blir nok kanskje for dyre og dermed lite aktuelle.

Og til dere som er så skeptiske til bauglys, vil jeg si dette, som jeg også har påpekt i tidligere innlegg, og som også andre har nevnt:

Bauglyskastere er svært nyttige ved kaianløp og ved inn- og utseiling til spesielt trange farleder og løp i mørket. Men bruk av dem forutsetter at det ikke er andre fartøy i nærheten som blir blendet av dem. Og de er ikke ment brukt som "kjørelys".

Sjøen reflekterer svært lite lys slik at "kjørelys" som på en bil har ingen eller meget begrenset effekt. På sjøen må man navigere.

Fordelen med å benytte bauglyskastere når man seiler gjennom meget trange farleder/løp, eller anløper kaier, er at man selv ikke blir blendet i samme grad som med en lyskaster montert på styrehuset. Om man har og bruker radar, er det likevel enkelte steder så trangt mellom staker, bøyer, holmer og skjær uten belysning, at det å benytte bauglyskastere øker navigasjonssikkerheten vesentlig. Det er ikke uten grunn at hurtiggående passasjerbåter, ambulansefartøy, redningsskøyter og losbåter er utstyrte med bauglys, nærmest uten unntak.

Selv har jeg noen få ganger i dårlig vær med mye opprørt hav, når det ikke har vært andre båter synlige på radar eller visuelt i nærheten, benyttet bauglyskastere for å bedre kunne "lese sjøene" med tanke på fartøyets fart og vinkel i forhold til bølgene, og på den måten også unngått skader på fartøyet.

Capitane: Er enig i at bauglyskastere for lystbåter har litt svakt lys, dog har Xenon bedret dette en god del.

På mine "transportetapper" i godt merket led er det normalt ikke behov for lys.

Plotter og radar er gode hjelpemidler for navigasjonen, og sammen med utkikk går det greit.

Når det er trange passasjer i mørket med bare en meter eller to på hver side av båten, da er bauglyskaster det beste valget.

Går greit med takmontert kaster også, men bauglys er mere behagelig.

Redigert: Hvis problemet er at noen kjører med lykasterene på hele tiden er det mye bedre at de gjør det med relativt svake bauglys enn en kraftig bøtte på taket... :cryin:

Blue_Dragon: At du ikke ser nytten i bauglyskaster forteller meg bare at ikke har et bruksmønster hvor det er nyttig å ha... :smiley:

Redigert av Johannes (see edit history)
Kjøp nattkikkert i stedet.

skal dere absolutt ha lys - ta en kikk på de håndholdte xenon lyskasterne.

I spesielt trange farvann, farleder og løp kan det være greit, og sikkerhetsmessig viktig, å ha en hånd på ratt/styrestikke/-hendel og en på manøverhendel/manøverhendler. Det er vanskelig om man skal betjene en håndholdt lyskaster eller nattkikkert, med mindre man går med sakte fart og har en-håndskontroll over joystickstyring for vannjet som kan regulere både pådrag og vannjetvinkel eller IPS, AXIUS eller ZEUS med joystickbetjening. Med bruk av bauglys har man begge hendene fri.

Nattbriller som man bærer permanent på hodet under seilasen eller deler av den, kan også være et alternativ, men de forsterker alt lys slik at man kan bli blendet av navigasjonsinstrumenter, motorinstrumentering osv.

Redigert av Capitaine (see edit history)
I spesielt trange farvann, farleder og løp kan det være greit, og sikkerhetsmessig viktig, å ha en hånd på ratt/styrestikke/-hendel og en på manøverhendel/manøverhendler.

Man skal alltid ha sikker fart :smiley: et godt alternativ er jo å sette ned farten om man ikke ser godt nok. Joy stick styring til annet enn finmanøvrering er vanskelig synes jeg. Jeg bruker aldri joy stick ved normal manøvrering. Her er et eksempel der det var kjekt med joy stick.

den odden som sees rett foran båten vår går halveis ut i sundets bredde...

pinan_4__shit_det_kommer_baat.jpg

her er vi på vei ut av sundet. Stedet er Pinan - rett N for Smögen.

pinan_10__kanskje_ikke_saa_mye_plass_allikevel.jpg

Min erfaring med å bruke lys ved kjøring i mørke er at det også tar bort nattsynet mitt. Derfor dimmes alt av skjermer helt ned - og lyskaster brukes bare når jeg må. Har ikke selv hatt behov for nattkikkert - men skal teste litt i vinter. Synsrekkevidden er ca 150 meter - og den jeg har har IR som kan lyse opp ekstra også. Jeg ser for meg å ligge nesten stille mens jeg bruker nattkikkerten for å orientere meg.

Bauglys har jeg bare brukt i havn. Søkelys hender det jeg bruker om jeg ser et ekko jeg på radaren jeg ikke forstår - eller for å få en visuell sjekk av hvor et sjømerke er. Men jeg synes den elektriske lekelyskasteren vi har på toppen er bortkastet - den er ikke sterk nok til å finne ut hvor den lyser, og når vi først har klart å lyse på det vi skal så lyser den for svakt. Skulle gjerne hatt en manuell sak gjennom taket over førerplassen - men det blir vel å regne som hærværk på båten - så det får heller være.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Man skal alltid ha sikker fart :smiley:

At man alltid skal gå med sikker fart er opplagt, men etter mitt skjønn kan det i tillegg være greit, og sikkerhetsmessig viktig, å ha en hånd på ratt/styrestikke/-hendel og en på manøverhendel/manøverhendler i spesielt trange farvann, farleder og løp.

• 1 måned senere...

