Jump to content

Min første skade på båt. Værgudene ga båten min juling igår

KenBjork

Recommended Posts

Først vil jeg beklage mye sitering her.

Håper det går greit.. ? Likevel om det er brudd på regler.

Jeg har også min båt forsikret i TrygVesta og betaler en premie på 2.863 (med rabatter i bøtter og spann), men har da full kaskodekning og med forsikringssum 249.000 og egenandel 4000. Ser du betaler kun 200 mindre og da uten kasko? Også hos meg er det en forutsetning for den lave premien at båten er på land fra og med 15.oktober.
jeg har brann/tyveri/ansvar og når jeg tar min premie og ganger opp for å korrigere for forsikringssum kommer jeg på omtrent det samme som Kenbjork betaler.

Jeg har vært ute for et tilfelle tidligere der forsikringsselskapet hadde gjort feil og etter deres vilkår jeg ikke hadde dekning. Etter forsikringsagentens informasjon (muntlig) skulle vi ha dekning. Etter litt parlamentering kom svaret at de dekte skaden.

Det er verdt å prøve dette, dersom du helt oppriktig har trodd at du hadde kasko.

- anders m.

Ser det er relativt lik pris her, som jeg oppfatter oss tre, og da 2 av 3 er ikke kasko.

Hmmm :confused:

Så ja 'Mouche' som han hos tryggvesta som ringt meg, ikke kasko.

IOM at hodet mitt føles som bomull... så er jeg usikker på hva du mener jeg skal prøve 'andersm'...

TrygVesta, og alle andre selskaper, er pliktig til å tilby deg beste dekning. Det er vel lite sannsynlig du ville takke nei til Kasko på en såpass dyt båt. Dette sender du klage på til forsikringsklagekontoret.

Jeg ville jo ha det, og er bastant bestemt på at det var det jeg bestillt. Fordi dette var en helt ny og dyr båt, også pga blant anna jeg skulle kjøre så langt fra bakken og hjem.

Fruen er heller ikke i tvil på at vi skulle og bestilte full kasko, som hun selv sa at jeg spurte om vi skulle ha "del-kasko" eller full kaso, og hun også husker hun sa vil skulle ha full kasko på så dyr og ny "ting"

Er også kolleger som sa jeg gnagde litt på dette til dem på jobb, men at jeg valgt kasko. Må lete i skuffene på jobbe i morgen for en kollega sa han såg papirer på dette.

Håper dette ender godt, men etter det jeg har lest så er jeg skeptisk.. Det som en gang var sagt har ingen betydning, det er kun det som står nedtegnet i forsikringspapirene pr idag som gjelder. Du har trolig fått oversendt noen papirer der hva forsikringen omfatter er spesifisert. Men flere og flere forsikringsselskap har idag dette kun nettbasert, dvs. du går inn på en nettportal og under "Mine sider" skal dette stå.

Har du de andre forsikringene dine hos samme selskap? I så fall kan du prøve deg med at selskapet i utgangspunktet ikke har ordnet den forsikringen du ba om og at de av den grunn bør vise litt forståelse og være fleksibel. Om ikke truer du med å flytter alle forsikringene til et annet selskap. Det vil utgjøre mye penger totalt sett - og kanskje gjøre at de ser på dette en gang til... Lykke til!

Helt klart, er ord gått inn ett øre og ut det andre og på papiret er ikke kommet hva man ville ha, så er det papiret som gjelder ja. Ser det.

Har også papirfri forsikring, er fra pdf nedlastet "min side" jeg ser her idag. Alle mine/våre forsikringer er i tryggvesta ja. Ellers er det ting via jobb som er.

Usikker på hvordan jeg sakl gripe dette vider evt..

Siden jeg også er forsikret i TrygVesta, og ringte dem i dag i en annen anledning, så spurte jeg om dette med tidspunkt for opptak osv Forsikringen gjelder for båten på sjøen frem til 15.oktober som du jo også påpeker. Har du båten i sjøen etter det så vil det bli en avkorting eller i verste fall et nulloppgjør, dog avhengig av tidspunktet. Som de sa så ser de gjennom fingrene med en dag, eller to, siden man ofte er avhengig av andre for opptak osv, men her er det uansett snakk om ca tre uker etter at man er dekket av forsikringen (hvis man har/hadde hatt en kaskodekning) så mye tyder på at din sak er en forholdsvis bratt oppoverbakke uansett.

