Jump to content

Min første skade på båt. Værgudene ga båten min juling igår

KenBjork

Recommended Posts

Her har du meldt om skade på båten, så får du ønsker om en "fortsatt fin dag".

Undres hva som skal til for at forsikringsfolk har en dårlig dag :cool:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

• 2 uker senere...

Har enda ikke hørt fra vesta siden ref: Innlegg #75

Så sendte mail-purring til dem på den oppgitte mail adressa den 17.11.2009 kl 0815

Og enda har de ikke kitta seg til å svare meg....

Redigert av KenBjork (see edit history)

Redd forsikringsselskapet drenerer saken da de vel ser på deg som en ulykkelig kunde som skulle ønske han hadde kasko forsikring når ulykken var ute, men dessverre ikke det hadde. Eneste posetive utfallet for din del i denne saken er dersom du kan bevise du ba om kaskoforsikring når du bestillte forsikringen og dermed trodde du det hadde fått, selv om du sannsynligvis dessverre også plikter deg selv å kontrollere at du faktisk har fått det produktet du ba om, les; forsikringspapirene/vilkår.

Uannsett, ønsker deg lykke til og håper du når frem :smash:

Redd forsikringsselskapet drenerer saken da de vel ser på deg som en ulykkelig kunde som skulle ønske han hadde kasko forsikring når ulykken var ute, men dessverre ikke det hadde. Eneste posetive utfallet for din del i denne saken er dersom du kan bevise du ba om kaskoforsikring når du bestillte forsikringen og dermed trodde du det hadde fått, selv om du sannsynligvis dessverre også plikter deg selv å kontrollere at du faktisk har fått det produktet du ba om, les; forsikringspapirene/vilkår.

Uannsett, ønsker deg lykke til og håper du når frem :smash:

Ja er det vi på jobben også tenker at de drenere det..

Men bakgrunn er at jeg har etterspurt logg, og ikke fått det. Er der i loggen evt håpet om bevis kan ligge.

som sagt før ja, det er beklagelig av meg å ikke sjekket/fulgt med godt nok.

Trist med sånne uhell. Men det er en ting som kanskje mangler, og det er størrelse på egenandel? Avtaler man kasko så må en vel også avtale størrelse på egenandel?

En dårlig trøst er kanskje at skadene på din båt ikke er større enn en normal egenandel.

Forsikringssum 250.000

Egenandel 4000

Årspris 3610

minus noe rabatter og slikt, 2707

All ny plastikk, topp-cover og stamme-coverene kjem seg på nærmere 20tusen. + lakkering av undervannshus, en pris jeg ikke vet.

Så det overgår egenandelen ja.

Har ikke hatt opp båten enda da det må fikses på båthengeren først, så da er ikke skroget sjekket enda nei chagall

Visste ikke det fantes noe lydlogg fra samtale vedrørende forsikring, finnes dette, burde det la seg gjøre å sjekke den, isåfall kan det være forsikringselskapet allerede har sjekket den hvis du har forklart dem at du ba om kasko når du bestillte. og da spørs det, vet forsikringselskapet at de har driti seg ut, og nekter å dele beviset med deg? Finnes det lovverk der du har krav på å få vite slik informasjon? Hvis ikke vil de vel tvi holde på det, i den soleklare hensikt at slik materiale kun benyttes til forsikringsselkapets egen vinning dersom det skulle oppstå sak i den rettning. I korte trekk uannsett hva som ble sagt under bestillingen av forsikringen, har du tydeligvis en forsikring som ikke dekker den slags uhell du er i besittelse av, og det fremkommer av forsikringspapirene dine. Du har heller ikke betalt premie for annet en den forsikringsavtalen du faktisk har hatt heller, dette uavhengig av synspunkter rundt hvorvidt du har hatt en ok forsikringspremie eller ikke utfra hva du har vært forsikret mot.

standard egenandel er typisk 4000,- Denne kan ofte økes hvis en vil, da synker også forsikringspremien. Uannsett er ikke rare skadene som skal til før en bikker 4000,- så i de fleste tilfeller svarer det seg å bruke denne.

Vanskelig å forstå SRA? eller bare behov for å markere deg?

Jeg har ikke noe tro på at det er annet enn treghet i systemet som gjør at du ikke har fått noe skikkelig tilbakemelding. Du som kunde trenger ikke sitte å vente, aktive kunder puster firmaer i nakken på en positiv og konstruktiv måte.

Er det noen mulighet til å på riktig måte få forsikringsselskapet oppmerksom på at de mistenkes for å redigere loggen siden de bruker så lang tid på å svare?

Du har heller ikke betalt premie for annet en den forsikringsavtalen du faktisk har hatt heller, dette uavhengig av synspunkter rundt hvorvidt du har hatt en ok forsikringspremie eller ikke utfra hva du har vært forsikret mot.
Jeg vil anbefalle deg å lese tråden en gang til...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Er det noen mulighet til å på riktig måte få forsikringsselskapet oppmerksom på at de mistenkes for å redigere loggen...

Det var da voldsomt til konspirasjonsteorier...?

De store selskapenes virksomhet er regulert av myndighetene gjennom Forsikringsavtaleloven.

Denne regulerer rammebetingelsene for selskapenes drift og hvordan forsikringsvirksomheten skal drives. Skulle et selskap drive på tvers av disse lovregulerte rammene, vil de miste konsesjonen for å drive forsikring i Norge. Og det er det nok ingen av de store som tør å risikere.

Derfor er jeg ganske trygg på at de store norske selskapene driver forsvarlig.

