Jump to content

Tenker å kjøpe ny Buster xxl eller lignende, hva mener du?

skibsplast ohoi

Recommended Posts

Da var Buster x en solgt. Første gang jeg selger på høsten, men dette gikk veldig greit. Grunnen til at jeg solgte var rett og slett at den begyndte å bli for liten, eller at ungene ble for store :lol:

Jeg er meget fornøyd med kvaliteten på Busteren med det bruket jeg har, med fiske, og stadige strandhogg.

Så til saken, har fått en god pris på en ny 09 modell Buster xxl med 150 hk Yamaha, er det noen som har erfaring med denne?

Vet at det kommer noen endringer på 2010 modellen, og at den ikke vil være klar før i vinter. Blant annet skal en del plast detaljer byttes ut med aluminium. Årsaken skal være at plastikken ble for dyr, og at Buster ønsker å produsere dette selv i aluminium.

Er det noen som vet mer om dette?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Åh ja.. så plast detaljer skal bort altså..

Det er den ny xxl som har vokst i størrelsen, til 20-21 ft eller hva det var. Mot gammle xxl på 18ft.

Noen som vet skrogvinkelen på den nye? evt og den gammle xxl

Er nå en bekjent som har kjøpt den gammle xxl, 150hk yamaha på den og den får han vist nok 47kn på.

Redigert av KenBjork (see edit history)

Er blitt noe skeptisk til Buster båtene da jeg har hørt om flere tilfeller av at lakk og bunnstoff bobler opp og flasser av, at det dannes et "hvitt pulver". Høres for meg ut som om det kan være strøm på avveier med tæring som resultat. Som Buster eier har du kanskje hørt det samme....?

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

BMP , hva sammenligner du med da? Trodde XXL'en var noe av det bedre i den klassen skjærgårdsjeeper...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

jepp , Anytec har ekstreme skrog ift. det meste av vanlige skjærgårdsjeeper. Ligger etpar i havna her, både 622 og 750. Men de smale, hvasse skrogene er nå ikke uten ulemper de heller, flere av eierne som har fått seg aha-opplevelser når de kjører baugen gjennom istedetfor over bølgene....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kjenner ikke bunnvinkelen på ny/gammel XXL, men iallefall på nye XL og Magnum så er de bygd med mye mer bæring i forskipet enn de gamle. Og det vil jo gjøre at de vil slå mer i motsjø

Er blitt noe skeptisk til Buster båtene da jeg har hørt om flere tilfeller av at lakk og bunnstoff bobler opp og flasser av, at det dannes et "hvitt pulver". Høres for meg ut som om det kan være strøm på avveier med tæring som resultat. Som Buster eier har du kanskje hørt det samme....?

Hadde dette problemet på braketten til hekksvingeren. Men dette ble tatt uten diskusjon fra forhandler. Hadde også lakk flassing på holder til drivstoff filteret.

Men med 6 års garanti på lakk, føler jeg meg trygg.

På min Buster x opplevde jeg stor forbedring i måten den oppførte seg på når den fikk litt vekt i lasterommet foran. 30 kg bensin 7,5 kg bruce anker og litt tauverk gjorde underverker.

Ingen som vet noe om endringene på 2010 modellen :fishing:

Vår buster XL har på ingen måte det fenomenet. Så mye bæring bak at man kan laste alt bak om man vil uten at det går ut over farten. (Ved å laste mye framme går farta markant ned, i motsetning til om man tar samme last bak.) Hvis det blir motsjø får man uansett lastemåte atskillig mer behagelig ferd ved å trimme litt tilbake (ned). Typisk så mye trim at det går på bekostning av en eller to knop ved samme gasspådrag, men gjør at båten kløyver bølger, og tar sjøen med mer av båten i stedet for å lande hardt på bølgene med hekken).

I motsetning til din beskrivelse av X, liker XL mye trim. Maks fart får man rundt maks trim, med full tank (100l) og ingen last foran.

Jeg ville definitivt testet XXL og sett at den oppfører seg veldig pent, behagelig og forutsigbart både i godt og dårlig vær. Eller anytec hvis du er tøff og overhode ikke bryr deg om hvordan uhyret ser ut.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Uten vekten foran fikk den mere gyngende gange. Dette kunne selvsakt kompanseres med stadig aktiv trimming, men siden denne vekten hverken gikk utover toppfarten eller dens evne til å gå rett i plan, syntes jeg det var behageligere med denne vekten.

Trodde ikke jeg hadde sagt noe om at Buster x ikke liker mye trim, ved 36 kn som var maksfarten jeg greide med to stykker i, med eller uten ballast foran, var det stort sett bare propellen som var nedi :smiley:

• 1 måned senere...

Ja Stranda ja, jo bruke båten aktivt. Bli nå tura til Skarsundet å mange Steinkjer tura,arbe på sjøen så har my fri.

Perfekt båt for strandhogg og fiske, te sommer`n bli det nå tura til Flatanger.Tok opp båten alt fortidllig,reist ut på sjøen å trude det skulle bli en dårlig sein høst men tok så feil. :flag::cheers:

Da regner jeg med at du kom deg lengre enn mellom strømnestangen og stranda :smiley:

Er vel innom Strømnestangen det er finest og best badetemp:smiley:

Buster`n: en sånn båt har du vel på henger? er jo fort gjort å sette ut igjen. Jobber også på sjøen. satte inn båten på opplag tidlig i september ett år pga utreise. Det gjør jeg ikke igjen. Har hatt endel fine dager i oktober og november i år :smiley:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Ja nye riksvei 17 blir gående over stømnestangen den,det kommer en flyttebru som går bort til Solberg(skyttebanen på Beitstad)hvis jeg har forstått riktig.

Blir bra med ny vei da,slik som veien er inntegnet i dag og med satte hastigheter regner dem ca.15 min te Steinkjer fra malm.Men æ pendler ikke lenger,har pendla te Verdaln i over 9 år å det e nok. :fishing:

Regner med at det blir dyrt å bruke nyveien, men håper det blir igangsatt i 2012.

Har hørt om utrolige lange fangster rundt Skarnsundet, er du en av dem som har hatt hellet med deg?

Nei har ikke det store hellet,men det blir en og annen Torsk og Seien.Fisket varierer veldig inne i fjorden,ikke som før nei.

Hører snakk om byggestart allerede til våren på RV 17,heile prosjektet skal være ferdig i 2016 slik jeg har forstått det(Namsos-Steinkjer).

Dyrt,sparer inn det på mindre distanse å kjøre.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...