Har tenkt litt på å ha noe lys for sene høstkvelder og tidlig på våren..

Ikke for å kjøre "fort/daghastighet" som å ha kjørelys.

Men når men kjører sakte og rolig for å se hvor man ferdes for å se staker og annet vannet.. Nå har jeg en slik stor håndholdt batteri lykt.

Men den kan jo finne på å gå tom for strøm når man ikke ønsker det.

Men så fant jeg dette ny produktet hos BT, hva tror dere om denne i båten?

http://www.biltema.no/Bil---MC/Biltilbehor...tralys-for-ATV/

Pris 399,00 kr

Lysåpning: Ø 90 mm. Halogenpære H3, 55 W, 12 V. Dreibar 360° horisontalt og 90° vertikalt. Kan også enkelt løsnes for bruk som håndlyskaster. E-merket.

38-749_m.jpg

Redigert av KenBjork (see edit history)

Hiver meg med i diskusjonen:-)

jeg har xenon bauglys fra Hella og bruker disse mye. Jeg er sent hjemme fra jobb og skal man f.eks. trekke teiner er det fint å kunne svinge unna alle andre sine teiner i mørket.

Å hevde at de ikke lyser godt er bare tull. de lyser opp minimum 500m forran båten, og f.eks. staker med refleks ser du på mye lengre avstand.

Om jeg møter andre utpå i mørket så skrur jeg de selvfølgelig av..men det er ikke mye folk ute på sjøen i mørket på vinteren.

.....Om jeg møter andre utpå i mørket så skrur jeg de selvfølgelig av.....

Da vil jeg gratulere deg som et hederlig unntak :flag::flag::flag:

De som jeg treffer på i mørke med disse vanvittige lyskasterne i baugen synes å beholde dem på med den største selvfølgelighet - og det er noe skikkelig svineri for oss andre som ferdes på sjøen til alle døgnets tider! :headbang::headbang::headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det er vel slik at vi bor på litt forskjellige steder i landet, og noen steder kan det være greit å kruuse rundt med lys da det ikke er andre på sjøen på denne årstiden. Mens det andre steder er fullt av båter å ta hensyn til.

De som hevder at bauglys ikke har noe for seg må nesten ta seg en tur ut med en som har xenon lys. De gamle halogenlysa var ikke noe serlig tess, men xenon er tingen. Absolutt ingen blending og perfekt høyde over sjøen for å få godt lys forover.

De som hevder at bauglys ikke har noe for seg må nesten ta seg en tur ut med en som har xenon lys.

De som hevder at bauglys har noe for seg må nesten ta en tur ut og bli blendet av en som har xenon lys. :crazy::rolleyes::eek:

Nattsynet er ødelagt for lange tider!. "Kjørelys" på vannet er de vel bare de som tror de kan "kjøre" på vannet som vil forsvare. Desverre er min erfaring at det eneste måten å få mange av de som "kjører" på denne måten til å forstå at det kan være ubehagelig for andre er å gi dem en blink igjen med lyskasteren.

Hvis dette får fortsette kan det fort ende i en lys-geriljakrig på vannet.

Har xenon bauglys som benyttes ved behov. Har tidligere benyttet lyskaster i samme situasjoner.

Baulysene er mye bedre enn lyskaster i situasjoner hvor det er behov for lys nært båten.

De blender nok også andre sjøfarende mindre enn en kraftig lyskaster ville gjøre.

Uansett skal ikke bauglys eller lyskaster brukes som generelle kjørelys.

Har aldri selv blitt blendet av bauglys, lyskastere derimot......

Da snakker vi typisk om halvstore fiskebåter som komme i, for dem, ukjent farvann.

Så får de behov for å orientere seg en smule.

Når de da fyrer opp en svær bøtte på taket og du får den i fjeset da er det ikke mye nattesyn tilbake.

Det kan man gjerne kalle hensynsløs bruk, men blir jo tull å rope på forbud av den grunn.

Men å bidra til at adferden til sjøs blir bedre, det vil jeg gjerne være med på.

Uansett om det er snakk om lysbruk, hekksjø eller idiotforklaring av de "feil" fremdrift.

Men altså ikke ved å forby alt man ikke liker :puke:

Når det gjelder forbud så burde det komme et påbud....

For hvert nytt forbud skulle det være påbudt å fjerne minst to eksisterende forbud. :wink:

Jeg tror at nå for tiden, med svært mange båteier med moderat erfaring, trenge en noen klare regler for utstyr og bruk av utstyr. I noen tilfeller hjelper ikke regler, og da er det kun forbud som fungerer. At en dra med seg atferd og utstyr fra bilverden kan være ett problem, og det kan handle om at vedkommen ikke gidde/bry seg å sette seg inn i og/eller følge de regler som gjelder på sjøen. Dette er "skogmatrosene" som ikke viser hensyn eller respekt for andre båtfolk og bland disse er missbrukere av de tåpelige bauglyskasterne. Jeg håper å ha klargjort mitt standpunkt, Johannes.

Klargjort standpunktet har du gjort.

Jeg er uenig med deg på to hovedpunkter.

1. Det er ingen grunn til å forby bauglyskaster. Skulle man i så fall tvinge de som bruker bauglyskasterne feil over på store taklyskastere som blender enda mer?

Har jo sett endel med 4 kraftige 1000 metere + fjernstyrt lyskaster på taket.

2. Bauglyskastere er ikke tåpelig, tvert om, til sitt bruk er de annet lys overlegent. Ei heller er de tåpelig som har bauglyskastere.

Ta gjerne kontakt hvis du er i Bergensområdet en mørk kveld så skal du få en demonstrasjon.

:yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...