Derimot er jeg mindre trygg når jeg hører hvordan utenlandske agenturer (f.eks. Norwegian Brokers) kan ha andre og mindreverdige (?) oppgjørsregler enn de norske. Eksempel på dette er manglende dekning av advokathjelp, noe som er kommet fram i tidligere tråder her på BP.

KenBjørk:

Se innlegg nr. 84 fra Suzumar.

Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg snarest tatt en telefon til selskapet ditt igjen og henvist til e-posten og forklart saken en gang til. Uansett hva slags problemer som har dukket opp for meg gjennom årene, har alltid en hyggelig og vennlig telefon løst saken på en god måte. Det er kun vanlige mennesker på den andre siden også, og det er så mye lettere å forstå hverandre i løpet av en hyggelig samtale enn å grave seg ned i skyttergravene med hvert sitt tastatur :smiley:

Redigert av Phoebe (see edit history)

Til Daffy, jeg beklager dersom jeg har uttrykket meg feil, men ber deg gjerne lese KenBjork's eget innlegg # 12, ders står det ettertrykkelig hva jeg kan se;

Dekning Brann/tyveri/ansvar

Dersom han har kommet frem med andre opplysninger etter dette som jeg har gått glipp av beklager jeg også det, jeg har uttrykket meg ihht hans innlegg # 12. som jeg forstår er sakset fra hans forsikringspapirer.

• 1 måned senere...

baaten_paa_land_2009.jpg

Båten er i dag kommet på land, etter å ha ligget ute siden 26.06.2007.

Drenert gearet og satt opp alle luker så den skal nå få stå inne på jobben og tørke i jula.

Ellers så er det ingen skader på båten etter været`s herjing.

Er kun det som er på motoren som dere har sett.

God jul dere :santcheers:

Editert, ingen skader på båt/skrog

Ellers så er det ingen skader på båten etter været`s herjing.

Det var da bra du slapp unna skader på skroget `KenBjork`. Ille nok med skadene på toppdeksel/sidedeksel etc., men det lar seg jo fikse. Fikk du forresten noen positiv tilbakemelding fra Forsikringsselskapet.? Ellers GOD JUL til deg og dine. :santa::flag:

Hei ja var fint å se når jeg fikk den opp ja.

Og nei, med forsikringselskapet gikk det som ventet.

Fikk en bunke papir siste helga før desember (ingen mail eller pdf) fra Trygvesta/Kvalitet Norge. Avslag.

Siterer litt fra papirene:

Kvalitet Norge har fått henvendelse fra vår skade avdeling i forbindelse med skade på fritidsbåt. osv osv.

Vi har hatt gjennomgang av notater og forsikringsbevis som finnes under ditt kundeforhold, samt fått tilbakemelding fra selger av forsikringen.

Du opprettet fritidsbåtforsikring i 2007. Og endringsmelding ble sendt deg 19nov-07. Fornyelse 2juni 2008 og 2juni 2009

Hvor alle fremkommer med , brann tyveri og ansvar. osv osv

Hvor de videre skriver om les generelle opplysninger del 2 A og etter del 4 hvor man blir bedt om å kontrollere forsikringsdokumenter.

Vedlegger også brev som er sendt i forkant av fornyelsene 2008 og 2009

Hvor dem da ikke kan se at jeg har vært i kontakt med dem om å korrigere forsikringen på båten.

Så sier dem videre at på bakgrunn av forannevnte dokumentasjon, samt uttalelse fra selger, fastholder vi at det var avtalt brann/tyveri/ansvarsdekning på båten.

Videre så sier dem at: Har du imidlertid dokumentasjon som viser at vår avgjørelse kan være feil, ber vi deg oversende disse til Kvalitet Norge slik at vi kan foreta en ny vurdering.

Og da så skor (leser mellom linjene) dem seg på at jeg ikke har kontrollert forsikringen, lest og endret.

Vel, det er ikke til å stikke under en stol at jeg ikke har sjekket og lest godt nok, så det er greit. Noe jeg og nevnte flere ganger inne i tråden på åpent forum.

Ei heller er de pairene/kladdene jeg hadde ved flere telefoner jeg hadde fra før og etter henting av båten i 2007 da jeg skulle forsikre båten, de papirene er tydeligvis for lengst i søppelen. Finner ikke her hjemme eller på jobb, så det er da også greit.

vel vel, så slik er det. Men er nå en styggdyr del kasko forsikring da, nå i år så er den på 3625.- Også da som kommer frem fra andre her på BP-forumet som har tilsvarende båter som betaler rundt 2500 for full kasko.

Men men, var vel ikke anna utfall å vente fra trygvesta så vart ikke overrasket.

Videre så har jeg da (før jeg fikk svar fra vesta) forberedt meg på veien til å reparere motorens "karrosserideler" ved at jeg har funnet ut hvordan jeg skal reparere disse, samt bestilt meg noe fine custom decaler fra en i usa. Så bli det da evt til lakkering av delene enten, av meg selv eller ett lakkverksted. + ny motorlokk pakning

Så skal ikke bli så veldig kostbar rep for meg. Hvertfall så langt..

Her er layouten jeg og han har fått frem:

115hpredflamebass_2.jpg

Kostet meg 75usd inkl frakt.

Fine decaler, selger var enormt bra service og kjapp å sende.

Slik bli decalene seendes ut:

IMAG020A.JPG

http://e-manmotorsports.com/website-2008/O...ax/IMAG020A.JPG

Siden hans: http://e-manmotorsports.com/website-2008/Optimax.html

Mvh Kenneth

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...