Jump to content

Hva er egentlig en Fredrikstadsnekke?


Snabel

Recommended Posts

Kom over denne på finn:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18995100

 

Den ser ikke ut til å være i særlig stand :sad: (og i så fall, til den prisen...), men særlig det bildet der båten står helt i profil vitner om en fin båt synes jeg.

 

Men, hva er egentlig en Fredrikstadsnekke? En helt særpreget type, eller bare betegnelsen på en snekke produsert der? (Eller her, for ja, jeg er Fredrikstadmann). Er i så fall typen beskrevet noe sted?

 

Går litt med planer om å renovere en snekke en gang, og tror en slik hadde passet fint i garasjen min en stund (muligens en god stund).

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til BP.

Hyggelig at du er intresert i trebåt. Vi er en del trebåt entusiaster her på forumet og du er velkommen innom "trebåttråden".

 

Så til spørsmålet ditt.

Jeg har ingen kjennskap til lokale båtbyggere i Fredrikstad. Men siden båten kalles "Fredrikstadsnekke" så må vi vel kunne annta at den er bygget i Fredrikstad.

Du kan jo ta kontakt med selgeren og forhøre deg litt omkring båtens historie.

 

Men ellers er det jo svært sparsomt med opplysninger i annonsen, både om båten og om motoren.

Er det selvsaterter på båten, eller manuell starter?

Det er ingen tvil om at dette kan bli en flott båt, hvis alle forutsettningene ligger til rette.

Tenker da på båtens generelle tilstand i forhold til råte og slitasje.

På bildet kan det se ut som at særlig den øverste bordgangen er veldig mørk. Noe som er et varselssignal om at noe kan være galt.

Det er ganske vanlig at den øverste bordgangen blir anngrepet av råte.

Du bør ikke under noen omstendigheter kjøpe en slik båt uten å ha med deg en som kan en del om trebåter. En som vet hva han skal se etter.(Med mindre du er en erfaren trebåt mann selv da)

 

Et slikt prosjekt kan fort bli dyrt og komplisert hvis du må til å skifte spant eller hud.

Klarer ikke å se ut fra bildene om båten er klinka eller kravell. Det er vel mest sansynlig at den er klinka, og da må du sjekke tilsranden på sømmen. Hva slags søm er det brukt? Jern eller kobber?

 

Og til slutt. Uansett tilstand på båten så er den prisen han forlanger hinnsides all fornuft. Med mindre dette virkelig er et unikt eksempel av en båt.

Men på meg ser det ut som om denne båten har vært overlatt til seg selv i mange år.

Synes også det virker som om personen som prøver å selge denne båten har liten kjennskap til båten.

 

Hvilke pris som ville være realistisk er vanskelig å si. Men du kan jo sjekke litt omkring på fek FINN og AutoDB.no etter lignende åpne snekker, og se hva de selges for.

 

Lykke til.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er vel ei snekke bygget i fredrikstad. og de er dte mange av. men det er ingen ting ved denne båten som tilsier at den er bygget i fredrikstad, kunne like gjerne vært bygget i grimstad.

men så er det også en kjensgærning at folk bruker fantasien i annonsene, når de egentlig ikke helt vet hva som er 100% riktig.... :cool:

Link to post
Share on other sites

Den ser ikke ut til å være i særlig stand :sad: (og i så fall, til den prisen...), men særlig det bildet der båten står helt i profil vitner om en fin båt synes jeg.

 

Men, hva er egentlig en Fredrikstadsnekke?

Du gir vel nærmest svaret selv her, iallefall slik min erfaring er. Tresnekker fra Fredrikstad er ofte å se i dårlig stand, gjerne plastbelagt og med et hjemmesnekkra overbygg. :giggle:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...