thorag Startet 26.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2009 (redigert) Lurer på å kjøpe ny båt og lurer på om det er noen som har erfaring med peugeot XDP90 diesel? Det er nok en marinisert bilmotor. Er det et godt valg? Redigert 26.Oktober.2009 av thorag (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 (redigert) Er ikke det samme motoren som Indenor? Peugeot 504? Sabb Status (som jeg har) (42 hk) levert i 36, 42 og 54 skal vist være bra og min 81 modell starter med en gang og går pent. Hvor lenge den gjør det vet jeg ikke men jeg har troen :) Ellers er det vel også samme blokken som Volvo MD21 De leverte den med noe mer effekt Det jeg har lest her og mulig andre steder er at disse har aluminumstopp slik at det er viktig å la den gå rolig en stund både før og etter turtall... Redigert 26.Oktober.2009 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Haba Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Søk på MD21 A eller B, så vil du få svar. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 Behandler du den fint, dvs belaster den forsiktig før den er varm, ikke kjører den over 3200 rpm og lar den kjøle seg ned noen minutt på tomgang etter at du har kjørt på høyere turtall, er det en kjempemotor. Men gir du bånn gass fra start, kjører på max og stopper tvert fra stor belastning, holder den ikke lenge. Så det kommer veldig an på hvordan du behandler den, og hvordan forrige eier har behandlet den... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tine IV Svart 27.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 Hadde en slik i en Sandvik 28 jeg hadde , lå på ca 500 timer på motoren i året . Gikk som ei klokke den , jeg gjorde vel ikke noe med den heller på dem åra jeg haddde den. Men som dem sier her så liker den å bli god å varm før du pøser på , samme når du har kommet fram så lar du den få roa seg ned . Forøvrig så er vel dette noe alle motorer like om dem skal holde litt ,det å starte opp å gi full raper da ber du om probler ganske snart. Så vanlig normal kjøring og normalt vedlikehold , så har du en knall motor .Foresten en av dem mest brukte motorblokker til 4x4 biler i bla araberlanda , så den blokka finner du igjen i en del motorer .Volvo Penta er jo en av dem som har brukt den mye ,går sikkert haugevis av dem rundt i snekker å andre båter . Hadde ikke vært redd for å kjøpe båt med den motoren ,mener Ingar som driver BP har hatt en slik i mang mange år .Han kan nok svare på mye ang denne motoren vil jeg mene , om jeg husker riktig da . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Daffy Svart 27.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 Ellers kan jo nevnes at brukermanualen ligger i dokumentarkivet her. Sabb Vetus marine Volvo MD21 Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Kjeles Svart 27.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 Her er en tidligere diskusjon som kan være relevant. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 27.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 Men gir du bånn gass fra start, kjører på max og stopper tvert fra stor belastning, holder den ikke lenge. Hva er det som kan ryke dersom man ikke tar motoren rolig opp og ned? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 27.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 Toppen som er av aluminium sies det... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
68 GT Svart 27.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 Topp pakning og topp Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Kjeles Svart 27.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 Og hva kan skje med toppen? Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 27.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 Og hva kan skje med toppen? Bli skakk,sprekke mellom ventiler Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
enter4u Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Jeg skal bytte toppakning på min nå. Er lekk mellom eksos og kjølevann. Hører rykter om at man må ha noe spesial-verktøy for å løsne toppen på MD21a. Stemmer det??? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 (redigert) Du trenger ikke spesialverktøy for å ta av toppen, det går fint for du tar jo først av vippesystemet for ventilene og da kommer du til. Men når du skal ettertrekke toppen og vippesystemet er på plass, behøver du en spesielt utformet fastnøkket nr 17, som det skal være et bilde av på BP et sted Redigert 14.November.2009 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.