Jump to content

prosjekt: oppshining av 1970 kb snekke

grønningen

Recommended Posts

har begynt oppshining av snekka mi, så tenkte jeg at jeg kunne dele litt bilder og erfaringer ute på båtplassen i og med at jeg setter stor pris på andre sine prosjekt tråder her :smiley:

båten er en en kb 22 fra 1970 med en volvo penta md2 15hk.

det jeg vil få gjort er å få lakkert den, blir med rulle. skifte pakninger på alle vinduer + at noen vinduer må skiftes. ta en liten overhaling/ oppshining av motor. montering av nytt el nett og ny dynastart. reparere skade i baugen. ny fender list++

planen er å selge båten til våren.

kb2.jpg

kb1.jpg

her er skaden i baugen.

kb3.jpg

har gjort litt siden disse bildene er tatt, skal prøve og legge ut litt flere bilder imorgen.

Redigert av grønningen (see edit history)

Gir max og auke itte kvart

Hei grønningen..

Som du vet er jeg en ihuga trebåt mann. Men jeg har ikke noe problem med å gjennkjenne og verdsette en båtentusiast, selv om objektet er en plast, eller glassfiber båt. :yesnod:

Skal bli spennende å følge med på dette prosjektet.

Og så er det ekstra "kjekt" at det er et lokalt prosjekt. :flag:

Er dette en båt du har hatt lenge og som du nå skal pusse opp, eller er dette en båt du nettopp har skaffet deg?

Og hva betyr det at båten er en KB?

Er dette en forkortelse på navnet/typen?

Båten kan jo ligne litt på de lokale "Bokna båtane" som det ble produsert en del av her i traktene.

Men bokanbåten hadde slett skrog, også var det vel bare to vinduer i piggen

Redigert av Wasco (see edit history)

har bare hatt båten siden mai i år, men har nå kjøpt meg en viking 28 som jeg har på sjøen.

båten skal selges til våren, men tenkte jeg måtte shine den litt opp først for å få en brukendes sum for den.

kb betyr kristiansand båtbyggeri. båten er så og si akkurat lik en sjømann 22. har ikke så stor kjennskap til bokna båtene.

noen flere bilder.

slipt ned alt under fenderlist

kbfront.jpg

rensket ned skaden i baugen

kb4_002.jpg

reingjort propellen

kb4_004.jpg

bb side

kb4_005.jpg

noen som har ett bra tips på å fjerne bunstoff på en enkel å grei måte?

da har jeg tatt en liten økt til, begynte på luka på kabinen som av en eller annen grunn var lakkert baby blå, så da må jeg få den hvit slik som resten av båten også skal bli etterhvert.

slik så det ut

luke1.jpg

etter litt pussing og grunning. bruker jotun jotamastic 2 komp. grunning. funker veldig godt på stål og aluminium håper det funker på plast også.

luke2.jpg

satser på å få på hvit fargen imorgen, så får den herde noen dager før det blir å vannslipe ned ujevnheter, og polere den opp igjen etterpå for å få noenlunde finish på den.

lurer fortsatt på hvordan jeg skal fjerne bunnstoffet uten å måte slipe meg ihjel.

hjelp noen!?

Hei! Trivelig prosjekt du har der. Du, det finnes ikke noen enkel og grei måte å fjerne bunnstoff på. :headbang:

Jeg har brukt mekanisk fjerning på min forrige båt (27 fot) med godt resultat. Jeg kjøpte meg en Bosch PSE 180E (Elektroskraper som vibrerer fram og tilbake med opp til 8500 prm.). Til denne får man div. tilbehør. Jeg brukte en myk, tynn skrape til arbeidet. Først slipte jeg hjørnene på skrapa slik at den ikke skulle skjære riper. Ved å vinkle verktøyet riktig og med passe trykk, gikk fjerningen av bunnstoffet svært greit. Men det var likevel en stor jobb som tok hele lørdagen. Men dette gjør man jo bare en gang hvert tiende år. Skitt og støv blir det uansett, men jeg likte bedre denne metoden enn det griseriet man smører på for å løse opp bunnstoffet. Det møkker jo til hele området mens man holder på, og er ikke særlig effektivt heller.

Lykke til videre.

Redigert av trikkern (see edit history)

Alternativt vente til frosten kommer. Med noen få kuldegrader løsner bunnstoffet mye lettere. Bruk en skikkelig tohånds skrape, og rund av hjørnene slik at du ikke lager riper. Billig, og god trening...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

fikk gjort litt til idag.

dette er låsen til luka, crommen var helt ødelagt

luke3.jpg

så jeg slipte vekk hele crommen, satser på å ha den i messing finnish, tenkte jeg sko ta å spraye klarlakk på for å få det holdbart.

luke4.jpg

luke5.jpg

fikk også malt 2 strøk med hvit jotun topcoat 2komp.

luke6.jpg

luke7.jpg

Alternativt vente til frosten kommer. Med noen få kuldegrader løsner bunnstoffet mye lettere. Bruk en skikkelig tohånds skrape, og rund av hjørnene slik at du ikke lager riper. Billig, og god trening...

det må jeg prøve, har vel godt av litt trening :wink:

takk for tipset :smiley:

Ble fin den mesingen du har pusset.

Du skriver at du vil spraye den med klarlakk. Det blir sikkert fint, men det finnes også en spessial lakk til akkurat dette formålet. Vet ikke hva den heter, men kanskje det er noen andre som vet det.

Appropo kullegrader...

Det er jo ikke så ofte vi opplever så mange av dem her på disse kanter av landet. Men det jo lov å håpe :yesnod:

Redigert av Wasco (see edit history)

jo takk synes den ble bra selv også :smiley: . vet det finnes klarlakk for børstet og høyglanspolert aluminium ihvertfall, sikkert samme greia.

været kan vi vel ikke jøre noe med uanset, men hadde vært herlig om været hadde fortsatt som det har vært de siste dagene.

begynte på motor kassen idag, fikk slipt å lagt ett lag med jotamastic grunning.

motorkasse1.jpg

motorkasse2.jpg

motorkasse3.jpg

dieselfilter holderen fikk en lite omgang med dremelen, også monterte jeg en ny lufteskrue. synnes det ble ganske bra :smiley:

filter2.jpg

filter1.jpg

navneskilt som fylte med båten når jeg kjøpte den.

raggen2.jpg

• 10 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

hei du :)

syns det var noe kjent med båten og plassen.

har selv en sjømann22 liggende i vika vesiden av der du har din stående.

jeg tok opp mi snekke på kaia ved siden av vippe broa.

har faktisk vert bort og kikka på di snekke litt tidligere! fin båt.

er det noe mer oppdateringer her på prosjektet eller?

bor i viken forresten :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...