tuffff Startet 30.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2009 (redigert) Er det noen som har erfaring med bruk av Rustbjørn? Volvoen i båten er mer brun enn grønn og trenger en skikkelig kosmetisk oppgradering. Fikk tips om å bruke Rustbjørn før maling med grønn lakk, men har ikke en gang hørt om produktet før. Noen som har forsøkt? mvh tuffff PS! Motoren starter og går tilsynelatende greit, så jeg tror det er værd å beholde den litt til, men pen er den ikke DS. Redigert 30.Oktober.2009 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Hvis jeg ikke husker feil er det den som omdanner rust til et nærmest kjeramisk materiale, og som bør overmales med en maling med god heft etterpå. Hvis det er den jeg tenker på fungerer den bra, men du må vaske bort alt fett og fjerne løs maling før du begynner. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
spilli Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Hei! Har prøvd tilsvarende produkt med bra resultat. Rustbjørn får du hos Tess bla. Tror det er ca 300/l Men husk! Den virker bare sammen med rust. mvh. Spilli Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Fungerer greit nok. Er hvit og tynn som melk ved påføring, og blir svart etter tørking. Hvis du først skal male over gammel rust så fungerer denne bedre enn vanlig grunning rett på rusten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FM 8-12 Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 nei. fungerer ikke godt nokk. vanlig grunning å motormaling....hammerright er fa..en bedre Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 ferro-bet rustfjerner er ut fra min erfaring mye bedre enn disse 'omvandlerene' som selges i et utall varianter. Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 http://www.billakkspesialisten.no/brunox/informasjon.htm Dette er et bra til grunning før maling av motor. Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
bukt Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Drevet mye med rustfjerning på biler, der er det eneste som duger sandblåsing for å fjerne rust utav porer og en 2komp syregrunning eller epoxygrunning etterpå før lakk og klarlakk. prøvet div rustmiddler som resulterer i pent utseende i et par år før anngrepet synes igjen da det har kommet luft til , når du ser det igjen er det blitt enda verre når man skal fjerne det igjen. Hadde en suzukijeep som jeg sandblåste med påføriong av både syre og epoxygrunning etterpå før lakk og klarlakk. brukte denne til gjørmekjøring hvor bilen var nedi myr/gjørmevann opptil panser for å bli spylt ren et par dager etterpå, ikke drømmejobb og behandling for en bil men rusten kom ikke tilbake på de 10årene jeg hadde bilen . ville tatt meg bryet med å løftet ut motor og blåst den ren og srøytet grunning og lakk så ser den ny ut i mange år til, litt mer jobb enn rustbjørn men da er du garantert bra resultat sålenge du har båten sannsynlig. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Snakket med en fyr som har bygd sin egen stålbåt selv, og som kan mye om stål/rust. Han anbefalte Brunox, som er en epoxybasert grunning og rustomvandler. Utrolig drøy, og lett å påføre med bra resultat. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
jadal Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Hva med å ta en tlf til de som lager offshor? konstruksjoner. Jeg hadde en sommerjobb for ca20år siden. Der blei den ferdige stålbiten lagt ut i regne så det blei et rustlag over hele føre det blei malt over av ???. Er det godt nok til sjøsprøyten i år etter år vil det nok virke på motoren din også. Og jeg trur ikke de hadde gjort det sånn vist det fantes bedre måter å beskytte mot rust på.. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
trulsant Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 En ting som iallefall er viktig, er å få ut saltet av rusten. Så før en går på med noe vaske godt med ferskvann, og gjerne også avfetting. Salt er jo hygroskopisk, og vil trekke til seg fuktighet om det ligger under malingslag, og iallefall om det blir hull i dette laget. Og da er en i gang, for da bil mer fuktighet trekke inn i dette hullet og ruste videre på innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Ferro-bet rustfjerner er ut fra min erfaring mye bedre Det er også min erfaring etter mange år med gamle biler. Ferro-bet fungerer bedre enn det meste, men heller ikke dette er noe vidundermiddel. Men riktig brukt er det et bra stoff. Dvs slip vekk alt du klarer av gammel rust, påfør Ferro-bet, stålbørst gjentatte ganger mens det er vått påfør mange ganger over tid etc. Til sist en skikkelig rengjøring, og så grunning og lakk. Jeg har også brukt det til å bløtlegge smådeler over et døgn eller to, og delene ser ut som sandblåste etterpå! Glimrende til klips, bolter etc. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ceciliestorming Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Hei. Hva med Rustkiller. Vet noen som lagde små dregger av rustangrepet armeringsjern (de skulle brukes bl.a til lodd i saltvann) etter flere års bruk, var de fortsatt som nye. Mvh. Cecilie Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Jeg sveiste sammen en kran(e) til båtløft. Denne var bygget av delvis rustede I bjelker. Etter råd ble hele kranen smurt med benarolje, og rusten har ikke uyviklet seg videre på nå over ti år. Teorien er vel at oljen trekker inn i rusten og forsegler denne, slik at oksygen og fukt ikke kommer til. Og da er vel forutsetningene for rust ikke lenger til stede. (kranen står ca 1 m o h ) - Men det er vel litt for"rema1000" ...... Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Etter min mening er "rustbjørn" et bedre produkt en "Ferro-bet", jeg har brukt mye av begge på gamle biler. men, som andre nevner, ingen slike produkter er noen konkurrent til en skikkelig sandblåsing. De holder dog stand mot rusten i mer enn 2 år om du gjør en grundig jobb med stålbørsten (husk at noe overflaterust må være igjen for at prosessen skal gå) og deretter en god overflatebehandling. Har du mer igjen når du er ferdig, så oppbevar den frostfritt!! :-) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
tuffff Svart 2.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2009 OK, takk for alle innspill. Motoren skal rengjøres og males i løpet av vinteren. Jeg får ta med meg dette og vurdere hva som skal brukes. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Ferro-Bet Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Jeg kom over denne posten, og tenkte jeg skulle gi en kjapp kommentar som kan være av interesse for dere som sliter med rust. Mange som er flinke å fjerne rust eller omvandle rust, glemmer at metallet har to sider..... Har rusten fått jobbe en stund vil den trekke gjennom porene i metallet og angripe begge sider (selv om ikke du ser det). Fjerner du da rusten kun på den ene siden, vil rusten alltid komme til bake. Ca tid før rusten vises er da 2 år. Ergo, sjekk alltid begge sider av metallet for rust! Dagens lille tips. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen A/S Ferro-Bet Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.