Jump to content

Raymarine går for Navionics til sine plottere.


PanPan

Recommended Posts

Jeg har hørt at dette dreier seg om penger. Jeg har også blitt helt klart anbefalt fra "min" forhandler (Gemotech på Vallø) å kjøpe plotter med C-map fordi de kartene er de beste. Denne forhandleren forhandler bluechart, c-map og navionics.

Forøvrig har jeg Garmin/Bluechart i båten i dag - og er kjempefornøyd med det. Jeg har ikke merket noe til de svakheter som er påstått at kartene til Garmin har.

 

Den største forskjellen på kartene er i følge Gemotech skalerbarheten på kartene. detaljrikdommen samt nøyaktigheten i grunnlagskartene som er brukt.  Jeg ble vist en del konkrete forskjeller mellom c-map og navionics som gjorde at jeg valgte c-map plotter som min neste "støttespiller"

Link to post

........PanPan så kunne du kanskje si noe om hva som er bedre med Navionics enn C-Map eller omvendt? Nå går jeg utifra at Navionics er et kart system? :confused:

...du kan spørre du, thor!

 

Jeg la ut min første posting for å gjøre det kjent hva som faktisk har skjedd. En stor produsent av navigasjonsinstrumenter har valgt å forlate C-MAP og gå for Navionics. Hvorfor? Vel, det får hver og en gjøre seg opp sin egen mening om!

 

Det er kanskje noe banalt å si at Raymarine formodentlig mener at de er bedre tjent med å benytte Navionics i sine produkter i fremtiden. Så hvorfor det? Vel, i siste ende antar jeg at man regner med å stå sterkere i markedet, altså at sluttbrukerne vil foretrekke løsningen Raymarine plotter med Navionics kart. :smiley:

Link to post

Rent forretningsmessig tror jeg bildet er noe mer sammensatt. Jeg tror følgende:

1. Raymarine ser for seg økt overskudd ved valget av kartleverandør (alt en bedrift gjør bør være basert på å maksimere eiernes verdier, dvs. avkastning på investert kapital)

 

2. Raymarine får en sterkere posisjon ved å være en stor kjøper hos en liten leverandør enn å være en av flere hos en stor leverandør. Dermed kan man i større grad påvirke produktet man kjøper(slik som standarder, innhold, forhandlingsstyrke på pris..)

 

3. Kanskje Raymarine ser for seg at de i fremtiden har Navionics som sitt eget kartsystem - på samme måte som Garmin har sitt Bluechart. En slik vertikal integrasjon av verdikjeden er slett ikke uvanlig i næringslivet.  Ett oppkjøp fra Raymarine av Navionics tror jeg er ganske sannsynlig.

 

Det kan godt være at Raymarine ser for seg at de kortsiktig faktisk vil miste markedsandeler på dette - men at de på sikt vil tjene på dette.

Link to post

Det kan godt være at Raymarine ser for seg at de kortsiktig faktisk vil miste markedsandeler på dette - men at de på sikt vil tjene på dette.

Betyr det at navionics kart foreløpig ikke er like gode som C-map eller Blue Chart?

Jeg bare spør siden jeg vurderer å kjøpe kartplotter og er i tvil om hvilken løsning jeg skal velge. Hadde egentlig falt for Raymarine RC 435 I, pga. nettopp kartsystemet, men er nå i tvil igjen....... :confused:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

Her har Navionics en enkel forklaring på hvordan kartene deres lages.

 

http://www.navionics.com/WhyClearer.asp

 

1. First, we start with a Raster Chart, a simple digital scan of an official paper chart.

 

2. We add Vector Technology, layering the data, allowing information to be displayed independently.

 

3. Then, we add our unique Full Seamless Technology, achieving superior clarity.  All clutter, holes, and discontinuities are corrected. All zoom ranges are clearly displayed and easy to read.  

 

And lastly, we add Local Knowledge, the port guide, port services, and other valuable information to make Clearer Charts for Serious Navigation.

Link to post

Rent forretningsmessig tror jeg bildet er noe mer sammensatt. Jeg tror følgende:

1. Raymarine ser for seg økt overskudd ved valget av kartleverandør (alt en bedrift gjør bør være basert på å maksimere eiernes verdier, dvs. avkastning på investert kapital)

 

2. Raymarine får en sterkere posisjon ved å være en stor kjøper hos en liten leverandør enn å være en av flere hos en stor leverandør. Dermed kan man i større grad påvirke produktet man kjøper(slik som standarder, innhold, forhandlingsstyrke på pris..)

 

3. Kanskje Raymarine ser for seg at de i fremtiden har Navionics som sitt eget kartsystem - på samme måte som Garmin har sitt Bluechart. En slik vertikal integrasjon av verdikjeden er slett ikke uvanlig i næringslivet.  Ett oppkjøp fra Raymarine av Navionics tror jeg er ganske sannsynlig.

 

Det kan godt være at Raymarine ser for seg at de kortsiktig faktisk vil miste markedsandeler på dette - men at de på sikt vil tjene på dette.

Hei

Jeg ringte og spurte hvorfor de hadde skiftet leverandør, og fikk til svar

punkt 2.

Jeg spurte om deres politikk for fremtiden, og fikk bekreftet

at de skulle fortsatt serve C-MAP.

Ingen grunn til å bytte ut plotter/radar.

Dette har jeg skrevet om i en tidligere tråd.

mvh

giver

Link to post

Tror det systemet som klarer ett flertal olike kart-format kommer bli det som vinner

i längden !

