Jump to content

Erfaringer med Rustbjørn?


tuffff

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med bruk av Rustbjørn? Volvoen i båten er mer brun enn grønn og trenger en skikkelig kosmetisk oppgradering. Fikk tips om å bruke Rustbjørn før maling med grønn lakk, men har ikke en gang hørt om produktet før. Noen som har forsøkt?

 

mvh tuffff

 

PS! Motoren starter og går tilsynelatende greit, så jeg tror det er værd å beholde den litt til, men pen er den ikke :headbang: DS.

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post

Drevet mye med rustfjerning på biler, der er det eneste som duger sandblåsing for å fjerne rust utav porer og en 2komp syregrunning eller epoxygrunning etterpå før lakk og klarlakk.

 

prøvet div rustmiddler som resulterer i pent utseende i et par år før anngrepet synes igjen da det har kommet luft til , når du ser det igjen er det blitt enda verre når man skal fjerne det igjen.

 

 

Hadde en suzukijeep som jeg sandblåste med påføriong av både syre og epoxygrunning etterpå før lakk og klarlakk. brukte denne til gjørmekjøring hvor bilen var nedi myr/gjørmevann opptil panser for å bli spylt ren et par dager etterpå, ikke drømmejobb og behandling for en bil men rusten kom ikke tilbake på de 10årene jeg hadde bilen .

 

ville tatt meg bryet med å løftet ut motor og blåst den ren og srøytet grunning og lakk så ser den ny ut i mange år til, litt mer jobb enn rustbjørn men da er du garantert bra resultat sålenge du har båten sannsynlig.

Link to post

Hva med å ta en tlf til de som lager offshor? konstruksjoner. Jeg hadde en sommerjobb for ca20år siden. Der blei den ferdige stålbiten lagt ut i regne så det blei et rustlag over hele føre det blei malt over av ???. Er det godt nok til sjøsprøyten i år etter år vil det nok virke på motoren din også. Og jeg trur ikke de hadde gjort det sånn vist det fantes bedre måter å beskytte mot rust på..

Link to post

En ting som iallefall er viktig, er å få ut saltet av rusten.

Så før en går på med noe vaske godt med ferskvann, og gjerne også avfetting.

 

Salt er jo hygroskopisk, og vil trekke til seg fuktighet om det ligger under malingslag, og iallefall om det blir hull i dette laget. Og da er en i gang, for da bil mer fuktighet trekke inn i dette hullet og ruste videre på innsiden.

Link to post
Ferro-bet rustfjerner er ut fra min erfaring mye bedre

 

Det er også min erfaring etter mange år med gamle biler. Ferro-bet fungerer bedre enn det meste, men heller ikke dette er noe vidundermiddel. Men riktig brukt er det et bra stoff. Dvs slip vekk alt du klarer av gammel rust, påfør Ferro-bet, stålbørst gjentatte ganger mens det er vått påfør mange ganger over tid etc. Til sist en skikkelig rengjøring, og så grunning og lakk. Jeg har også brukt det til å bløtlegge smådeler over et døgn eller to, og delene ser ut som sandblåste etterpå! Glimrende til klips, bolter etc.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg sveiste sammen en kran(e) til båtløft. Denne var bygget av delvis rustede I bjelker. Etter råd ble hele kranen smurt med benarolje, og rusten har ikke uyviklet seg videre på nå over ti år. Teorien er vel at oljen trekker inn i rusten og forsegler denne, slik at oksygen og fukt ikke kommer til. Og da er vel forutsetningene for rust ikke lenger til stede. (kranen står ca 1 m o h ):confused: - Men det er vel litt for"rema1000" :lol: ......

Link to post

Etter min mening er "rustbjørn" et bedre produkt en "Ferro-bet", jeg har brukt mye av begge på gamle biler. men, som andre nevner, ingen slike produkter er noen konkurrent til en skikkelig sandblåsing. De holder dog stand mot rusten i mer enn 2 år om du gjør en grundig jobb med stålbørsten (husk at noe overflaterust må være igjen for at prosessen skal gå) og deretter en god overflatebehandling. Har du mer igjen når du er ferdig, så oppbevar den frostfritt!! :-)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
  • 2 år senere...

Jeg kom over denne posten, og tenkte jeg skulle gi en kjapp kommentar som kan være av interesse for dere som sliter med rust.

Mange som er flinke å fjerne rust eller omvandle rust, glemmer at metallet har to sider.....

Har rusten fått jobbe en stund vil den trekke gjennom porene i metallet og angripe begge sider (selv om ikke du ser det).

Fjerner du da rusten kun på den ene siden, vil rusten alltid komme til bake.

Ca tid før rusten vises er da 2 år.

 

Ergo, sjekk alltid begge sider av metallet for rust!

 

Dagens lille tips.

Med vennlig hilsen

 

A/S Ferro-Bet

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...