Ja så heretter da så skal båten på land 15okt. Kan være surt hvis det er mye finvær, men enda surere IOM skade slik jeg har nå.

Det som sies her er forsåvidt riktig, men saken er at det er gått nesten to og et halvt år siden båten ble forsikret.

KenBjork har fått dokumentene sannsynligvis tre ganger, og man har en viss plikt på seg til å sjekke at ting stemmer.

Det er bare en fryktelig kjip måte å finne det ut på, dette her.

Håper ikke båten er i verre tilstand enn at det er greit å rette det opp igjen.

Har du fått tatt noen bilder av skadene?

Ja det er ikke til å stikke under en stol at her har jeg ikke lest og sjekka og dobbel sjekka godt nok i pairene.

Bilder og statusrapport kommer straks.

Nok en gang, beklager lang post og mange sitat.

Er takknemmelig for alle svar i tråden, dere har hjulpet meg mye idag med å behandle fortvilelsen min.

Tusne takk folkens

Mvh Kenneth.

Syntes forslaget til `roesok`er verdt å forsøke. Før du truer med å flytte alle dine forsikringer kan du jo antyde at en viss avkortning kan aksepteres.

Her dreier det seg kun om ca: 3 uker. Håper ikke skadene er altfor omfattende og at selskapet ditt vurderer saken igjen. Lykke til. :flag:

p.s. send brev eller mail da har du noe på papiret. Det er lettere for selskapet å være negative ved en tlf. samtale.

Ok, men han som ringt meg var veldig avvisende IOM jeg i heltatt ikke stod oppført på kasko. Han nevnte overhodet ikke 15okt som deadline uansett.

Ja er enig, mail å foretrekke så man har dokumentsjon.

Mvh Kenneth

KenBjork.

Først er dette en forferdelig måte å missforstå på. Aner ikke hva du har gjort, men et halmstrå kan det være.

Du har kjøpt båten hos Bakken. Om du ikke har betalt kontant og kjøpt den med finansiering og pant i kjøpeobjektet, her båten, så er det slik at som oftest så krever finansieringsinstitusjonen at pantegjenstanden, båten, er kaskoforskret til den er nedbetalt i sin helhet. Om Bakken har bistått deg med dette så skal det godtgøres ved finansiering at objektet er kaskoforsikret.

Dette gjelder sevfølgelig ikke om du har betalt med andre penger, eller penger med pant i feks. bolig.

Lykke til

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Ok, status-rapport

Hva som skjedde og skadene så er det ille nok, og kosmetikk som ikke skal være slik i mine øyne som skal fikses uansett.

Nå vet ikke jeg hva nytt deksle over motoren og dekslene rundt stammen koster... men sikkert en god del.

Motor-dekslet er av plasttikk og noen biter er brekt av, masse dype riper og en sprekk på ca 5-10cm oppover nær hjørnet samt noen bulker i kanten som biler utover.

Så kreves litt reparasjon, plastsveising, sparkling og lakkering og ny dekaler. Så spørsmålet er om det ie heletatt mulig å få plastsveiset dette og rette bulkene som er i kanten på dekslet

Enten det eller nytt

Samme gjelder stamme-dekkslene disse ser ut til å være enten hel glassfiberstøpt eller ett anna materiale som er galssfiber-armert.

Er det helt glassfiber, går det å plaste opp igjen og sparkle og lakke opp igjen disse.

Samme her, enten det eller nye deksler.

Alt under motor-dekkslet er så å si uskadd bare litt av noen beskyttelses-strømper er rispet opp litt, noe kablerør som er herpa litt.

Ellers tatt i betrakning uskadd under dekslet, som ikke er behøvelig å gjøre noe med.

