Jump to content

Hvor ofte bytter man bunngjennomføringer?


jensemann2

Recommended Posts

Jeg sjekket over bunngjennomføringene på seilbåten, og de ser greie ut fra utsiden. Ventilene er derimot fast inne, så de lar seg ikke stenge. Bunngjennomføringene er i messing, og utvendig er de malt over av bunnstoff. Det jeg lurer på er om jeg uansett bør bytte de siden jeg har båten på land? Og hvordan får jeg det tett? Er det gummipakning pluss sikaflex som gjelder eller? Er ikke sikkert det er så lett å få løs de gamle heller...

Link to post
Share on other sites

Mitt råd er viss du vurderer å skifte dem - gjør det!

En kjenning av meg kunne glatt ha fått synket båten sin nå i sommer. Bare flaks at de var ombord og at de fikk hoppet i vannet og dukket under båten med en "plugg" :diving: Skroggjennomføringen til spylevannet for toalettet var gått rett av selv om denne så helt fin ut utvendig. Dette var en 2000 mod 37 fot's cabincruiser som hadde vært i hans eie de tre siste åra. Om gjennomføringer har vært skiftet før hans eie er usikkert (lite sannsynlig)

 

I morgen går min båt, som også er 2000 mod, på land for innendørs vinterlagring (i egen verkstedhall :cool: ) og det som står øverst på prioriteringslista er skifte av alle skrog gjennomføringer :smash:

Edited by alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal du skifte ventiler, så bytt gjennomføringene samtidig! Prøv å få tak i bronse, det holder mye bedre enn vanlig messing.

 

Tilstanden til gjennomføringene kan testes litt grovt med en fil, hvis fargen på metallet er rødlig i stedet for messingfarget er det på høy tid å bytte. Men med tanke på at tæringen ofte er større i gjengepartiet der ventilene er festet og godset tynnest, ville jeg uansett ha byttet dem. Normal levetid oppgis vel som regel til rundt 10 år, og 10 år går fort...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mitt råd er at du absolutt bør bytte gjennomføringene hvis de er 35 år gamle. Det er ikke gøy hvis en gjennomføring ryker når du er på tur. Det er eksempler på at dette har skjedd. Hvis det er vanskelig å løsne muttere, kan du bruke en vinkelsliper utvendig. Deretter kan gjennomføringen trekkes inn i båten.

Link to post
Share on other sites

Når du sier at ventilene står fast så betyr det at ikke lar seg operere?

I så fall må disse skiftes.

 

Hvis gjennomføringen er tært skal du naturligvis skifte disse også.

Ta et skjærfilblad å riss litt av overflaten vekk på gjennomføringene.

Er det rødskjær må de skiftes.

 

Har du OK gjennomføringer kan du ha længre restlevetid på disse

enn nye du kjøper i båtbutikken....

Rett og slett fordi det gjerne er ulike kvaliteter med ulik motstansdyktighet mot tæring.

 

Skal du skifte ut ventiler/gjennomføringer bør du søke litt om emnet her på forumet før du kjøper nye :yesnod:

Link to post
Share on other sites

En nabobåt som sto på land under vårpussen for et par år siden, spylte bort flensen på en av skroggjennomføringene! Så dette er viktig å være obs på og sjekke som nevnt ovenfor.

Jeg byttet ut mine i fjor, gjennomføringer og kraner. Brukte sikafleks (obs som tåler sjøvann) under flensen på utsiden. Brukte også sikafleks som tetningsmiddel når jeg skrudde på kranene på innsiden. Messing. Bronse som holder mye bedre? Det er sant, men er det ikke OK å kunne sjekke med "skrapemetoden" om messingen er OK eller ikke. Er det mulig å gjøre tilsvarende sjekk med bronsen?

Link to post
Share on other sites

Men hvordan tetter jeg når jeg setter inn de nye? Kun pakning?

 

Ikke pakning. Kun Sikaflex.

 

 

ser maritim har syrefaste gjennomføringer. Det må vel være det beste alternativet hvis man ikke tenker på pris??

 

Ikke nødvendigvis! Syrefast kan være skummelt med tanke på korrosjon i gjengepartiet og påfølgende brudd. Syrefast er avhengig av tilgang til oksygen for å ikke korrodere, og mellom gjennomføring og ventil/mutter blir det lufttett...

 

Jeg ville gått for bronse.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

okei, takk. fant det:) Må jeg også ha kuleventiler i bronse,eller kan jeg kjøpe vanlige litt billigere ventiler?