 

Har hört av någon att anledningen til Garmins popularitet er att Garmin-folket alltid

kjört med 'åpne kort', inga hemliga koder etc, (typ Autohelm o Seatalk!)

 

Den plotter som grejjer o lese flere olike format, gör att kunden har en möjlighet

att finne olike alternativ när han vill utvidga sin sjökartsportfölj!

S/Y Gunga Din

Link to post

Etter at en lokal selger viste meg hvor stor forskjell det er på c-map kontra navionics har jeg vurdert sist nevnte merke.Det er mye mere info/detaljer/dybder  i novionics sitt kart,det kart bilde jeg tittet på var av en havn.Vet ikke om havner er mer detaljert enn ute på sjøen av det merke.  :cool:

Link to post

Hei.

Kjøpte en Raymarine 435 hos Seatronic og de anbefalte Navionic XL Gold  kart, har fra før brukt Fugawi og det matcher ikke Navionic. Er kjempefornøyd med det som jeg har idag.

Mvh Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post

Alle som har sett begge kartsystemene og testet dem vet at navionics ligger et hav foran c-map. C-map er jo skikkelig betavare. Et håpløst software. Bra RayMarine!

Tror ikke det er så mange som er enige med deg i dette. Hvis det hadde vært så enkelt og opplagt hadde nok alle valgt Navionics, mens tilfellet er at flere velger C-Map. Er alle andre dumme? Neppe!  Jeg er kjempefornøyd med SIMRAD plotter m/C-Map    :lol:

 

God sommer    :cool:

Link to post
  • 3 uker senere...

Jeg har en Humminbird plotter med Navionics Gold kart.  Plotteren er en s/v plotter (type 55x, etterfølgeren til NS25 som vistnok solgte som varmt hvetebrød).

 

Kartet mitt dekker fra Bergen til Arendal og jeg brukte det flittig på sørlandet i sommer (Stavanger-Lillesand, innaskjærs og utaskjærs).  Hadde selvsagt papirkart i tillegg (elektronikken er alltid bare hjelpemiddel).

 

Jeg dro sammen med en som hadde en Simrad med C-MAP NT+ m/fargeskjerm.

 

Først av alt:  Kjøp fargeplotter.  Jeg bytter min etter denne sesongen.  Kjøpte min s/v akkurat i skille mellom s/v og farge og angrer på det i dag.

 

Ellers merket jeg følgende:

 

1) I noen trange sund (dvs <10-15m) kjørte jeg i følge plotteren på land.  I følge plotteren var min nøyaktighet +/- 4 meter.  Om det var kartet som er feil eller plotteren skal jeg ikke si.    Minst en gang kjørte jeg midt i noen sund som var ca 10 m brede og plotter tegnet at jeg enten kjørte på land eller helt inntil.

 

2) Teksten er liten.  Kan igjen være min plotter.  Men navn på øyer og tettsteder er med så liten font at jeg nesten må stoppe opp for å lese.  

 

3) Ingen forskjell i symboler når det gjelder undervannsskjær, skvalpeskjær eller skjær under 1 meter over havflaten.  På papirkart er det forskjell i symbolbruk på skjær (kryss), skvalpeskjær (kryss med 4 rundinger) og skjær rett under havflaten (stjerne).  På C-map viste disse korrekt.  Om det igjen er min plotter som viser det slik vet jeg ikke.  Men det likte jeg ikke.  På min vises både skvalpeskjær og skjær rett under havflaten som kryss, mens undervannsskjær (som skal vises som kryss) vises som kryss med tall med siden (dybden under havflaten).  Og siden tekst er vanskelig å lese på min, er det til liten nytte.

 

4) Det var faktisk noen staker som manglet på kartet.   Noen av disse var viktige, andre ikke.  Når kartet skal være fra 2003 så stiller jeg litt spørsmål med dette.

 

Jeg kommer til å bytte min til fargeplotter.  Dersom jeg kan bruke samme kartbrikke og Raymarin tolker innholdet bedre enn Humminbird, så blir det denne.  Hvis ikke blir det C-Map eller Bluechart.  

Link to post
  • 6 år senere...

Navionics leverer sjøkart over hele Europa til iPad, iPhone og Android til kun kr.65,-. Det er jo gratis i forhold til plotterkart. Jeg har ikke klart å finne kartplottere som bruker disse kartene. Raymarine lever plottere med det de kaller "ready to navigate kart". Kartene dekker hele Europa og er tydligvis basic kart. Men om dette er de samme kartene som benyttes på iPad vet jeg ikke. Er det noen her som vet om disse apps kartene kan kjøpes til plottere?

Det burde være mulig å selge like billige kart til plottere.

Ellers hadde iPad vært en nydelig plotter, stor skjerm og høy oppløsning. Problemet er at iPad ikke er vanntett. Lager de en vanntett variant er jeg ikke i tvil om hva jeg vil velge. Nesten gratis kart og all mulig annen funksjonalitettil en pris som er lavere enn en dedikert plotter.

Link to post

Disse paddene poddene eller hva de nå heter, kan de brukes helt på samme måte som en kartplotter? Og da mener jeg om de kan tilkobles en AIS-mottaker, om en kan tegne opp seilingsruter på en slik og så koble til en autopilot slik at båten kan følge en slik rute? Hva med ankervakt? Nattmodus? Permanent ekstern strømtilførsel? osv. . .

 

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...