Undervannshus og propell, har vært heldig og vært bare i kontakt med småstein/sand og leire.

Eksosnavet var full i all nevnte "dritt". Da jeg såg bunnlaget der den hadde gravd/slått nedi, diameter/området på bunn ca 70-80cm dybde rundt 30cm på dypeste.

Så undervannshuset og propell har vært godt grav ned.

Intet er brekt på undervannshuset, kun litt hakkete og delvis og helt slipt bort lakkering.

Propell er det samme med, slipt og hakkete noen steder. Såg ikke ut som propellbladene var bøyd.

Men jeg skal sjekke om det er kast i propellen og propellakslingen så det ikke drar på seg noen langtidsskader.

Tilten som var ujevn og rar igår, var nok pga at det var tungt for den å løfte motoren opp av stedet den var gravd seg ned i bunnlaget.

For den virker helt fint nå idag, kjørt den opp og ned flere ganger.

Motoren startet fint og greit, har ikke kjørt med båten.

Men koblet gear inn flere ganger både forover og bakover, alt virket helt fint.

Når det gjelder evt sprekker i tilt av påstand til hydraulikken og samme sprekker på undervannshuset med mekaniske påstander, så har jeg ikke påvist noe der.

Samt akterspeilet så ok ut, såg heller ingen olje lekkasjer.

Så alt dette blir jeg å sjekke når jeg får båten på land. Satser på dette i helga.

Alt grått som ses på bildene er striper og nedslipinger etter hendelsen fra igår.

Tror jeg har fått med alt, så nå lar jeg bildene tale.

img2945.jpg

img2946.jpg

img2950k.jpg

img2951.jpg

img2955.jpg

img2956.jpg

img2957py.jpg

img2958x.jpg

Blir nå borte en stund da ungene skal ha kveldsmat og stell før sengetid.

Så titter innom litt senere.

Mvh Kenneth

Det er ikke vits i å true med å skifte selskap.

Det finnes logg som er skrevet av saksgangen den gang du tegnet forsikring - be om en kopi av denne. Forklar at du aldri ville tegnet forsikring uten kasko og du var i god tro på at dette var dekket. Be dem sjekke saken og gi deg en tilbakemelding - og husk: en hyggelig tone hjelper deg mye lenger enn å gå i krigen (ikke at jeg tillegger noen slike hensikter!).

Har liten tro på en mellomløsning. Enten innrømmer TrygVesta at de tar feil eller så står de på sitt. Dersom du får medhold må du nok dekke premie tilsvarende mellomlegg mellom brann/tyveri og kasko.

KenBjork.

Først er dette en forferdelig måte å missforstå på. Aner ikke hva du har gjort, men et halmstrå kan det være.

Du har kjøpt båten hos Bakken. Om du ikke har betalt kontant og kjøpt den med finansiering og pant i kjøpeobjektet, her båten, så er det slik at som oftest så krever finansieringsinstitusjonen at pantegjenstanden, båten, er kaskoforskret til den er nedbetalt i sin helhet. Om Bakken har bistått deg med dette så skal det godtgøres ved finansiering at objektet er kaskoforsikret.

Dette gjelder sevfølgelig ikke om du har betalt med andre penger, eller penger med pant i feks. bolig.

Lykke til

Per Harald

Her er det nok ingen lån i bank, hardt opparbeide middler over lang tid for å kjøpe en drøm.

Så ja det er en helt forferdelig måte å misforstå på. Er helt og holdent min feil dette som ikke har sjekket papirene godt nok at alt er blitt etter tlf avtale den gang da.

Så når man ser dette, så kan jeg prise meg lykkelig over at ikke en bilulykke skjedde den gangen og bil båt og henger ble vrak. Og personskader da så klart.

Hadde noe skjedd den hente turen så kunne det blitt en alvorlig regress sikkert... men men det er en anna ting

Det er ikke vits i å true med å skifte selskap.

Det finnes logg som er skrevet av saksgangen den gang du tegnet forsikring - be om en kopi av denne. Forklar at du aldri ville tegnet forsikring uten kasko og du var i god tro på at dette var dekket. Be dem sjekke saken og gi deg en tilbakemelding - og husk: en hyggelig tone hjelper deg mye lenger enn å gå i krigen (ikke at jeg tillegger noen slike hensikter!).

