Jump to content

Tur snekke, problemer med sprekker i bordgang, kan noen hjelpe?

SALAMANDER

Recommended Posts

Hei!

Prime jo selvsagt, bruker selv 2 strøk, og det samme med bunnstoff pluss litt ekstra i vannlinja.

Legger ikke nytt hvert år, sist ble det 4 år men da grodde den siste sesongen.

Puss over og legg nytt i vannlinja annen hvert år.

Unnskyld ble litt revet med. Si båt og det er som du har puttet på meg en 100 lapp.

Hørt på brygga i sommer: Han er en merkelig fyr, tror ikke han engang har båt.

MVH Rolf-Eigil

En kar i havna her har en 35 fot trebåt som er kravellbygget. denne står inne i tørt lagerlokale om vinteren og hver vår har han opptil 1 cm sprekker i mellom bordene... det han gjør hver vår er å sette vannsprederen oppi båten og la den stå der og spyle båten innvendog i 2-3 dager. så tar han den inn igjen og oljer. den båten lekker litt de første dagene så er den tett resten av sesongen.

Mener jeg har hørt ett sted at oljing av trebåt bør gjøres rett etter at den har kommet på land om høsten. for da er den gjennomtrukket med vann og når man oljer da så "bytter" olja plass med vannet. og man får best inntrengning i trefibrene når de er våte.

ellers må jeg si jeg er veldig enig med Wasco!! :cheers:

https://baatplassen.no/bildearkiv/27/27942/baat_2.jpg

Problemet er at det er spriker mellom bordene langs mesteparten av skroget rundt hele båten.

Høres nesten ut som båten er bygget uten tetningsmiddel mellom bordgangene.

Dvs. bordkantene ble nøye tilpasset hverandre før de ble satt fast – og så skulle trutning gjøre resten. En forholdsvis vanlig metode – ofte brukt på bla. plattgattere/travaljer/mindre snekker.

Er det tilfelle bør det ikke brukes harde tetningsmidler som ikke kan presses ut igjen når båten trutner – slikt vil ødelegge «spenningsforholdene» bordene imellom.

Dersom det ikke finnes spor av drev, kitt, bek i natene er slik byggemetode mest sannsynlig og natene er da heller ikke utformet for driving. Bordtykkelsen spiller også inn, tynne bord har ikke styrke nok til tradisjonell driving - men de er til gjengjeld lettere å forme.

Da er det bare trutning som hjelper – ofte snakk om måneder i vann, heller enn uker, før den er helt tett.

Og "sprekker" overvanns vil kanskje aldri lukke seg helt.

Selv om den står på land tåler den godt 8-10 tommer vann i bunn, som en begynnelse.

Mvh

Kaldfisk

Høres nesten ut som båten er bygget uten tetningsmiddel mellom bordgangene.

Dvs. bordkantene ble nøye tilpasset hverandre før de ble satt fast – og så skulle trutning gjøre resten. En forholdsvis vanlig metode – ofte brukt på bla. plattgattere/travaljer/mindre snekker.

Er det tilfelle bør det ikke brukes harde tetningsmidler som ikke kan presses ut igjen når båten trutner – slikt vil ødelegge «spenningsforholdene» bordene imellom.

Dersom det ikke finnes spor av drev, kitt, bek i natene er slik byggemetode mest sannsynlig og natene er da heller ikke utformet for driving. Bordtykkelsen spiller også inn, tynne bord har ikke styrke nok til tradisjonell driving - men de er til gjengjeld lettere å forme.

I dette aktuelle tilfellet er det snakk om en 28 fots båt, som sansynligvis ble bygget som yrkesbåt, før den ble omgjort til fritidsbåt.

I disse tilfellene ble det alltid brukt solide bord.

Men nåværende eier bør sjekke om det finnes spor av drev ellet annet tettnings material for å få et riktig inntrykk.

Har brukt kokt linolje på båten min som sluttstrøk,ser noen nevne at det krystalliserer seg noe jeg også erfarte,etter tips tilsatte jeg en skvett benarolje,da så alt så meget bedre ut,kan noen forklare hvorfor :eek: Båten ble smurt med linolje terpentin og en tjæreskvett iblandet,men antiparasitt tenkte jeg jo ikke på,hvor fatalt er nå dette da :nonod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...