 

Jeg fant heller ikke sjøvannsinntak som ikke behøver å skrues til skutesiden. De selger bare løse siler som skrues over en vanlig bunngjennomføring... Noen som vet om det går an å få tak i en annen patent? Er ikke så fristende å skru skruer inn i undervannsskroget

Edited by jensemann2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror det var siste nummer av Båtliv (nr.8?) som hadde en meget godt beskrevet fremgangsmåte med bilder om hvordan man skal skifte bunnventiler, hvilke typer som er tilgjengelig og hva som anbefales. Skumleste det på tannlegens :cryin: venteværelse av alle steder, men det så såpass greit ut at jeg tenkte at; jøss, kanskje til og med jeg kan gjøre dette selv?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Må jeg også ha kuleventiler i bronse,eller kan jeg kjøpe vanlige litt billigere ventiler?

 

Bronse er best, men ikke lett å få tak i. De fleste bruker vel messing både i gjennomføring og ventil, og stort sett fungerer det helt OK. Men skal du ha det beste, da er det bronse "all over" som er tingen. Selv må jeg innrømme at jeg alltid har hatt messing, og ingen av båtene har gått ned så langt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dine 35 år gamle bunnventiler er sannsynligvis av skikkelig sjøvannbestandig såkalt 85-5-5-5 bronse.

De hadde sannsynligvis stått fint i nye 35 år hvis de hadde blitt moet jevnlig slik at de ikke hadde fått satt seg fast.

 

Jeg skiftet noen 35 år gamle bunnventiler i en eldre Tresfjord engang pga. de hadde satt seg.

Disse viste seg å være like fine. Ingen tæring.

Seriøse båtbyggere brukte skikkelig bronse ventiler på denne tiden.

Jeg satte inn messing ventiler og gjennomføringer istedet. Tabbe.

Disse holdt kun i fem år før de måtte skiftes.

 

Bronseventiler er uten tvil det beste, men vanskelig å få tak i i Norge.

Hvorfor aner jeg ikke, men jeg mistenker det er profittmotiver bak.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis det er vanskelig å løsne muttere, kan du bruke en vinkelsliper utvendig. Deretter kan gjennomføringen trekkes inn i båten.

 

-Har du en teskje-forklaring på hvordan du skjærer bort flensen utvendig, uten å skade skroget/gelcoaten ?

 

(Evt noen som har tatt/vet om bilder av prosessen?)

 

 

 

Har selv skåret istykker mutter fra innsiden, og banket ut gjennomføringen, men er jo ikke alltid så godt arbeidsrom på innsiden.

Link to post
Share on other sites

okei, takk. fant det:) Må jeg også ha kuleventiler i bronse,eller kan jeg kjøpe vanlige litt billigere ventiler?

 

Jeg fant heller ikke sjøvannsinntak som ikke behøver å skrues til skutesiden. De selger bare løse siler som skrues over en vanlig bunngjennomføring... Noen som vet om det går an å få tak i en annen patent? Er ikke så fristende å skru skruer inn i undervannsskroget

Gjennomføring og ventil burde være i samme materiale. Dersom du går for sjøvannsbestandig bronse (anbefales sterkt) trenger du da ingen sinkanode på gjennomføringen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tror messing og bytting av både kraner og gjennomføringer hvert 10 år gir en god sikkerhet mot problemer. Unntak er der hvor det er spesielle tæringsproblemer. Det vil oftest vise seg i form av unormalt stort anodeforbruk.

Link to post
Share on other sites

-Har du en teskje-forklaring på hvordan du skjærer bort flensen utvendig, uten å skade skroget/gelcoaten ?

 

Da jeg byttet i vår turte jeg ikke bruke vinkelsliper utvendig med tanke på skader i gelcoat. Jeg kjøpte et baufilblad og sagde fra innsiden (altså "gjennom" båten). Når jeg traff gjengene var det bare å presse sammen gjennomføringen og dytte den ut. Dette tok imidlertid litt tid, men er nok den sikreste metoden.

Edited by Wrooar (see edit history)

Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs

Link to post
Share on other sites

-Har du en teskje-forklaring på hvordan du skjærer bort flensen utvendig, uten å skade skroget/gelcoaten ?

Du kan slipe bort siste del av flensen med sliperull på en rett trykkluftslipemaskin, eventuellt sliperull på dremel, drill elns.

 

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...