Har liten tro på en mellomløsning. Enten innrømmer TrygVesta at de tar feil eller så står de på sitt. Dersom du får medhold må du nok dekke premie tilsvarende mellomlegg mellom brann/tyveri og kasko.

Nei jeg er ikke sikker på hva jeg kommer til å gjøre videre nå..

Har de kopi av saksgang/opptak av tlf-samtaler fra den tid da?

Er helt klart ikke blitt tatt løs på hente turen uten kasko dekning den gang. Og jeg har hele tiden vært i tro at dette var slik, men som sagt min fatale feil å ikke ha sjekket dette i ettertid.

Ja nei jeg kommer ikke til å krige og være høyrøstet, for jeg skulle ha sjekket dokumentene.

Men han kundebehandleren i vesta sa bare beklager beklager jeg kan ikke hjelpe deg, klikk... bip bip bip

Derfor er jeg i tvil hva jeg skal gjøre videre iforhold til vesta.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Ok, men han som ringt meg var veldig avvisende IOM jeg i heltatt ikke stod oppført på kasko. Han nevnte overhodet ikke 15okt som deadline uansett.

Ja er enig, mail å foretrekke så man har dokumentsjon.

Mvh Kenneth

Der er sesongvariert premie i TrygVesta men dette er ikke relevant iforhold til dette spørsmålet. Jeg tror ikke avkorting er et alternativ heller.

Til ditt spm om det er opptak av telefoni - nei det er det ikke, men det er notater skrevet på hver samtale. I teorien skal det stå spesifikt at du er tilbudt kasko og avslått dette - dette gjelder spesielt i tilfeller hvor det er uvanlig å ikke tegne kasko - og det er jo tilfelle hos deg! Dette vil jeg kanskje tro er ditt trumfkort i denne saken.

Er det mulig å "bestille" dette fra nettsidene deres tro? http://www.trygvesta.no/

Eller skal jeg ringe

Kontakt oss på tlf. 04040
og be om loggen/utskrift fra samtaler fra 01.01-2007 til dags dato?

Eller maile?

Takk

Mvh Kenneth

Jeg ville ringt og bedt om å snakke med en avdelingsleder ang. dette.

Det som nevnes her av Edh1 er ganske viktig, nemlig at det er svært uvanlig å IKKE tegne kasko på en ny båt til 250.000 kroner.

Faktisk såpass spesielt at kundebehandler bør ha nevnt det spesifikt i loggen. Be om en utskrift av den og ta det videre derfra.

Motargumentet er selvsagt dette med at du har latt forsikringen løpe uten å rette opp i en evt. feil.

Redigert av Herr Felle (see edit history)
Ok, status-rapport

Hva som skjedde og skadene så er det ille nok, og kosmetikk som ikke skal være slik i mine øyne som skal fikses uansett.

Selvfølgelig er det ille `KenBjork`, men allikevel så er det forhåpentlig mest kosmetiske skader på motor. Håper skrogbunnen har greid seg bra.

Vil også bare kommentere forsikringsummen. Syntes ikke du hadde en spesiellt gunstig forsikring UTEN kasko.?

Jeg betaler hos IF KR. 2900,- n.t.o for min RYDS 620 DC M/115 Optimax 2004 mod. forsikringsum 240000,- ,m/ kaskoforsikring.(Totalkunde hos IF)

Håper det løser seg for deg etterhvert, men forstår selvfølgelig din frustrasjon ,men lykke til allikevel. :flag:

Send en mail - da har du din henvendelse skriftlig. Be om utskrift fra alt som er i ditt kundeforhold.

Herr Felle, jeg mailer jeg slik som 'Edh1' sier, så får man skriftlig fra starten av.

Så får man bare håpe de har denne. :wflag: og at de ikke finpusser den

He he.. det er godt med engasjement selv om vi har ulike fremgangsmåter :smiley:

Jeg liker å ta ting muntlig, med mail som bekreftelse på alt man er enig om.

