Jump to content

Peugeot XDP90 60hk i båt


thorag

Recommended Posts

Er ikke det samme motoren som Indenor?

Peugeot 504?

Sabb Status (som jeg har) (42 hk) levert i 36, 42 og 54

skal vist være bra og min 81 modell starter med en gang og går pent.

Hvor lenge den gjør det vet jeg ikke men jeg har troen :)

 

Ellers er det vel også samme blokken som Volvo MD21

De leverte den med noe mer effekt

 

Det jeg har lest her og mulig andre steder er at disse har aluminumstopp slik at det er viktig å la den gå rolig en stund både før og etter turtall...

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Behandler du den fint, dvs belaster den forsiktig før den er varm, ikke kjører den over 3200 rpm og lar den kjøle seg ned noen minutt på tomgang etter at du har kjørt på høyere turtall, er det en kjempemotor. Men gir du bånn gass fra start, kjører på max og stopper tvert fra stor belastning, holder den ikke lenge. Så det kommer veldig an på hvordan du behandler den, og hvordan forrige eier har behandlet den...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hadde en slik i en Sandvik 28 jeg hadde , lå på ca 500 timer på motoren i året . Gikk som ei klokke den , jeg gjorde vel ikke noe med den heller på dem åra jeg haddde den. Men som dem sier her så liker den å bli god å varm før du pøser på , samme når du har kommet fram så lar du den få roa seg ned . Forøvrig så er vel dette noe alle motorer like om dem skal holde litt ,det å starte opp å gi full raper da ber du om probler ganske snart. Så vanlig normal kjøring og normalt vedlikehold , så har du en knall motor .Foresten en av dem mest brukte motorblokker til 4x4 biler i bla araberlanda , så den blokka finner du igjen i en del motorer .Volvo Penta er jo en av dem som har brukt den mye ,går sikkert haugevis av dem rundt i snekker å andre båter . Hadde ikke vært redd for å kjøpe båt med den motoren ,mener Ingar som driver BP har hatt en slik i mang mange år .Han kan nok svare på mye ang denne motoren vil jeg mene , om jeg husker riktig da .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ellers kan jo nevnes at brukermanualen ligger i dokumentarkivet her.

Sabb Vetus marine

Volvo MD21

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Toppen som er av aluminium sies det...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Du trenger ikke spesialverktøy for å ta av toppen, det går fint for du tar jo først av vippesystemet for ventilene og da kommer du til.

Men når du skal ettertrekke toppen og vippesystemet er på plass, behøver du en spesielt utformet fastnøkket nr 17, som det skal være et bilde av på BP et sted

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...