svendawe Startet 1.November.2009 Link til dette innlegget Startet 1.November.2009 Trenger litt hjelp med å finne diameter og stigning på originalpropell da jeg bare finner delenr på propellen. Vurderer å bytte propell da jeg mangler turtall, tyder på at motoren jobber for tungt. Nr på propell: 48-77346-19 (48-77348-19). Vanskelig å se om det er et 6 el 8 tall på propellen. Svend Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 (redigert) det er ikke noe som heter originalpropell Propellen tilpasses båten din På propellen står det som regel hvilken diameter og stigning den har. Står gjerne bak bladet eller i navet. Ser du har skrevet noen tall her... er det det som står på propellen? I så fall vil jeg tippe 19" stigning men ellers ser ikke jeg at de tallene sier noe. Står det ikke noe annet et annet sted på propellen? Hva står det på den du har? og hva slags båt har du? Sist men ikke minst... Hvilket turtall får du på topp i dag? Redigert 1.November.2009 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Droll Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Er nok ikke noen original propell... det nummeret du har der er et Mercury delenr. 48-77346A45 = 13 X 19" med 3 blader i aluminium ( A45 er versjons nr ). Disse propellene passer på Mercury/Mariner rekke 3/4/6 sylindrede motorer ( 4-1/4" girhus m 15 splines )+ noen Yamaha + noen Honda motorer.... 48-77348 er også et Mercury delenr ( 21" stigning ) men passer dårlig med 19 tallet du hadde tilslutt.... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ivar Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 og den motoren bør vel ha mellom 5500 og 6000 på fullt, gjerne så nært 6k som mulig med tom båt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
svendawe Svart 1.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Daffy: "Originalpropell" som i den som står på motoren når jeg kjøpte båten. Nr jeg har oppgitt er det som står i navet på propellen. Det eneste jeg finner på propellen samt en L og en W i tillegg til nr. Det er en Wester 18 fot. Får 5400 rpm på full gass med tom båt. 5200 rpm med 3 personer ombord. Motoren har rødmerking på 6000 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 (redigert) Det sier meg umiddelbart at du bør prøve en propell med 15" stigning Redigert 1.November.2009 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
ivar Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Dersom dagens propell er en 19", så vil jeg tro det burde holde å gå ned til 17". Som en tommelfingerregel så regner man 2-300rpm endring pr tomme, så da burde han få 58-5900 på full gass med tom båt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chagall Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Hei, hadde en Wester 18 fot med 90 hk Tohatsu 1999 mod. Hadde ca: 5800 rpm med en 17 P( ALU) propeller. Sitér dette innlegget Link to post
svendawe Svart 2.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2009 Takk for svar. Så hvis jeg fortsatt går for alupropell så bør jeg prøve å gå ned til 17. Vurderer også å prøve stålpropell. Hvilken diameter og stigning anbefaler dere å prøve da? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 2.November.2009 Link til dette innlegget Svart 2.November.2009 Enig med de andre, ny alu 17. Ved evt en ballistic stål, så kan du der også trolig/mest sannsynlig gå for 17 Andre fabrikanter stål, vet sikkert andre bedre på strak arm. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.