Forøvrig så det ikke så hoppende galt ut på bildene - mest kosmetikk.

Bør vel la seg gjøre å skaffe nye deksler etc i løpet av vinteren?

Selvfølgelig er det ille `KenBjork`, men allikevel så er det forhåpentlig mest kosmetiske skader på motor. Håper skrogbunnen har greid seg bra.

Vil også bare kommentere forsikringsummen. Syntes ikke du hadde en spesiellt gunstig forsikring UTEN kasko.?

Jeg betaler hos IF KR. 2900,- n.t.o for min RYDS 620 DC M/115 Optimax 2004 mod. forsikringsum 240000,- ,m/ kaskoforsikring.(Totalkunde hos IF)

Håper det løser seg for deg etterhvert, men forstår selvfølgelig din frustrasjon ,men lykke til allikevel. :flag:

Ja kan hvertfall love deg at kosmetikken blir fikset uansett, for slik skal det ikke se ut.

Skroget får jeg sjekket når jeg får tatt opp båten. Også motoren skikkelig.

Ja jeg begynner nå å lure litt da når summen er så høy også egenandelen og det ikke kasko. Overpriset?

Vært interessant å lagd en ny tråd og sett hva "alle" har av pris og del-kasko (ansvar/brann/tyveri) vs kasko

Er mest bekymret for om propell og propellaksling er blitt bøyd. Men det vil vise seg på land

'Jarle B' jeg tror det er bare slik som bildene sier, og hva jeg skrev i det innlegget.

Heldigvis så ja, og jeg er jo handy av meg, så skal nok få fikset dette med mine fingrer.

Hvis jeg da ikke finner ut at prisen på nye deksler er avskrekkende, dette kan sikkert dere her inne hjelpe meg å finne ut.

Også når det gjelder alle klistremerkene

Mvh Kenneth

Redigert av KenBjork (see edit history)
He he.. det er godt med engasjement selv om vi har ulike fremgangsmåter :smiley:

Jeg liker å ta ting muntlig, med mail som bekreftelse på alt man er enig om.

Forøvrig så det ikke så hoppende galt ut på bildene - mest kosmetikk.

Bør vel la seg gjøre å skaffe nye deksler etc i løpet av vinteren?

Hehe ja.

Vel alle som kan, skal godt få hjelpe meg å finne til veie nye deksler til meg.

Hjertelig velkommen å være detektiv på dele jakt.

(så fremt det ikke fikser seg via forsikringselskapet, time will show)

Heldigvis så ja, og jeg er jo handy av meg, så skal nok få fikset dette med mine fingrer.

Hvis jeg da ikke finner ut at prisen på nye deksler er avskrekkende, dette kan sikkert dere her inne hjelpe meg å finne ut.

Også når det gjelder alle klistremerkene

Om det ikke blir noen løsning med forsikringsselskapet hadde jeg villet snakket med Bakken Motor og lagt fram hele den sørgelige historien. Kanskje de da kan vise litt sørvis med å tilby deksel og deler til kostpris? De vil ikke tape på det, og gevinsten vil bli en fornøyd kunde og god omtale på BP. Ellers er vel regelen at deler selges med minst x2 kalkyle på innkjøpspris.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

[...]Også når det gjelder alle klistremerkene[...]

Akkurat klistremerkene skulle det la seg gjøre å få laget for få 100-lapper. Ser ut som det er mest tekst og enkel geometri, så om du får en som er sånn hvertfall middels god på grafisk formgivning og får ett eller annet "trykkeri" som driver med dekaler og slikt til å trykke og skjære det på værbestandig folie, så er jo resten av dekselet noe som antakelig kan fikses med sparkel og maling :smiley:

Gode tips, for å fremskaffe nye "karosseri-deler"

Ellers så har man ebay også. Legg på minnet dere som er mye der. Send im eller noe om dere skulle finne noe.

Kanskje Droll vet noe/noen/ett sted.... Dog dette er jo nymotens motor da men hehehe :flag:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...