Jump to content

Dynamo til Ford


EspenE

Recommended Posts

Hei.

Har en fransk dynamo (Motorola?) på min Ford 2704ET. Denne har integrert regulator, og vil ikke lade :cheers:.  Jeg har klart å få i gang lading ved å ta pluss direkte fra batteri inn på dynamo (feltstrøm?). Da lader den helt til turtallet på motoren faller under 1000o/min. Dette gikk to ganger, så sluttet den også å godta dette.

 

Fra ladelampen til dynamo viser det 12V, helt til jeg kobler til ledningen på dynamoen. Da viser den kun 2V. Noen idéer om hvorfor dette skjer? :seeya:

 

Til sist: Jeg leser at integrert regulator er tilnærmet ubrukelig til båt. Dersom regulator er ødelagt vil jeg derfor bytte til separat regulator. Noen som vet betegnelse på dynamoen jeg trenger, evt hvor slikt noe kan skaffes relativt raskt?

 

Jeg ser at Maritim har en type til Ford 2728TIM fra 83. Jeg tror denne kan brukes. Noen som vet?

 

Takknemlig for alle innspill

Link to post
Share on other sites

Fra ladelampen til dynamo viser det 12V, helt til jeg kobler til ledningen på dynamoen. Da viser den kun 2V. Noen idéer om hvorfor dette skjer? :smiley:


Hvis du med dette mener at du måler mellom +12V og D+/61 er dette normalt.

Nesten alle problemer skyldes regulator, børster eller likeretter.

Man kan, som du sier, teste selve dynamoen ved å kjøre 12V direkte på feltet.

Men hvordan dette gjøres avhenger av måten regulatoren er koblet på.

Ser ikke bort fra at regulatoren kan ta kvelden hvis det gjøre på feil måte.

Postet en relativt omfattende forklaring på virkemåten for dynamo/regulator her.  


Jeg ser at Maritim har en type til Ford 2728TIM fra 83. Jeg tror denne kan brukes. Noen som vet?
Kjenner ikke til denne, men det er uvanlig med ekstern føling på innebygde regulatorer, spes. på europeiske dynamoer.

Har dog sett det på japanske/US utgaver.

En bra, men dyr, løsning er å erstatte regulatoren med en børsteholder koblet til en Ladac. Dette får du kjøpt "overalt"....

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Ingar. Jeg var innom båtsiden din i går, og skrev ut hva du har skrevet der. Den inngår nå i materiellet om strøm i båten :lol:

 

Nå har kona nettopp vært innom Norsk Bildelesenter på Liertoppen. Her fantes ingen problemer. De hadde til og med en helt lik, brukt, dynamo som jeg hadde - bare i orden - til en høyst akseptabel pris! Jeg kjøper den + en ny Bosh 90A med mulighet for føler til batteriene. Planen er å sette inn den brukte for umiddelbar hjelp til ferien, og sette inn Bosh'en når jeg har fått satt meg enda mer inn i sakene, og vet hvordan jeg vil ha det.

 

Takk til Norsk Bildelesenter v/Jørgen for flott service  :eek:

 

...og takk til Ingar  :lol: for forståelig "undervisningsmateriell".

 

Hilsen en fornøyd Espen - med ferien i rute igjen.

Link to post
Share on other sites

En bra, men dyr, løsning er å erstatte regulatoren med en børsteholder koblet til en Ladac. Dette får du kjøpt "overalt"....


Jeg vet i utgangspunktet ikke hvordan jeg skal gjøre det med Bosh dynamoen. De sa det var mulig å sette opp denne til å føle på batteriene. Regner med jeg er litt mer habil på strøm etter å ha vært igjennom alt nyinnkjøpt materiell.
Link to post
Share on other sites

Regner med jeg er litt mer habil på strøm etter å ha vært igjennom alt nyinnkjøpt materiell.

Ja, du vil nok få en vesentlig bedre lading, ekstern sense gjør at dynamoen vil gi full effekt når batteriene er utladet, noe man aldri oppnår ved en intern regulator som føler på D+.

For ikke å snakke om dersom du har skille-dioder uten kompensering.

 

Ang. Bosch'en så antar jeg at det følger med et skjema.

Sannynligvis er det bare å koble en ekstra ledning til plusspolen på forbruk.

Intr. at du har funnet en Bosch med ekstern sense.

Det har vært en rekke spørsmål på forumet ang. alternativer til Ladac, men jeg kan ikke huske å ha hørt noen nevne Bosch i denne sammenheng.

Link to post
Share on other sites

Intr. at du har funnet en Bosch med ekstern sense.


Er ikke helt sikker på om jeg forstår terminologien. Jeg forsto det på Norsk Bildelesenter som at Boshen hadde intern regulator med mulighet for å legge føler på batteriene. Er det dette du mener?

 

Jeg skal se i kveld når jeg får sett på dette, for jeg er ærlig tatt ikke helt sikker selv, siden det er kona som har flydd gatelangs i dag. Har imidlertid full returrett dersom jeg ikke får brukt denne.

Link to post
Share on other sites

Hei, igjen.

Da er alt på stell i båten  :lol:

Til saken om Bosh dynamoen: Det sitter en regulator skrudd inn i en nedsenkning i dynamoen. Denne skal være til å trekke ut og sette på et Ladac sett som føler batteriene. Var det dette du mente var den dyre løsningen Ingar? Jeg tok bilder, og har spec. hjemme, men nå blir det ferie, så jeg tar opp tråden igjen etter tre uker.

Fortsatt god sommer til alle sammen :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...