Jump to content

"Navslide" er det løsningen på et problem som ikke finnes?


Poseidon

Recommended Posts

Jeg har en kreativ kompis som elsker å fundere på tekniske løsninger og som i årenes løp har kommet opp med mange fikse "patenter" både for seg selv og andre.

 

Nå har han pønsket ut noe som ser ganske fikst ut, men som motorisert båtmann har jeg liten mulighet for å vurdere den virkelige nytteverdien. Derfor kom spørsmålet i overskriften om NAVSLIDE er løsningen - eller om den kanskje er løsningen på et problem som egentlig ikke finnes?

 

Seilmagasinet omtaler denne Navslide ut fra sine forutsetninger, men det hadde vært ganske artig å få et knippe med "rett fra leveren" kommentarer og tilbakemeldinger fra noen av baatplassens mange erfarne seilere.

 

Venter i spenning på dommen :sailing::sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert noen som vil like en slik løsning, men jeg tror ikke jeg ser så veldig mye på plotteren når jeg seiler. Øynene og oppmerksomheten er mest rettet mot seilene, omgivelsene, andre båter og mannskapet. Selvom mye av tiden tilbringes nede ved le rekke, er det ikke noe problem å få med seg plotterinformasjon når det er behov.

Link to post
Share on other sites

Tror nok rormannen klarer å flytte plotteren selv, Mulligan.

Skulle gjerne sett noen flere komentarer om innretningen. Mange gjør seg til vaner som en er komfortable med med hensyn til bruk av navigasjonsinstrumenter. Jeg husker selv da jeg fikk min første GPS. Var strålende fornøyd med å få lengde og breddegrad, det tok lang tid før jeg begynte å legge inn way points. Det er her poenget ligger, når en legger så mye penger i å få kartplotter, ekkolodd, AIS og radar inn på samme skjerm burde funksjonene kunne brukes. Multifunksjonsmonitoren er kjekk å ha innen rekkevidde når en føler behov, ikke dermed sagt at det er en nødvendighet. Tok noen bilder i sommer hvor farvannet krevde litt overvåkenhet.

 

img_1045.jpg

img_1061.jpg

img_1053.jpg

img_1084.jpg

 

Alle hadde til felles at kartplotteren var i flittig bruk. Det er selvsagt opp til hver enkelt hvordan en sitter eller står når en seiler, selv liker jeg å sitte i lo eller le.

 

Tom

Link to post
Share on other sites

Tror dette blir mer og mer aktuelt, fremgangen av mulitiskjermer kommer mer og mer. I stedet for at man har 4/5 små display vil man kunne få alt på en skjerm.

 

Tenker da på; kart/radar/vind/logg/motorinstrumenter og hvorfor ikke i nær fremtid ; brukermanualer, gps track på samtlige i regattaen, mail, tidevann, online havneinnfo osv.....

 

At man ønsker infoen foran seg er ikke noe nytt, det har man gjort i motorbåter en årrekke. Har ikke sett at man i de kretser vurderer å flytte instrumentene lengre unna.

Link to post
Share on other sites

Jo, det blir dyrt en veiledende pris vil ligge rundt 6000,- Hele innretningen består av 41 deler, de fleste i syrefast 316. Tar gjerne imot seriøse tips om kutt i produksjons kostnadene. Et alterativ er å lage flere av delene i andre materialer men da dukker det andre problemer opp som styrke og korrosjon.

Jeg har på tegnebrettet en variant i carbonfiber med kulelagret vogn for feste på regattabåter med store ratt og lav pidestall. tør ikke nevne estimert pris..

Har også blitt forespurt en variant for seilbåter med to ratt. Personen som ville ha denne laget, var lei av å ligge på dørken bak cockpitbordet å taste på kartplotteren.

Jeg sett mange monteringsvarianter og enkelte er svært fornøyd med sine løsninger. Det er ikke sikkert min løsning er ideell, men har flått flere positive tilbakemeldinger. Under lanseringen på Mets vil jeg få som hatten passer, så da er det godt å få inspill fra kritikere her på forumet. :sweat:

Link to post
Share on other sites

Mange gjør seg til vaner som en er komfortable med med hensyn til bruk av navigasjonsinstrumenter.

 

Akkurat. Alle har vel sine egne preferanser.

Jeg har nok leamikk i sittebrønnen fra før, og skal ikke ha noen kartplotter der.

Klarer meg med logg, vindinstrument og repeateren. Pluss selvfølgelig primærinstrumentene lusa og Windexen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering fra siste dagen på Mets, verdens største båtutstyrsforhandlermesse.

 

Mottagelsen av Navslide har vært strålende. Seilbåtprodusenter fra flere land har vist interesse, de største distributører fra elektronikkbransjen ønsker samarbeid, produsenter av plottermonteringsutstyr på begge sider av dammen ønsker samarbeid og sist men ikke minst pressen fra flere land er begeistret og skal lage reportasjer om innretningen.

 

Responsen viser at det er behov for denne typen produkt og Navslide vil komme på markedet på begge sider av Atlanterhavet

Link to post
Share on other sites

Det som er interessant med dette er at andre enn rormann kan se plotteren.

 

Under vanskelig seilforhold har rormann mer enn nok å gjøre med å styre båten. Har selv opplevd situasjoner hvor det i tillegg er krevende navigereing mellom skjær - og da er det ikke mulig for rormann å gjøre begge deler. Ikke lett for andre å hjelpe til og finne ut av kart plotteren når den er rett forann brystkassa til rormann. (forutsatt at man ikke har en kartplotter til et annet sted)

Link to post
Share on other sites

Det som er interessant med dette er at andre enn rormann kan se plotteren.

 

 

Dette er jo en av poengen med denne. Du kan snu den slik at de som sitter foran pidestall kan faktisk se også. Sikkert fint når en går for motor og AP, og sitter under sprayhood

 

Er forøvrig litt usikker med hvordan det skal gå med all kablingen? La oss si at en har en Ray E80, med radar. Dette involverer ganske mye kabling. Hvor lett, og hensiktsmessig blir det å flytte rundt på denne da?

(power, radar, nmea, NG2, seatalk, gps)

Link to post
Share on other sites

Dette involverer ganske mye kabling. Hvor lett, og hensiktsmessig blir det å flytte rundt på denne da?

 

Skjønner ikke helt at dette skal være et problem! Alle kabler buntet sammen til en bunt, med nok slakk til å dekke brakettens ytterpunkter. Fungerer vel fint som snus det? Om kabelbunten er 5mm eller 20mm tykk spiller mindre rolle, sånn sett....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har kontaktet firmaet og spurt om pris, har ikke mottatt svar, men det som er antydet her i tråden er etter mitt begrep ikke akseptabelt. I Kappelen i Tyskland kunne de forlenge + skrå pidestallen for under kr 1000,- og på sett og vis ivareta samme funksjon, dvs noe og holde seg i og få plotteren opp.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Umiddelbart tenkte jeg at dette var noe tull. Men etter å ha lest gjennom innleggene ser jeg at det kan vært en god ide. For min del tror jeg at jeg ville ha flyttet tridata og vindinstrument frem i cockpit, beholde autopilot i nærheten av ror og hatt mulighet til å kun endre posisjon på plotter. En mulig variant er litt mindre slik at plotter kan snus og andre i cockpit ser den lettere

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...