Jump to content

Flere flåter grunnet lav fart?


Frøken Fryd

Recommended Posts

fjord-169_jpg_607303c.jpg

Bergens Tidene skriver i dag om den lille båten "Fjord Express" som er blombert til maks 20 knop og derfor kommer under strengere (!) krav til flåteutrustning. Er det sikkerheten som priorieres her?

Båten kan altså fjerne blomberingen og fortsette i de samme 12 knopene som før uten å kjøpe ekstra flåte. Med blomberingen må båten ha en flåte til.

:flag:

Link to post
Share on other sites

Når en plomberer ned båten for å slippe billigere unna kan det neppe ha noe med drivstofforbruket å gjøre. Da ville det vært løst med en instruks til mannskapet.

Såvidt meg bekjent er det vesentlig mye dyrere å holde et mannskap på en hurtigbåt da de må på hurtigbåtkurs mm nokså ofte.

Slik opplæring som kreves for hurtigbåtmannskap nå er kanskje med på å øke sikkerheten i forhold til båter som slipper unna med en disp og D5L?

Synes det blir for dumt at de klager på firkantet regelverk når de selv har lett for å finne et smutthull i reglene og derved slippe lettere fra opplæringskravene.

 

Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Det er da helt enkel logikk: Når båten går saktere er den lengre tid underveis som gjør at sansynligheten øker for at en ulykke i åpen sjø intreffer. Dette kompenseres gjennom mer redningsutstyr. :lol:

 

Er jeg nå kvalifisert som saksbehandler i sjøfartsdirektoratet???

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

MOB-båten må da bli større enn selve Beffen

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Sitat ; Får man føre 58 passasjerer på D5L da?

 

Ja, det er det mulig å få lov til på rutebåt. Det vet jeg sikkert.

 

Jeg mener ikke at dette nødvendigvis var et fornuftig pålegg, men hvis en reder leter med lykter etter hvordan han kan slippe enklere unna kravene som følger med båten sin, så synes jeg ikke synd på han om det dukker opp noen andre regler som gjør det mindre attraktivt å ta snarveier.

 

Regner med at denne båten får litt mindre begrensninger angående vær og føre som saktegående enn som hurtigbåt, og at det kanskje kan gjøre den farligere?

Noen som vet hvilke krav det er til navigasjonsutstyr i hurtigbåter i mørke (passasjerbåter)? Link?

For saktegående båter tror jeg det holder med kart og kompass.

 

Redigert inn;

Sitat; Som ein kurositet kan det nemnast at "Beffen", som går over byfjorden i Bergen, fekk pålegg om enda ei flåte pluss MOB-båt då dei var på klassing i vår

Regner med at Beffen slapp da det holder å vise at en kan plukke opp folk som har falt i sjøen på en effektiv måte. Kravet er at det skal demonstreres effektiv berging av person i vannet, og at den skal filmes. Det er imidlertid ikke noe tidskrav :-) Har selv vært markør.

 

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...